Electrische kabel installeren

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door Marie Christina »

Precies, dacht al dat ik het niet helemaal duidelijk gemeld had.
Maar ach, we zijn weer een stuk wijzer geworden. (Ik wel) en we hebben de afgelopen uren tenminste geen vrouwen op straat lastig gevallen.
Toch?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door Aqua Domus »

Wij mogen van de keuring alleen zachte kern gebruiken.
Op de kabel moet een CE keurmerk staan met nummer.
Dan is de isolatie vlamdovend en dat is het belangrijkste.
Heeft de omvormer nog een mogelijkheid voor een vaste aansluiting of alleen stekker verbinding?
Rot als er alleen een stopcontact op zit,kan er wettelijk alleen een verlengsnoer in en die mag je dan weer niet vast leggen.
Zorg voor goede verbindingen,geen steekblokjes maar de nieuwe versie met een palletje
Afbeelding
Verder weet je zelf wel wat veilig is.

Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door quichot »

Lasdop met binnenveer, bestaan die dingen nog? Met de draadeindjes in elkaar getwist en een verende helicoil eromheen een fantastische verbinding!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door VRM marine »

:wink: zo is het!, zolang het maar veilig is!, :wink:

maar om het hele verhaal simpel te houden :wink: ....
, op een schip werk je met soepele kabel, vanwege inderdaad breuk door trillingen , (daarom mag je uiteinden van bedrading in schakelkasten ook niet vertinnen (solderen) dat breekt sneller!, daar moet dus een adereind hulsje op!)

je mag zonder probleem de uitgang van je omvormer met een stekker en soepelsnoer aansluiten , ook naar de andere ruimte! als je aan de andere kant een stopcontact vast aansluit is dat zeker niet verboden!

het bezwaar dat de bekende van de vraagsteller had is totaal ongegrond !

een ware reactie zag ik wat postings terug met het verhaal van wisseling 0 en fase draad, dat is inderdaad op een instalatie met aard potentiaal wel belangrijk , echter een omvormer niet! (die krijgt pas een echte nul als je een van de uitgangen met massa zou verbinden , dat is bij een omvormer echter niet het geval!) (wel bij generatoren!, mits juist aan gesloten) :wink:
Voor alles is een oplossing!
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door VRM marine »

quichot schreef:Lasdop met binnenveer, bestaan die dingen nog? Met de draadeindjes in elkaar getwist en een verende helicoil eromheen een fantastische verbinding!
:wink: ja hoor , zijn in sommige bedrijfs instalaties zelfs nog verplicht (laboratoria etc) :wink:
Voor alles is een oplossing!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door Marie Christina »

Het is een omvormer met twee stopcontacten.
Alleen stekkers, dus.

En ik heb nu alles keurig aangelegd met van die grijze kabel.
Moet ik dat er nu weer uit gaan trekken, dan?

Daar zie ik wel wat tegenop, hoor.
Het werkt, zit keurig "gebeugeld"tegen het onderdeks met ty-wraps.
Mijns inziens kan er weinig gebeuren.

Ik voel er veel voor om het zo maar te laten.
Ik ben namelijk nogal groot en het motorkamertje, waar het doorheen loopt, nogal klein.... :(
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door ErikH »

VRM marine schreef:het verhaal van wisseling 0 en fase draad, dat is inderdaad op een instalatie met aard potentiaal wel belangrijk , echter een omvormer niet!
Dat laatste vraagteken zorgde voor wat argwaan, vandaar dat ik eens ben gaan Googelen. Er bestaan omvormers met een zwevend net als output, maar bijvoorbeeld de Victron Phoenix heeft wel degelijk een fase, nul en aarde aansluiting. Bovenstaande zin van je lijkt me iets te kort door de bocht.

Gr.

Erik
Laatst gewijzigd door ErikH op ma apr 16, 2012 9:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door Marie Christina »

Jullie zijn mij hier kwijt, hoor. :shock:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door ErikH »

Als je er 2 of 3 stopcontactjes aan hangt voor de laptop en telefoonlader niets aan de hand en lekker laten zitten. Het is niet volgens de letter der wet. Als je uitgebreider wilt komt er meer bij kijken om het goed veilig te krijgen.

Heeft dit wel een hoog genoeg Jip-en-Janneke gehalte? :mrgreen:

Gr.

Erik
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door VRM marine »

:lol:
Laatst gewijzigd door VRM marine op di apr 17, 2012 10:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor alles is een oplossing!
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Electrische kabel installeren

Bericht door VRM marine »

VRM marine schreef:
ErikH schreef:
VRM marine schreef:het verhaal van wisseling 0 en fase draad, dat is inderdaad op een instalatie met aard potentiaal wel belangrijk , echter een omvormer niet!
Dat laatste vraagteken zorgde voor wat argwaan, vandaar dat ik eens ben gaan Googelen. Er bestaan omvormers met een zwevend net als output, maar bijvoorbeeld de Victron Phoenix heeft wel degelijk een fase, nul en aarde aansluiting. Bovenstaande zin van je lijkt me iets te kort door de bocht.

Gr.

Erik
de phoenix heeft zoiezo vaste aansluitingen en de 0 heeft zeer zeker geen electrische koppeling met aarde, dus de 0 van deze omvormer heeft ook geen aard potentiaal , de aarde aansluitingen zijn doorlussingen , en koppelingen met de behuizing, de uitgang tijdens omvormen heeft GEEN aard potentiaal! tov de nul omvormend!!(wel als hij als comby een doorlus heeft naar de wal stroom !)
als separate omvormer heeft de 0 van de omvormer geen aard koppeling (meet maar na!) zwevend dus!!, :wink:
maakt niet uit , zijn laptoppie werkt , en hij heeft vaste kabel genomen! :wink:

op een plezier bootje hoef je echt niet zo te meuten hoor!, als het maar veilig is! :wink:
Voor alles is een oplossing!
Plaats reactie