Luxemotor Iris

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wouter
Berichten: 379
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter » wo nov 07, 2018 3:38 pm

Tja, het CVO zegt:
"Alle openingen in wanden, dekken en deuren van machinekamers, ketelruimen en bunkers
moeten van buitenaf kunnen worden gesloten. De afsluitinrichtingen moeten van staal of een
ander gelijkwaardig onbrandbaar materiaal zijn gemaakt."

Nu branden deze wartels niet (ze smelten wel). Maar deze regel geldt niet voor pleziervaartuigen, dus dat zit goed.

Over de filters heb ik niets kunnen vinden behalve:
"Brandstofleidingen, hun verbindingen, afdichtingen en appendages moeten zijn vervaardigd uit
materiaal dat bestand is tegen de te verwachten mechanische, chemische en thermische
belasting."

Daar zie ik ook geen problemen...

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 1789
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Luxemotor Iris

Bericht door KarelE » do nov 08, 2018 11:10 am

Er is wel een puntje dat mijn expert aangaf: als iets dat valt onder een vrijstelling en dus niet aan de norm voldoet wordt vervangen moet het dan wel volgens de norm worden aangelegd. Als waarvoor ik vrijstelling kreeg was voor 2008 al op die manier aangelegd, en daar vroeg hij dan ook expliciet naar toen hij de vrijstellingen in het certificaat ging opstellen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

wilfred huijser
Berichten: 7
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser » do nov 08, 2018 7:45 pm

Misschien dan een goeie tip: Maak geen foto's van wat je verandert en zet zeker niets op social media (deze site dus ook niet). Heb 't er gewoon niet over!
Vervangen? Nee hoor, 't zat altijd al zo!

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1542
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Luxemotor Iris

Bericht door quichot » vr nov 09, 2018 9:13 am

Stel dat zo'n niet goedgekeurd brandstoffilter van vóór 2008, waarmee je nu dus wél door de keuring komt, stukgaat. En je vervangt hem door precies hetzelfde exemplaar, want je hebt destijds uit voorzorg een reserve-exemplaar gekocht. Is dat dan een vervanging of een reparatie?
Wat ik bedoel te zeggen is dat hoe meer regeltjes je verzint, hoe meer uitzonderingen, en uitzonderingen op die uitzonderingen, er nodig zijn om dit CVO-vehikel voor grote pleziervaart enigszins werkbaar te houden. Tot uiteindelijk niemand meer door de bomen het bos ziet.

Uit de reacties op onze diverse fora alleen al blijkt dat er tot dusverre geen twee experts eenduidig dezelfde eisen hebben gesteld.
Terwijl de oplossing voor de hand ligt: beoordeel grote pleziervaart met gezond verstand, loop als expert met een afgevaardigde van de verzekeraar samen met de schipper door het schip, stel een lijstje met zinnige aandachtspunten op die voor dat schip haalbaar zijn, dus geen sjabloon dat op alle schepen moet passen, en miereneuk niet over details die volgens norm E2377893 sub b derde lid mits na 2008 aangebracht niet in orde zouden zijn.

Terug naar de Iris, waar zo'n expert met een glimlach van oor tot oor niets anders kan doen dan vaststellen dat het dik in orde is.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido

Wouter
Berichten: 379
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter » za apr 20, 2019 8:16 pm

Afgelopen winter rustig aan gedaan met het bootje. Veel kleine dingetjes geregeld (elektra / waterontharder / houtjes en touwtjes).
Maar nu is het tijd om met intimmeren te beginnen, of in ieder geval het grondhout zetten.

Afbeelding
Begonnen met de achterkant. Aan beide zijden van de roercilinder een schot gemaakt zodat ertussen (boven de cilinder) twee lades komen, en het stuurwerk bereikbaar blijft.

Afbeelding
Detail. Ik denk dat ik wel de huid overal laat inschuimen, zodat er weinig condens is. Ook dit gedeelte dat eigenlijk loze ruimte achter de betimmering is.

Afbeelding
Nouja, het is niet echt loze ruimte. Het schip ligt nog wat te hoog met de kont, dus deze hoeken wil ik volgooien met ballast. Weet nog niet precies wat. Moet goed zwaar zijn, misschien ponsdoppen ofzo.

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1542
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Luxemotor Iris

Bericht door quichot » ma apr 22, 2019 9:26 am

Ziet er allemaal prima uit.
Over dat inschuimen: bij ons aan boord zijn ook tal van nisjes en hoekjes achter lades en luiken waar je zo tegen staal en klinknagels aankijkt, en van condens heb ik nog nooit iets gemerkt. Zou je daar wel aan willen beginnen?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido

Wouter
Berichten: 379
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter » di nov 05, 2019 10:31 am

Na een hele drukke zomer (met werk helaas) hebben we wat aardige stappen kunnen zetten:
Afbeelding
De hele achterkant in het PUR schuim gezet.

Natuurlijk zijn er de afgelopen maanden aardig wat uurtjes in de voorbereiding gaan zitten. Grondhout moet gedaan worden, allerlei doorvoeren en kabels zijn getrokken.
Maar nu is het geisoleerd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat al het overtollige schuim is weggezaagd kan ik door met de volgende stappen:
-aftimmerhout bestellen
-beslag regelen (vooral de inrichting van het badkamertje wordt een puzzel).

wilfred huijser
Berichten: 7
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser » di nov 05, 2019 5:48 pm

Hoi Wouter,

Dat is weer een hele stap voorwaarts! Ziet er goed uit.
Was paar weken terug nog in Amsterdam om patrijspoorten te halen. Ik had je nog ge-smesd maar ik kreeg geen reactie. Volgende keer beter, ben wel nieuwsgierig.

Wouter
Berichten: 379
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter » wo nov 06, 2019 11:07 pm

Wilfred bedankt. Ben voor m'n werk regelmatig buiten telefoonbereik, dus dan is mail handiger...
Als je in de buurt bent laat ik je graag het zusje van de jouwe zie in

wilfred huijser
Berichten: 7
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser » do nov 07, 2019 1:49 pm

Nou dat gaat dan wat worden want ik heb onderweg geen mail hahaha

Plaats reactie