tijd voor iets anders

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Marie Christina »

Pfff!
Hoe mooi het ook al geworden is, het is nog niet af.
Maar mooi wordt het!
Echt een drijvende woning.

Nog even iets anders:
Zag ik nou op één van de foto's een modelboot in een vitrine staan?
Zou je daar eens een foto van willen maken?
Die zou ik graag eens zien.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

okiedoo ,
het zijn modelletjes van de opduwers Greetje en Anna die dit jaar verkocht zijn en van onze Odilia, die nog te koop ligt.
Cees van Dreumel uit Cuijk heeft er destijds twee van de Odilia (voor pa en mezelf) en drie van de opduwers gebouwd (voor pa, zus greet en mezelf)
het is alleszins voor ons een mooie herinnering aan de bootjes...
Volgens mij heeft hij dat goed gedaan, de fles jenever en het glaasje staan zelfs in de stuurhut...
;-D
ik kijk of ik er deze week een fotootje van kan maken...
groetjes, Dirk
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: tijd voor iets anders

Bericht door schipper-willem »

Dirk, ik zie dat er bij jou ook nogal het één en ander staat te gebeuren aleer de Hobby ten einde neigt.
Ik begreep niet helemaal wat je bedoelde met de spanten, maar zou het ijzer op ijzer zijn, was er de mogelijkheid om er een soort van anti roest vet op te smeren, zodat het er in de loop van de tijd wel achter zou kruipen, maar ijzer op hout is natuurlijk een heel ander verhaal.
Hout slurpt in dit geval het vet dermate op dat het op den duur te droog er tussen wordt zodat er weer corrosie vorming plaats gaat vinden.
Toch vrees ik voor een afdoende middel, dat je de spanten moet demonteren, stralen en in de 2 componenten een van de weinige opties zijn, doe in ieder geval geen half werk want dat kom je dan iedere dag weer tegen.
Sterkte met de verbouw, groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: tijd voor iets anders

Bericht door varg »

Hallo Dirk,
Probeer eens te zoeken op Fluidfilm, dat is een lanoline (schapen wol vet) product met een lange standtijd (neem het dikke vet, het kruipt toch overal tussen).
Het conserveert staal en hout, kruipt echt overal tussen, ruikt erg prettig, is zacht voor je handen, kortom ...ik heb er goede ervaringen mee.
Schippers gebruikten wolvet vroeger ook achter betimmeringen omdat het prettiger rook dan aardolieproducten.
Werd ook toegevoegd aan ballasttanks, het dreef op het water en liet overal een conserverend laagje achter. Kosten vallen erg mee, het verwerkt economisch (niet de spuitbussen).
Zonder chemische omzettingen of iets kruip het vet tussen de roest en het staal en stopt verder roesten. Ze hebben overigens ook een verfproduct waarmee je over het ingevette staal kunt verven. Heb dat in mijn ankerbak gebruikt, toch wel een lastige plek. Probeer eens 1 blik, je zult zien dat het vooraan in je gereedschapkast komt te staan. Heb overigens geen enkel belang in de firma, ben er gewoon erg enthousiast over.
groet, succes met de klus,
Varg /Arnold
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

al veel dank voor de nuttige tips !!
hierbij enkele foto's van het schaalmodel van de Odilia
foto's van de boot zelf staan op http://www.lakkerijpigment.com/odilia
groetjes, Dirk
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Marie Christina »

Leuk model!
En leuke foto's op het linkje.
Vooral de interieurfoto's.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

Afbeelding
ik vond het een prima tip, kende deze producten helemaal niet.
Zat eerst te twijfelen tussen een behandeling met conserveringsvet of met Zinga (1 component zinkprimer). www.zinga.eu
Zinga heb ik ook heel goede antiroest ervaring mee maar dat zou na verloop van tijd toch verder gaan roesten omdat je niet overal aan kan (tussen de spanten en de houten vloer zit ook roest).
Conserveringsvet zag ik wat tegen op voor de geur, het wordt toch onze badkamer.
Nu ga ik die fluidfilm proberen en dan afwerken met houten balkjes ie ik demonteerbaar maak zodat ik na enkele jaren nog eens kan controleren en evt nog eens behandelen...
Thanks voor de tip !!
heb de fluidfilm producten vrijdag besteld bij de Belgische verdeler en vandaag zijn ze al geleverd ..
er is ook een NL webshop via www.fluidfilm.nl
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: tijd voor iets anders

Bericht door varg »

Hallo Dirk,
Ben benieuwd naar je ervaringen. Bij mij zit het achter de betimmering, daartegenaan schapenwollen isolatie en dan de betimmering. Dus geen dampremmende laag of zo. Het zit er nu sinds 2005 tussen en elke keer als ik ergens bij moet zijn dan ziet het er prima uit.
Groet
Varg/Arnold
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

en ondertussen is de oude keuken een volgens ons toch mooi badkamertje geworden.
Telkens met weinig tijd tussen van alles anders door toch maar stilletjes verder gewerkt.

Afbeelding
is nu geworden :
Afbeelding

Afbeelding
ziet er nu zo uit ;
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
is nog eens de andere hoek.

De douche en wasbak gaan met een 24V pompje buitenboord, het toilet met een sanibroyeur (versnijdende 220V pomp) naar de vuilwatertank.
Hier en daar nog wat afwerken , Led strip boven de raampjes plaatsen (je ziet de voedingsdraad daarvoor al hangen) , ladekastje tussen wasbak en toilet voor de handdoeken etc en we zijn rond met deze kamer.
Boven de radiator heb ik voorzien om nog een zelfde radiator bij te plaatsen afhankelijk van de warmtebehoefte , of er kan een spiegelkastje komen voor allerlei pottekes en crèmekes voor de bazin...
;-D (het zal wel het laatste worden denk ik ..)

Tegen de raampjes is aan de buitenzijde en doorkijk folie geplakt zoals je op de achterruiten van bestelwagens ziet, je kan wel naar buiten kijken en er komt licht naar binnen maar van buiten zie je enkel een wit vlak... dus daar hoeven we geen gordijntjes meer voor te hangen ..

Boven de douche is een ventilator 220V geplaatst die via de kast in de stuurhut naar buiten ventileert. Het staal zit in de fluidfilm, rotswol, glaswol en dan een dampdicht brandwerend scherm.

Zowel tegen de wanden als op de vloer zit ... vinyl. ;-D. Het plafond is gelakte MDF, de balken kunnen er zo weer uitgeschoven worden om binnen enkele jaren nog eens in te vetten. Ook in de wand tegen de 'holle balk' is de vinyl niet overal helemaal gelijmd om m open te kunnen snijden en zo weer aan de openingen en in die 'balk' te komen ...

Het volgend werk zal buiten schilderen worden en volgend najaar pakken we een volgende kamer aan (en zo kunnen we nog wel n paar jaar verder denk ik ;-D) ...

groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: tijd voor iets anders

Bericht door sailor wim »

Mooi geworden Dirk!
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: tijd voor iets anders

Bericht door FransvanNispen »

sjiek!

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Jan Kroes
Berichten: 78
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 11:08 am
Locatie: Sittard

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Jan Kroes »

Ziet er patent uit.
Toch eens tijd maken om te komen kijken. Zo ver is dat niet vanuit Sittard.
Groetjes uit het zuiden.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Wouter »

Mooi geworden, vind ook het kleurgebruik subtiel, is dat van eigen hand?
Die steunen onder de wasbak, zijn die standaard, of was je er ook klaar mee dat ze anders doorhangen?
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: tijd voor iets anders

Bericht door Dirk »

dank voor de reacties alvast !
Tja Wout, subtiliteit is nu een van onze specialiteiten als meubellakkerij he.. hahaha....
Lieve houdt nogal van groen en toen ze die groene Wc bril zag was de kleur ineens beslist, ik heb nog de achterwand van onze slaapkamer aan boord ook in datzelfde groen gezet en ik moet zeggen; het frist wel op ! hahaha
Die wasbak komt nog uit de oude douche aan boord en vond ik wel plezant om zo te recupereren. Het is een zwaar geval en om dat zo aan een 20mm OSB plaat te gaan ophangen leek me toch wat zwak, vandaar de rvs steunen...
Over de afvoer en waterleidingen van die wasbak komt tzt nog wel een kapje of zoiets, dat is nu niet zo belangrijk.
het is al netjes en gebruiksklaar, enkel de poetsvrouw moet nog eens passeren...
;-D
groetjes, Dirk
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: tijd voor iets anders

Bericht door sambeek »

Ziet er goed uit en zeker een fris kleurtje. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie