Geschiedenis van onze boot
Moderators: sailor wim, frank
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Geschiedenis van onze boot
het voorste haakje vóór img. was weg.
Groet
Frans
Groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Geschiedenis van onze boot
dubbel
Laatst gewijzigd door KarelE op ma mar 09, 2015 9:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Geschiedenis van onze boot
Bedankt frans nu kan ik het denk ik eindelijk ook.
Gr René ( De Stoere)
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Geschiedenis van onze boot
Bedankt Frans Nu kan ik het denk ik ook
Gr René ( De Stoere).
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
- Locatie: IJmuiden
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Re: Geschiedenis van onze boot
Mooi schip heb je Rene.
Gr Willem B
Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Geschiedenis van onze boot
Willem ik ben er ook heel blij mee,ben er nu een kachel in aan het bouwen,heb ik voorlopig weer werk.
Ik had zo goed als alles van de kachel er uit gesloopt wat betreft de inblaas leidingen,die ga ik er nu weer in maken.
Uitlaat moet er ook weer in, maar die wordt maar kort dus gauw klaar
Gr René ( De Stoere).
Ik had zo goed als alles van de kachel er uit gesloopt wat betreft de inblaas leidingen,die ga ik er nu weer in maken.
Uitlaat moet er ook weer in, maar die wordt maar kort dus gauw klaar
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
- Locatie: IJmuiden
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Re: Geschiedenis van onze boot
Rene,
Ik had al zoiets gelezen,dat je met de verwarming bezig bent.
Hete lucht of cv? Heb ook een Webasto(oud beestje)cv nu maar de capaciteit ervan is niet toereikend genoeg.
Dus in de toekomst ook iets anders.
Wat is de voorkeur radiatoren of hete lucht?
Ikzelf neig naar cv met een Webasto maar ik heb me er nog niet echt in verdiept.
Gr Willem B
Ik had al zoiets gelezen,dat je met de verwarming bezig bent.
Hete lucht of cv? Heb ook een Webasto(oud beestje)cv nu maar de capaciteit ervan is niet toereikend genoeg.
Dus in de toekomst ook iets anders.
Wat is de voorkeur radiatoren of hete lucht?
Ikzelf neig naar cv met een Webasto maar ik heb me er nog niet echt in verdiept.
Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Geschiedenis van onze boot
Willem In mijn geval was de keus niet moeilijk,ik liep hier goedkoop tegen aan,dus werd het lucht verwarming.
Ik heb ook geen plaats voor radiotoren.
Nu ben ik de pijpen voor de inblaas aan het organizeren,ik ga schoorsteenpijp voor cv ketels gebruiken,het eerste stuk aluminium en dan verder met pp kunststof,kan 120 graden hebben.
Vandaag de branderautomaat ( stuurapperaat),binnen gekregen.
Omvormer moet ik nog kopen,maar moet mij even oriënteren,denk dat ik ga voor een victron van 30 of 40 ampere.
Ik weet alleen nog niet of een 40 ampere veel meer gebruikt als een 30 ampere,maar dat zoek ik wel uit,of iemand moet het lezen en het mij vertellen
Gr René( De Stoere).
Ik heb ook geen plaats voor radiotoren.
Nu ben ik de pijpen voor de inblaas aan het organizeren,ik ga schoorsteenpijp voor cv ketels gebruiken,het eerste stuk aluminium en dan verder met pp kunststof,kan 120 graden hebben.
Vandaag de branderautomaat ( stuurapperaat),binnen gekregen.
Omvormer moet ik nog kopen,maar moet mij even oriënteren,denk dat ik ga voor een victron van 30 of 40 ampere.
Ik weet alleen nog niet of een 40 ampere veel meer gebruikt als een 30 ampere,maar dat zoek ik wel uit,of iemand moet het lezen en het mij vertellen
Gr René( De Stoere).
Klaver vier
Re: Geschiedenis van onze boot
Nou René, Mooie foto hoor. Maar vergeet invervolg de eerste ' [ ' niet.FransvanNispen schreef:
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Geschiedenis van onze boot
Voor wat betreft je omvormer vraag,
Ik heb een victron 1500w omvormer,
als ik die aanzet verbruikt die ongeveer 0,5a onbelast.
Naar mate de belasting toeneemt neemt het amperage ook toe.
Dit lees ik af op me victron accumonitor, dus neem aan dat het correct is.
een 40a zal dus meer verbuiken dan een 30a, maar in rust zal dat verwaarloosbaar zijn.
staat dat niet in de technische documentatie van victron ?
Ik heb een victron 1500w omvormer,
als ik die aanzet verbruikt die ongeveer 0,5a onbelast.
Naar mate de belasting toeneemt neemt het amperage ook toe.
Dit lees ik af op me victron accumonitor, dus neem aan dat het correct is.
een 40a zal dus meer verbuiken dan een 30a, maar in rust zal dat verwaarloosbaar zijn.
staat dat niet in de technische documentatie van victron ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Geschiedenis van onze boot
Stevendam.ik heb denk ik aan die 30ampere genoeg,maar ik heb altijd liever iets over als dat het krap aan is.
Als het verbruik afhangt van wat afgenomen wordt ,en het maakt in rust niet uit ,neem ik liever een 40 ampère
Het wordt zo ie zo een victron.
Gr René ( De stoere).
Als het verbruik afhangt van wat afgenomen wordt ,en het maakt in rust niet uit ,neem ik liever een 40 ampère
Het wordt zo ie zo een victron.
Gr René ( De stoere).
Klaver vier
Re: Geschiedenis van onze boot
op http://www.victronenergy.nl kan je van bijna alle types (ook oude) de datasheets en manuals vinden.
Daarin staat ook het vebruik bij nullast. (vaak maar een paar watt)
Ik deel zeker je mening, liever iets overcapaciteit dat dat hij aan z'n max zit.
Ik heb een 1500w 220v omvormer,
maar m'n zwaarste apparaat is 1100w (koffiezetter)
Ik houd ook liever een marge aan qua overcapaciteit.
Daarin staat ook het vebruik bij nullast. (vaak maar een paar watt)
Ik deel zeker je mening, liever iets overcapaciteit dat dat hij aan z'n max zit.
Ik heb een 1500w 220v omvormer,
maar m'n zwaarste apparaat is 1100w (koffiezetter)
Ik houd ook liever een marge aan qua overcapaciteit.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Geschiedenis van onze boot
ff over het verbruik, onbelast....
Hier hebben we het over een omvormer tbv de kachel.
zolang je niet gaat overwinteren op je boot, gaat die kachel misschien wel 40 dagen aan per jaar.
ik neem aan dat je hem volledig afschakeld als hij niet in gebruik is.
Dus dat onbelaste vermogen is m.i. totaal verwaarloosbaar (bij keuze 30 of 40A.)
groet
Frans
Hier hebben we het over een omvormer tbv de kachel.
zolang je niet gaat overwinteren op je boot, gaat die kachel misschien wel 40 dagen aan per jaar.
ik neem aan dat je hem volledig afschakeld als hij niet in gebruik is.
Dus dat onbelaste vermogen is m.i. totaal verwaarloosbaar (bij keuze 30 of 40A.)
groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Geschiedenis van onze boot
Mee eens frans.Je mag alleen de voeding van de kachel nooit afzetten tijdens het draaien of nadraaien,dan krijg je schade aan de kachel,dan loopt de temperatuur gigantisch op.
Victron 0rion 40 ampere komt morgen binnen
Gr René ( De Stoere).
Victron 0rion 40 ampere komt morgen binnen
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Geschiedenis van onze boot
en het mooie is.....
bij mij staat het dc/dc omvormertje ALTIJD aan
Ik heb er zelf vóór dit draadje n.l. zelf nog niet aan gedacht om dat bij mij te doen
Dus, werk aan de winkel.
Groet
Frans
bij mij staat het dc/dc omvormertje ALTIJD aan
Ik heb er zelf vóór dit draadje n.l. zelf nog niet aan gedacht om dat bij mij te doen
Dus, werk aan de winkel.
Groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet