Nieuw lid

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw lid

Bericht door Marie Christina »

paure nesci schreef:ik heb t zelf ook meestal gewoon over touwtjes en links en rechts hoor...... 8) 8)
gr Do
Touwtje,lijntje, trosje. ...
Het zál.
Maar bakboord/ stuurboord heeft wel echt een functie.
Het maakt namelijk niet uit hoe je staat op een schip, bak- is bak- en stuur- is stuurboord.
Sta je met je gezicht naar het voorschip en zeg je "links" dan zal iedereen er vanuit gaan dat je inderdaad bakboord bedoelt.

Maar draai je je om en kijk je naar het achterschip, bedoel je met links dan nog steeds bakboord, of bedoel je met links jóuw linkerkant en dus wat nu stuurboord is?

Met bak- en stuurboord maak je die vergissing nooit en worden misverstanden en fouten voorkomen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Nieuw lid

Bericht door KarelE »

Behalve op de rivier, want daar heb je weer een rechter- en een linkeroever en kan je gerust bakboordswal aanhouden als je langs de rechteroever vaart :mrgreen:
Laatst gewijzigd door KarelE op vr mei 20, 2016 9:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Nieuw lid

Bericht door paul »

Ik heb het nooit begrepen,in de scheepvaart en de luchtvaart gebruikt men bb en sb.
Leuk je uitleg Menno, maar als ik in,op,voor,achter,onder,links of rechts van mijn auto sta,of lig,het stuur bevind zich aan de linkerzijde,daar zit het en daar blijft het.
En dat geld voor mijn knipperlichten koplampen portieren enz.
De linkerkant van mijn boot word nooit de rechter.
Ik heb in mijn jonge jaren op ( als ik goed tel) 22 verschillende schepen gevaren,en uiteraard sb bb of ps gebruikt.
Maar zag het nut er niet van in,ok het word internationaal gebruikt,dat wel.
Gr Paul
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw lid

Bericht door Marie Christina »

Ik heb het niet bedacht, Paul.
Het is de werkelijke reden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Nieuw lid

Bericht door paul »

Ik blijf het ook echt wel gebruiken hoor. :D
Paul
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuw lid

Bericht door popeye »

Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Nieuw lid

Bericht door paul »

Leuk.
Dat van die veerboot vind ik wel mooi.
Van Calais naar Dover en VV heb je dat ook.
Heb jij enig idee hoe dat daar gaat Menno ? Dubbel stel lichten en brug weet ik,maar de rest weet ik niet.
Als ik weer naar Engeland ga met die boot ga ik er naar vragen.
Paul.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw lid

Bericht door Marie Christina »

Zelfs drijvende voorwerpen als een platform, of een drijvende bok of een schip als een veerboot hebben een voor- en achterkant.

Dit is te zien aan het Plimsollmerk.
Naast de cirkel met het streepje zie je die verticale lijn met zijtakken.
Waar die staat is de voorkant.

Voor de rest verschilt het per boot.
Sommige veerboten hebben twee bruggen. (Texelse boot.)
Andere hebben de brug in het midden (de meeste ponten over de rivieren).
Weer andere hebben op de "heenweg" de brug voorop en op de terugweg de brug achterop.
Niet dat de brug even verschoven wordt, maar ze kijken op de terugweg in feite achterom.
In vergelijking met de vaarrichting staat de brug dan feitelijk opeens op het achterschip.


De veerdiensten op de wat langere routes hebben meestal gewoon de brug voorop, één set navigatieverlichting,en keren in, of vlak voor de haven, het schip gewoon even met haar kontje naar de kade.
(Of ze hebben een "ramp" (oprijklep) aan het voorschip en eentje aan het achterschip. Dan kunnen ze altijd met Kop voor of kont voor naar keuze afmeren.)

Dus, terugkomend op het SB/BB verhaal.
Elk schip heeft dus ook een voor- en achterkant.
Zo'n "omkeerveerboot" vaart op de terugweg dus eigenlijk achteruit.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuw lid

Bericht door popeye »

Je begint al een echte schoolmeester te worden. :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Nieuw lid

Bericht door KarelE »

Laat ik de schoolmeester dan maar een vervolgvraag stellen: Hoe zit dat reglement-technisch? Geldt er op zee of op binnenwater ook zo iets als "voorrang verlenen aan ieder bij bijzondere verrichtingen" zoals we dat op de weg kennen? Of heeft een achteruit varend schip dezelfde rechten als een schip dat vooruit vaart?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw lid

Bericht door Marie Christina »

popeye schreef:Je begint al een echte schoolmeester te worden. :mrgreen:

Groet, Jack.
Dank u :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw lid

Bericht door Marie Christina »

KarelE schreef:Laat ik de schoolmeester dan maar een vervolgvraag stellen: Hoe zit dat reglement-technisch? Geldt er op zee of op binnenwater ook zo iets als "voorrang verlenen aan ieder bij bijzondere verrichtingen" zoals we dat op de weg kennen? Of heeft een achteruit varend schip dezelfde rechten als een schip dat vooruit vaart?
Zoals zoveel regels in het BVA,is het weer zo'n gemeen regeltje.
Manoeuvrerend, waar achteruitvaren onder valt, mag je het doorgaande scheepvaartverkeer niet belemmeren.

Tenzij dit niet te voorkomen is door de aard van de werkzaamheden. (Bagger,boeienleggers, sleepboten.etc )
(Wat je dan weer met dagmerken of lichten kenbaar moet maken. )
In dat geval moet dat overige verkeer weer ruimte voor jóu maken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Nieuw lid

Bericht door Evert »

Nog even over touwtjes of lijntjes. Touwtjes gebruik je voor van alles en nog wat. Lijntjes liggen op spiegels :D
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw lid

Bericht door Marie Christina »

Kijk.
Dát weet Evert dan weer. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie