de Moockumer

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

MartijnvM

de Moockumer

Berichtdoor MartijnvM » do nov 30, 2017 2:49 pm

​Hallo allemaal, leuk om deel te nemen aan dit forum. Ik hoop van jullie te kunnen leren en misschien kan ik op termijn ook wat van mijn kennis delen.
Twee jaar geleden heb ik deze boot gekocht. Ooit begonnen (en nog steeds) als waterscout. Aldaar de liefde voor het water ontdekt. Na jaren van zoeken, sparen een geschikt bootje weten te vinden.

Hij heet de Moockumer, naar Mokum (bijnaam van Amsterdam) en een woordspeling met mijn achternaam.
De boot ligt in een (buiten) gracht van Amsterdam dus het is een laag bootje (ivm bruggen) van ongeveer 1,5meter hoog. De boot heeft een lengte van 7,6 meter en ongeveer 2,20 breed. Er zit een betrouwbare Mercedes OM636 motor in uit 1988 (tenminste dat staat erop ;)) van 43pk.
Ik gebruik hem vooral om met vrienden door Amsterdam te varen en af en toe wat verder zoals een weekendje naar de Kaag afgelopen zomer met scouting.

Vorige winter heb ik de boot eruit gehaald (in Aalsmeer) en heb de buitenkant volledig geschuurd en geschilderd. Het staal wat niet goed was is toen vervangen. En ook de uitlaat die stuk en slecht gemonteerd was (droge uitlaat), is door een vriend vervangen en op een nieuwe plek gezet.
Verder doe ik steeds kleine klusjes (als ik weer geld *vrij heb) en probeer er zo een leuke betrouwbare en comfortabele boot van te maken.
Ik wil nog een comfortabele bank achterin maken, zodat daar bij langere tripjes ook fijn gezeten kan worden. En dat binnen netjes afgewerkt wordt, zodat daar eventueel ook een nachtje overnacht kan worden.

De volgende plannen zijn:
-In de neus een opbergplek maken voor jerrycans en andere spullen
-Nette afwerking in de kajuit
-Bankje achterin comfortabeler maken (langer zitvlak en hogere rug)

Lange termijn:
-Hydraulisch roersysteem installeren
-Mogelijk de rand achterin en aan de zijkanten eruit slijpen zodat er zitplekken ontstaan
Ik vind het erg leuk als mensen reageren of tips of ideen willen delen dus sta hier erg voor open.

Hieronder een aantal foto's met korte begeleiding.

Toen ik de boot kocht zag hij er zo uit. Met een rot dek achterin en een doorgeroeste uitlaat.
Afbeelding

In de werf is toen een deel van het staal vervangen en de uitlaat
Afbeelding

Daarna is de buitenkant geschilderd
Afbeelding

Afgelopen voorjaar begonnen om de bilge/onderkant op te knappen. Dit is helaas bijna niet te doen, omdat er bijna altijd wel wat water in staat.
Afbeelding

De binnenkant heb ik ook onder handen genomen. Er is een nieuwe dieseltank in gegaan en alle brandstofleidingen zijn vervangen, waarna de motor rustiger/stabieler is gaan lopen. En het belangrijkste er wordt nu vanaf buiten getankt.
Afbeelding

De elektra wordt stap voor stap aangepakt.
Afbeelding

En hier nog wat plaatjes van de boot.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sailor wim

Re: de Moockumer

Berichtdoor sailor wim » do nov 30, 2017 2:58 pm

Welkom Martijn .
Leuk scheepje mooi opgeknapt.
Je helt bij een scouting genoot zie ik.
En ook je overnachting plaats op de Kaag begrijp ik :)
Gr Wim
Ik drink voor elk probleem oplos koffie.
Wat thuis blijft is mooi meegenomen.

paure nesci

Berichtdoor paure nesci » do nov 30, 2017 3:35 pm

Welkom welkom,
altijd leuk als er weer nieuwe enthousiastelingen zich met hun bootje melden !
en leuk om projecten te volgen ook !
succes,
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....

Navigo

Berichtdoor Navigo » za dec 02, 2017 12:12 am

HH,

Leuk, op die werf kom ik ook regelmatig.

Leuk ding hoor, vast genieten zo door de grachten.

Niks mis mee zo te zien.

Navigo

WillemB
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Contacteer:

Berichtdoor WillemB » zo dec 03, 2017 2:30 pm

Hoi Martijn

Welkom..
Lig je in Amsterdam noord ?
Werk op 1 vd brandweerkazerne in Noord.

Ga je zeker volgen.
Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.

Arrejoan
Info: Bouwjaar 1940.Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk origineel stuurwerk ketting en kabel.

Berichtdoor Arrejoan » ma dec 04, 2017 5:48 pm

Welkom, leuk bootje, goed op zijn bandjes ook :lol: .
Ik zie dat je nogal wat water op je afdek zeil hebt staan, misschien een tip om er een van je krukken onder te zetten?
Succes met je project, groet Ad
bij het aanleggen: goed luisteren,niks zeggen

MartijnvM

Berichtdoor MartijnvM » ma dec 04, 2017 9:28 pm

Leuk om al die reacties te lezen!

@sailor wim
Inderdaad een scout en bijna ieder jaar wel een paar dagen op de kaag (zeevekennerseiland) te vinden!

@Navigo
Super werf! ;) komende zomer maar weer langs voor de onderkant en andere klusjes die niet in het water kunnen.

@WillemB
Nee hij ligt in Zuid/West achter het Hoofddorpplein.

@Arrejoan
Ja die bandjes zijn geweldig haha!
Bedankt voor de tip! De foto is voordat ik de boot heb gekocht, tegenwoordig leg ik er een plank onder dan loopt het water er netjes vanaf. Maar er moet wel een nieuw zeil op, deze is op een paar plekken gescheurd en lekt nogal.

Kent iemand misschien een goede (afdek)zeilmaker in de buurt van A'dam? Er was er een op de Admiralengracht maar die lijkt gesloten te zijn helaas...

MartijnvM

Berichtdoor MartijnvM » ma dec 04, 2017 9:43 pm

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe zwaar de boot is. Weet iemand hoe je dit kunt berekenen?

Navigo

Berichtdoor Navigo » di dec 05, 2017 1:42 pm

HH,

Archimedes rings a bell.

Gewicht schip is gelijk aan de waterverplaatsing.

Dus als je het volume van het onderwaterschip weet, dan kom je al aardig in de buurt.

Natuurlijk is het soortelijk gewicht van de het water ook van belang, maar is in Amsterdam toch aardig tegen het zoete aan.
Dus ik denk in jouw geval verwaarloosbaar.

Navigo

Terug naar “Mijn boot”