Luxemotor Iris

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Tja, het CVO zegt:
"Alle openingen in wanden, dekken en deuren van machinekamers, ketelruimen en bunkers
moeten van buitenaf kunnen worden gesloten. De afsluitinrichtingen moeten van staal of een
ander gelijkwaardig onbrandbaar materiaal zijn gemaakt."

Nu branden deze wartels niet (ze smelten wel). Maar deze regel geldt niet voor pleziervaartuigen, dus dat zit goed.

Over de filters heb ik niets kunnen vinden behalve:
"Brandstofleidingen, hun verbindingen, afdichtingen en appendages moeten zijn vervaardigd uit
materiaal dat bestand is tegen de te verwachten mechanische, chemische en thermische
belasting."

Daar zie ik ook geen problemen...
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Luxemotor Iris

Bericht door KarelE »

Er is wel een puntje dat mijn expert aangaf: als iets dat valt onder een vrijstelling en dus niet aan de norm voldoet wordt vervangen moet het dan wel volgens de norm worden aangelegd. Als waarvoor ik vrijstelling kreeg was voor 2008 al op die manier aangelegd, en daar vroeg hij dan ook expliciet naar toen hij de vrijstellingen in het certificaat ging opstellen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
wilfred huijser
Berichten: 13
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm
Info: Op youtube staan diverse filmpjes van de verbouw van luxe motor 'Lief & Leed' zoekterm: "verbouw van een vrachtschip" of mijn volledige naam

Luxe Motor "Lief & Leed"
28,63 x 5,06
bouwjaar 1927
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen

DAF 825, twin disc koppeling
ligplaats: Leeuwarden

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser »

Misschien dan een goeie tip: Maak geen foto's van wat je verandert en zet zeker niets op social media (deze site dus ook niet). Heb 't er gewoon niet over!
Vervangen? Nee hoor, 't zat altijd al zo!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Luxemotor Iris

Bericht door quichot »

Stel dat zo'n niet goedgekeurd brandstoffilter van vóór 2008, waarmee je nu dus wél door de keuring komt, stukgaat. En je vervangt hem door precies hetzelfde exemplaar, want je hebt destijds uit voorzorg een reserve-exemplaar gekocht. Is dat dan een vervanging of een reparatie?
Wat ik bedoel te zeggen is dat hoe meer regeltjes je verzint, hoe meer uitzonderingen, en uitzonderingen op die uitzonderingen, er nodig zijn om dit CVO-vehikel voor grote pleziervaart enigszins werkbaar te houden. Tot uiteindelijk niemand meer door de bomen het bos ziet.

Uit de reacties op onze diverse fora alleen al blijkt dat er tot dusverre geen twee experts eenduidig dezelfde eisen hebben gesteld.
Terwijl de oplossing voor de hand ligt: beoordeel grote pleziervaart met gezond verstand, loop als expert met een afgevaardigde van de verzekeraar samen met de schipper door het schip, stel een lijstje met zinnige aandachtspunten op die voor dat schip haalbaar zijn, dus geen sjabloon dat op alle schepen moet passen, en miereneuk niet over details die volgens norm E2377893 sub b derde lid mits na 2008 aangebracht niet in orde zouden zijn.

Terug naar de Iris, waar zo'n expert met een glimlach van oor tot oor niets anders kan doen dan vaststellen dat het dik in orde is.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Afgelopen winter rustig aan gedaan met het bootje. Veel kleine dingetjes geregeld (elektra / waterontharder / houtjes en touwtjes).
Maar nu is het tijd om met intimmeren te beginnen, of in ieder geval het grondhout zetten.

Afbeelding
Begonnen met de achterkant. Aan beide zijden van de roercilinder een schot gemaakt zodat ertussen (boven de cilinder) twee lades komen, en het stuurwerk bereikbaar blijft.

Afbeelding
Detail. Ik denk dat ik wel de huid overal laat inschuimen, zodat er weinig condens is. Ook dit gedeelte dat eigenlijk loze ruimte achter de betimmering is.

Afbeelding
Nouja, het is niet echt loze ruimte. Het schip ligt nog wat te hoog met de kont, dus deze hoeken wil ik volgooien met ballast. Weet nog niet precies wat. Moet goed zwaar zijn, misschien ponsdoppen ofzo.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Luxemotor Iris

Bericht door quichot »

Ziet er allemaal prima uit.
Over dat inschuimen: bij ons aan boord zijn ook tal van nisjes en hoekjes achter lades en luiken waar je zo tegen staal en klinknagels aankijkt, en van condens heb ik nog nooit iets gemerkt. Zou je daar wel aan willen beginnen?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Na een hele drukke zomer (met werk helaas) hebben we wat aardige stappen kunnen zetten:
Afbeelding
De hele achterkant in het PUR schuim gezet.

Natuurlijk zijn er de afgelopen maanden aardig wat uurtjes in de voorbereiding gaan zitten. Grondhout moet gedaan worden, allerlei doorvoeren en kabels zijn getrokken.
Maar nu is het geisoleerd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat al het overtollige schuim is weggezaagd kan ik door met de volgende stappen:
-aftimmerhout bestellen
-beslag regelen (vooral de inrichting van het badkamertje wordt een puzzel).
wilfred huijser
Berichten: 13
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm
Info: Op youtube staan diverse filmpjes van de verbouw van luxe motor 'Lief & Leed' zoekterm: "verbouw van een vrachtschip" of mijn volledige naam

Luxe Motor "Lief & Leed"
28,63 x 5,06
bouwjaar 1927
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen

DAF 825, twin disc koppeling
ligplaats: Leeuwarden

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser »

Hoi Wouter,

Dat is weer een hele stap voorwaarts! Ziet er goed uit.
Was paar weken terug nog in Amsterdam om patrijspoorten te halen. Ik had je nog ge-smesd maar ik kreeg geen reactie. Volgende keer beter, ben wel nieuwsgierig.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Wilfred bedankt. Ben voor m'n werk regelmatig buiten telefoonbereik, dus dan is mail handiger...
Als je in de buurt bent laat ik je graag het zusje van de jouwe zie in
wilfred huijser
Berichten: 13
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm
Info: Op youtube staan diverse filmpjes van de verbouw van luxe motor 'Lief & Leed' zoekterm: "verbouw van een vrachtschip" of mijn volledige naam

Luxe Motor "Lief & Leed"
28,63 x 5,06
bouwjaar 1927
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen

DAF 825, twin disc koppeling
ligplaats: Leeuwarden

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser »

Nou dat gaat dan wat worden want ik heb onderweg geen mail hahaha
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

We zijn al best een tijd verder, en ik heb niet veel gepost over de ontwikkelingen, dus bij deze.
Veel van het werk is wel al een tijdje geleden gedaan, en ik ben ook niet zo goed in veel foto's maken, maar dit heb ik bij elkaar kunnen sprokkelen.

Na de isolatie kon worden begonnen met het intimmeren. Omdat de achterkant van het schip vol zit met lastige rondingen gaat dit nog wel even duren.
Daarnaast is de hele logistiek ook lastig. Ik werk met 12mm multiplex platen van 250x122 mm. Die kunnen alleen in de stuurhut staan, waarbij ik ze een voor een kan verwerken op de vloer van de achterroef.
Dit betekent dat ik niet zo maar kan beginnen met bouwen, maar een bepaalde volgorde moet aanhouden:
  • buitenwanden
    doorgang langs machinekamer
    plafonds (waar ze niet het gat naar de stuurhut blokkeren
    badkamer
    stuurhut
    rest van het plafond en de binnenwanden (waarschijnlijk eerst pre-fab)
(diegene die het plan niet meer goed voorstaat kan een paar pagina's terug kijken)


Afbeelding

Op de foto hierboven ben ik begonnen met het betimmeren van de zijwand en achterwand. Het is even puzzelen waar te beginnen, maar dan kan je beginnen.
Het reeds ingetimmerde plaatje onder het achterdek is 12mm multiplex. De achterwand is gebogen en worde daarom gemaakt uit 3x 4mm gelamineerd triplex. De berg latjes tegen de achterwand is de mal voor het eerste plaatje.

Afbeelding

En hier zit de achterwand erin. Links overlappen de drie lagen zodat het deel aan stuurboord er goed op kan aansluiten. Rechts gaat de wand door in 12mm plaat, dus daar eindigen de plaatjes op hetzelfde punt.

De oplettende kijker heeft misschien ook gezien dat dat aan beide zijden van de roercilinder de ruimtes zijn opgevuld met zakken. Hierin zit in totaal 4 ton staalponseldoppen. Dat was even sjouwen, maar nu ligt het schip achter goed, en slaat de schroef geen water meer.

Afbeelding

Voor ik verder kon met de wanden moest er een plan komen voor de inrcichting van de douche / toilet. Hierboven een plaatje met wat geklungel om de wasbak zo te installeren dat de pot goed bruikbaar is.

Afbeelding

En hierboven een plaatje waar het geklungel wat meer duidelijkheid heeft gekregen.
Omdat het een redelijk krappe ruimte wordt moet je goed kijken wat voor wasbak er past (lxbxh), en om een of andere reden kom je dan altijd uit bij het duurste dat beschikbaar is. Dus dit was even puzzelen.

Afbeelding

Hierboven een plaatje van de mallen die gebruikt zijn om aan stuurboord de wanden af te timmeren. Helaas heb ik nu (dus naderhand) eindelijk door hoe je de overgangen tussen de platen goed kunt laten stroken (tip: het is een keuze tussen optimaal ruimtegebruik en een strakke wand).

Afbeelding

De foto hierboven is een aardige tijd later gemaakt. De wanden zitten er in, let ook op het korte dwarswandje tussen douche en toilet. Dit moest eerst geplaatst worden om het zonder zichtbare versterkingen te laten.

Afbeelding

Het maken van de ramen is een ander verhaal waar ik helaas geen foto's van heb.
Het zijn ongeveer 20mm dikke dubbele ruiten.
Eerst zijn de 12mm multiplex zijwanden geplaatst met de juiste uitsparingen (iets kleiner dan de openingen in het staal). Daarna zijn de kozijnen gemaakt van 2x 12 mm plaatjes (in latten gezaagd), waarna er van buitenaf een 12mm flens opgeschroefd wordt.
Hier is het belangrijk dat er geen hout tegen het staal komt (dat geeft een grote kans op problemen later). Op de werf heb ik de ramen al voorzien van plaatjes staal zodat de omranding naar binnen loopt (lastig uit te leggen, zie een paar pagina's eerder), dus na het grondhout en isolatie komt de is de afstand tussen binnenwand en deze omkasting maar een paar mm. Dit is eerst volgespoten met PUR schuim. daarna is van buiten af het kozijn er in gezet, en de ruimte tussen kozijn en staal opgevuld met epoxy.
Na het plaatsen van de ruiten kom de buitenflens er tegenaan, die tussen staal en hout is afgedicht met kit (afgezien van de condenskanalen).
Om het nog spannender te maken: als de ruiten 20mm dik zijn, en 2x12mm multiplex is 24 mm dik, dan is er te weinig ruimte over om aan beide zijden de ramen te kitten, dus voor de wandpanelen geplaats konden worden moest de omtrek van de ruit uit de deze platen gefreesd worden.
Daarnaast is het ook redelijk onmogelijk (als je geen miljonair bent) om HR++ dubbele ruiten te krijgen met een afgeronde bovenkant, en zijn de raamopeningen niet haaks. Dus bij alles moest rekening gehouden worden dat de ruiten rechthoekig en haaks zouden zijn... een leuk puzzeltje.
wilfred huijser
Berichten: 13
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm
Info: Op youtube staan diverse filmpjes van de verbouw van luxe motor 'Lief & Leed' zoekterm: "verbouw van een vrachtschip" of mijn volledige naam

Luxe Motor "Lief & Leed"
28,63 x 5,06
bouwjaar 1927
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen

DAF 825, twin disc koppeling
ligplaats: Leeuwarden

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser »

Hoi Wouter,
Je bent goed bezig, kleine ruimtes is altijd gepuzzel. Voor bij mij in de roef had ik vier stukjes glas nodig met een getoogde bovenzijde en alle hoeken uit de haak. Dat is tegenwoordig een uitdaging, heeft bij mij bijna drie maanden geduurd voor het geleverd werd en toen bleek de helft nog in spiegelbeeld ook. Ergens in het najaar zijn wij een weekend in Adam (behalve als corona verergerd), kom ik eens kijken.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Hoi Wilfred, Het is zeker gepuzzel, ook omdat dit het laatste deel is dat ingetimmerd wordt, en we in het ruim gewoon wonen met het hele gezin. Daar kan ik weinig kwijt, en helemaal niets dat smerig of stoffig is.
Bij de ramen heb ik er inderdaad voor gekozen om het glas rechthoekig te houden. De puzzel is dan om de dagmaat (zo heet geloof ik dat deel van een raam waar je werkelijk doorheen kunt kijken zo groot mogelijk is.

Als je in de buurt bent stuur dan een berichtje (zowel via PB als telefoon). Voordeel van deze Chinese griep is dat ik veel in het land ben.
wilfred huijser
Berichten: 13
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm
Info: Op youtube staan diverse filmpjes van de verbouw van luxe motor 'Lief & Leed' zoekterm: "verbouw van een vrachtschip" of mijn volledige naam

Luxe Motor "Lief & Leed"
28,63 x 5,06
bouwjaar 1927
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen

DAF 825, twin disc koppeling
ligplaats: Leeuwarden

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser »

wonen met gezin in het ruim is inderdaad een beperking vwb verbouwen. Wij wonen er met z'n twee en kan van alle richtingen naar het ruim toe werken waar ik de zagerij heb staan samen met opslag van plaatmateriaal.
Gezien dat de rest je ook gelukt is zal het aannemelijk zijn dat dit kleine deel ook zal gaan lukken. In ieder geval succes ermee en ik zal je een bericht sturen als ik in de buurt ben.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Afbeelding

Hier zie je de stuurboord zijwand naar achteren gezien, met de overgang van 12mm multiplex naar de gebogen delen van de achterwand die uit 3x4 mm plaat bestaat.
Die ronding heeft een straal van ongeveer 800mm, en dat is het maximale dat er uit triplex te halen valt zonder dat het barst. Omdat ik later nog wat kleinere stralen ga gebruiken heb ik wat buigtriplex besteld, eens kijken hoe dat werkt.

Afbeelding

Nadat alles gelijmd, geschuurd en geplamuurd is kwam er grondverf op. Voor het douche/toilet gedeelte bestaat de afwerking uit twee lagen epoxy impregneer, en daar komen twee lagen DD lak over. Waarschijnlijk zal ik de verbindingen in het douche gedeelte eerst afwerken met epoxy en glasweefselband, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Alle leidingen voor het sanitair zijn hier al getrokken, het ronde ding met wit kapje is voor het binnenwerk van de mengkraan, en verderop is naast de toekomstige toilet de verwarming te zien.

Afbeelding

Blik naar achteren, ziet er redelijk strak uit!

Afbeelding

En zo ziet het er van buiten uit nadat de ramen geplaatst zijn. Je hebt weinig aan deze foto omdat de ramen niet al te best zichtbaar zijn, maar het is om duidelijk te maken dat de ramen verdiept liggen. Die verdieping bestaat uit een soort "omkasting" van staal (was vroeger hout), en de ruit wordt op z'n plek gehouden door houten buitenflenzen (blauw), die ook ruim binnen de verdieping liggen. hopelijk geeft dit de minste kans op rot en ellende.

Afbeelding

Nadat de ramen geplaats waren werdt het tijd om aan de doorgang naast de machinekamer aan bakboord van het schip te beginnen.
Naast de doorgang is een grote ruimte waarvan het achterste kleine deel gebruikt wordt voor de standpijp (rioolaansluiting is net zichtbaar), sanitair en verwarmingsleidingen en elektra. Uiteindelijk hoop ik in dit kleine vak ook de brandblusser, EHBO kistje, zaklamp etc kwijt te kunnen.
Daarnaast komt een behoorlijk grote kast die verdeeld is in twee delen, de triplex mal voor de tussenscheiding is op de foto te zien. In het deel aan de achterkant komt een uitrekbare hangkast voor vaar/werk kleding en zeisoens kleding die niet gebruikt wordt. Het deel richting voorzijde van het schip bestaat dadelijk uit grote laden voor van alles en nog wat. Bij het bouwen van de keuken heb ik een paar behoorlijk grote laden gemaakt, die sindsdien erg nuttig zijn gebleken, dus daar wil ik er wel wat meer van.
Dit deel van het werk staat al in de grondverf, maar daar heb ik geen foto's van, die zal ik later toevoegen.

Afbeelding

Zoals gezegd moet ik het werk zo aanpakken dat ik in het midden van de ruimte plek overhoud om grote platen te zagen. Dus ben ik begonnen aan de achterzijde van het schip.
De foto hierboven laat de ruimte boven de roercilinder zien. Verticaal is de eerste steun voor de wand die beide slaapkamers gaat scheiden te zien. Boven de roercilinders zijn twee laden (of het begin ervan) te zien. Ook dit zijn behoorlijk grote laden, lxbxh is ongeveer 800x600x250mm

Afbeelding

Hier de laden in gesloten toestand. Zoals te zien zitten de laden zo laag mogelijk op de stuurinrichting. Het hele gebeuren is wegneembaar als er aan gewerkt moet worden.
Onder de laden is nog een gat dat ik dicht moet krijgen, waarchijnlijk met een klepje en/of magneetjes.

Afbeelding

De eerste plaat van het plafond kon erin! Op zich is dit geen heel interessante foto, maar toch twee opmerkingen:
-Sinds het verbouwen van het ruim weet ik dat je met de grote platen in het midden van een vlak moet beginnen, en daara de buitenzijdes moet doen.
-Deze keer heb ik besloten de eerste laag grondverf al op de plaat te doen voor hij omhoog gaat. Voorla de eerste laag grondverf is niet leuk om boven je hoofd te doen. Eerst moet de plaat nat gemaakt worden om de houtvezels uit te laten steken, dan geschuurd, dan grondverf goed in alle vezels duwen, en daarna weer schuren. Dit gaat echt veel makkelijker als de plaat nog niet tegen het pafond zit.

Afbeelding

Nu is het tijd om de wanden van beide slaapkamers te betimmeren, en dat betekent eerst veel passen en meten.
Het bed aan stuurboord (200x90cm) is hier opgezet uit latjes, en de truc is om zoveel mogelijk vloerruimte over te laten. Zoals te zien aan waar de tijdelijke pootjes op de vloer steunen komt het bed bijna geheel boven de schuine wand.
Op de vloer is het eerste stuk van de balk te zien die de scheidingswand gaat vormen.

Dit is de situatie op dit moment ongeveer. Ik wil het intimmeren netjes doen, dus het gaat langzaam. Ik zal binnenkort nog wel wat foto's posten van zaken waar ik nu geen foto's van heb.
Plaats reactie