Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

nou deze sail gaat bij ons de boeken in..... Alles moest aan onze bb zijde de IJ haven in. dus zat gezien hoe het niet moet of wel kan. 1x gedacht nou als dit maar goed gaat..... zo ontzettend veel indrukken gehad dat ik vergeten ben om eea te foto graveren :oops: Maar komende week zal ik wel eea plaatsen...

voorlopig ff uitrusten.
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Richard van den Berg »

Alles op z'n tijd.

Timelapse filmpje van Havenbedrijf Amsterdam waar aankomst bij ligplek van Zaandam net op staat met een heleboel andere gezellige momenten.
Groeten,

Richard

mijn boot
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen tijd is er rustig aan gedaan maar niet stil gezeten. Aan boord hebben we na de sail even rustig aan gedaan en even een ander projectje opgestart om even de zinnen te verzetten. (het geld is ook even op zeg maar....) wij hebben een polyester motor boot van de km ooit eens gekregen, deze staat al een tijdje op de lijst om op te knappen maar toen kwam de Zaandam en deze had even wat meer prio. Maar onze algemene dienst en lenspomp aan boord van de Zaandam vertoonde ook wat kuren, dus reden genoeg om deze eens aan te gaan pakken om zo wat te doen te hebben welke niet te veel geld zou gaan kosten. Alle kleppen zijn getrokken en schoongemaakt, verder hebben we de gland schoon gebikt en alle smeerolie kanalen door geblazen en gerepareerd waar nodig. Het resultaat is dat we een behoorlijke straal hebben aan dek en dat de pomp weer werkt. Zal komende week even kijken of ik de foto's kan maken en plaatsen voor een indruk.

gr Ed
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen tijd rustig aan gedaan zoals eerder vermeld in vorige bericht. dit heeft te maken met de financiële situatie en de beschikbare mensen die hun handen kunnen laten wapperen. Maar dat mag de pret niet drukken. Afgelopen maand zijn we begonnen met het opruimen van een store ruimte aan boord. Toen wij het schip kregen lag het al vol en wij hebben het alleen verder gevuld met div materialen en eigenlijk weinig opgeruimd waardoor we door de bomen het bos niet meer zagen en waarschijnlijk spullen aangeschaft hebben welke we al hadden liggen. Dus de handen uit de mouwen en uitgraven dat hok en gelijk eens kijken of de vrijgekomen spullen nog geschikt waren voor gebruik of de oud ijzerboer/vuil container. Bij elkaar een kleine 500 kg oud ijzer er uit getrokken en een kleine 2m3 troep afgestort welke bestond uit oude troep welke we echt niet meer konden gebruiken aan boord. Het resultaat is dat je eindelijk je kont een keer kan draaien in dat hok en dat je dan ook ineens dingen sneller kan vinden..... Dus nu maar proberen om het zo te houden.

Helaas is het weer nu niet zo dat je lekker aan dek kan gaan rommelen dus besloten om maar weer in de mk aan de gang te gaan. Zoals eerder gemeld hebben we de oude gelijkstroom zekeringen in het hoofdschakelbord vervangen door gewone mess zekeringen van 80 amp. Hiervoor moesten we het bord spanningsvrij maken en de rails (koperen strip) aanpassen en voorzien van gaten met schroefdraad om hier de nieuwe zekeringen op aan te sluiten. eea had wel wat voeten in aarde maar het is gelukt en werkt weer als voorheen maar dan als nieuw. (oude zekeringen waren niet meer in productie) Na dit klusje was het tijd om enkele oude beugels van de wanden en het onderdeks te verwijderen omdat deze niet meer in gebruik waren. Na het slijpen zie je ineens hoe vuil de wanden eigenlijk zijn.
Afbeelding
Nu hebben we maar besloten om komende winter te gebruiken om de mk schoon te maken en schilderen. Dus gewapend met een lapje, sopdot, roef borstel en liters industrie reiniger en heet water in de weer om de boel zo goed als vet vrij te krijgen. Hierna met een schraper in de weer om losse verf weg te steken.

Na het soppen de boel grondig na soppen met wat amonia (oplossing in water) Na het drogen de kwast en roller ter hand en op het gemak schilderen. Nu kom je er ook gelijk achter dat onze schepper gerust mens 2.0 kan gaan uitbrengen want anatomisch kom je nog wel wat tekort komingen tegen. een extra pols gewricht of een 3e arm incl hand zou wel handig zijn.... Maar het resultaat mag er zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag maar weer eens verder gegaan met opruimen en schoonmaken in de mk. Spanten leeg gehaald, spullen uitgezocht en wandje schoon schrobben.
Afbeelding
Afbeelding

de kabelbanen en de schakelkasten netjes geschilderd maar hier nog geen foto's van genomen. gezien de handen lichtgrijs waren en de camera een andere kleur zou gaan krijgen....

volgende week weer een paar foto's van de winterschilders aan boord van de Zaandam
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Richard van den Berg »

Goed bezig!
Groeten,

Richard

mijn boot
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen week iedere dag toch weer een aantal fanatiekelingen aan boord geweest. Gehele bb zijde van de mk is nu gereinigd,geschuurd en afgenomen met amonia en opnieuw in de paint gezet. Het resultaat is oog verblindend. Nu nog even de verlichting nog ombouwen naar led en dat gedeelte van de mk is gereed voor inruimen van de spullen welke we uitgezocht hebben.

Afbeelding

Afbeelding
plaatjes van het brstf manifold

Afbeelding
brstf trimpomp (schijnt nu ook geheel geschilderd te zijn)

Afbeelding
drinkwater manifold

Afbeelding
Hydrofoor (pomp en buffervat moeten nog onderhanden genomen worden)

Inmiddels een kleine 25 ltr industriële schoonmaak middel, tig ltr water, en 10 ltr amoniak gebruikt, 20 ltr witte lak, 10 ltr licht rijze lak en 2,5 ltr menie. Maar het resultaat mag er zijn. Dus in het nieuwe jaar maar eens op jacht naar schoonmaak middel, witte en licht grijze lak.

Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door KarelE »

Hoi Ed,

Steek over die LED verlichting even je licht op bij de CDT van ZKK Gouda. Daar was ook alles door LED vervangen, alleen doordat een generator eigenlijk altijd wat fluctueert in frequentie en zo nog wat oorzaken is dat maar een kort leven beschoren geweest. Dus voordat je daar je kostbare geld aan spendeert, even uitkijken dat je niet hetzelfde overkomt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Karel,

Ik had harmen daar al eens eerder over gesproken. Dit omdat wij al meer led hebben branden en ze tot op heden nog niet vervangen hebben. Wij hebben een scheidingstrafo in het wisselstroom gedeelte en het gelijkstroom komt ook van een trafo af als we geen gelijkstroom generator hebben draaien. dus dan is je net een stuk stabieler. enigste wat ik me kan bedenken is dat de frequentie niet op 50 hrz blijft bij (weg vallen) belasting. Wij hebben er tot op heden nog geen last van. de led lampen werken op wissel stroom en op gelijkstroom.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door sambeek »

Mooi, mooi, mooi hoor. Ziet er perfect uit zo. Wil gelijk mijn mach. ruim in springen en aan de gang gaan
als ik dit allemaal zo zie. :D
Nu ben ik niet helemaal op hoogte van kleurcoderingen voor olie, brandstof, lucht, water (blauw :roll: ) en wat nog meer.
Ik neem aan dat je alles in de juiste kleurcode, nieuw in de verf zet?
groet Terpstra / SAMBEEK
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

ja klopt, we willen alle leidingen geheel schilderen in de juiste kleur.

Licht blauw voor zoet koelwater
groen voor zeewater/buitenboord water
donkerblauw voor drinkwater
bruin voor brandstof
geel voor olie
zwart voor lens water
brandblus leidingen rood
grijs voor grijswater zoals afvoeren kombuis, douche en wc
paars voor pers/startlucht (25 bar)

zal ongetwijveld nog enkele kleuren vergeten maar zal volgende week eens ff een foto maken van het lijstje bij mij op mijn werk. hier staan ook de ral codes op (officieel moet dit maar de SI en loyds vinden het al goed als je het bij benadering haalt)

Het is een hoop werk maar wel leuk om alles te zien opknappen. Zeker nu de financiën ff wat minder zijn. Dus weer ff flink bietsen om toch eea voor elkaar te krijgen. Voordeel is dat je nu wel enkele foto's kan laten zien van hoe iets wordt met hulp van iemand die wat middelen en materialen geeft.

Schuurpapier van de action
kwasten (die met die witte tip) van de action
rollertjes van de action
schoonmaak middel (niet naar vragen 8) )
verf gekocht met fixe korting bij Hempel

Dus al met al is de verfde grootste korstenpost.

gr Ed
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Marie Christina »

Richard van den Berg schreef:Alles op z'n tijd.

Timelapse filmpje van Havenbedrijf Amsterdam waar aankomst bij ligplek van Zaandam net op staat met een heleboel andere gezellige momenten.
Doet ut nie meer... :cry:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Marie Christina »

edje schreef:Dus al met al is de verfde grootste korstenpost.

gr Ed
Hoezo?
Je handen opengehaald aan ty-wrap stompjes? :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Klaver vier »

Altijd makkelijk als je iets hebt waar je niets aan hebt
Gr René( De Stoere)
Klaver vier
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Marie Christina schreef:
edje schreef:Dus al met al is de verfde grootste korstenpost.

gr Ed
Hoezo?
Je handen opengehaald aan ty-wrap stompjes? :lol:
jij mag nooit meer raden!!! die stalen dingen zijn helemaal scherp. Dit is trouwens ook een inspectie item. Als de inspecteur die dingen ziet zal hij ook kijken of je om de meter ook een stalen hebt zitten. Mocht je ooit brand krijgen en je gebruikt alleen plastic dan liggen al je kabels aan dek. tismaardatjehetweet.....

trouwens die vent die die dingen uitgevonden heeft moet zo ontzettend rijk geworden zijn.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afbeelding

nu alleen nog de brstf leidingen een 2e keer in de bruin zetten en de afoer pijpen (welke nu wit zijn op de achtergrond) nog voorzien van een grijze band) en dit gedeelte is klaar. Het onderdeks zal weldra volgen..... wordt een Kortom Uitermate Teleurstellende klus vrees ik. Is er trouwens iemand die een middeltje weet om doffe alu traanplaten weer glimmend te krijgen? Anders zit er niets anders op om ze goed te ontvetten en in de zilverpaint te zetten.
Plaats reactie