tijd voor iets anders

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

Hey allen,
na 20 jaar de mslb Odilia te hebben vertroeteld, er aan gezweet en er op gevloekt te hebben , maar vooral ook heel veel mooie momenten er mee te hebben beleefd is het tijd geworden voor iets anders. Smalle gangboorden, steile trapjes, laag op het water, geen reling en dat alles gecombineerd met de onbetrouwbare enkel van mijn echtgenote maakt dat we onszelf niet nog tientallen jaren zien blijven varen op onze o zo graag geziene Odilia. Dan maar een knoop doorgehakt en een aangeboden kans gegrepen; we gaan voor het jacht van onze dijkwachter waar ik meer dan 20 jaar geleden ook eens bij gelegenheid mee voer. Afspraken zijn gemaakt, de koopovereenkomst is gesloten, uiterlijk 30 september varen wij met Wodan.
Afbeelding
22.65x5.1m, Daewoo 165 pk van 2006 met 350 draaiuren, CVO en al de nodige attesten zijn reeds aanwezig.
3.8m kruiphoogte betekent alleszins een heel ander vaargebied dan met onze Odilia, maar ook dat is een deel van de uitdaging .
We kunnen er zo mee gaan varen en zullen de komende jaren de boot verder uitrusten en naar onze wensen aanpassen.
Daar we onze energie (lees geld) wel goed kunnen besteden in dit project zal niet alleen Odilia een nieuwe lijn in haar lijst van eigenaars krijgen maar gaan ook de opduwers Anna en Greetje onder de hoede van iemand anders moeten komen die er hopelijk met evenveel zorg mee gaat omspringen...
Dit vaarseizoen wordt voor ons dus een beetje tweeslachtig; afscheid nemen van Odilia en Wodan ontdekken.
Wordt ongetwijfeld vervolgd ...
groetjes, Dirk en Lieve
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: tijd voor iets anders

Bericht door wout.bij »

zo dirk, jij gooit daar effe radicaal het roer om qua boot, wat een schip zeg, ach ik begrijp het ook best, heb zelf ook wel eens zo iets van bekijk het maar met die ouwe troep, maar als ik dan weer effe aan boord ben dan laait de liefde weer op, dirk en lieve, heel veel plezier op de nieuwe boot, en mocht je ooit nog weer eens even op een sleepboot willen vertoeven, jullie zijn en blijven van harte welkom.

we verwachten natuurlijk wel een uitgebreid verslag van deze boot, want zo gemakkelijk kom je er nou ook weer niet van af.

gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: tijd voor iets anders

Bericht door quichot »

Prachtig schip, gefeliciteerd!
Het lijkt me op het eerste gezicht niet als jacht gebouwd. Wat was het oorspronkelijk? En 5,10mtr breedte geeft optimale binnenruimte. Geen problemen in sommige spitsensluizen? Er zijn al spitsen van 5,08mtr geweigerd.
(goeie raadplaat, trouwens...)
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

ik dacht al wel dat er wat vragen zouden opduiken en heb even wat plaatjes op een webpagina gezet :
www.lakkerijpigment.com/wodan
Op de meetbrief staat de Wodan als 5.01 breed maar al varende moest ik steeds 5.10 m roepen van de oude baas......
;-D
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

o ja, die oude baas daar bedoel ik niet de dijkwachter mee maar de eigenaar voor hem. Die man, een meubelmaker die me 'de stiel' en het ondernemerschap heeft proberen bij te brengen is ondertussen 94 en zo doof als een achterdeur. Hij heeft ook de meeste grote verbouwingen aan het schip laten uitvoeren in de jaren '70 en '80, ik heb er destijds als studerend jong menneke ook nog aan geholpen; eind jaren' 80 is de voorroef verbreed tot over de gangboorden en zijn er watertanks onder die vloer geplaatst. Toen ik enkele jaren later bij hem in dienst was als bedrijfsleider (ik zag het meer als -lijder) ;-D was het varen met Wodan een aangename afwisseling...
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: tijd voor iets anders

Bericht door sailor wim »

Dirk schreef:ik dacht al wel dat er wat vragen zouden opduiken en heb even wat plaatjes op een webpagina gezet
http://www.lakkerijpigment.com/wodan
Hoi Dirk,
Mooi de Wodan t'zal wennen zijn in Battel :D
Ik zie op de site een bekende scheepswerf, die van de benevelde werfeigenaar in Bocholt.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: tijd voor iets anders

Bericht door MdB »

Dirk,

Mooi woon/werk/vaarschip.
Alle zaken met oog op de regelingen na 2018 voor elkaar? Is immers langer dan 20 meter.

Zal nog hele hijs worden om 3 vaartuigen op de huidige sleepvaart markt kwijt te raken.

Succes daarmee.
till next time
MdeBoer
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: tijd voor iets anders

Bericht door frank »

Krijg nou wat.....
Dirk, wat lees ik daar nou?? Heb je die schuit van Louis overgenomen??
Veel te veel ruimte en ook nog personeel nodig aan dek, is een groot speeltje waar de nodige aandacht in gaat zitten.
Motor is nieuw, ik heb de oude in onderdelen hier liggen..

Is bijzonder scheepje, men zegt dat die ooit gebouwd zou zijn als Engelandvaarder voor een rijke familie die daarmee voor de Nazi terreur wilde vluchten. Wat ik vreemd vind is de geringe diepgang, dat zou je van een zeevaartuig niet verwachten.
Je zult wel het nodige werk hebben aan het houtwerk van de opbouw. Ga je daarmee weer in de loods liggen?
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

Hey Frank,
in de loods gaat ie helaas niet in... :?
maar hij ligt al jaren buiten, dat zal m geen kwaad doen he ...
maar inderdaad, er moet het nodige aan gebeuren om eea inorde te brengen, electra , generator (nu maar 1500W), omvormer, accu's enz, en dan zwijgen we nog maar over het kombuis ...
maar wat is een mens zonder plannen he ...?8
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: tijd voor iets anders

Bericht door quichot »

frank schreef: Veel te veel ruimte en ook nog personeel nodig aan dek
Valt wel mee hoor, zeker met die boegschroef is een dergelijk maatje uitstekend solo te bevaren. Zeker in sluizen heb je van een beetje lengte meer gemak dan last.
frank schreef: men zegt dat die ooit gebouwd zou zijn als Engelandvaarder voor een rijke familie die daarmee voor de Nazi terreur wilde vluchten. Wat ik vreemd vind is de geringe diepgang, dat zou je van een zeevaartuig niet verwachten.
De doorgaande lijnen die nergens stilstaan duiden niet op verlenging. Ergens zou je dan tegen een onderbreking daarvan aan moeten lopen. Foto's van schepen zetten je vaak op het verkeerde been qua perspectief. Het ouderwets aandoende achterschip lijkt op dat van een luxe motor of een sleepboot. Toch wringt het niet met de belijning van het voorschip.Het is geen samenraapseltje. De oude foto doet me denken aan een (ex)patrouillevaartuig met die hoge open stuurstand. De diepgang is gering, dus speciaal voor de oversteek naar Engeland zal ze niet zijn gebouwd. Wél is het plausibel dat ze daarvoor ooit is gebruikt, want een beetje zeegang kan ze best hebben. Als dat verhaal klopt is ze dus ergens in de jaren '30 gebouwd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
kromme balg
Berichten: 42
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 11:26 am

Re: tijd voor iets anders

Bericht door kromme balg »

Dirk,
Smalle gangboorden, steile trapjes, laag op het water, geen reling en dat alles gecombineerd met de onbetrouwbare enkel van mijn echtgenote
"Van waar kennen we dat nu weer ?" zei Greta ...
Net daarom gingen wij destijds voor iets kleiner, weet ge nog ???!!!
Prachtig schip, zee van ruimte (en dat zal Lieve wel weten te appreciëren zeker ?), proficiat !
Het zal voor heel wat mensen, wel wat wennen zijn, de Wodan i.p.v. de Odilia ...
Dirk en Greta,
Kromme Balg
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: tijd voor iets anders

Bericht door schipper-willem »

Dirk, proficiat, net wat je zegt,een mens zonder idealen is geen mens.
Mooi schip goed belijnd en opgebouwd, ook een voordeel dat het meeste mooie houtwerk onder het overhangende dak zit, scheelt veel werk.
Je zal je wel anders, statiger moeten opstellen met zo'n statig schip (grapje) doch het zal wel een verandering zijn.
Derhalve zijn we zeer benieuwd naar het verloop van het verhaal, SUCCES!
Groet, Willem.
Afbeelding
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: tijd voor iets anders

Bericht door paul »

Mooie grote stuurhut,kan je met een flinke groep mensen in gezellig bijpraten,onder het varen .
Zou wel mooi staan bij mij voor de deur,maar helaas de breedte en de kruiphoogte is net ff te veel voor het westland.
gr Paul
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: tijd voor iets anders

Bericht door KarelE »

Gefeliciteerd Dirk. Zoiets lijkt me een hele stap.
Je moet nu wel gaan sparen voor mooie opblaasbare fenders, want wrijfhouten langs zo'n romp is niets ;-)

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: tijd voor iets anders

Bericht door johan »

Wow, dat is een hele ommezwaai Dirk en Lieve. Maar de Wodan ziet er echt schitterend uit, gefeliciteerd met de aankoop en veel succes met het nieuwe project.
Als ik het goed snap is de Odilia al van eigenaar veranderd? Dat is mooi meegenomen.
Hopelijk kom je nog in Roeselare ☺☺☺, maar er zijn plannen om de bruggen te verhogen, dus dat mag geen probleem zijn.

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Plaats reactie