opduwer ald yzer

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: opduwer ald yzer

Bericht door wout.bij »

eigenlijk kun je beter trekken, omdat dan je trekpunt een eind boven het water licht word de boot iets omgetrokken wat dus weer inhoud dat de kont iets zakt, wat dus weer inhoud dat hoe dieper je komt met je schroef hoe meer weerstand de schroef heeft dus hoe meer je trekt.
mits de motor natuurlijk voldoende pk s heeft .
dat had die van mij wel maar voor die 25 pk mocht er wel een grotere schroef onder, alleen paste deze niet in het originele raam, en om de boel om te bouwen zodat ie meer kilotjes trekt gaat mij net iets te ver, maar anderen doen dat weer wel en besteden daar nogal wat eurotjes aan.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: opduwer ald yzer

Bericht door wout.bij »

de wereld is maar klein, dat wisten we allemaal al wel natuurlijk, maar soms word je er weer eens op gewezen.

ik was al enige tijd bezig om de historie van het bootje en vooral de motor uit te vogelen, die bolinder is trouwens een verhaal apart, het is van oorsprong een Zweedse motor, en in Nederland zie je ze niet zo veel, en in Zweden is het er 1 van de tientallen merken aldaar gemaakt.
ik kwam eerst terecht bij de vorige eigenaar, deze wist mij te vertellen dat degene waar hij de boot van had gekocht waarschijnlijk de bolinder had geplaatst, een zekere marco uit Zaandam, dus daarheen getogen en met de man gesproken over van alles en nog wat en natuurlijk over de bolinder, het bleek dat deze jaren achterelkaar in de stelling had gestaan bij berkelaar motoren te wilnis, hij had al een paar keer belangstelling getoond en kon hem op het laatst wel kopen, hij heeft toen een 2-cil. lister uit de opduwer gehaald en er de bolinder in gezet, op een gegeven ogenblik tikte hij me op de schouder en zei, loop eens even mee, dus wij de loods binnen en daar toverde hij uit een bult bende de originele uitlaat van de opduwer tevoorschijn, ooit gedemonteerd omdat ie teveel lawaai maakte, en toen dus in mijn bezit, soms moet je een beetje mazzel hebben.

jammer genoeg kon ie mij verder niet veel meer vertellen over de motor.
ongeveer een jaartje later lag ik tijdens de nat. sleepbootdagen lekker in de kolk van Zwartsluis te pruttelen met de bolinder, er werd op het dek geklopt en daar stond iemand aan de kant die graag even aan boord naar de bolinder wou kijken, nooit een probleem natuurlijk, de man stelde zich voor als zijnde een tandarts uit Zwartsluis, deze had motoren als hobby en bolinder in het speciaal, hij vroeg mij of ik wist waar de motor vandaan kwam, nee dus, maar hij wist het wel, het scheen dat de motor in een palingaak had gestaan te gaastmeer, en daarna op de een of andere manier in de stelling terecht is gekomen bij berkelaar in wilnis, nou licht gaastmeer ongeveer een km tje of 10 bij mij vandaan, en het leuke was dat ik de palingaak ook kon, deze licht tot op de dag van vandaag nog steeds naast de brug in gaastmeer, en ook de eigenaar van die aak kon ik van naam.

dus na het weekend meteen maar effe gebeld, en het klopte dus helemaal, de motor was in 1945 nieuw gekocht voor de somma van 4000 gulden, en in de jaren 70 verwijderd omdat haar man er niet meer mee overweg kon, en de vrouw des huizes was zeer verbaasd dat de motor nog bestond, mede door het feit dat zei hem hadden verkocht aan een oud ijzerboer uit Franeker, deze had hem dus later weer doorverkocht aan iemand die de motor in opslag bij berkelaar had gezet met het doel deze ooit nog eens in een schip te plaatsen, later ben ik ook nog eens naar gaastmeer gevaren en heb de motor effe laten lopen voor de oud eigenaar, en deze ex-visser zei ijskoud, dat ding was toen ook al onverwoestbaar, mooi nou.

nou handelde ik voor de crisis wel wat in oud bootje spul, zo zag ik op marktplaats een een oude luchthoorn in de buurt te koop, dus ik erheen, het ding stond achterhuis, zei de vrouw des huizes, dat vond ik een beetje een vreemde opmerking, maar ja het zal wel, dus naar achteren gelopen en inderdaad daar stond ie, een hoorn van bijna 1 meter hoog en een kleine 40 kilo zwaar, had vroeger op een zeeschip gestaan volgend de vrouw, dus met vereende krachten het ding in de auto gelepelt, opgeknapt, en weer te koop gezet, de volgende dag werd de vrouw gebeld door iemand die hem wou wel kopen en direct de volgende dag op zou komen halen, mij wel goed dus we zien wel, het hoorntje nog effe gepoetst en daar waren de kopers al, een zekere bas berkelaar met zijn vader, toch niet die, jawel dus, toen de handel was afgerekend zei ik hem effe mee te lopen naar de molen waar mijn bootje lag, en aangezien hij zelf ook een oude directieboot had wouden ze wel effe kijken, toen ik het luik van de opduwer opendeed en ik hem vroeg of ie dat motortje ook kende keken ze elkaar aan en sloegen ze elkaar op de schouder met de opmerking ,hoe is het mogelijk en dat is toevallig, natuurlijk moest ie ook even worden gestart, en daarna nog een half uur staan te kleppen over de motor, leuk nou.

tot zover het relaas van mij opduwer, o nee wacht even, rest mij nog te vertellen dat de boot ondertussen is verkocht, waar naar toe, naar een jonge enthousiasteling uit, u raad het al, gaastmeer, de motor is dus na jarenlange omzwervingen weer teruggekeerd naar de plek waar hij zijn arbeidzame leven begon, en onderhand voorzien van een nieuwe kop, de visser had deze nog nieuw op zolder liggen zonder dat ie dit nog wist, de vrouw kwam hem tegen bij het opruimen, :D :D :D

de wereld is maar klein
Afbeelding
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: opduwer ald yzer

Bericht door KarelE »

Geweldig verhaal Wout, je moet het afdrukken en bij de opduwer (laten) bewaren, dat is altijd leuk voor iedere volgende eigenaar.
Het is met dat oude spul nu eenmaal zo, je hebt het niet, het heeft jou, en je mag er een tijdje op passen.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: opduwer ald yzer

Bericht door edje »

Wout,

Wordt eens tijd voor een zwabbertje door je carter heen. Bij de Zaandam zag hij er ook zo smerig uit :cry: . Inmiddels "brand" schoon door wat lapwerk en gebruik van die spoel olie. (Emmer met gasolie kan ook uiteraard)

gr
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: opduwer ald yzer

Bericht door wout.bij »

nou edje, daar kon je wel eens gelijk aan hebben, wanneer ik de volgende keer weer olie ververs zal ik eraan denken, maar op de foto lijkt het erger dan het is, ik heb het hele carter al eens uitgelapt en schoongemaakt met diesel, daarna nieuwe olie erin en na een half jaar is alles weer zwart.
en die inloop olie is mooi spul, alleen die van mij is al 72jaar ingelopen, maar wat is het eigenlijk, inloopolie of spoelolie, of allebei? wel dure troep trouwens.
http://www.frost-auto.nl/?penrite-motor ... ekers,54,2
trouwens wel een leuke site voor van alles en nog wat, ik heb er al heel wat weggesleept.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: opduwer ald yzer

Bericht door edje »

ja het is niet goed koop. Maar wij hebben het op de Zaandam gebruikt nadat we de lagers (drijf en krukaslagers) vernieuwd hebben. De laatste waren geheel uitgelopen tot op het bot en de drijfstanglagers hadden loop sporen. Dus dan die gelijk ook maar mee nemen. aangezien er behoorlijk wat babbit en vervuiling in het carter lag en we eigelijk ook bang waren dat er een hoop ellende in de motor zat in div spoel kanalen hebben we op aanraden van de werf die olie gebruikt. Het heeft 2 eigenschappen. 1 het is zeer dun dus echt overal krijg je smering. 2 de olie heeft ook een reinigende werking. Het resultaat mocht er zijn, bij het voorspoelen een berg vuiligheid meegekomen en nadat we de smo vervangen hebben voor de echte olie zag dit er redelijk schoon uit. Die spoelolie heb ik weer terug het vat in gepompt en deze laten we voorlopig weer even staan zodat alle vuiligheid zinkt. Na een maand of wat wil ik de olie gebruiken in de 2 gelijkstroom generatoren, en in een wissel generator. tevens hebben wij nog een bij boot waarin een Daf 615 staat en een bootje waarin een 2 cil deutz staat waarvan de carters ook behoorlijk vuil zijn. Als deze motoren gedaan zijn voeren we de olie af en heeft het zijn geld wel opgebracht. Van van 208 ltr was rond de €600,- geloof ik. We hebben dit bij Klaas de Boer betrokken uit IJmuiden. Hij had deze op stock staan in div verpakkingen.

gr Ed
Plaats reactie