Schroefas
Moderators: sailor wim, frank
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Schroefas
Plus moer had ik nog nodig om de voortstuwing compleet te maken, en dat is gelukt:
Schroefaskoker en stuwdruklager zijn voor een 40 mm schroefas, de schroef voor een 30 mm as - geen standaard as dus.
Via een collega had ik de tip gekregen om bij MD techniek voor de schroefas te informeren, zo gezegd zo gedaan.
MD techniek heeft zelf geen schroefas moeren, die komt bij Blokland non-ferro vandaan.
De prijs bij elkaar: goedkoper dan een standaard 40 mm Vetus schroefas
Schroefaskoker en stuwdruklager zijn voor een 40 mm schroefas, de schroef voor een 30 mm as - geen standaard as dus.
Via een collega had ik de tip gekregen om bij MD techniek voor de schroefas te informeren, zo gezegd zo gedaan.
MD techniek heeft zelf geen schroefas moeren, die komt bij Blokland non-ferro vandaan.
De prijs bij elkaar: goedkoper dan een standaard 40 mm Vetus schroefas
Re: Schroefas
leuk als dat soort dingen dan weer lukken.
en wat glimt ie nog mooi die schroef
en wat glimt ie nog mooi die schroef
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Schroefas
Volgens mij is iets dat je niet van Vetus koopt altijd goedkoper.
Enige voordeel van Vetus is dat het geheid van goede kwaliteit is en in elke watersportzaak te koop is, danwel in een mum van tijd besteld kan worden.
MAar het heeft bepaald zijn prijs....
Maar eh, daar gaat het nu niet om, er zit een schroefasje in die er mag zijn!
En zo te zien heeft die schroef een behoorlijke spoed, of lijkt dat zo?
Enige voordeel van Vetus is dat het geheid van goede kwaliteit is en in elke watersportzaak te koop is, danwel in een mum van tijd besteld kan worden.
MAar het heeft bepaald zijn prijs....
Maar eh, daar gaat het nu niet om, er zit een schroefasje in die er mag zijn!
En zo te zien heeft die schroef een behoorlijke spoed, of lijkt dat zo?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Schroefas
Lol is die schroef voor een draagvleugelboot. Appart ding zeg
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: Schroefas
nou over de kwaliteit van sommige Vetus artikelen ben ik kwa degelijkheid niet zo zeker!, is vaak veel te duur!
dat schroefje is inderdaad een speciale, een vleugeltip schroef , schijnt meer rendement en minder lawaai op te leveren!
ben benieuwd naar je bevindingen als het straks vaart!
dat schroefje is inderdaad een speciale, een vleugeltip schroef , schijnt meer rendement en minder lawaai op te leveren!
ben benieuwd naar je bevindingen als het straks vaart!
Voor alles is een oplossing!
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Re: Schroefas
Schroefje heb ik al een poosje: viewtopic.php?f=6&t=570
Een tipbladschroef; FSD van de nieuwsgroep nl.sport.varen heeft tot volle tevredenheid de schroef van zijn schokker om laten bouwen tot tipbladschroef.
Nieuw worden die dingen niet gemaakt, op de zijkant is het te zien dat het een verbouwde schroef is.
Een familielid heeft bij tests van beroepsschepen geweest waar de conventionele schroef aangepast was tot tipbladschroef en dat leverde 5 - 7 % stuwkracht op.
Met 11 kW is het bootje niet echt overpowered en dan is een aantal extra kilo stuwkracht van harte welkom.
Een tipbladschroef; FSD van de nieuwsgroep nl.sport.varen heeft tot volle tevredenheid de schroef van zijn schokker om laten bouwen tot tipbladschroef.
Nieuw worden die dingen niet gemaakt, op de zijkant is het te zien dat het een verbouwde schroef is.
Een familielid heeft bij tests van beroepsschepen geweest waar de conventionele schroef aangepast was tot tipbladschroef en dat leverde 5 - 7 % stuwkracht op.
Met 11 kW is het bootje niet echt overpowered en dan is een aantal extra kilo stuwkracht van harte welkom.
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: Schroefas
die kilo's meer stuw kracht moet de motor dan in koppel wel kunnen leveren!Richard van den Berg schreef:Schroefje heb ik al een poosje: viewtopic.php?f=6&t=570
Een tipbladschroef; FSD van de nieuwsgroep nl.sport.varen heeft tot volle tevredenheid de schroef van zijn schokker om laten bouwen tot tipbladschroef.
Nieuw worden die dingen niet gemaakt, op de zijkant is het te zien dat het een verbouwde schroef is.
Een familielid heeft bij tests van beroepsschepen geweest waar de conventionele schroef aangepast was tot tipbladschroef en dat leverde 5 - 7 % stuwkracht op.
Met 11 kW is het bootje niet echt overpowered en dan is een aantal extra kilo stuwkracht van harte welkom.
in principe is het zo dat je met een tipbladschroef met een kleinere diameter kan werken, , of een groter koppel waar je een grotere schroef niet kwijt kan!
het rendement word echter wel beter!(dus inderdaad meer kracht) (net als met een vaste straalbuis) maar nogmaals de machine moet die Kracht (het koppel) wel kunnen leveren!
Voor alles is een oplossing!
Re: Schroefas
in een stuk in de schuttevaer van 14 april claimt Man diesel & Turbo een brandstofbesparing van 3% door tipvane schroeven. die zien er iets ander uit dan die van jou maar het principe is hetzelfde. je wilt voorkomen dat water gaat stromen van de hogedrukzijde van de schroef naar de lagedrukzijde. Ik heb echter wel eens gelezen(in een ander artikel) dat het echter maar echt werkt tot rond de 18km/u. maar zo hard gaat jouw bootje denk ik niet lopen.
ik ben erg benieuwd en zou het eigenlijk ook wel op mijn schroef willen proberen.
ik ben erg benieuwd en zou het eigenlijk ook wel op mijn schroef willen proberen.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Schroefas
[quote=" maar nogmaals de machine moet die Kracht (het koppel) wel kunnen leveren! [/quote]
Dat zal toch wel een beetje meevallen?
Moet je eens kijken als ik met windkracht 5 - 6 naat Schier oversteek.
Op het moment dat ik in een golg duik met die neus heb ik het gevoel dat er 100% meer koppel geleverd moet worden.
Elke boot wordt toch gebouwd met een motor die daar bij nodig is?
Neuh, mijn Drentse, boeren en oh zo nuchtere ( ) verstand zegt dat een extra koppeltje van 8% geen probleem moet zijn.
Zo veel is dat nu ook weer niet.
Dat zal toch wel een beetje meevallen?
Moet je eens kijken als ik met windkracht 5 - 6 naat Schier oversteek.
Op het moment dat ik in een golg duik met die neus heb ik het gevoel dat er 100% meer koppel geleverd moet worden.
Elke boot wordt toch gebouwd met een motor die daar bij nodig is?
Neuh, mijn Drentse, boeren en oh zo nuchtere ( ) verstand zegt dat een extra koppeltje van 8% geen probleem moet zijn.
Zo veel is dat nu ook weer niet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Re: Schroefas
Is daar online een foto van? Wil wel weten hoe die er uit zietmeester schreef:in een stuk in de schuttevaer van 14 april claimt Man diesel & Turbo een brandstofbesparing van 3% door tipvane schroeven. die zien er iets ander uit dan die van jou maar het principe is hetzelfde. je wilt voorkomen dat water gaat stromen van de hogedrukzijde van de schroef naar de lagedrukzijde.
Dat is dik boven de rompsnelheid en 3 x zo hard als ik in de directe omgeving mag varen.Ik heb echter wel eens gelezen(in een ander artikel) dat het echter maar echt werkt tot rond de 18km/u. maar zo hard gaat jouw bootje denk ik niet lopen.
ik ben erg benieuwd en zou het eigenlijk ook wel op mijn schroef willen proberen.
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: Schroefas
Dat zal toch wel een beetje meevallen?Marie Christina schreef:[quote=" maar nogmaals de machine moet die Kracht (het koppel) wel kunnen leveren!
Moet je eens kijken als ik met windkracht 5 - 6 naat Schier oversteek.
Op het moment dat ik in een golg duik met die neus heb ik het gevoel dat er 100% meer koppel geleverd moet worden.
Elke boot wordt toch gebouwd met een motor die daar bij nodig is?
Neuh, mijn Drentse, boeren en oh zo nuchtere ( ) verstand zegt dat een extra koppeltje van 8% geen probleem moet zijn.
Zo veel is dat nu ook weer niet.[/quote]
hier wil ik toch nog even op reageren,
10 % op 20 pk is 2 pk ,bij 100 pk is dat 10pk! (extra te leveren!)
hoe je het ook went of keert!
je motor moet dat extra koppel wel leveren!
de schroef is kwa koppel (normaal gesproken ) aan gepast aan het koppel van de as (dus combinatie motor , toerental en reductie keerkoppeling /toerental schroef as (maximaal), hier komt bij een berekening een schroef maat uit , past die niet kun je met een kleinere schroef en een hogere spoed ook uikomen , je kunt in die berekenig ook uitgaan van een tipvane schroef dan komt daar een maat en spoed uit voor dat type schroef.een en ander maakt dus wel verschil in de trek kracht van het schip!
als de spoed of de diameter te groot is vraagt de schroef meer koppel als dat de machine kan leveren en draaid dus overbelast. (te hoge cilinder temperaturen , roet en zwarte rook , dus niet goed voor de motor!)
als dit maar kort is kan dat geen kwaad!, maar over duur tbelasting word dat een ander verhaal!
je schroef dient berekend te zijn aan de motor/keerkoppeling /toerental type schip (waterverdringer of planee)en de beschikbare ruimte van de schroef , en of het een loop of een trekschroef moet zijn!(werkschroef met veel trekkracht en minder top snelheid , of loop schroef (speed schroef) met minder trekkracht en hogere eind snelheid (de verschillende spoed standen dus)
Laatst gewijzigd door VRM marine op ma apr 30, 2012 8:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor alles is een oplossing!
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Re: Schroefas
Hoe verklaar je dan het volgende?:VRM marine schreef: hier wil ik toch nog even op reageren,
10 % op 20 pk is 2 pk ,bij 100 pk is dat 20pk! (extra te leveren!)
hoe je het ook went of keert!
je motor moet dat extra koppel wel leveren!
de schroef is kwa koppel (normaal gesproken ) aan gepast aan het koppel van de as (dus combinatie motor , toerental en reductie keerkoppeling /toerental schroef as (maximaal), hier komt bij een berekening een schroef maat uit , past die niet kun je met een kleinere schroef en een hogere spoed ook uikomen , je kunt in die berekenig ook uitgaan van een tipvane schroef dan komt daar een maat en spoed uit voor dat type schroef.een en ander maakt dus wel verschil in de trek kracht van het schip!
als de spoed of de diameter te groot is vraagt de schroef meer koppel als dat de machine kan leveren en draaid dus overbelast. (te hoge cilinder temperaturen , roet en zwarte rook , dus niet goed voor de motor!)
als dit maar kort is kan dat geen kwaad!, maar over duur tbelasting word dat een ander verhaal!
je schroef dient berekend te zijn aan de motor/keerkoppeling /toerental type schip (waterverdringer of planee)en de beschikbare ruimte van de schroef , en of het een loop of een trekschroef moet zijn!(werkschroef met veel trekkracht en minder top snelheid , of loop schroef (speed schroef) met minder trekkracht en hogere eind snelheid (de verschillende spoed standen dus)
Motor, reductie etc. blijft hetzelfde, schroef eraf. Op dezelfde schroef tipbladen gemaakt. Schroef weer op de boot.
Et voilà 5% stuwkracht erbij.
Re: Schroefas
Niet om te mierenn**ken, maar er klopt iets niet in de berekening.VRM marine schreef: 10 % op 20 pk is 2 pk ,bij 100 pk is dat 20pk! (extra te leveren!)
Gr.
Erik
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Schroefas
Niet om te modereren, maar:ErikH schreef:Niet om te mierenn**ken, maar er klopt iets niet in de berekening.VRM marine schreef: 10 % op 20 pk is 2 pk ,bij 100 pk is dat 20pk! (extra te leveren!)
Gr.
Erik
@VRM marine: achter (bijna) iedere zin een uitroepteken komt ook over als schreeuwen....
en met een uitroepteken heb je niet meer gelijk dan zonder. Met argumenten kom je verder dan met uitroeptekens.
@Erik Prima om het oneens te zijn, maar ik zou graag de argumenten van je zien.
10% van 20 is 2, 10% van 100 is 20. Misschien ligt het aan mijn onwetendheid, maar waar zit de fout?
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Schroefas
Kan het zijn dat de stuwkracht aan de schroef geleverd hetzelfde blijft, maar dat de schroef deze kracht efficiënter omzet in kracht naar achter? Met andere woorden, zonder tipbladen gaat een deel van de stuwkracht verloren, bijv. als gevolg van cavitatie, of er wordt water opzij/naar boven/naar beneden gestuwd?Richard van den Berg schreef:Hoe verklaar je dan het volgende?:
Motor, reductie etc. blijft hetzelfde, schroef eraf. Op dezelfde schroef tipbladen gemaakt. Schroef weer op de boot.
Et voilà 5% stuwkracht erbij.
Groet, Karel
PS hoe heb je die 5% stuwkrachttoename gemeten? Paaltrek, of snelheid? In het laatste geval, hoe weet je dat de hoeveelheid stuwkracht recht evenredig is met de snelheid?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.