Schroefas

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Schroefas

Bericht door Richard van den Berg »

Plus moer had ik nog nodig om de voortstuwing compleet te maken, en dat is gelukt:

Afbeelding

Schroefaskoker en stuwdruklager zijn voor een 40 mm schroefas, de schroef voor een 30 mm as - geen standaard as dus.

Via een collega had ik de tip gekregen om bij MD techniek voor de schroefas te informeren, zo gezegd zo gedaan.

MD techniek heeft zelf geen schroefas moeren, die komt bij Blokland non-ferro vandaan.

De prijs bij elkaar: goedkoper dan een standaard 40 mm Vetus schroefas 8)
Groeten,

Richard

mijn boot
ursus
Berichten: 48
Lid geworden op: di mar 06, 2012 11:31 am

Re: Schroefas

Bericht door ursus »

leuk als dat soort dingen dan weer lukken.
en wat glimt ie nog mooi die schroef 8)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Schroefas

Bericht door Marie Christina »

Volgens mij is iets dat je niet van Vetus koopt altijd goedkoper.
Enige voordeel van Vetus is dat het geheid van goede kwaliteit is en in elke watersportzaak te koop is, danwel in een mum van tijd besteld kan worden.
MAar het heeft bepaald zijn prijs.... :|

Maar eh, daar gaat het nu niet om, er zit een schroefasje in die er mag zijn!
En zo te zien heeft die schroef een behoorlijke spoed, of lijkt dat zo?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Schroefas

Bericht door Etab »

Lol is die schroef voor een draagvleugelboot. :lol: Appart ding zeg :D
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Schroefas

Bericht door VRM marine »

nou over de kwaliteit van sommige Vetus artikelen ben ik kwa degelijkheid niet zo zeker!, is vaak veel te duur! :wink:

dat schroefje is inderdaad een speciale, een vleugeltip schroef , schijnt meer rendement en minder lawaai op te leveren!

ben benieuwd naar je bevindingen als het straks vaart! :D
Voor alles is een oplossing!
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Schroefas

Bericht door Richard van den Berg »

Schroefje heb ik al een poosje: viewtopic.php?f=6&t=570

Een tipbladschroef; FSD van de nieuwsgroep nl.sport.varen heeft tot volle tevredenheid de schroef van zijn schokker om laten bouwen tot tipbladschroef.

AfbeeldingNieuw worden die dingen niet gemaakt, op de zijkant is het te zien dat het een verbouwde schroef is.

Een familielid heeft bij tests van beroepsschepen geweest waar de conventionele schroef aangepast was tot tipbladschroef en dat leverde 5 - 7 % stuwkracht op.

Met 11 kW is het bootje niet echt overpowered en dan is een aantal extra kilo stuwkracht van harte welkom.
Groeten,

Richard

mijn boot
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Schroefas

Bericht door VRM marine »

Richard van den Berg schreef:Schroefje heb ik al een poosje: viewtopic.php?f=6&t=570

Een tipbladschroef; FSD van de nieuwsgroep nl.sport.varen heeft tot volle tevredenheid de schroef van zijn schokker om laten bouwen tot tipbladschroef.

AfbeeldingNieuw worden die dingen niet gemaakt, op de zijkant is het te zien dat het een verbouwde schroef is.

Een familielid heeft bij tests van beroepsschepen geweest waar de conventionele schroef aangepast was tot tipbladschroef en dat leverde 5 - 7 % stuwkracht op.

Met 11 kW is het bootje niet echt overpowered en dan is een aantal extra kilo stuwkracht van harte welkom.
die kilo's meer stuw kracht moet de motor dan in koppel wel kunnen leveren! :wink:

in principe is het zo dat je met een tipbladschroef met een kleinere diameter kan werken, , of een groter koppel waar je een grotere schroef niet kwijt kan!

het rendement word echter wel beter!(dus inderdaad meer kracht) (net als met een vaste straalbuis) maar nogmaals de machine moet die Kracht (het koppel) wel kunnen leveren! :wink:
Voor alles is een oplossing!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Schroefas

Bericht door meester »

in een stuk in de schuttevaer van 14 april claimt Man diesel & Turbo een brandstofbesparing van 3% door tipvane schroeven. die zien er iets ander uit dan die van jou maar het principe is hetzelfde. je wilt voorkomen dat water gaat stromen van de hogedrukzijde van de schroef naar de lagedrukzijde. Ik heb echter wel eens gelezen(in een ander artikel) dat het echter maar echt werkt tot rond de 18km/u. maar zo hard gaat jouw bootje denk ik niet lopen.
ik ben erg benieuwd en zou het eigenlijk ook wel op mijn schroef willen proberen.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Schroefas

Bericht door Marie Christina »

[quote=" maar nogmaals de machine moet die Kracht (het koppel) wel kunnen leveren! :wink:[/quote]

Dat zal toch wel een beetje meevallen?
Moet je eens kijken als ik met windkracht 5 - 6 naat Schier oversteek.
Op het moment dat ik in een golg duik met die neus heb ik het gevoel dat er 100% meer koppel geleverd moet worden.

Elke boot wordt toch gebouwd met een motor die daar bij nodig is?
Neuh, mijn Drentse, boeren en oh zo nuchtere ( :D ) verstand zegt dat een extra koppeltje van 8% geen probleem moet zijn.

Zo veel is dat nu ook weer niet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Schroefas

Bericht door Richard van den Berg »

meester schreef:in een stuk in de schuttevaer van 14 april claimt Man diesel & Turbo een brandstofbesparing van 3% door tipvane schroeven. die zien er iets ander uit dan die van jou maar het principe is hetzelfde. je wilt voorkomen dat water gaat stromen van de hogedrukzijde van de schroef naar de lagedrukzijde.
Is daar online een foto van? Wil wel weten hoe die er uit ziet
Ik heb echter wel eens gelezen(in een ander artikel) dat het echter maar echt werkt tot rond de 18km/u. maar zo hard gaat jouw bootje denk ik niet lopen.
ik ben erg benieuwd en zou het eigenlijk ook wel op mijn schroef willen proberen.
Dat is dik boven de rompsnelheid en 3 x zo hard als ik in de directe omgeving mag varen.
Groeten,

Richard

mijn boot
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Schroefas

Bericht door VRM marine »

Marie Christina schreef:[quote=" maar nogmaals de machine moet die Kracht (het koppel) wel kunnen leveren! :wink:
Dat zal toch wel een beetje meevallen?
Moet je eens kijken als ik met windkracht 5 - 6 naat Schier oversteek.
Op het moment dat ik in een golg duik met die neus heb ik het gevoel dat er 100% meer koppel geleverd moet worden.

Elke boot wordt toch gebouwd met een motor die daar bij nodig is?
Neuh, mijn Drentse, boeren en oh zo nuchtere ( :D ) verstand zegt dat een extra koppeltje van 8% geen probleem moet zijn.

Zo veel is dat nu ook weer niet.[/quote]




hier wil ik toch nog even op reageren,

10 % op 20 pk is 2 pk ,bij 100 pk is dat 10pk! (extra te leveren!)
hoe je het ook went of keert!
je motor moet dat extra koppel wel leveren!

de schroef is kwa koppel (normaal gesproken ) aan gepast aan het koppel van de as (dus combinatie motor , toerental en reductie keerkoppeling /toerental schroef as (maximaal), hier komt bij een berekening een schroef maat uit , past die niet kun je met een kleinere schroef en een hogere spoed ook uikomen , je kunt in die berekenig ook uitgaan van een tipvane schroef dan komt daar een maat en spoed uit voor dat type schroef.een en ander maakt dus wel verschil in de trek kracht van het schip!
als de spoed of de diameter te groot is vraagt de schroef meer koppel als dat de machine kan leveren en draaid dus overbelast. (te hoge cilinder temperaturen , roet en zwarte rook , dus niet goed voor de motor!)
als dit maar kort is kan dat geen kwaad!, maar over duur tbelasting word dat een ander verhaal!

je schroef dient berekend te zijn aan de motor/keerkoppeling /toerental type schip (waterverdringer of planee)en de beschikbare ruimte van de schroef , en of het een loop of een trekschroef moet zijn!(werkschroef met veel trekkracht en minder top snelheid , of loop schroef (speed schroef) met minder trekkracht en hogere eind snelheid (de verschillende spoed standen dus)
Laatst gewijzigd door VRM marine op ma apr 30, 2012 8:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor alles is een oplossing!
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Schroefas

Bericht door Richard van den Berg »

VRM marine schreef: hier wil ik toch nog even op reageren,

10 % op 20 pk is 2 pk ,bij 100 pk is dat 20pk! (extra te leveren!)
hoe je het ook went of keert!
je motor moet dat extra koppel wel leveren!

de schroef is kwa koppel (normaal gesproken ) aan gepast aan het koppel van de as (dus combinatie motor , toerental en reductie keerkoppeling /toerental schroef as (maximaal), hier komt bij een berekening een schroef maat uit , past die niet kun je met een kleinere schroef en een hogere spoed ook uikomen , je kunt in die berekenig ook uitgaan van een tipvane schroef dan komt daar een maat en spoed uit voor dat type schroef.een en ander maakt dus wel verschil in de trek kracht van het schip!
als de spoed of de diameter te groot is vraagt de schroef meer koppel als dat de machine kan leveren en draaid dus overbelast. (te hoge cilinder temperaturen , roet en zwarte rook , dus niet goed voor de motor!)
als dit maar kort is kan dat geen kwaad!, maar over duur tbelasting word dat een ander verhaal!

je schroef dient berekend te zijn aan de motor/keerkoppeling /toerental type schip (waterverdringer of planee)en de beschikbare ruimte van de schroef , en of het een loop of een trekschroef moet zijn!(werkschroef met veel trekkracht en minder top snelheid , of loop schroef (speed schroef) met minder trekkracht en hogere eind snelheid (de verschillende spoed standen dus)
Hoe verklaar je dan het volgende?:

Motor, reductie etc. blijft hetzelfde, schroef eraf. Op dezelfde schroef tipbladen gemaakt. Schroef weer op de boot.

Et voilà 5% stuwkracht erbij.
Groeten,

Richard

mijn boot
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Schroefas

Bericht door ErikH »

VRM marine schreef: 10 % op 20 pk is 2 pk ,bij 100 pk is dat 20pk! (extra te leveren!)
Niet om te mierenn**ken, maar er klopt iets niet in de berekening.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Schroefas

Bericht door KarelE »

ErikH schreef:
VRM marine schreef: 10 % op 20 pk is 2 pk ,bij 100 pk is dat 20pk! (extra te leveren!)
Niet om te mierenn**ken, maar er klopt iets niet in de berekening.

Gr.

Erik
Niet om te modereren, maar:

@VRM marine: achter (bijna) iedere zin een uitroepteken komt ook over als schreeuwen....
en met een uitroepteken heb je niet meer gelijk dan zonder. Met argumenten kom je verder dan met uitroeptekens.

@Erik Prima om het oneens te zijn, maar ik zou graag de argumenten van je zien.
10% van 20 is 2, 10% van 100 is 20. Misschien ligt het aan mijn onwetendheid, maar waar zit de fout?

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Schroefas

Bericht door KarelE »

Richard van den Berg schreef:Hoe verklaar je dan het volgende?:

Motor, reductie etc. blijft hetzelfde, schroef eraf. Op dezelfde schroef tipbladen gemaakt. Schroef weer op de boot.

Et voilà 5% stuwkracht erbij.
Kan het zijn dat de stuwkracht aan de schroef geleverd hetzelfde blijft, maar dat de schroef deze kracht efficiënter omzet in kracht naar achter? Met andere woorden, zonder tipbladen gaat een deel van de stuwkracht verloren, bijv. als gevolg van cavitatie, of er wordt water opzij/naar boven/naar beneden gestuwd?

Groet, Karel

PS hoe heb je die 5% stuwkrachttoename gemeten? Paaltrek, of snelheid? In het laatste geval, hoe weet je dat de hoeveelheid stuwkracht recht evenredig is met de snelheid?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie