tijd voor iets anders

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

allen dank voor de bemoedigende reacties !
Lieve heeft gisteren een nieuwe stap in haar enkel-historie aangevat ; er is een complete prothese ingebouwd, nu 1-2 jaar revalideren en hopelijk gaat het stilletjes steeds verder de goede kant op voor we hopen n jaar of 10.. ze mag maandag of dinsdag naar huis, dus het zal wel in orde komen ...
stap voor stap... en dan binnen enkele jaren de knieën nog ... en tegen dat dat weer in orde is zal die enkel wel weer aan de beurt zijn he ...
;-D
Maar goed dat zoiets allemaal mogelijk is gemaakt door de medische wereld...
Helaas is de Odilia nog niet verkocht Johan, zo snel gaat het jammer genoeg niet. Als we geen goede kandidaten vinden voor de opduwers en de boot dan zit ik vanaf 30 september met 4 bootjes, dat is wel een beetje te veel van het goede he ...
We doen ons best en hopen op het beste !!
veel groetjes, Dirk (en Lieve)
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

geduld is een mooie deugd, zeker als je ze niet hebt he ...
De aankoop van Wodan is ondertussen afgerond, wachten tot september zag ik niet zitten. Odilia blijft ondertussen in de loods te wachten op geinteresseerden. Het loopt niet storm maar we gaan ons er niet in opjagen. Er komt vast wel de juiste liefhebber opdagen.
In Wodan ben ik ondertussen begonnen met het plaatsen van 4X230Ah semitractie voor de lichtaccu's en 2X100Ah startaccu's. De boegschroefset moet nog vervangen worden, ik denk dat ik daar die opgerolde cel accu's ga proberen. Dan ben ik de scheiding van die accusets gelijk aan het aanpakken, de diodebrug ligt klaar.
Dan is Lieve ondertussen aan het opruimen aan boord, we komen veel rommel maar ook weel leuke dingen tegen, oude ducomenten enz... Mooi dat de grote container vlak bij staat. Morgen charteren we ons neefje die in vakantie is bij opa en oma om op en af naar de container te lopen met wasmanden vol rommel (oud beddegoed, stapels kaduke klapstoeltjes, talloos incompleet of onbruikbaar serviesgoed, dozen vol met half opgedroogde verfpotjes enz...) zodat we een beetje zicht op de zaak krijgen.
Varen zit er nog even niet in, de boot zit nog onder de wnterzeilen en dat gaan we nog even houden, Louis moet me nog zoveel dingen uitleggen dat we het stap voor stap gaan doen, anders kan ik niet alles verwerken...;-D
Opduwer Anna is ondertussen verkocht aan het Rijn en Binnenvaartmuseum te Antwerpen ze wordt daar deze zomer in het ruim van de Liomar gehesen zodat het bootje en het machinekamertje goed te bezichtigen zijn. Ik ben zelf wel erg tevreden met deze bestemming voor 'ons Anna'.
komt allemaal goed en wordt ongetwijfeld vervolgd !
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: tijd voor iets anders

Bericht door sailor wim »

Hoi Dirk,
Een mooie bestemming voor de Anna.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

Ondertussen zijn we bijna een maand na aankoop. Er is al heel wat gebeurd. De hele electra is eruit gesloopt, we zijn volop aan het opnieuw opbouwen en aansluiten . Dan toch maar gekozen voor Mastervolt omvormers (24-230vV en24-12V voor marifoons en radio)en acculader. De dikke 70 mm² kabels alleen al kosten een lieve cent zeg !
De roef vanboven is ook al aangepakt, het begint er al weer een beetje 'leefbaar' uit te zien . De bank achteraan is weg, alle daar aanwezige leidingen en expansievaten van 3 generaties zijn verwijderd, er is nu plaats voor ons keukentje, de wanden moeten nog afgewerkt, het werkblad geplaatst en de gootsteen aangesloten. Dan is de zitbank besteld en als er nog ergens een centje over is komt er misschien nog een deftige stuurstoel...
Afbeelding
is het zicht op het keukentje met een wat hogere tafel (kan dan ook dienen als werkblad...)
Afbeelding
is het zicht naar voren toe waar de ruimte rond het stuurwiel nu helemaal vrij is ...
Het waterleidingsysteem is ondertussen ook aangepast met een nieuw expansievat, de radiatoren zijn worden gelakt. Zo gaan we stap voor stap verder. Beneden doen we voorlopig geen grote werken, enkel de electra vernieuwen.
Met onze keuken boven hoeven we de oude keuken beneden niet meer te gebruiken en kunnen we er binnen enkele jaren een mooie badkamer van maken ...
komt allemaal goed zo lang we moed (en een beetje aangenaam weer) hebben !
veel groetjes, Dirk en Lieve
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: tijd voor iets anders

Bericht door schipper-willem »

Dirk, een heel werk, maar je hebt er wel de ruimte, fijn dat je overzichtelijk te werk kunt gaan, en leuk om je te volgen!
Succes met de verdere werkzaamheden, en een hartelijke groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: tijd voor iets anders

Bericht door sailor wim »

Hoi Dirk,
Dat gaat de goede kant op zeg!
Als mijn vaarplannen uitkomen kom ik dubbel in Neeroeteren.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: tijd voor iets anders

Bericht door frank »

Dirk,
Als ik de fotos zo bekijk, zijn dat de originele teak dekdelen die ik daar als vloer zie??
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

klopt inderdaad Frank, dat is het oude dek. Je ziet nog mooi aan de kleur tot waar de oude kleine stuurhut heeft gestaan tot ongeveer 1970, tot net achter het trapgat....
De overdekte ganboorden zijn ook nog in hout maar al jaren in vrij slechte staat (vooral aan bakboord, de noordzijde). Er is in de loop der jaren polyester en beton op gezet maar niet echt bevredigend. De komende jaren zal ik die gangboorden eens moeten bloot leggen om te zien wat er te redden valt. Die houten vloer is van keihard tropisch hout, waarschijnlijk mag dat nu zelfs niet meer gekapt worden.....
ik weet nog dat niet Louis maar de eigenaar daarvoor hetzelfde houten dak/dek van de voorroef heeft verwijderd en vervangen door staal owv teveel waterinsijpelingen... Dat is iets van midden de jaren 80 gebeurd.Toen is ook de voorste roef (was de zitplaats) verbreed , jekon daar eerst buiten nog rondlopen, en dan zijn onder de vloer ervan 2x2500L gecementeerde metalen drinkwatertanks geplaatst, die nog steeds perfect dienst doen...
Vandaag heb ik de nieuwe zekeringkast helemaal bekabeld en ben ik begionnen met opnieuw aanleggen van licht in de gang en op de badkamer beneden , keuken boven is electrisch aangesloten, volgende week nog verder electra aanleggen in de slaapkamer en in de woning boven. De eerste rol van 100m 3x2.5mm² is er al op, met die lengtes vliegt de kabel er wel door hoor ...;-D
morgen dan maar verder met het 24v en 12V gedeelte, er is nog genoeg te doen ..
;-D
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

en we doen rustig voort...
de woonruimte begint aardig vorm te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

we hebben ook al verschillende korte trips gemaakt. Manoevreren gaat prima, kalmte is alles. Eens afwachten wat er gebeurt met veel wind maar de boegschroef moet daarbij wel kunnen helpen. Je stuurt wel behoorlijk vooraan het schip waardoor als je niet goed oplet de boot langs achter gelijk enkele meters uitslaat en je slingerend gaat varen(en dat herinner ik me nu ook weer van vroeger van die boot ... ;-D). Opletten is nog de boodschap. Ik vermoed wel dat op breder water dat een stuk beter gaat gaan.We zijn ook al eens blijven overnachten aan boord, we krijgen zo een beter idee wat er nog veranderd moet om de boot voor ons zo gerieflijk mogelijk te maken.
Nu vooral nog wachten op het werkblad van de keuken (breder dan standaard dus wachten...) , dan kan ik die hoek ook verder afwerken, betegelen enz. De juiste fiches om de zonnepanelen aan te sluiten heb ik vandaag ook binnen gekregen , als dat eenmaal op de MPPT regelaar is aangesloten zullen we ook wat minder afhankelijk van 'die Duitse landvast' zijn he ...
;-D
ik kijk samen met jullie uit naar beter weer en vooral ; naar de zon !
groetjes Dirk
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: tijd voor iets anders

Bericht door sambeek »

je hebt wel heerlijk de ruimte hoor.
groet Terpstra / SAMBEEK
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: tijd voor iets anders

Bericht door johan »

Het wordt echt een plaatje Dirk, met ruimte zat binnen, goed voor langere tochten.
Ik zie dat Lieve het al helemaal naar haar zin heeft :D :D
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

even een update van de werken van de laatste maand :
Ik heb t even wat kalmer aan moeten doen, wegens verschillende zieken op t werk , tja de schoorsteen moet wel blijven roken he !
de nieuwe keuken boven is zo goed als af, nog wat afwerken hier en daar met RVS (boven de dampkap en zo )

Afbeelding

Afbeelding

Heb tussentijds het SB gangboord ook kaal gebikt, waren pvc tegels op beton. Daaronder zit polyester. Die is beter dan ik dacht. Ga nu een weekje de houten balk waar de opbouw van de roef op staat laten drogen , dan met G4 hechtprimer een nieuwe polyester verbinding maken aan de randen zodat eea terug dicht zou moeten zijn.
Ben het komende weekend nog bezig met installeren van navigatieverlichting en bilgealarmen met de nodige controlepaneeltjes.
Deze week vrijdag wordt de gasinstallatie gekeurd en hoop dan tegen eind augustus of ergens in september een nieuwe keuring voor het communautair certificaat (CVO bij jullie) te kunnen laten uitvoeren .
Vanaf half juli gaan we varen, bestemming ligt nog niet vast, 22/7 moeten we wel in Leuven zijn (kunnen we denk ik best met de boot doen ...)om Lieve te verlossen van haar gips, daarna zal het even afwachten zijn hoe stabiel de enkel is om te bekijken of we aan boord verder kunnen of dat thuis toch een gemakkelijkere oplossing is . We zien t wel !
Voor allen die hun vakantie voor de boeg hebben ; geniet er van !!!
Voor allen die al aan het varen zijn ; hou vol met genieten !
;-D
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: tijd voor iets anders

Bericht door sailor wim »

Hoi Dirk,
Het rvs werk ziet er schitterend uit.
Na al jouw harde werk is een vaarkantie de manier om gemotiveerd te blijven voor de volgende stap in de verbouwing.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: tijd voor iets anders

Bericht door FransvanNispen »

da`s mooi.

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

Afbeelding
Afbeelding
op internet in Blankenberge een mooie stuurstoel gevonden, wel nog een extra voet eronder gezet omdat ie te laag was...
Boven valt alles wel in zijn plooi nu...
Een ander paar mouwen is de oude keuken,d at moet onze badkamer worden...
Afbeelding
Afbeelding
duidelijk te zien is de verstevigingsbalk die over de hele lengte van het schip loopt onder de gangboorden, dit om het schip toch voldoende stijfheid te geven in haar zeegaande tijd met de houten dekken...
Afbeelding
Afbeelding
In die balk zijn enkele ronde openingen gemaakt (eentje heb ik open gemaakt) zodat ik er ik binnen in kan kijken, werken is een ander paar mouwen...
Er zijn ook enkele doorvoeren door die balk gemaakt voor electra in de overdekte gangboorden (is dat een walengang?), daar zit behoorlijk wat roest. Ook zijn er aan elke zijde van het schip 2 ventilatieopeningen van boven het gangboord tot onder de balk doorheen gemaakt, volgens mij totaal zinloos want die ventilatie zat gewoon achter de bekleding en die was met plastiek folie bevestigd tegen de spanten. Die ventilatieopeningen hebben toch wel wat buitenwater( van bij het afspuiten en poetsen denk ik ) te verwerken gekregen want daar is het ook behoorlijk geroest.
Ik moet nog eens goed bekijken hoe het houten dek juist aansluit op die balk, volgens mij ligt het een heel stuk op een metalen plaat , die ziet er alleszins ook behoorlijk slecht uit..
En hoe ik de spanten waar het houten dek (nu de vloer van de roef) op rust ga aanpakken weet ik ook nog niet. Tussen houten spant zit ook wel roest maar ik zie er erg tegenop om spant voor spant te gaan demonteren, stralen, schilderen en terug ertussen gaan plaatsen ...
ben daar nog niet uit...
iemand een tip ?
;-D
Dit is 1 ruimte onderdeks, de andere 4 gaan er minstens hetzelfde aan toe zijn, ik zal de komende 10 jaar die ik menzelf heb gegeven voor de verbouwingen dus wel gevuld krijgen ...
;-D
groetjes, Dirk
groetjes, Dirk
nog wel wat werk voordat we ons lekker kunnen douchen aan boord denk ik ...
Plaats reactie