Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door KarelE »

Ja, daar is iets voor. Heb ik ooit aangeschaft om de aluminium delen van mijn snoek weer te laten glimmen. Wordt ook voor koelribben van cilinders van oude motorfietsen gebruikt. Ik ga eens op zoek of ik nog een naam boven water kan halen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door varg »

uit een landrover forum (die hebben kleine tranenplaat opstapjes en rijden daarmee in de pekel):
http://landrover.startpagina.nl/forum/t ... raanplaat/
succes
Arnold
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

hmmm, coustic soda en aluminium vinden elkaar niet zo heel leuk. alu lost op met die rommel. Heb het laatst getest op een stukje toen ik het houten dek er mee geschrobt hebt. Tevens heb ik het idee dat coustic soda op langer termijn het hout zo aantast dat mos sneller terug komt.

ben ook al eens aan het rommelen geweest met roest remover (op salt petersuur basis) dit werkt even bling bling maar na een tijdje zien ze er weer dof uit.

dus ik vrees dat we ergens een kraak moeten zetten bij een nieuwbouw werf voor wat alu platen als het niet werkt :lol:
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

Ed,probeer het eens met een staalborstel.
Een roterende geen grove.
Of terug in de tijd,als de jongens een kater hebben,de plaat doen met een pannespons(staal ook wel pijpenspons genoemd)en niet op de knieën ,maar gewoon voorover staan.
Wat een sadisten waren het vroeger die hwtks.
Gr Paul
Emile
Berichten: 1
Lid geworden op: zo mar 29, 2015 9:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Emile »

Vraag eens bij transportbedrijf in de buurt.
Aluminium vrachtwagentanks worden vaak tijdens het wassen met zuur extra geëtst. (en nagespoeld).
http://www.powereagleusa.com/products/d ... -polishes/
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door KarelE »

Ik heb het eindelijk gevonden, een goed deel van mijn nachtdienst aan gespendeerd ;) :

http://www.carclean.nl/product/Race_Gla ... 500_101291

Ook in grotere verpakkingen beschikbaar.

En dan kan je het ook nog 'verzegelen': http://www.carclean.nl/product/Race_Gla ... 0ml_101293
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

bedankt karel, zal eens wat gaan proberen.
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door walvis »

Ed ik heb je een PB gestuurd
Geert
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Vandaag aan boord weinig kunnen doen. Bij het aan boord komen bleek de cv ketel in storing te staan. Dus het leek wel of de ijs tijd aangebroken was. De ketel een reset gegeven en ff afwachten totdat hij eens sjoege geeft maar helaas. Dus vette pak aan getrokken (welke overigens ook steenkoud was) en de ketel nagelopen. In eerste instantie leek het dat hij geen ontsteking had, dus de brander gedemonteerd en de electrode was idd vol met roet en aanslag. Deze schoon gemaakt en de electrode ingespoten met electra clean en met de achterkant van een stukje schuur linnen schoon geschuurd. De brander nozzel schoon gemaakt en de handel opnieuw gemonteerd en opnieuw gestart. Je raad het al echt niet zoek het zelf maar uit :evil: Nu had ik ergens een losse ontstekings electrode liggen en een nieuwe nozzle, echter bleken deze net ff een ander type te zijn. Na enige kracht termen aan het adres van de leverancier en een woorden wisseling met me zelf omdat ik niet gecontroleerd had wat ik besteld had wederom de brander gedemonteerd en zo goed al kwaad alles schoon gemaakt en door geblazen en ontlucht. nu starte hij wel maar viel na enkele minuten weer in storing. hel en verdoemenis prekend eerst maar ff een bakkie koffie gedronken en even rust..... Ineens een brain wave, er zit waarschijnlijk oo een boos oog in de brander welke de vlam bewaakt en de ketel uitschakelt bij een slechte vlam. Dus op zoek naar het boze oog want deze zal ook wel onder de roet zitten. Na enige minuten zoeken eindelijk het boze oog ontdekt en schoon gemaakt met een lapje en wederom de brander een reset gegeven. Nu starte hij op en begon direct te bulderen of het een lieve lust was. Binnen het uur werd het behaaglijk en kon ik mijn handen in een bak met sop steken om de roet er van af te weken. Nu is enkel alleen de vraag zal ik het gokken dat de brander het deze winter nog uithoud of moet ik het zekere voor het onzekere nemen en een ketelboer inschakelen om de ketel even te servicen......

denk er nog ff een aantal dagen over na, staat hij weer in storing zit er niets op en dan moet de kachel dokter even aan boord komen met een zak met nieuwe onderdelen.

Dus geheel verkleumd eigenlijk weinig gedaan, ja wat van die radiator folie tegen de scheepshuid achter de radiator geplakt in de mk. Geloof dat we verantwoordelijk zijn voor de opwarming van het noordzeekanaal. Tussen de radiator en de scheepshuid zit een kleine 10 cm ruimte dus de warmte werd direct door gestraald naar de aangroei die dit zeer kan waarderen....

to be continued.....
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door KarelE »

Je bent je eigen warme golfstroom begonnen? Pas maar op voor El Niño.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen weken niet stil gezeten. De laatste paar weken behoorlijk aan het verhuizen geweest met div materialen van de vuile kant van de mk naar de schone en geschilderde kant van de mk. Onderwijl stevig aan het sorteren geweest in de spullen om eea uit te zoeken en een plekje te geven in de voorraad. ( kan zowat een 3e baby stork opbouwen (op blok, krukas, en vliegwiel na)). Momenteel druk bezig met verf steken en roest (vraag me niet hoe het kan alles is bagger vet in dat hok en toch roest...) weg borstelen. Hierna de boel goed soppen en nog een keer schuren zodat de kale plekken in de primer kunnen. Inmiddels een kleine 50 ltr industriële ontvetter/schoonmaak middel er door heen gejaagd en liters water. Volgende week maar eens even een van de jongste bevorderen tot bilge kabouter van de week. Dat wil zeggen het kleinste mannetje met een luiwagen en een roef borstel door het scheepsvlak/bilge jagen en zoveel mogelijk sop/water de bilge laten reinigen. Hopelijk kan ik dan de week er op een afspraak maken met de bilge boot om zo het scheepsvlak te laten leeg slobberen incl de vuiligheid van afgelopen 30 jaar.

Dus binnenkort weel enkele rollen schuurpapier bij de ac tion halen en de sb zijde maar eens flink schuren en nogmaals soppen met amonia. Dan is het klaar om geschilderd te worden.

Een van de vrijwilligers die doordeweeks aan boord te vinden is heeft ook niet echt stil gezeten. Hij is in de mk top (top dek mk) flink aan het werk geweest en het resultaat mag er zijn. stukje bij betje wordt de mk weer een plaatje.

(foto's volgen nog)
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen weken niet stil gezeten. De laatste paar weken behoorlijk aan het verhuizen geweest met div materialen van de vuile kant van de mk naar de schone en geschilderde kant van de mk. Onderwijl stevig aan het sorteren geweest in de spullen om eea uit te zoeken en een plekje te geven in de voorraad. ( kan zowat een 3e baby stork opbouwen (op blok, krukas, en vliegwiel na)). Momenteel druk bezig met verf steken en roest (vraag me niet hoe het kan alles is bagger vet in dat hok en toch roest...) weg borstelen. Hierna de boel goed soppen en nog een keer schuren zodat de kale plekken in de primer kunnen. Inmiddels een kleine 50 ltr industriële ontvetter/schoonmaak middel er door heen gejaagd en liters water. Volgende week maar eens even een van de jongste bevorderen tot bilge kabouter van de week. Dat wil zeggen het kleinste mannetje met een luiwagen en een roef borstel door het scheepsvlak/bilge jagen en zoveel mogelijk sop/water de bilge laten reinigen. Hopelijk kan ik dan de week er op een afspraak maken met de bilge boot om zo het scheepsvlak te laten leeg slobberen incl de vuiligheid van afgelopen 30 jaar.

Afbeelding
(inmiddels is alles wat roestig is op deze foto in de primer gezet)

Dus binnenkort weel enkele rollen schuurpapier bij de ac tion halen en de sb zijde maar eens flink schuren en nogmaals soppen met amonia. Dan is het klaar om geschilderd te worden.

Een van de vrijwilligers die doordeweeks aan boord te vinden is heeft ook niet echt stil gezeten. Hij is in de mk top (top dek mk) flink aan het werk geweest en het resultaat mag er zijn. stukje bij beetje wordt de mk weer een plaatje.

Afbeelding
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door sambeek »

Gaat er allemaal spik en span uitzien. Zie dat je de tranenplaat (mach.k. vloer) nog niet hebt gedaan.
groet Terpstra / SAMBEEK
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Alles geprobeerd maar niets helpt :cry: Ze zijn te ver heen en je ziet hoe de machinist jaren zijn rondje rond de motor gelopen heeft.

Vrees toch dat we aan nieuwe vast zitten. Of we moeten tegen een sponsor aan wandelen die enkele platen over heeft.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door sambeek »

Gaat het niet met een roterende staalborstel schijf? Zo grof mogelijk. Daar heb ik mijn aluminium motorluiken mee gedaan.
(zie laatste update)
Moet je wel zeker weten een kap op zetten en dikke handschoenen aan. Pennen vliegen soms behoorlijk rond.

Afbeelding

Het is wel een pest werkje.
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie