Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

de vloerplaten zijn behoorlijk versleten. dus als ik ze nu ook nog ff ga martelen met een schijf dan blijft er helemaal weinig over. Als straks de mk zo goed als af is ontvet ik de platen wel en dan zet ik ze in de zilverpaint. Zien ze er weer als nieuw uit met gebruikers sporen van het wandelen.

iig bedankt voor de tip
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Handige Harrie »

Ook voor dit geld, Dasty van de wibra ontvet alles.
Heb het hier gebruikt op de alu platen in de mk en ze glimmen als nooit tevoren.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door dconel »

edje schreef:Alles geprobeerd maar niets helpt :cry: Ze zijn te ver heen en je ziet hoe de machinist jaren zijn rondje rond de motor gelopen heeft.

Vrees toch dat we aan nieuwe vast zitten. Of we moeten tegen een sponsor aan wandelen die enkele platen over heeft.
Wat maakt het uit dat die platen niet glimmen. Hoeveel heb je er trouwens nodig? Een paar kan ik er wel via mijn werk regelen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Hou het even in gedachte. Glimmen hoeft niet maar staat wel zo netjes. Tevens hecht het vuil dan niet meer aan de plaat. Krijg nu het idee dat de toplaag geheel weg gebeten/gelopen is en dat de platen vuil absorberen..... Op zich werkt zilverpaint wel mooi hoor. Hebben het laatst ook op mijn werk over de plaat heen gerold en dat ziet er netjes uit.

gr Ed
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door dconel »

Tja, als je bijvoorbeeld eerst door het accuzuur heen wandelt en daarna over de platen, dan zie je dat. Het toeval wil dat ik gisteren nog een partij van die platen naar een klant heb moeten brengen:

Afbeelding

Iets met accuzuur dus.. :lol:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

nee bij ons geen accu zuur oid. Gewoon weg gesleten door gebruik en een jaar lekkerij van div componenten. Zal volgende keer eens even een foto maken van een paar platen kun je het zelf zien.

ze hebben hun beste tijd gewoon gehad denk ik
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door walvis »

Ed PBtje
geert
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen vrijdag na 5 weken afwezigheid weer eens aan boord gestapt. Na het bekende bakkie maar weer eens een rondje gemaakt over het schip. De mk top is flink onderhanden genomen. Hier hangen 3 lampen en deze willen maar niet branden (spanning krijgen). heb al een tijd geleden de bekabeling gevolgd en uitgekomen bij een lege zekering houder en hier een nieuwe zekering in gezet. maar niets nada noppus. Dus vreesde voor een kabelbreuk ergens in het net. Maar voordat we de bekabeling zouden vernieuwen eerst maar eens gekeken of we een tijdelijke kabel op de lamp konden aansluiten. Dus armatuur geopend en de grondplaat weg gehaald. Hier staken 2 losse draden in, dus eerste reactie was dit zal toch niet..... Kabeltjes aangesloten en lamp springt gelijk aan na omdraaien van de schakelaar.... Hele handel los gehaald en de fitting omgebouwd naar E27 en een LED lamp er in gedraaid. (dit uiteraard bij de overige 2 ook maar gelijk gedaan) en ineens was er weer licht.

Afbeelding
Afbeelding

ivm en afspraak met geert van de Walvis maar eens even de bij boot ff vaarklaar maken. Na enkele pogingen om het oude beesie tot leven te wekken gaven de accu's geen sjoege meer. Dus lader maar eens gecontroleerd en hier een losse draad gevonden. (dan helpt het laden niet echt) om de tijd maar ff te doden maar weer de mk van de Zaandam in gedoken om wat schilder werkzaamheden te verrichten. De tijd vliegt als je lekker bezig bent en ineens ben je te laat voor je afspraak. (nogmaals sorry Geert) Na het eten maar verder gegaan met wat opruim en schoonmaak klusjes gezien het feit dat we de volgende dag een man of 24 aan boord hadden van NL DOET.

Zaterdag ochtend na de koffie kregen de mensen een uitleg van de klussen en kon iedereen aan de gang. Vele handen maken licht werk, dus rond een uur of 1300 waren de meeste klussen klaar en gingen die mensen weer op huis aan. Echter 1 wethouder vond het schilderen van de mk geweldig en bleef dapper door schilderen zodat de sb zijde van de mk nu ook in de wit en licht grijs staat. Komende week zullen we alle schakelkasten en pompen vorzien van de juiste kleur en kunnen we de leidingen onderhanden gaan nemen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan dek is de ankerlier weer voorzien van een nieuw laagje verf en zijn de railingen op het voor en achterdek goed onderhanden genomen. Ook nog even de jongste kadetten wat instructie kunnen geven in de mk. Geweldig om te zien dat die binken er zoveel plezier aan beleven en te zien slepen met een stuk ijzer welke 2x zo lang is dan hun zelf en ook nog voor elkaar krijgen door met z'n 2e aan het ijzer te hangen en sleuren om die motor te tornen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

al met al zaterdagavond het eind in de bek en een paar looie poten van het bezig zijn. Hopelijk blijft het goede weer doorzetten zodat we komende week ook nog lekker verder kunnen aan dek. Zodra het weer wat mee gaat zitten gaan we op het werkdek rond het luik van het kabelgat het houten dek aan helen op het luik. Hiervoor hebben we wat hardhout gekregen van een sponsor en een handig mannetje om dit pas te maken.

gr Ed

PS deel van de foto's afkomstig van Ko v Leeuwen
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Helaas kon ik vandaag niet bij de bijeenkomst zijn ivm een oproepdienst :evil: Dus maar even op de baas zijn kosten een dagje rommelen aan boord en ik moet zeggen, dat werkt wel een stuk lekkerder en went snel maar helaas.... :mrgreen:

Vanmorgen eerst even de fenders bij de Walvis opgehaald en even bij gekletst met Betty. Hierna rap aan boord en verder met de werkzaamheden. Afgelopen woensdag is men begonnen met het bikken van de mk kap. Na 1 dagje bikken waren de naalden van de bikhamer overleden dus even een diepte investering gedaan in 26 nieuwe naalden (€40) :shock: en weer vrolijk verder met rammelen. Op enkele plekjes heeft de tand des tijds toch toe geslagen en is men door het dek heen gegaan :cry: Aan de binnenkant staat het netjes in de verf dus dat wordt weer wat bij plekken als de lastang langs geweest is.

Afbeelding
Afbeelding

Morgen zal de mk kap getold worden en in een of ander goedje gezet worden welke het staal voorziet van een soort plastic laagje. Hierna kan hij licht geschurd worden en in de primer en lak gezet worden na het lassen van de gaatjes.

Aan dek moet ook nog wat gebikt worden rond het luik van het kabelgat. Een deel van het nieuwe hout is al ingemeten en wordt komende week gezaagd en geschaafd. Dan wordt het los geplaatst en kan het 2e deel in gemeten worden. Dan hebben we de tijd gehad om die hele goot en het stuk dek te bikken en goed in de conservering te zetten. en kunnen de resterende delen hout geplaatst gaan worden. De houten delen en het dek willen we in een bitumen goedje zetten en dan aan elkaar hechten met onderling wat speling. Dan het nieuwe stuk dek breeuwen en de kieren vol blubberen met die bitumen kit. Misschien dat we een deel met echte teer gaan doen om een test te doen hoe het gaat houden, maar dan moeten we een teer ketel weten te vinden welke we kunnen lenen. Daar zijn we momenteel naar op zoek en als dit niet lukt dan maar op de nieuwe methode en hopen dat het goed hecht en blijft zitten. Time will tell

Afbeelding
Afbeelding

Ook in de mk hebben we niet stil gezeten. Ivm de zeer gering opkomst van de Zeekadetten hebben we besloten om vandaag een praktijk dagje in te lassen en zij we de mk in gedoken. Afgelopen week hebben we met nl doet een flink einhaal slag kunnen maken maar er waren nog zat dingen over die nog geschilderd moesten worden zoals de bekabeling, kabelbanen en de starterkasten van de koelwaterpompen en de pompen zelf. Langzamerhand wordt het weer wat. Het onderdeks (plafond) wil ik doen als we met het weer gaan varen in mei naar Harlingen. Lekker klusje voor tijdens de vaart en kun je lekker de motoren in de gaten houden na de winterstop. Dagje soppen en schuren en de volgende dag lekker tjetten en genieten van het resultaat. Dit jaar zijn we gevraagd of we finish schip van de HT race willen zijn (we zijn er toch :lol: )

Afbeelding
Afbeelding

Tevens de deur van het stookhok in de mk flink onderhanden genomen. Hier achter zit de ketel van de cv. Als we ooit zo ver zijn dat we om werk verlegen zitten zullen we dat hok ook ontvetten en schilderen (of er moet voor die tijd een andere cv ketel komen) Dat hok is echt zo zwart als roet en daar ben je wel even bezig als je het goed wil doen.

Afbeelding

Van een sponsor ook nog eens 10 LED tl lampen gekregen dus gelijk maar eens 5 tl armaturen omgebouwd naar LED. (tl lampen en starters er uit, Speciale starters en lampen er in). Van 18 watt naar 8 watt. weer een besparing van 100 watt. Nu nog een stuk of 20 van die led tl lampen ziet te bietsen en dan is de mk bijna geheel rond. Ondertussen zijn wij ongeveer voor 75% over gegaan naar LED verlichting en dat merken we aardig in de electra rekening. Sinds juli vorig jaar zitten we rond de 700KWH per maand gemiddeld. Dit kan nog lager maar wij hebben een lichtere scheidingstrafo besteld maar een verkeerde geleverd gekregen. Deze lichtere trafo is ruim voldoende voor als we voor de wal liggen. Willen we meer verbruiken kunnen we de zware trafo bij zetten maar deze staat vaak voor de katse viool te slurpen.

Al met al geen slecht dagje :mrgreen:
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen weken in de mk top stevig in de weer geweest met soppen en schilderen. Vandaag de laatste hand gelegd aan de vloerplaten. Deze hebben we los gehaald en aan dek goed kaal gestoken (verf spetters) en ontvet. Hierna de platen weer gemonteerd en in de zilverpaint gezet. Het resultaat mag er zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder aan dek maar eens flink tekeer gegaan met de dekwasslang en een emmer met teepoll. Voordeel van teepoll is dat dit ook schuimt met zoutwater en de grone aanslag als sneeuw voor de zon verdwijnt. Over 2 weken gaan we richting Harlingen voor ondersteuning bij de HT race en dan zullen we het dek een aantal keren goed afspuiten en schrobben met alleen zoutwater en knapt het helemaal op.

Afbeelding
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door sambeek »

top! vloerplaten lijken wel nieuw. :)
Het wordt steeds mooier.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door KarelE »

Op een binnenschip ben ik ook eens in zo'n mooie machinekamer geweest. Daar stonden onder aan de trap MK-(spaanse)-sloffen. Men werd niet geacht met schoenen aan de vloer te betreden :lol: :lol:
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Karel, Daar zal geen (olie)Werkspoor in gestaan hebben. Dat kreng op de Zaandam heeft nog wel eens de eigenschap om geheel uit het niets smeerolie op te braken met als resultaat dat er her en der wat op de plaat ligt. beesie heeft wel eens wat nukken maar dat mag de pret niet drukken. Over 2 weken richting de HT race dus weer lekker een paar dagen de tijd om onder het genot van dat orgel een kwast ter hand te nemen en mee te swingen op het gedreun. Inmiddels begint het hard te gaan en zie je de mk op knappen. Gewoon eer van je werk dus dat geeft de burger weer moed om aan dek verder te gaan. Afgelopen seizoen ontzettend veel gebikt aan dek en maar weinig lagen verf kunnen opbouwen. Met die zoute lucht en de hoogovens zie je nu al weer wat roest doorschijnen. Dus komende tijd licht schuurwerk en lagen gaan opbouwen om de roest tegen te houden. (net ff te weinig tijd gehad om laagdikte op te brengen, dus vol aan de bak als het weer wat mee wil werken.

gr Ed
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door KarelE »

Nee, klopt, daar stond een Cat in.
Zeker eer van je (jullie) werk! Complimenten!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

Je gaat toch de muziek,en het uiterlijk niet vergelijken met het gejank van een gedrogt met de nam CAT!!!!!
Plaats reactie