Winterproject aanpassen elektra

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door ErikH »

Vorige week en vandaag de laatste kabeltjes aangesloten.

Een fantastisch idee van mezelf; Uit de oude plafonnieres heb ik de led printplaatjes gesloopt en aan de binnenkant van de kast gemonteerd. Een kastdeurschakelaartje op de klep doet de rest;

Afbeelding

3 ruitenwissers aansluiten op 1 bedieningsschakelaar was geen goed idee, achteraf had ik het kunnen weten. Bij het uitzetten van de schakelaar bleven de ruitenwissers door draaien. De ene ruitenwisser gaat de andere voeden via het ingebouwde verbreekcontact. De schakelaar schakelt nu 3 autorelais' die elk weer een ruitenwisser schakelen. De middelste ruitenwisser blijft kuren houden, daar gaat een nieuwe voor besteld worden.

Het raadsel van het bak- een stuurboordlicht is opgelost; Beiden zaten tot de nok toe vol met water, daar kunnen de ledlampjes slecht tegen. Ook hiervoor gaan nieuwe besteld worden.

Aftappen buitenboordwater uit de warmtewisselaar is niet gelukt, Volvo heeft verzonnen om de aftappluggen op een onmogelijke plaats te zetten en dat er bovendien speciaalgereedschap nodig is. Een simpel zeskantje zou veel te makkelijk zijn. Snel op zoek naar dat gereedschapje, het begint koud te worden.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door varg »

aftappen buitenwater uit koelcircuit....probeer eens een nat-zuiger (je kent die stofzuigers wel) op een slang te zetten en draai aan het andere uiteinde iets open...Alles wordt er uit geslurpt, zondaer dat je oude pluggen moet opendraaien. Groet, Arnold
geertth
Berichten: 33
Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
Locatie: Middelaar
Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door geertth »

Tegen lekke boordlichtjes: klein gaatje onderin boren zodat het water er weer uit kan... :D

Dat er soms een druppeltje water er in komt is niet zo'n probleem, maar wel als ze half of heel vol water komen te staan.
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door ErikH »

Boordlichtjes stonden tot de nok toe vol :D Nieuwe liggen klaar om er tegenaan geplakt te worden, met gaatje.

De kers op de taart is er vandaag ingeschroefd; het tweede schermpje. Letterlijk plug-en-play (voor de verandering).

Afbeelding

De 2 schermpjes werken samen d.m.v. een link-kabeltje. Zo hoeft er maar 1 SD-kaartje met kaartmateriaal aanwezig te zijn. Wel zijn alle 2 de schermpjes apart aangesloten op het n2k netwerk.
- Ingezoomde kaart op scherm1 en uitgezoomde kaart op scherm2
- Radar op scherm1 en sonar op scherm2
- Motordashboard op scherm2 en navigatiegegevens op scherm1
Verzin het maar, het is allemaal heel eenvoudig tijdens het varen aan te passen. Ook zijn de schermpjes over te nemen op de smartphone, maar daar heb ik geen behoefte aan. Helemaal happy hiermee :)

Er ligt nog een hele lijst aan afwerkpuntjes, maar daar ga ik jullie niet mee vervelen. Voor het nieuwe vaarseizoen heb ik die afwerkpuntjes wel klaar. Dit is dus de laatste update van dit projectje.

Gr.

Erik
Plaats reactie