Voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voorstellen

Bericht door KarelE »

Max. 10 liter in Frankrijk en max. 10 liter in België.

Even naar beneden scrollen:
https://info.voertonnen.nl/assortiment/ ... -brandstof

Er is niet alleen adr van toepassing, ook accijnzen spelen een rol. Landen missen niet graag de accijnzen doordat je brandstof invoert.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Evert »

Mooi dat het gelukt is. Daar ga je nog veel plezier van hebben. Kom je via canal du Nord naar boven? Dan komen wij elkaar misschien nog tegen. Wij vertrekken rond 18 juli en moeten 8 augustus in Montargis zijn.

Voor de sluizen zou ik zorgen voor vier tip top wrijfhouten. Die bolfenders zijn comfortabel voor het aanleggen ,s nachts maar in de sluizen en zeker de spitsensluizen heb je er eigenlijk alleen maar last van. Die wrijfhouten schuiven lekker langs de muur de sluis in terwijl die bol dingen je al een stuiterbal door de sluis heen lanceren.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Gédeau schreef: wo jul 01, 2020 9:31 pmAfbeelding
Dit is geen vetpers voor een schroefaskoker. Daar is het te klein voor. Deze potjes zijn bedoeld om lagerbussen van bijvoorbeeld een roerkoning in het vet te houden.
Wat jij moet hebben voor je schroefaskokervet is dit:

https://www.marinediscounter.nl/vetpers ... -onde.html

Verder wat @Evert zegt. Fenders zijn in sluizen ondingen. Ze rollen er steevast tussenuit, en verder kaatsen ze je schip van de sluismuur af vóór je kans hebt gezien een lijntje om een bolder te leggen.
Koop het kleine model zwarte kunststoffen wrijfhout kan ik je aanraden. Bij ieder bunkerstation te koop. Die houten zijn mooi, maar gaan maar een paar jaar mee.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Hallo,

Die 11 x 20 liter bidons zullen dus leeg mee gaan en bij het dichtstbijzijnde tankstation gevuld worden prijsverschil met hier is minimaal...

Dat stauferpotje voor de schroefas is veel groter dan op de foto, past net binnen de handpalm. Voor het roer is het meer zo 'n formaat van op de foto.

Houten doppen, TEC 7, groot afdekzeil, snelcement, dompelpompen, zullen we inderdaad mee hebben. Ook heb ik al 3 marifoons en 6 reddingsvesten klaar liggen op mee te nemen. Is kanaal 10 in Frankrijk ook het gebruikte kanaal op binnenwateren?

De 27 of 28ste vertrekken we dus via:
Canal entre champagne et Bourgogne
Canal latéral a la Marne
Canal de l'Aisne a la Marne
l'Aisne
Canal Latéral à L' Oise
Canal du nord , ...

Maar wanneer we het Canal du nord zullen bereiken, geen idee, het eerste stuk zijn er veeeeel sluizen...

Momenteel hangen er oude autobanden aan de romp als fenders. Ik was eigenlijk van plan deze te laten hangen, maar lees net dat dit zou verboden zijn in sluizen...
Denk dan dat ik er enkele dikke houten balken zal aan hangen. Eens in Diksmuide aangekomen zal deze toch volledig gestraald worden, dus op wat krassen zal het niet komen.


Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door ronrtl »

Klopt, in Nederland zijn autobanden ook verboden. Reden is omdat deze niet drijven in een sluis wanneer ze los komen dus zinken en tussen rinketten of sluisdeuren kunnen komen. In theorie zouden ze niet verboden zijn als je er een opgeblazen binnenband in zou doen dus...maar ja, ga je die discussie aan? :D
En idd zacht houten taps lopende proppen in een paar maten (eiken kan ook) is reuze makkelijk wanneer je onverhoopt toch een lek krijgt. Sla je erin en zet je vast met plank en balk. Ikzelf heb vooral baat gehad met zo'n worst kneedbaar staal. Werkt ook erg goed, Overal te krijgen. Je snijd er een stuk af en zodra je het gaat kneden mengen 2 componenten door elkaar waarna het chemisch uithard en zo hard als staal word. Als je hiermee een gat van binnenuit afdicht (mag nat zijn) en fixeert met een plank/balk en laat uitharden zit het zo vast dat je later het er alleen met de slijptol nog uit krijgt. Wereld spul. Ook perfect voor een scheur in je behuizing van bijv. de waterpomp e.d.

Ben jaloers om de trip die jullie gaan maken! Word een prachtig en hopelijk probleemloos avontuur! :P
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Gédeau schreef: zo jul 05, 2020 8:28 pm Denk dan dat ik er enkele dikke houten balken zal aan hangen.
Zoals je ziet op dit plaatje zijn wrijfhouten aan voor- en achterkant afgeschuind, en dat is niet voor niks. Als je een sluis invaart en het wrijfhout langs de wand glijdt, blijft die daardoor niet achter iedere uitsteeksel, kluisbolder of trapje hangen.
Dus als je niet in de gelegenheid bent om nu al vier van die wrijfhouten te kopen, en je je moet redden met houten balken, zaag daar dan in elk geval zo'n schuinte aan.
https://images.app.goo.gl/HQGH2Hhk9d4u34888

Maar waarom koop je niet gelijk 4 (2 per kant) van die wrijfhouten? Die moet je uiteindelijk toch hebben, duur zijn ze niet en ze gaan jaren mee. Zonde toch om eerst geld, tijd en moeite in houten balken te steken?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Voorstellen

Bericht door wrotter »

is het wel eens opgevallen dat spitsen ed geen wrijfhouten gebruiken ,handig ,maar die hebben ook grote slijt platen op beide zijden en ja houten wrijfhouten zijn het handigst ,vroeger gebruikten ze vaak ronde houten die rolde wat mee en bleven niet haken .
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Evert »

Op de spitsen kanalen gebruiken wij inderdaad geen wrijfhouten. Die passen ook niet. Worden de sluizen groter dan gebruiken wij ze wel. Ook omdat je die sluizen vlotter in en uit gaat en er zeker in Frankrijk snel geschut wordt. Dan wil je er wel een wrijfhout tussen hebben.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Heb ook zitten denken aan die kunststof wrijfhouten, maar eens in Diksmuide aangekomen gaat het schip op de kant voor meerdere jaren om volledig verbouwd te worden. Moet die dingen dan ook weer ergens een plaatsje weten te geven.

Vandaar, houten balken, heb ik liggen...
Verstekzaag instellen op 30 graden en schuine kanten zitten er snel aan. 2 gaten en wat touwen en klaar

Ook weet ik nog niet wat ik wil, zeker geen jacht fenders, misschien dikke zwarte scheepstouwen. Heb nog wel wat tijd om te kiezen wat eraan komt te hangen...
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Na 5 nachtdiensten en een korte ochtendrust vandaag nog naar Frankrijk gereden...

Alvast de alternator en waterpomp van nieuwe V riemen voorzien.

Het was de bedoeling om de flexibele rubberen koppeling tussen de motor en de keerkoppeling te vervangen. Maar helaas, geen ruimte om de bout er uit te krijgen zonder de motor of de keerkoppeling te verplaatsen Afbeelding.
Hopelijk zal die het nog even uithouden...

Ook een omvormer geplaatst, zodat we tijdens het varen alvast de koelkast, waterpomp, ... Kunnen gebruiken en verschillende apparatuur kunnen opladen.

Ook eens een avondwandeling gemaakt langs het water. Ver moesten we niet wandelen om een sluis te zien. In de verte was al de volgende weer te zien...AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Iemand die weet hoe de asafdichting van deze stork waterpomp in elkaar zit?

Als ik de moer los, zit er een soort bus die iets kan doen knellen. Is dit ook met een soort vetkoord of zo?
Hoe krijg ik die (meer) lekvrij?
Wat vlas en vet rond de as draaien?

Dank,

GeertAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Een boot roest van binnen naar buiten, nog gehoord (gelezen)...

Toen ik het schip kwam bezichtigen voor aankoop, hadden wij een diktemeter mee om op de plaatsen die we zonder teveel breekwerk bij het vlak konden, deze dikte op te meten.
Ik heb het schip dus niet vanop het droge kunnen bekijken (eerste 100den km's geen werf) en het schip is 20 jaar niet meer op het droge geweest...

Echter alles zag er erg goed uit, op de plaatsen dat we konden meten dikten van 5 a 6,5mm gemeten.

Echter, nu het mijn schip is, al wat kunnen slopen en onder de badkamer het (hopelijk) slechtste stuk gevonden. Al zijn we er vorige keer achter gekomen dat de watertank een deel van de romp is.
Het eerste moment dacht ik dat dit een tikkende tijdbom is, maar na wat wegwrijven van de roest lijkt het me wel nog mee te vallen, denk ik.
Wat denken jullie hiervan?

In bijlage wat foto's van de "naad" die volledig van bakboord tot stuurboord lijkt te lopen, voor en na wat proper maken.

Ook foto's van de bodem van de watertank, die dus deel van de romp blijkt te zijn.

GeertAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
berghout-2

Re: Voorstellen

Bericht door berghout-2 »

Geert,

Die waterpomp heeft een stopbuspakking. Daar zit vetkoord in, vroeger was dat asbestkoord. Als het lekt, dien je de moer iets strakker te aan te draaien. Niet te strak, want anders blokkeert de as.
Als het aandraaien onvoldoende helpt zal het koord te hard zijn geworden, dan moet het vervangen worden. Tot die tijd kun je wat extra smeervet op het koord doen.
Doe er geen vlas omheen, want dat zal vastlopen.

De bodem van de watertank ziet er zeker niet alarmerend slecht uit; het lijkt gewoon erg vuil.
Maak je daar geen zorgen over. Maar hou 't wel in de gaten.

Ter zijde: ik heb ooit aan mijn dochter een kinderboek voorgelezen, dat ging over mensen op een woonboot.
De laatste zin in het boek luidde: "En zinken? Zinken doen we niet!".
En zo is het!

Goede vaart,
Wim.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Geheel eens met Wim.
Zolang je alle klinknagelkoppen nog kunt zien is er geen reden voor grote ongerustheid. En daarbij, er zit niks anders op dan in deze staat aan je tocht te beginnen. Als het schip in al die 20 jaar niet gezonken is, zal het die paar weekjes ook nog wel blijven drijven.
Ik herinner me nog onze eerste nachten aan boord in 1978. Die nachtelijke stilte. Hoor ik nou wat druppen? Zinken we niet? Nou, dat bleek mee te vallen.

Even bij de FVN zo'n kastje halen voor de sluisbediening, en gaan!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Voorstellen

Bericht door stevedem »

Vergeet ook niet dat 1cm roest, eigenlijk 1mm staal is wat weg is.
M.a.w. als je nergens 4cm dik roest weg hoeft te bikken het allemaal wel mee zal vallen.
Roest lijkt erger dan het is.

Ik vond op mijn vorige boot een plekje, kon je eigenlijk nooit bij om het goed te behandelen,
was zeker 1cm dik, na schoonmaken en dikte meten bleek er nog geen mm van de dikte van het staal verdwenen te zijn.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Plaats reactie