Ex betonningsvaartuig Zaandam
Moderators: sailor wim, frank
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Gisteren bericht gekregen dat we onze reddingsvlotten kunnen komen ophalen. Deze dingen (4 stuks) hebben we nodig als we op zee gaan varen. gezien we toch niet wereldwijd gaan maar besloten om de vlotten te laten keuren volgens de B norm. (kustwateren) Dit scheelt behoorlijk in prijs. Al met al waren we nog €400,- per vlot kwijt (rib uit je lijf die handel). Maar goed veiligheid staat voorop. Afgelopen zaterdag weer begonnen met werkzaamheden aan dek. Portaal voorop is weer flink aangepakt met de naaldbikhamers zodat we weer een bult roest minder hebben. De bolder welke sb achter op het dek moet komen is bijna af zodat we de lasser kunnen laten komen.
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Op weg naar Hamburg met De Gallant.
Gr Paul.
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Komende week zal ik pas weer aan boord zijn. Paar kleine dingetjes doen en dan naar de ht race. Ondertussen is er weer een hoop gebeurd aan boord dus ff wat fotos maken en er een verhaal om breien.
Mooie foto paul!
Mooie foto paul!
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Zo afgelopen dinsdagavond aan boord gestapt. Gelukkig had men het schip alvast verhaald naar de loswal en stonden de sloepen (5 stuks) al aan het dek. (4 op het voordek en 1 dwars op het sloependek. Snel nog even de laatste dingen gecontroleerd in de machinekamer en wat kombuis stores opbergen op de juiste plek. Woensdagmorgen 800 stond de bunkerboer te trappelen om het vloeibare goud 3,5 m3 in het schip te pompen (rekening nog niet binnen). Hierna de werkspoor gestart en rustig laten opwarmen en richting Harlingen gevaren. Net voor de sluis bij kornwerd (die sluis heeft altijd een negatieve werking op de Zaandam ) sloeg er een klep vast. dus op 5 poten de sluis in en ondertussen met overvloedig smeren en een koevoet de klep weer los weten te krijgen zodat hij weer meedeed. Rond 2300 afgemeerd in Harlingen langszij de Holland en tijd voor schoot aan..... De volgende morgen de 5 sloepen overboord gezet en ondertussen de betreffende klep getrokken en schoongemaakt. Hierna weer terug geplaatst en even getest. Dit maal geen losse klephuizen en losse verstuivers dus dat viel weer mee. In de middag stonden er aan aantal mensen aan de valreep die toch wel even het schip wilden zien. Na een rondleiding bleek 1 van de mensen vroeger op het schip gewerkt te hebben en die vond het een pracht dat het schip nog voer. (ook nog even de werkspoor laten draaien en een gelijkstroom generator). Later nog even uitgenodigd aan boord van de Holland voor een rondleiding en een kleine vloeibare versnapering. S avonds nog even op de Zaandam blijven plakken dus de volgende morgen met pijn in het haar de boel opgestart en richting Terschelling gevaren. Daar aangekomen ook een aantal mensen aan boord een rondleiding gegeven en snel de nassi hap klaar gemaakt voor de hongerige roeiers. Ondertussen kwam de Terschelling (opvolger van de Zaandam) de haven in en moesten we even stuivertje wisselen van ligplaats en kwamen ook deze mannen even kijken aan boord hoe het werk vroeger gedaan moest worden (nu dinamic positioning, hogedruk reinigers, hydrauliek kraan en een behoorlijk werkdek) bij ons niets dan ellebogen stoom om die boei aan te varen, aan dek te krijgen en schoon te steken. Zaterdag in de middag de sloepen weer aan dek gezet en met de gehele bemanning en de roeiploegen lekker visje bakken (45kg tong) verschalkt met de nodige consumpties Zondag morgen 500 werkspoor gestart en rond 530 richting harlingen gevaren. Daar de brakke roeiers van boord en door naar IJmuiden. Onderweg een hoop gedaan in de mk. Lekker aan het soppen geweest met 3 man, beetje schuren en schilderen. bb gelijkstroom generator na gelopen en gestart. Deze heeft bij ons 1 keer gedraaid maar dat deed hij niet van harte. afgelopen weken is een van de vrijwilligers met de motor bezig geweest en heeft hij hem na gekeken en waar nodig wat dingen gerepareerd. Motor heeft een klein uurtje gedraaid en liep voorbeeldig. Dus we hebben nu 2 gelijkstroom generatoren up and running. Zondag rond 2130 lagen we weer afgemeerd op de ligplaats. as zaterdag zullen we de sloepen van dek hijsen en het schip klaar maken voor de werfbeurt. Tijdens het varen bleek al snel dat er een enorme aangroei onder het schip hangt want met 80% vermogen liepen we nog maar 5,5 mijl Dus we zijn benieuwd hoeveel ellende we er straks onder zien hangen...
Vandaag te horen gekregen dat de reserve werkspoor motor welke we gekregen hebben van Rijkswaterstaat mogelijk volgende week of de week er op in IJmuiden staat. dan kunnen we enkele pyro meters gaan demonteren want die bij ons aan boord geven nu niet echt de juiste waarde aan.
foto's zullen snel volgen zodra de nieuwe schoot pc het doet.
Vandaag te horen gekregen dat de reserve werkspoor motor welke we gekregen hebben van Rijkswaterstaat mogelijk volgende week of de week er op in IJmuiden staat. dan kunnen we enkele pyro meters gaan demonteren want die bij ons aan boord geven nu niet echt de juiste waarde aan.
foto's zullen snel volgen zodra de nieuwe schoot pc het doet.
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Afgelopen tijd druk bezig geweest met de werfbeurt. Vrijdag zullen we in de ochtend droog gaan bij scheepswerf v Laar in IJmuiden. Daar zullen we de volgende werkzaamheden gaan uitvoeren:
Knippen en scheren
Huid dikte meting laten uitvoeren incl een vlak rapport
Alle afvoeren van dek (welke onder de waterlijn uitkomen van binnen uit zonder afsluiter) ook dikte metingen laten verrichten
Schroefas speling meten
roerkoning speling meten
Reparatie aan een zuigleiding in de brstf tank en waarschijnlijk ook schoonmaken als dit nodig blijkt te zijn
3 drinkwater tanken opnieuw cementeren
Mast portaal ontroesten en conserveren en plaatsen van een nieuwe trap langst de mast
Alle buitenboord afsluiters demonteren en zittingen controleren
Momenteel nog op jacht naar een ankerwinche. We hadden er 1 op het oog maar onze ankerketting was net ff te dik. een andere nestorschijf er op was geen optie dus maar even verder kijken voor een ankerwinche. we hebben er 1 op het oog maar de kosten van dat ding waren onbekend.
scheepshuid boven de waterlijn in de primer en dan in de lak
onderwaterschip in de primer en in de antifauling.
Als alles goed gaat hopen we maandag avond of dinsdag weer te water te gaan en naar de ligplaats. Komend weekend dus weer van de straat. Maar het resultaat mag er dan wel wezen denk ik.
Uiteraard zullen we dan enkele foto's hebben van voor en na de werf.
gr Ed
Knippen en scheren
Huid dikte meting laten uitvoeren incl een vlak rapport
Alle afvoeren van dek (welke onder de waterlijn uitkomen van binnen uit zonder afsluiter) ook dikte metingen laten verrichten
Schroefas speling meten
roerkoning speling meten
Reparatie aan een zuigleiding in de brstf tank en waarschijnlijk ook schoonmaken als dit nodig blijkt te zijn
3 drinkwater tanken opnieuw cementeren
Mast portaal ontroesten en conserveren en plaatsen van een nieuwe trap langst de mast
Alle buitenboord afsluiters demonteren en zittingen controleren
Momenteel nog op jacht naar een ankerwinche. We hadden er 1 op het oog maar onze ankerketting was net ff te dik. een andere nestorschijf er op was geen optie dus maar even verder kijken voor een ankerwinche. we hebben er 1 op het oog maar de kosten van dat ding waren onbekend.
scheepshuid boven de waterlijn in de primer en dan in de lak
onderwaterschip in de primer en in de antifauling.
Als alles goed gaat hopen we maandag avond of dinsdag weer te water te gaan en naar de ligplaats. Komend weekend dus weer van de straat. Maar het resultaat mag er dan wel wezen denk ik.
Uiteraard zullen we dan enkele foto's hebben van voor en na de werf.
gr Ed
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Succes!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Heb me bij Michel ook maar TB gesteld voor klussen ben drie dagen vrij......
En als hij geschoren is moet je denk ik wat aan ballast gaan zoeken
En als hij geschoren is moet je denk ik wat aan ballast gaan zoeken
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Dat wordt een strakke planning. Veel succes heren! En we zien graag de foto's tegemoet.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Het wordt zeker een strakke planning, echter moeten we het er mee doen. We zijn naar mijn mening redelijk gematst maar dan nog is het een klap knaken.
Maar goed, definitie van een jacht: Een zwart gat in het water waar al je geld in verdwijnt.
foto's en een verhaal hoop ik komende week te kunnen plaatsen.
Maar goed, definitie van een jacht: Een zwart gat in het water waar al je geld in verdwijnt.
foto's en een verhaal hoop ik komende week te kunnen plaatsen.
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Ach ed je kunt beter je geld verzuipen in de sloot dan in de kroeg. ..
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
hahaha, Ja das waar... Maar helaas werfbeurt is uitgesteld ivm problemen met een ander schip welke op de werf staat. Komende week horen we wanneer we dan wel naar de werf kunnen. Dus nog even geduld naar de foto's....
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Het heeft even geduurd maar dan alsnog gebeurde het....
Donderdagavond de Zaandam weer tot leven gewekt en naar de buitenhaven gevaren en afgemeerd bij de werf.
vette actie foto van onder getekende (na 2x mis gegooid te hebben )
Helaas was mijn aanwezigheid afgelopen weekend zeer gewenst door mijn werkgever zodat ik de werkzaamheden niet zelf mee kon maken. gelukkig heeft iemand anders het aan boord voor mijn waargenomen.
Zoals eerder verteld werd zouden wij om 0700 droog gaan. Helaas 700 werd er een ander schip te water gezet en moest de stapeling nog aangepast worden aan de buik van de Zaandam zodat het alsnog 1100 werd voordat de Zaandam droog kwam te staan. Al snel bleek dat we behoorlijk wat last hadden van aangroei en dat verklaarde ook de zeer langzame vaart en hoge gasolie verbruik afgelopen maand....
Resultaat na het onder hogedruk (400 bar) afspuiten
zaterdagochtend de bak ook maar even onderhanden genomen met de waterjet om de roest te lijf te gaan. Scheelt ons enorm met bikken als de meeste roest weg ge jet is met 400 bar.
Zondagmorgen is men weer verder gegaan met het conserveren van de scheepshuid en het ows in de anti fauling. Hierbij hebben we de waterlijk ook gelijk met 20 cm laten verlagen omdat dit net ff wat beter oogt.
ook de schroef is licht onderhanden genomen zodat deze weer geheel schoon is
Vanmorgen eindelijk vrij en gelijk door gereden naar de werf om zelf ook nog een steentje bij te kunnen dragen.
De scheepsnaam en de thuishaven op de boeg en kont.
In de voormast de trap laten vernieuwen en de mast laten swappen en opnieuw laten conserveren
Het resultaat mag er dan ook zijn
Vandaag zijn er ook werkzaamheden in 2 drinkwater tanken (schoon maken afsteken en conserveren) en het vervangen van een aanzuigleiding in een brstf tank) Tevens hebben we een tijdelijke ankerwinche aangekocht zodat we de roestbende en de inmiddels overleden ankerwinche op de bak kunnen vervangen. Hier zal men komende dagen druk mee bezig zijn.
voorlopig moeten jullie het hier even mee doen. Ik mag weer voor de baas aan het werk...
gr Ed
Donderdagavond de Zaandam weer tot leven gewekt en naar de buitenhaven gevaren en afgemeerd bij de werf.
vette actie foto van onder getekende (na 2x mis gegooid te hebben )
Helaas was mijn aanwezigheid afgelopen weekend zeer gewenst door mijn werkgever zodat ik de werkzaamheden niet zelf mee kon maken. gelukkig heeft iemand anders het aan boord voor mijn waargenomen.
Zoals eerder verteld werd zouden wij om 0700 droog gaan. Helaas 700 werd er een ander schip te water gezet en moest de stapeling nog aangepast worden aan de buik van de Zaandam zodat het alsnog 1100 werd voordat de Zaandam droog kwam te staan. Al snel bleek dat we behoorlijk wat last hadden van aangroei en dat verklaarde ook de zeer langzame vaart en hoge gasolie verbruik afgelopen maand....
Resultaat na het onder hogedruk (400 bar) afspuiten
zaterdagochtend de bak ook maar even onderhanden genomen met de waterjet om de roest te lijf te gaan. Scheelt ons enorm met bikken als de meeste roest weg ge jet is met 400 bar.
Zondagmorgen is men weer verder gegaan met het conserveren van de scheepshuid en het ows in de anti fauling. Hierbij hebben we de waterlijk ook gelijk met 20 cm laten verlagen omdat dit net ff wat beter oogt.
ook de schroef is licht onderhanden genomen zodat deze weer geheel schoon is
Vanmorgen eindelijk vrij en gelijk door gereden naar de werf om zelf ook nog een steentje bij te kunnen dragen.
De scheepsnaam en de thuishaven op de boeg en kont.
In de voormast de trap laten vernieuwen en de mast laten swappen en opnieuw laten conserveren
Het resultaat mag er dan ook zijn
Vandaag zijn er ook werkzaamheden in 2 drinkwater tanken (schoon maken afsteken en conserveren) en het vervangen van een aanzuigleiding in een brstf tank) Tevens hebben we een tijdelijke ankerwinche aangekocht zodat we de roestbende en de inmiddels overleden ankerwinche op de bak kunnen vervangen. Hier zal men komende dagen druk mee bezig zijn.
voorlopig moeten jullie het hier even mee doen. Ik mag weer voor de baas aan het werk...
gr Ed
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
- Locatie: Roeselare (België)
- Contacteer:
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
wow, wat een berg werk hebben jullie op zo'n korte tijd voor mekaar gekregen zeg!!
Het resultaat mag er ook zijn: prachtig geworden!
chapeau!
Het resultaat mag er ook zijn: prachtig geworden!
chapeau!
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Je mag wel oppassen dat Greenpeace niet in actie komen. Wat een monumentaal rif zat er onder zeg!
Maar petje af! Wat een megaklus. Je hebt wel eer van je werk zo!
Maar petje af! Wat een megaklus. Je hebt wel eer van je werk zo!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Een hoop werkzaamheden zoals het spuiten van het ows wordt gedaan door de werf. Dit kost gewoon geld maar daar is niet tegenop te werken als je het moet doen met een paar man met een roller en een kwast.
Over een paar dagen zal ik weer enkele fotos plaatsen.
Tevens moet ik etab ook ontzettend bedanken voor zijn hulp. Hij heeft zijn vrije zondag opgeofferd en ons enorm geholpen.
Eric, bedankt!
Over een paar dagen zal ik weer enkele fotos plaatsen.
Tevens moet ik etab ook ontzettend bedanken voor zijn hulp. Hij heeft zijn vrije zondag opgeofferd en ons enorm geholpen.
Eric, bedankt!