Voorstellen Boerkruiser

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Boerkruiser
Berichten: 6
Lid geworden op: wo mar 13, 2013 3:55 pm
Locatie: Vlissingen

Voorstellen Boerkruiser

Bericht door Boerkruiser »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en zal me eerst even voorstellen.

Ik ben Jeroen en woon samen met vriendin en zoontje in Vlissingen.
Ik ben opgegroeid op en aan het water en heb dit later ook in mijn werk doorgezet.
Ik heb ruim 10 jaar gevaren als machinist. 2 jaar op de Koopvaardij/wilde vaart en 8 jaar op baggerschepen wereldwijd waarvan de laastte jaren als 1e machinist. (oa veel Singapore en Dubai)
Daarna ben ik aan de wal gaan werken als technish superintendent voor een grote baggeraar en heb wereldwijd veel reparaties en dokkingen begeleid. Sinds 2 jaar ben ik werkzaam als fleetmanager bij een offshore duik bedrijf waar ik me bemoei met het dagelijkse wel en wee van 2 duik en support schepen en assisteer op de base met mobiele duikunits en ROV units die wij naar platformen offshore sturen.

Toen ik aan de wal ben gaan werken heb ik direct een bootje gekocht om lekker de weekeinden met weg te gaan, Dit was een klein zeilbootje waar ik enorm van genoten heb (ETAP22). Toch kwamen we erachter dat zeilen niet echt ons ding was (vooral van mijn vriendin niet. Die vind varen heerlijk maar zeilen eng) en hebben we in 2011 voor een heel mooi bedrag een Boerkruiser 950AK uit 1978 gekocht (gebouwd bij de Boer en zn in Sliedrecht)
Bootje was binnen opnieuw betimmerd en zag er dan ook spik en span uit.
Elektra opnieuw gelegd vorige winter, dat was echt een grote spagetthi, dit was ook bij de aankoop al bekend. Ik had gehoopt er nog wat van te maken, maar na een uur speuren wat nou naar waar liep een tang gepakt en alles losgeknipt en eruit getrokken. Vrienden van ons hebben zelf een schip gebouwd 3 jaar geleden (luxe motor) en die hadden nog veel kabels en dinrails over die ik heb kunnen gebruiken (scheelt weer)
Verfwerk aan de buitenkant was wat flets aan het worden, ook hier en daar een kleine beschading, en we wisten dan ook dat we dat deze winter zouden gaan aanpakken.
Onderwater tot aan gangboord helemaal kaalgehaald en zo goed als klaar nu, alleen waterlijn afzetten en antifouling smeren als het weer wat beter word.. opbouw gaan we door de zomer heen doen, verf is al in huis..

Mijn grootste zorgenkindje is de motor geweest. :(
er staat een SABB diesel in uit 1974 (SABB 2 GGR met SABB heavy duty gearbox.) Prachtig karretje. Aparte brandstof handle en grote stang om voor of achteruit te schakelen. Even wennen wel.
Hadden de boot in september gekocht en motortje liep goed. Geen rook, geen gekke dingen, altijd direct starten.
Na de eerste uurtjes varen in de zomer 2012 merkte ik dat mijn olie, die ik voor de winter ververst had, wat grijs werd. Bij nader onderzoek bleek er een pakking onder de kop te lekke waardoor het koel en olie kanaal bijna in open verbinding stonden (niet de koppakking, dit is een aparte koperen ring)
Koppen eraf gehaald en tot onze schrik ontdekt dat een van de voeringen redelijk wat pitting had. Besloten meteen goed beet te pakken en beide voeringent te vervangen
Heb een bedrijfje erbij gehaald dat nog veel in SABB onderdelen doet en heb samen met hen (had het het liefst zoveel mogelijk zelf gedaan, maar doordat ik regelmatig naar het buitenland moet en toch de zomer van de boot wilde genieten een derde erbij gehaald) de koppen overhaald, nieuwe voeringen, zuigers, lagers etc gestoken. Motortje was bijna helemaal als nieuw
Helaas (stom stom stom dat we daar niet meteen even naar gekeken hadden toen we hem al open hadden liggen) na 4 uur draaien in ene een rammel in het blok.
Anker erin, kleppen gecontroleerd, carter open en niets kunnen zien. Weer starten en nog een rammeltje. Ondertussen naar een haven gesleept door vrienden en verder gekeken. Wat gruis tegen gekomen bij de nokkenas. Bij nadere inspectie bleek het lager (kogellager) kapot te zijn en daardoor ook de nokkenas verbogen.
Omdat we net een grote reparatie hadden gedaan en dus ook al geld hierin hadden gestoken toch maar besloten weer te repareren (als ik dit bij aanvang van de eerste reparatie had geweten had ik naar een nieuwe motor gezocht)
Alles weer opengehad (ook lagerschalen ed ivm gruis), gecontroleerd (geen schade gelukkig) en nieuwe nokkenas erin. nu is hij echt helemaal overhaald en loopt hij alweer 130 uur als een zonnetje. :D

Zo, mijn verhaal was is iets langer geworden dan gepland. Maar zo weten jullie iets meer van mij.
ik zal voornamelijk meelezend lid zijn, maar als ik iets zinnigs te melden heb of vragen heb meld ik mij!

gr
Jeroen
Verbaas u niet, verwonder u slechts
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voorstellen Boerkruiser

Bericht door KarelE »

Hoi Jeroen,

Welkom op het forum, en dank je wel voor de leuke introductie.
Ik heb altijd bedacht om van mijn hobby geen beroep te maken, want dan heb je geen hobby meer. Jij doet het andersom!

Groet, Karel

PS die vrienden van de zelfbouw luxe motor zijn hier ook welkom hoor!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Voorstellen Boerkruiser

Bericht door sailor wim »

Welkom Jeroen.
Een de Boer kruiser is best een stevig en stabiel schip weet ik.
Is de thuishaven ook in Vlissingen?
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Boerkruiser
Berichten: 6
Lid geworden op: wo mar 13, 2013 3:55 pm
Locatie: Vlissingen

Re: Voorstellen Boerkruiser

Bericht door Boerkruiser »

Dank karel en wim.

Bootje is inderdaad stevig gebouwd en ligt ook behoorlijk stabiel. Als ik erop stap aan de zijkant beweegt het niet veel en tijdens het varen met wat slechter weer blijft ze rustig. Dat was met het vorige bootje wel anders..
Heeft een vrij mooi onderwaterchip. Als ik vol vaar trek ik net wat rimpeltjes terwijl ik wel rompsnelheid behaal..

Thuishaven is oranjeplaat aan het veerse meer ( arnemuiden)
Perfecte uitval basis voor weekeindjes weg op t meer.
Hier liggen we altijd met 1 of 2 andere boten op de verschillende eilandjes gezellig te ouwehoeren, zwemmen, klussen, bbqen en biertjes te drinken :)
In de zomer gaan we in de vakantie van het meer af om wat te touren..

Gr
Jeroen
Verbaas u niet, verwonder u slechts
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Voorstellen Boerkruiser

Bericht door Marie Christina »

He, wat leuk!
Een medebaggeraar.
Ook bij die baggeraar met die blauw/oranje boten?
Dan ken je Dubai wel, ja. :mrgreen:
Nou gezellie, kom derbij.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Boerkruiser
Berichten: 6
Lid geworden op: wo mar 13, 2013 3:55 pm
Locatie: Vlissingen

Re: Voorstellen Boerkruiser

Bericht door Boerkruiser »

Hoi marie christina,

Als superintendent bij de 'blauw oranje' baggeraars, maar gevaren bij de belgische concurent. Met hen heb ik 4 jaar in Dubai gezeten dus ken het aardig daar ja. Heb t ook wel gezien daar eerlijks gezegd. Geef mij maar Singapore! 8)
Verbaas u niet, verwonder u slechts
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Voorstellen Boerkruiser

Bericht door schipper-willem »

Jeroen, ook namens mij welkom! weer één met zeebenen erbij, altijd handig voor iemand die met zijn scheepje nog nooit buitengaats is geweest, ik zeg altijd, wat niet is kan komen, en anders blijven we zeker dromen.
Wel maak je mij nieuwsgierig naar de uitstraling van jou schip, dus kom maar op met verhalen en vooral FOTO'S!
Groet, Willem.
Afbeelding
Boerkruiser
Berichten: 6
Lid geworden op: wo mar 13, 2013 3:55 pm
Locatie: Vlissingen

Re: Voorstellen Boerkruiser

Bericht door Boerkruiser »

tis misschien niet zo'n prachtige sleper oid wat ik hier vaak zie voorbij komen, maar dit is onze trots :D
De 1e foto is bij aankoop genomen, de 2e vorig jaar voorjaar. Toen had ik er inmiddels 2 davitjes achterhangen met een bijbootje (niet goed te zien op de foto)
Afbeelding
Afbeelding

gr
Jeroen
Verbaas u niet, verwonder u slechts
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Voorstellen Boerkruiser

Bericht door Marie Christina »

Mooi kruisertje!
Ik ben gek op die typisch jaren '70 scheepjes.
Met van die schuin weglopende ramen.
Bollingen en rondingen.
En... een achterkajuitje, hetgeen zeer praktisch is.

En als kers op de taart: een privéhaven ???
Of is de rest er gewoon niet?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Boerkruiser
Berichten: 6
Lid geworden op: wo mar 13, 2013 3:55 pm
Locatie: Vlissingen

Re: Voorstellen Boerkruiser

Bericht door Boerkruiser »

Haha,
Nee geen prive haven helaas.
Hier lagen we de motor te repareren aan de reparatie steiger van het bedrijf dat mij geholpen heeft.
Lig hier in het centrum van Veere... Niet verkeerd liggen kan ik zeggen!

Ik ben ook wel een beetje gevallen op de lijnen in dit bootje. Vond de stalen kap boven de kuip erg mooi staan. Met de tent eraf ziet het er ook nog erg strak uit op deze manier en een mooie plek voor mijn zonnepaneeltjes waardoor we zeker 5-6 dagen vrij kunnen liggen terwijl we niet zuinig zijn qua stroom. (koelkast, tv, electrish toilet etc)
En de achterkajuit is een uitkomst inderdaad. nooit meer de tent verbouwen om een bed te maken en comfortabel liggen op 210 x 155

gr
Jeroen
Verbaas u niet, verwonder u slechts
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Voorstellen Boerkruiser

Bericht door wout.bij »

nee, inderdaad geen mooie sleper, maar wel een mooie kruiser, en dat zie je ook wel eens anders, het gaat hier ook een beetje om het plezier wat je van je boot hebt, ongeacht het type en soort, en om dit uiteraard te delen met je medeforumers,
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Boerkruiser
Berichten: 6
Lid geworden op: wo mar 13, 2013 3:55 pm
Locatie: Vlissingen

Re: Voorstellen Boerkruiser

Bericht door Boerkruiser »

Inderdaad.
Dat is de essentie van PLEZIERvaart.

En plezier hebben we erg veel! Zowel met het varen als het klussen..

Moet zeggen dat et erg prettig is zo ontvangen te worden op het forum!
Prettig sfeertje..

Gr
Jeroen
Verbaas u niet, verwonder u slechts
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Voorstellen Boerkruiser

Bericht door wout.bij »

en daar proberen wij met z`n allen van alles aan te doen om het zo te houden :D :D :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Plaats reactie