Luxemotor Iris

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Twei Woiven »

Wow...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Luxemotor Iris

Bericht door sambeek »

Mijn hemel wat een werk. Mooi hoor.
groet Terpstra / SAMBEEK
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Evert »

Dat wordt mooi! De douche en toilet op de Gouwzee heb ik op dezelfde plek gemaakt. Daar heb ik bewust 1 ruimte van gemaakt met onder het gangboord een kast met trespa schuifdeuren. Als je die genoeg laat overlappen kan je er zelfs je handdoeken droog in bewaren. De wanden heb ik hol gemaakt om ze zo stijf mogelijk te hebben. Alles gemaakt met MDF. Brandwerende variant vanwege de regelgeving. Dit heb ik twee keer in de impregneer gezet en na het schuren alle hoeken redelijk dik afgekit met sikaflex. Alle buitenhoeken met frees en schuurmachine lekker rond gemaakt. Dit alles zit dan van boven tot onder in de dd lak. Dit houdt al tien jaar. Behalve dan de rand om het raam. Die heb ik pas geïmpregneerd na het plaatsen en dat bleek niet genoeg. De douche heb ik bewust gemaakt met een diepe bak. Ten eerste als bad voor onze toen net geboren dochter en daarnaast ook omdat dat het makkelijkst waterdicht te krijgen is.
Op wat kleine dingetjes na houdt het nog steeds goed. Een hoge stijfheid van het geheel is denk in wel belangrijk voor de natte cel
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
wilfred huijser
Berichten: 13
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm
Info: Op youtube staan diverse filmpjes van de verbouw van luxe motor 'Lief & Leed' zoekterm: "verbouw van een vrachtschip" of mijn volledige naam

Luxe Motor "Lief & Leed"
28,63 x 5,06
bouwjaar 1927
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen

DAF 825, twin disc koppeling
ligplaats: Leeuwarden

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser »

Ik vroeg me nog af waarom je onbehandeld multiplex gebruikt. Zelf timmer ik alles in met gegrond plaatmateriaal, voornamelijk interprime (lichtgewicht, goedkoop, wit gegrond). Dit scheelt zo immens veel tijd.
Bij mij heb ik in de bochten van de roef buigtriplex gebruikt (3 x 5 mm) en dat aan elkaar verlijmd. Buigtriplex fliebert van zichzelf alle kanten op vandaar de mallen.

Had er een foto van bij willen voegen maar krijg dat niet voor elkaar.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Tijd voor een update!

Als eerste even laten zien hoe de grote opbergruimte aan bakboord tegenover de machine kamer nu is:

Afbeelding

Afbeelding

De laden schuiven zo’n 80 cm uit en worden dus behoorlijk groot
De standpijp is niet mee te zien, al zit dat gedeelte nog niet voorgoed vast omdat daar het verdeelpunt voor de elektra komt.

Afbeelding
Aan de andere zijde van dit gangetje heb ik ook de binnenwand betimmerd, al moet dit nog netjes afgewerkt worden.

Doordat we met de ballast het achterschip voldoende in het water kregen zodat de schroef geen lucht hapte konden we test varen. Hierbij kwamen we er achter dat een roeruitslag van 2x60 graden het best voldoet.

Afbeelding

Boven het roer heb dus eindelijk de juiste overbrenging kunnen maken naar de roerstandaanwijzer (hierdoor zie je de maximale uitslag op het metertje = beste resolutie).
Daarna was het plafond zover mogelijk aan de beurt en het bed in de bakboord hut.

Afbeelding

Afbeelding

De onderste laden van het bed zijn geen laden, maar kantelen op pianoscharnieren naar voren (omdat de wand erachter schuin oploopt. De laden erboven zijn dan weer lekker groot.
Tussen bed en tussenwand komt een klein kastje dat ook als opstap dient. Hieronder komt de verwarmingsconvector.
De hut aan stuurboord wordt iets groter, en dat brengt ook weer wat indelingsvragen met zich mee.
Afbeelding
Hoewel het ter hoogte van het bed redelijk gelijk is aan de andere hut is aan de voorzijde meer ruimte voor een bureau, en zelfs een kledingkast. Maar hoe dat in te passen is lastig.

Afbeelding

Uiteindelijk besloten om het bureau een grote zwevende hoek te geven zodat een stoel er zowel dwarsscheeps als langsscheeps onder kan staan, dit geeft meer ruimte in de kamer.
De kledingkast komt daarvoor, en is deels verwerkt in het halfronde deel van de trap naar de stuurhut
De badkamer schiet ook op. De binnenwanden zitten erin, daar waar de douche komt zijn deze behalve gelijmd ook verbonden met glasfibermatten en epoxy. Ook het putje zit volledig in de vloer verwerkt en is erin gelamineerd zodat het waterdicht wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijn wordt de afwerking zoals Evert in een vorig bericht al beschreef: 2 lagen impregneer (zit al op de BB wanden, en daarna 2 lagen DD lak.

In de tussentijd moesten er ook wat andere zaken gebeuren.
Ik heb een nieuwe koekoek gebouwd omdat de oude aan het rotten was, en enkel glas had.
Nadat ik heel hoge offertes kreeg van wat timmerlui voor mooie mahonie koekoeken besloot ik er een te maken van multiplex en deze te schilderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een beetje tekenen in Sketchup resulteerde in een kopie van de oude, alleen dan volledig van 12mm multiplex (gelamineerd) en voorzien van HR++ dubbelglas. Omdat ik tegenwoordig een stevige frees onder mijn werkbank heb met een kopieerfrees ging het frame bouwen vrij snel. Het glas bestellen was een ander verhaal omdat de beide halfronde delen moeilijk te vinden zijn. Uiteindelijk heeft Dirk (dconel) zijn hulp nog aangeboden om het juiste formaat tekeningen aan te bieden (bedankt nog!), maar het is gelukt. Zoals te zien is hebben deze ramen geen glaslatten, maar loopt het water direct weg van het glas (is de bedoeling), hiermee heb ik goede ervaring met de dakramen boven het ruim (zie eerdere berichten).

Daarnaast is het ook tijd om het elektrapaneel aan te pakken, waar daar voelde zelfs ik me niet helemaal senang mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om het goed voor elkaar te krijgen moest eerst het oude paneel van zijn plek terwijl het nog functioneerde, daarna kon alles geïsoleerd worden.
Oftewel ik moest uitzoeken wat voor (geluids) isolatie ik in de machinekamer wil. Na wat testen kwam ik uit op zachte geperste PU schuimvlokken met daarover afstotend (en brandvertragend) zeildoek geplakt. Eigenlijk heb ik geen betaalbare versie gevonden van dit product zonder dat het doek erg makkelijk loslaat van het schuim.’
Na het isoleren kon de nieuwe “kast” voor de elektra op zijn plek en ben ik begonnen met het inrichten.
Links boven is reeds het 230V gedeelte te zien. Links onder komt het 24V gedeelte, en rechts daarnaast het 12V deel. Rechtsboven komt alle doorschakeling, relais en ander klein spul.

Afbeelding

Omdat je signalen die een protocol dragen niet langs vermogensbedrading wilt hebben was het nog even puzzelen hoe het aan te leggen, vandaar dat vanaf de 230V DIN rail geen draden naar de onderliggende kabelgoot gaan.

Afbeelding

Ondertussen ook nog wat opbergplekken gemaakt.
wilfred huijser
Berichten: 13
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm
Info: Op youtube staan diverse filmpjes van de verbouw van luxe motor 'Lief & Leed' zoekterm: "verbouw van een vrachtschip" of mijn volledige naam

Luxe Motor "Lief & Leed"
28,63 x 5,06
bouwjaar 1927
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen

DAF 825, twin disc koppeling
ligplaats: Leeuwarden

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser »

Hoi Wouter,

En dat er dan niemand reageert. Zelf was ik het vergeten, het bericht wel gelezen en de foto's bekeken maar ben zelf ook best druk.
Wij hebben nog steeds een weekendje Amsterdam in het verschiet, nu al drie keer verplaatst maar in oktober zal het toch echt gaan gebeuren. Ik nodig me bij deze dan ook uit om eens bij jou te komen kijken.
Je boekt best wel vooruitgang. Ook ik ben in de roef bezig en op de één of andere manier is het een tijdrovend hokje, het lijkt klein en makkelijk (dus snel klaar) maar schijn bedriegt.
De deur naar de natte cel vind ik best grappig met die ronde hoeken.
Dat je de koekoek hebt gemaakt van multiplex snap ik wel. Zelf ook een koekoek laten maken maar daar moet je tegenwoordig bijna een hypotheek voor afsluiten. Al met al ziet je koekoek er best mooi uit!
Hoewel je electra hoekje best opgeknapt is snap ik geen reet van het schema, komt ook doordat ik niet alles kan lezen denk ik. Komt er eigenlijk nog iets van een deurtje voor?
Lekker bezig Wouter, ga zo door! Volgende keer zal ik wat eerder reageren als je weer een update plaatst. Met groeten, Wilfred.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Twei Woiven »

Hmm, deze post had ik ook gemist....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Het is alweer een tijdje terug, en als ik door het verhaal heen scroll blijkt dat er meer foto's gemaakt moeten worden!

Om direct de vraag van Wilfred te beantwoorden: Ja, er komen twee plexiglazen schuifdeuren voor het electra paneel, maar dat duurt nog even want er moet meer plexiglas / carbonaat besteld worden, en er steekt nog wat teveel losse bedrading uit.
Wat betreft het electrische schema: dit behoeft een gebruiksaanwijzing, en dat komt nog wel. Als je met de tekeningen voor het paneel staat is het duidelijk, en dat is wat ik voorlopig nodig heb.

Ondertussen is de natte cel zo goed als af, maar helaas geen foto's van, komt nog. Ik heb wel foto's van drogende verf:
Afbeelding
Dit zijn de lades voor de kast aan bakboord van de gang langs de machinekamer. Flinke lades, ongeveer 80x70 cm.

Afbeelding
Dit is een plaatje van hoe de werkplaats / slaapkamers er over het algemeen uitzien. Voor een werkplaats is het vrij primitief, vooral wat stofafzuiging betreft. Wel heb ik een goedkope tafelzaag uitgezocht met als een belangrijkste kenmerk een stevige langsgeleider. Een goede aanvulling op de invalzaag en decoupeer.

Voor de gereedschapsfan: onder de tafelzaag staat een heel oude en goedkope afkortzaag (Metabo KS215 geloof ik). Op de werkbank staat een Festool invalzaag die me de jaren hiervoor bij het intimmeren van het voorschip al veel plezier heeft gegeven. Onder de invalzaag (in de werkbank) zit een heel sterke Triton frees. Op de werkbank kan een geleider gezet worden zodat ook strak frezen geen probleem is. Dan liggen er verspreid ook nog twee Makita 10.8V schroefmachientjes, lekker licht en sterk zat voor plaatwerk (zelfs boren en tappen in 5mm staal gaat prima). Daarnaast heb ik mezelf voor dit project getracteerd op een collectie Bosch blauw 10.8V apparaatjes (bovenfrees / Fein / schaaf / decoupeer), en daar ben ik erg blij mee, werkt veel handiger dan spul met draden eraan.

Het lijkt er niet op, maar structureel is 95% wel af, afgezien van de tussenwand die de ruimte opdeelt in twee kamertjes en de deuren voor beide kamers.

Afbeelding
Hier nog even een blik naar voren langs de machinekamer, geen idee waarom dit plaatje op 9 uur blijft liggen trouwens. De laden zitten op hun plek en alles staat in de lak. Nu de frontjes nog en dit gedeelte is klaar!

Afbeelding
Die frontjes liggen te drogen in de stuurhut. En daar is ook het een en ander gebeurd.
De stuurhut is niet origineel, en ik ben niet erg gecharmeerd van het jaren 50/60 ontwerp. Hij is echter wel van teakhout, en vervanging voor iets meer origineels gaat een hele berg geld kosten, dus dat schuif ik op de lange baan.
Het probleem met de stuurhut was de beroerde isolatie (30mm teak met enkel glas en overal kieren). Daarom heb ik de stuurhut aan de binnenkant bekleed met een plaat 12mm multiplex die rond de ramen voorzien zijn van een gefreesde inkeping. In die inkeping past een voorzetraam.

Afbeelding
Hier is aan de linkerkant bij de openstaande deur te zien hoe dat ongeveer werkt. Het voorzetraam ligt direct tegen het oude teak aan, en wordt opgesloten door het (grijze) multiplex paneel (met een strookje neopreen). Om alles te kunnen verwijderen in geval van glasbreuk is het multiplex geschroefd. Ander voordeel hiervan is dat de deuren nu voorzien zijn van degelijke veiligheidssloten omdat ze 40mm dik zijn. Daarnaast is de stuurhut ook helemaal geschilderd en heb ik (grijze) koofjes gemaakt om de twee stalen draagbalken in het plafond, dus ook daar geen condens meer.
Met wat mazzel werkt de stuurhut niet langer als een schoorsteen voor de warmte in de winter.
Ook nog zichtbaar is de rechtopstaande plaat bamboe die ik nog over had van het renoveren van het ruim. Deze gebruik ik op verschillende plekken als werkblad. Aan beide zijden van de plaat bamboe zijn nog net een inbouw vriezer en koelkast te zien, lijkt me handig.

Afbeelding
Hier nog een plaatje van drogende verf: zo'n beetje al het houtwerk om de stuurhut te bekleden.

Afbeelding
En hier nog een plaatje van de geschilderder stuurhut, met links de nieuwe bank. Onder de zitting en achter de leuning is wat bergruimte, die ik eerst wou voorzien van luxe luiken met handvaten etc, maar omdat er toch kussens op komen is het niet echt makkelijk toegankelijk. Daarom komen er alleen simpele plaatje voor.
Op dit plaatje is goed te zien dat alle grijze voorzetdelen enkel geschroefd zijn zodat ze weer los kunnen mocht het nodig zijn.

Afbeelding
Een plaatje van de bekleding van de trap. Omdat de treden niet erg diep zijn moet er een overhang gecreeerd worden zodat de tredes groter worden. Dit loopt fijner.
Het schot onder de onderste trede is wegneembaar want hierachter loopt een kabelgoot, en zit de douche sump pomp.

Afbeelding
De rest van de trap in een wat verder stadium. De losse plankjes op de tredes zijn tijdelijk zodat de hoekjes niet beschadigen.

Afbeelding
En dan als laatste een plaatje van de stuurhut waar het bamboe al verzaagd is tot een werkblad (hier moet de telegraaf nog ingebouwd worden) en het instrumentenpaneel soort van op z'n plek ligt. Alleen het stuurwiel ontbreekt nog.
Laatst gewijzigd door Wouter op za aug 21, 2021 12:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Twei Woiven »

Netjes allemaal.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Navigo »

HH,

Dat schiet lekker op, ziet er ook goed uit.

Met die voorzet ramen, verwacht je geen condens?
Vochtophoping tussen de ramen, iets wat je niet 123 weg kan ventileren.

Heb je een slimmigheidje toegepast?

Navigo
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Gerard »

Ziet er allemaal erg netjes en professioneel uit. Ik gebruik zelf bij voorkeur betonplex omdat dat veel verf(uren) spaart.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Bedankt voor de reacties!

Navigo, wat condens betreft was ik niet zeker hoe het zou uitpakken. tussen het nieuwe multiplex en de binnenste ruit zit neopreen band die hier en daar onderbroken wordt. Vooralsnog lijkt het voldoende te zijn, maar ik wacht de winter even af om te zien hoe het uitpakt. Als er gaatjes geboord moeten worden dan kan dat nog.

Gerard, klopt. Verreweg het grootste deel van mijn tijd ben ik kwijt aan schilderen en de voorbereidingen ervoor. Maar ik vind zijdeglans verf met een licht zichtbare houtnerf een heel mooi resultaat geven, bovendien is een en ander aan imperfecties makkelijker weg te poetsen met (epoxy) plamuur.
wilfred huijser
Berichten: 13
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm
Info: Op youtube staan diverse filmpjes van de verbouw van luxe motor 'Lief & Leed' zoekterm: "verbouw van een vrachtschip" of mijn volledige naam

Luxe Motor "Lief & Leed"
28,63 x 5,06
bouwjaar 1927
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen

DAF 825, twin disc koppeling
ligplaats: Leeuwarden

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser »

Er is niets mooiers dan verf te zien drogen, vooral als het andermans verf is. Als ik de foto's bekijk ben ik blij dat ik kleine dingen in de werkplaats kan schilderen. Jij staat echt alles op één en dezelfde vierkante meter te doen, respect. Maar als je dan aan het schilderen bent kun je dus niet meer zagen.

Van die cirkelzaagtafel snap ik wel dat je die gekocht hebt, dat zijn van die dingen die teveel tijd besparen. En snap met al die powertools ook dat je veiligheidsloten hebt gemonteerd.

Ik vroeg me af waarom je voor de stuurhut niet hebt gekozen voor een teak lat met sponning voor het glas.
Een koelkast in de stuurhut vind ik wel een goed idee, koud bier tijdens het varen.

Als je electra een gebruiksaanwijzing heeft en blijkbaar niet alles duidelijk op papier staat, ben je dan niet bang dat je dingen vergeet?
Het is jammer dat je geen foto van de natte cel hebt. Die kom ik in oktober dan wel bekijken. Had je bericht nu pas gelezen en zal je laten weten wanneer wij langskomen.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Wees welkom Wilfred!

Ik zat ook nog te denken aan sponninglatjes, maar het hout was aan de binnenzijde behoorlijk afgeleefd, overal schroefgaatjes en weet ik wat meer, dus besloten er een laag overheen te doen.
In de koelkast past inderdaad zoveel bier dat je na een tijdje allen maar rondjes vaart.

Wat het schema betreft, de tekeningen hebben plaatjes van de werkelijke aparatuur, dus een voeding ziet er op het schema uit zoals in het echt (had even niets te doen), dus het wordt pas duidelijk als je ervoor staat...
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Tijd voor nog een update!

Als ik deze updates doe ben ik meestal op klus voor werk, en kom ik er achter dat ik weinig foto's heb van de dingen die klaar zijn, dus het zijn meer zaken terwijl er aan gewerkt werd. Ik zal eens wat foto's maken van het resultaat...

Afbeelding
Dit is een telegraaf, snelheidshendel, of hoe heet zo'n 'ding.
Waarschijnlijk is ie ouder dan ik, en heerlijk degelijk gemaakt van giet aluminium. Het ding zag er alleen niet uit, en liep ook niet al te lekker.

Afbeelding
Daarom opengemaakt, alle onnodige elektronica eruit, wat ledjes erin gebouwd om voor- en achteruit aan te geven, en weer dicht gemaakt. Daarna geschilderd, en zoals gezegd geen plaatje van het resultaat...

Afbeelding
Net als in het ruim ga ik in de roef en stuurhut veel panelen van bamboe gebruiken, het is knetterhard, best mooi, en redelijk betaalbar vergeleken met hardhout. Hierboven de wastafel voor de natte cel, met gat voor wastafel.

Afbeelding
Dit wordt een bureau tafel aan stuurboordzijde. Als je het bamboe behandeld met een paar lagen epoxy en daarover een paar lagen DD lak is het waterbestendig en bijna onverwoestbaar.

Afbeelding
Dan toch een plaatje met resultaat. Al het bamboe in de stuurhut. De langgerekte plank aan de linkerzijde met alle gaten erin is de voetensteun voor de bank, met daaronder een verwarming.

Nadat de bamboe panelen gedaan waren werd het tijd om de roef op te delen in een hal en twee slaapkamers. Dit beperkt de bewegingsvrijheid behoorlijk, dus kan pas op het laatst gebeuren.

Afbeelding
Eerst de wand tussen hal en beide kamers. Dit is eigenlijk nauwelijks wand en bestaat grotendeels uit twee deuren.

Afbeelding
Hier is ie wat verder af. De deuren krijgen afgeronde hoeken, net als de badkamer deur.

Afbeelding
Dus, deuren maken. Van vorige deuren weet ik dat dit best een precies werkje is, zeker met de onzichtbare scharnieren.
Gelukkig heb ik nu een tafelzaag, dus kan ik de latten die tussen beide deurzijden zitten precies op dikte zagen. Beide zijden zijn 12mm, daartussen blijft dan 16mm over, precies genoeg voor het slot.

Afbeelding
scharnieren infresen. voor alles wat aan de deuren gefreesd moet worden heb ik eerst mallen gemaakt, zodat er geen uitschieters zijn.

Afbeelding
Deuren in elkaar lijmen met een mooi assortiment lijmklemmen.

Afbeelding
En dan soort van een resultaat... Dit is de buitenzijde van de badkamerdeur, met op de achtergrond op de bedden de beide deuren van de slaapkamers, vers geschilderd.

Wat constructie blijft nu alleen de tussenwand tussen beide slaapkamers over, maar die wil ik zo laat mogelijk doen, om nog wat werkruimte over te houden.
Daarom besloten eerst de bamboe vloer op de trap, de hal en de doorgang langs de machinekamer te maken.

Afbeelding
Hierom kan die tussenwand er nog niet in, ik zou geen ruimte hebben om de freestafel te gebruiken.
Het uitgefreesde strookje op de bamboe is om de rand van de traptredes in te lijmen.

Afbeelding
En dit is het resultaat op de trap, inclusief trede randen.
Ondertussen is de hal en eigenlijk alles wat kon geschilderd.

Hopelijk binnenkort wat meer foto's met mooie resultaten!
Plaats reactie