Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen maanden druk bezig geweest met de lakkage op de brug. Gehele betimmering voorzijde van de brug er uit gesloopt en gelijk afgevoerd. Wat we tegen kwamen werden we niet echt vrolijk van. Na een paar dagen bikken heel wat slechte plekken tegen gekomen en tijdelijk met tape afgeplakt zodat er geen water kon binnen dringen. Afgelopen week eindelijk mbv een ervaren lasser de slechte delen er uit geslepen en nieuwe stukken staal pas geslepen en vast gelast. Na het lassen de gehele voorzijde van de brug kaal gerateld en alles goed getold om de laatste restjes verf weg te krijgen en alles in de owatrol gezet. Inmiddels zijn er alweer 2 lagen primer op de brug gezet en kunnen we komende week de eerste laag lak weg rollen zodat het er eindelijk weer een beetje netter uit gaat zien.

Ondertussen zijn we ook druk in de weer met register Holland om de zaandam aan te bieden voor keuring. Vandaag te horen gekregen dat onze vlakmeting van krap 2 jaar geleden afgekeurd is omdat MMW geen officieel bedrijf is wat het mag doen :roll: dus nu maar weer eens de boks handschoenen van zolder getrokken voor een partijtje met de keurmeester...

Volgende week de eerste vaartocht van het jaar de HT race. Echter de brug is nog geheel ontdaan van de betimmering dus komende week alles maar even zodanig installeren zodat we iig kunnen varen. Later in het jaar zullen we dit weer weg halen om de betimmering te plaatsen zodat we weer een knappe brug krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door dconel »

Dat is weer een flinke klus! Stukje bij beetje komt het schip weer in nieuwstaat :D
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

whahahahaha, zijn nog zat plekjes te vinden aan boord welke om aandacht schreeuwen. Echter wim lex wil ook graag dat ik wat doe voor zijn centjes :roll: werken is leuk maar er gaat zo verekte veel vrije tijd in zitten :lol:

Het gaat langzaam maar misschien willen we wel te veel in een te korte tijd. Van drijvend wrak naar varend schip in 5 jaar tijd en dan ook gelijk geheel in de verf is misschien wat te veel gevraagd :wink:
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Vandaag was een van onze mannen een dagje vrij. Mooi weer dus knutseltijd op de Zaandam

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Komt nog een kleine rand verf tussen het wit van de brug en het creme/oker van de opbouw. Uiteraard zal de opbouw ook nog even geschuurd en geschilderd worden. Ineens een heel ander gezicht al zeg ik het zelf.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Klaver vier »

Ed mooi stuk werk weer,op zo'n boot zou wel menig litertje verf gaan
Wat een oppervlakte om schilder klaar te maken
Petje af wat jullie al bereikt hebben,ga zo door met dit gigantische project.
Gr René
Klaver vier
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door sambeek »

Zo snel heb ik een boot (schip) nog nooit zien opknappen. :D
Goed werk mannen. :!:

16 mei, 12.09 en 16 mei 19.19u :P
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paure nesci »

Respect ! en nie un klein bietje, nee , VEUL RESPECT ! en dat mag geschreewd worden ! :lol:
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Marie Christina »

Wat zie ik op sloeproeien.nl?
Is de Zaandam tijdwaarnemingsschip bij de HT race?
Of is dat een andere Zaandam?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

hahaha, ja klopt. Vorig jaar werden we gevraagd of we finish schip wilden zijn. Schijnbaar is dit zo bevallen dat we dit jaar ook weer gevraagd werden. We liggen er toch dus waarom niet.

Komende dinsdag storen en brstf bunkeren en woensdag 0800 op het gemak richting Harlingen. Het weer is gunstig dus lekker over zee om ergens op het eind van de middag in Harlingen af te meren. (aankomst tijd hangt nog ff af van het tij bij de boontjes)

gr Ed
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen Dinsdag weer druk in de weer geweest met de laatste voorbereidingen. Radar aansluiten, vhf aansluiten en ophangen, gyro aansluiten en voeding en brstf laden. Uiteraard ging dit niet zonder slag of stoot. radar draaide maar gaf geen enkel beeld. Na flink wat zoeken vonden we een losse draad en deze aangesloten en we hadden weer beeld. 1 vhf waarschijnlijk een losse aansluiting ergens in de mast welke net op de ra zit waar we helaas niet bij kunnen komen. Dus hier zullen we even iets voor moeten verzinnen met een kraan of een hele lange ladder.

Woensdag morgen om half 10 vertrokken en lekker over zee naar Harlingen gevaren. De ezeltjes liepen netjes in gelid en met een snelheid van 7,7 knots liepen we tegen stroom toch nog flink door. Verbruik lag net ff op 35 ltr per uur. Hier sna ik nog steeds geen ene moer van, maar goed mij hoor je niet klagen. Tijdens de vaart even lekker flink geschoon schipt en in de mk nog wat kleine pietluttige storinkjes opgelost. Rond 1900 trokken we het eerste biertje open en die smaakte prima. Donderdag de sloepen gelost en daarna maar even genoten van het mooie weer met een bescheiden drankje,. (al dacht mijn hoofd daar de volgende dag toch echt anders over. Vrijdag als een speer roeiers van boord en net even voor 100 vertrokken naar de overkant om daar klaar te liggen voor de eerste sloepen. De wind nam wat toe zodat het aan boord eindelijk behagelijk werd want de zon hed het schip flink verwarmt samen met de motoren. Nadat alle schepen afgemeerd waren konden wij op ons ligplaats gaan liggen zodat we de roeiers weer aan boord konen nemen. Zaterdag sloepen aan boord genomen en alles goed vast gesjord zodat we zondag weer op pad konden. Na het laden van de sloepen kwam de ht organisatie even aan boord om ons te bedanken en raakte we aan de praat met iemand welke op de brandaris werkte. Dus even gevraagd of we eens een keer konden kijken daar boven. Nu heb ik een varend beroep maar geloof toch echt dat ik een verkeerde keuze gemaakt heb. Wat een fenomenaal uitzicht zeg! Zondag 700 vertrokken naar Harlingen om de brakke roeiers aan de wal te zetten en door naar IJmuiden. Hier lagen we net ff voor 1900 en konden we de sloepen gelijk lossen. 2100 lag de zaandam weer op haar ligplaats en konden we huiswaards.

Afbeelding
vertrek Ijmuiden

Afbeelding
forteiland

Afbeelding
sloepen gelost te harlingen en nog even het wapenschild opgehangen

Afbeelding
uitzicht van 55 meter hoogte. Zaandam ligt naast de terschelling (grote betonner) verscholen

Afbeelding
aankomst harlingen zondag

zal zo ff kijken hoe ik een filmpje kan up loaden en op het forum zetten
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door WillemB »

Hoi Ed,

Mooi stuk werk, zeg. Respect

Ga je de stuurhut nu anders intimmeren, nu alles grotendeels weg is vw de lekkage?

Gr Willem :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Willem,

Daar zitten we nog in dubio over. Ga je een bordes/dashbord maken moet je weer ruimte inleveren voor de ramen op de brug. Het staat wel netjes maar origineel is alles direct recht onder de ramen op de brug netjes afgetimmerd. Als we de brug "origineel" weer aftimmeren dan willen we als enigste het radar anders plaatsen zodat als je achter het roer staat je het radar goed in de gaten kan houden. Gebruik bij ons aan boord is dat we altijd met 2 man op de brug aanwezig zijn tijdens het varen.

Inmiddels zijn we druk bezig met het verzamelen van hout en alle benodigde materialen. Een deel van de materialen is of wordt gesponsord. Nu nog eens kijken of we iemand kunnen vinden die beter thuis is in het intimmeren. Hier heb ik/we nog niet zo heel veel ervaring in. Zoals het er nu naar uitziet zal dit pas plaats gaan kunnen vinden ergens na het vaarseizoen.

Komende weken zullen we flink aan dek bezig zijn daar het weer er nu goed voor is om aan de buitenkant weer een hoop zaken aan te pakken. De brugdeuren glijden over een houtel rail en deze is behoorlijk verrot. Ook het staalwerk hier onder is toe aan vervanging. Hier zullen we nog voor de zomer mee beginnen zodat de deuren weer normaal bewegen.

Helaas gaat de cvo keuring vrijdag niet door. Dit is een week uitgesteld ivm een schadegevalletje welke de register holland inspecteur moet afhandelen. Dus waarschijnlijk volgende week woensdag worden we gekeurd. Dat weten we precies waar we aan moeten werken. Als ik zo de eisen zie waar men aan moet voldoen denk ik dat we een heel eind komen. Dus duimen draaien, iig is de huiddikte meting alsnog goed gekeurd dus we hoeven niet nog een keer droog.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Nou vandaag was de grote dag. Register Holland aan boord voor inspectie CVO.......

Na een bakkie en een gesprek over wat hij wilde controleren en zien rustig een rondje gelopen. Begonnen in de accomodatie en aansluitend door de mk naar de brug en aan dek. uiteraard een aantal punten van aandacht "gevonden" en enkele zaken waar direct actie op moet worden ondernomen zodat het certificaat afgegeven kan worden. Keuren van brandblussers op schepen mag 1x per 2 jaar mits dit op het stickertje aangegeven is. Op de wal installaties minimaal 1x per jaar keuren. brandmeldcentrale keuren, lampje op een boei en reflecterende tape, naam en thuishaven op iedere boei aan dek. (wij hoeven er maar 3 te hebben en hebben er een stuk of 8 op het schip hangen) en nog een aantal van dit soort zaken waar je toch ff zoet mee bent. Maar goed het is voor onze eigen veiligheid en ik moet zeggen dat ik overal wel eens mee was met de controleur. Dus hopelijk binnenkort het voorlopige certificaat voor de zaandam binnen zodat we kunnen werken aan het definitieve certificaat.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen weken was het een hels kabaal rond de zuidersluis. mooi weer dus de compressor maakt weer eens overuren aan boord. Na de rparaties aan de brug de bikhamers opgetogen en rammelen maar om de oude verfresten en roest er van af te rammelen. Hierna het kale staal in de owatrol gezet en 2 lagen primer. Na deze 3 lagen licht schuren en dan komt het leuke werk schilderen zodat je ziet dat je werk ineens bijna klaar is. bedoeling is dat er 3 lagen lak op komt zodat er weer een redelijke laag op zit.
Afbeelding

na het schilderen op de brug dan toch maar eens begonnen aan de watergoot aan dek. Deze zag er al jaren niet uit en er bleef zich maar vuil ophopen daar de goot niet geheel glad meer was. Vorige eigenaar had hier bitumen in gestort maar her en der is hier toch vocht onder gekomen.... nadeel van die bitumen is dat je over een goot van 20 cm breed en 1 mtr lang een kleine 1,5 uur flink aan het ratelen bent voordat de bitumen loslaat en de roest weer verdwenen is. Ook hier gaat er weer een laag owatrol en 2 laagjes primer op. Hierna willen we er een laag wapex op aanbrengen welke de boel goed afsluit en het vuil zou zich dan niet meer kunnen hechten aan de oneffenheden in het dek.
Afbeelding
Afbeelding

het voorlopige resultaat. nog 1 laag lak er over en deze klus is ook weer klaar
Afbeelding

enkele weken geleden hadden we register holland op bezoek. uiteraard had hij enkele zaken waarover hij on te vreden over was en hier zullen we nog wat aan moeten gaan doen. Stuurmachinekamer opruimen, leuk een grote boot met ruimtes waar je niet zo heel vaak komt maar deze worden dus volgestouwd met zaken die even moeten verdwijnen. resultaat is dat je in dat hok je reet niet kan keren dus noodluik open en rauzen maar om aller er uit te werken en voor eens en altijd uit te zoeken wat daar allemaal ligt :oops: resultaat was dat alles wat er lag bijna richting de vuilcontainer gegaan was. Het resultaat is dat we nu een opgeruimd hok hebben. komende winter ook hier maar eens gaan schrobben en een blik witte lak er tegen aan gaan gooien zodat het hier ook weer knap is.
Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig is mini me ook overgoten met dezelfde afwijking als zijn opa&vader dus er stroom toch iets van zeewater door de aderen dus op de boot werken is dood normaal. ga jij maar even een afdekplaat beidsen voor over de gootsteen in de kombuis zodat we dat gat tijdelijk kunnen afdichten als we ruimte op het aanrecht nodig hebben.
Afbeelding

Volgende week zullen we onze brandblussers laten keuren en hopen we ook onze nieuwe brandeld centrale werkend te krijgen. hierna zullen we deze moeten laten keuren. ook onze hijs installatie ontkomt niet aan een keuring. Alle blokken en staaldraden moeten uit de masten gehaald worden voor keuring op de wal. Hier zullen we helaas een kraan bij nodig hebben want die blokken zijn nog van de tijd dat men wist hoe je iets moest maken wat een tijdje mee moet gaan. nadeel is echter wel het formaat en gewicht van die krengen :roll:

Over 3 weken gaan we met het schip 14 dagen met de jeugd weg dus het keuren van het hijstuig zal er na gaan plaats vinden.

gr Ed
Plaats reactie