Even kennis maken een Pauwelse schouw

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
48melrose
Berichten: 2
Lid geworden op: ma okt 21, 2013 10:01 pm

Even kennis maken een Pauwelse schouw

Bericht door 48melrose »

Ons scheepje een Pauwelse schouw heeft nu de naam Melrose maar heette vroeger Thor en is in Deense handen geweest.
Helaas hebben zij hem ook voor weed/hasj transport gebruikt en zo is het scheepje op de Domeinen gekomen. Al waar de vorige eigenaar hem gekocht heeft.
Van de Pauwelse schouwen zijn er niet zo veel meer. Er wordt geschat 14- 16 stuks. De Melrose zou zijn uit de periode 1970 -1974. En heeft een vw diesel gemariniseerd. De Pauwelse schouwen zijn gemaakt in Kadoelen Amsterdam , waar precies weet ik niet. Maar er moeten Jachthavens zijn waar ze liggen. Jaren terug mail contact gehad met een nicht van de heer Pauwels. Als we door Amsterdam heen varen van de Ringvaart Haarlemmermeer naar de Amstel komen we er ook eentje tegen. Op internet proberen we met een site aandacht te vragen voor deze scheepjes en de liefde voor het varen.

Afbeelding

We hebben de volgende vragen: We zijn benieuwd naar de historie van toen - de werf - zijn er foto's van toen? Zijn er ook mensen die varen in Nederland met een vw diesel 1600 JP 52pk alla Pathfinder of schuin liggend? Ik hoop dat de oudere Amsterdammers onder U misschien antwoorden weten. Zijn er nog scheepjes of motoren in originele staat? We kennen er nu 7-8 en weten waar ze liggen of we hebben contact met eigenaren. Maar altijd op zoek onderweg of op internet.
Wij zelf wij varen meestal van Rotterdam naar Lauwersmeer - Zoutkamp en weer terug. Als het weer toelaat over het IJsselmeer.
Het zijn sterke en betrouwbare scheepjes die in hun element zijn in weer en wind. Ondanks dat hij niet groot is 7.80 x 2.60 goed te gebruiken bij lange tochten.

Afbeelding

Hij moet water onder zijn kont hebben . Van ondieptes als de Hennepsloot houdt het scheepje niet. Hard varen doet hij niet hij houdt van een snelheid van 9 -12 km. Maar in nood altijd meer uit te halen. Zolang we hem hebben vragen we ons af wat is er met dit scheepje gebeurd?
Wie weet weet U meer. Met vriendelijke groet Cor en Gerda.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Even kennis maken een Pauwelse schouw

Bericht door KarelE »

Welkom op het forum.

Heb je foto's? Dan kunnen we meezoeken.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Even kennis maken een Pauwelse schouw

Bericht door sailor wim »

Hoi Cor en Gerda,
Ik had nog nooit van dit type schip gehoord en dat verrijkt mijn kennis, leuk!
Er is zelfs een club van :)
http://hkramer24.wix.com/pauwels-schouw-site#!
Zelf ben ik al 20 jaar aan het zoeken naar de geschiedenis van mijn schip.
Recent heb ik weer een foto gevonden, ik hoop dat jullie ook wat verder komen.
En welkom op dit forum.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
48melrose
Berichten: 2
Lid geworden op: ma okt 21, 2013 10:01 pm

Re: Even kennis maken een Pauwelse schouw

Bericht door 48melrose »

Dank voor de reacties . De site van Harold Kramer ken ik goed - daar staat de Melrose ook op. Er is geregeld contact met Harold en met een Pauwelse schouw bezitter uit Duitsland.
Maar feitelijke informatie daar ontbreekt het ons behoorlijk aan. Scheepsnummers? - datum van bouw? - Vorm geving? Je aan de betimmering in de scheepjes zo wat nog origineel is daar zijn steeds grote overeenkomsten.
Namelijk simpel recht toe aan materiaal. Maar de verdere uitvoering kan heel verschillend zijn bv de motor staat bij mij op het vlak terwijl er ook scheepjes zijn met de zelfde maat waar de motor in een bun staan.
Maar goed alle informatie is welkom. Cor en Gerda
Plaats reactie