Luxemotor Iris

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Luxemotor Iris

Bericht door KarelE »

Wouter, hier word ik helemaal stil van. Je bent een carriere als inbouwer voor woonschepen misgelopen. Ik zou in een voorkomend geval de opdracht zo bij je neerleggen. Het is creatief, erg mooi, origineel en bijzonder professioneel uitgevoerd!

Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door popeye »

careljan schreef:Wouter, hier word ik helemaal stil van. Je bent een carriere als inbouwer voor woonschepen misgelopen. Ik zou in een voorkomend geval de opdracht zo bij je neerleggen. Het is creatief, erg mooi, origineel en bijzonder professioneel uitgevoerd!
Amen!!!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Dirk »

whaaaw !
;-D
je hebt er gagarandered elke dag veel plezier van en daar mag je gerust fier op zijn !!!
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Luxemotor Iris

Bericht door stevedem »

Wow....
Ik heb dit project stilletjes gevolgd, maar nu word ik er letterlijk stil van.

Toen ik de tekeningen zag dacht ik bij mezelf dat word een zeer druk geheel,
maar het tegendeel is waar..... zeer mooi, speels en toch rustig ogende keuken, en de overige zaken zoals dat hoekbureau enzo,

zeer mooi gemaakt, mijn complimenten !!!
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Luxemotor Iris

Bericht door FransvanNispen »

Zo, hé, kol....., is me dat ff mooi geworden.

Complimenten

Groet

Frans 8) ( onder de indruk :shock: )
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door dconel »

Door drukte heb ik een aantal draadjes niet meer kunnen volgen, maar nu ik dit weer zie :shock:

Erg mooi geworden Wouter, ziet er professioneel uit! Wat vind de vrouw van het eindresultaat? En nu jullie toch al weer een tijdje gebruik maken van de keuken vraag ik me af hoe deze bevalt :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Bedankt voor de complimenten.
De keuken bevalt prima Dirk, al zijn we erachter gekomen dat we helemaal niet zo van koken houden (wisten we al een beetje, maar we dachten dat het misschien helpt als je een echte keuken hebt).

Om mezelf te trakteren heb ik een nieuwe boot gekocht!

Afbeelding

hier ligt ie samen met het "moederschip", ik zou er bijna een nieuw draadje om beginnen.

Afbeelding

Het is een mooi geklonken schippersvletje met een schroefplug in de bodem zodat ze aan een kraantje kan hangen. Dat scheelt weer havengeld in Amsterdam :D
De belangrijkste eis was dat het gewicht onder de 250 kg is ivm het kraantje.

Afbeelding

En hier is het kraantje net doorgebogen bij het aan dek hijsen :evil: :evil: :evil:

Blijkt dat het kraantje verlengt is met een stuk dunwandig gegalvaniseerd pijp, dus we moeten even wachten op de buurman met de grote hydraulische kraan.

Dit is niet de originele kraan die achter op het schip hoort (die staan aan de ander kant an de den), misschien dat ik dat eerst in orde ga maken, maar dan weet ik niet of ik de zware adler lier daar ook heen verplaats, kan een slecht gezicht zijn.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

De afgelopen weken heb ik een grof plan gemaakt om het achterschip aan te pakken.
De uitvoering zal naar verwachting wel een jaar of 5 duren, maar het lijkt me handig een en ander goed voor te bereiden. Ik hoop op constructieve inbreng van jullie zodat de grootste problemen van te voren opgelost kunnen worden.

Afbeelding

Kleuren:
• Badkamer: donker geel
• Trap en hal: licht blauw
• Keukentje: geel
• Wanden / kastjes: paars
• Bed en bank in stuurhut: rood
• Doorgang machinekamer: licht blauw

• Motor: rood
• Generatorset: geel
• Diesel brander: rood
• Airconditioner: blauw
• Buffertank: groen
• Accu’s: paars

Vanuit de stuurhut komt een trap die “rond de motor” loopt naar gang die uitkomt bij de deur die ik in het machinekamerschot gemaakt heb, halverwege is er een deur naar de roef.
De roef wordt een slaapkamer met een kleine douche / toilet
De machinekamer wordt helemaal opnieuw ingedeeld.

Afbeelding

Roef:
Om de roef beter toegankelijk te maken wordt de vloer 20 cm verlaagd, hierdoor is er ook meer ruimte voor goede isolatie.
Het bed komt midden achterin de roef. Na wat plaatjes zoeken op internet vind ik dit het mooist eruit zien.
Aan BB komt een kleine douche / toilet over een lengte van twee ramen
Op de plek van de douche komt aan SB een soort bureau, maar de ruimte eronder wordt gebruikt om de machinekamer groter te maken.
Rondom komen kastjes, maar niet te hoog, om de roef ruimte te geven.

Stuurhut:
Bestaand bankje verplaatst naar BB, het voetenbankje is deels om hoofdruimte te geven in de gang eronder, en deels voor verwarming
Aan beide zijden van het stuurwiel komen kastjes die als een soort keukentje kunnen worden gebruikt, waardoor het achterste deel van het schip min of meer zelfvoorzienend wordt.

Machinekamer:
Door de gang van het laadruim naar de trap verdwijnt bijna de helft van de huidige machinekamer. Dit wordt deels opgelost door aan SB naar achteren ruimte te maken (onder het bureau), en door het een en ander onder de vloer van de roef te stoppen.
Tussen de gang en de machinekamer komt een stalen wand (ook vanwege CVO) met deur.
Boven de motor komt een groot luik in de vloer van de stuurhut om eventueel de motor eruit te trekken, en ander spul te laden.
Aan BB van de gang komt een grote kast voor vaarspullen (reddingsvesten / touw etc) want ik hou maar weinig opberg ruimte aan dek over.

Afbeelding

Technisch:
• Het huidige kettingstuur systeem wordt vervangen door een simpel hydraulisch systeem omdat dit veel ruimte oplevert zowel in de MK als de roef.
• De Motor krijgt vlakkoeling om het systeem simpeler te maken (en het scheelt ruimte).
• Beide 1000 liter dieseltanks verdwijnen uit de MK. Onder het bed en onder de vloer van de roef komen een dieseltank van +/-1500 liter en een watertank van +/- 1500 liter (niet getekend)
• Er komt een dieselgenerator aan SB schuin achter de motor (+/- 8 kVA) eventueel aangesloten op de vlakkoeling
• In de roef willen we airconditioning, dit kan met een vrij klein systeem dat koelt met buitenwater.
• Aan SB van de motor komt een hele grote warmwaterbuffer (600 l) waarop zowel zonnecollectoren als een houtkachel en een dieselkachel worden aangesloten.
• Het schip moet CVO goedgekeurd worden

Afbeelding

Wat ik nog moet uitzoeken:
• Hoe de beide tanks te maken onder het bed en de vloer van de roef, en hoe ik er voor zorg dat de schroefas te inspecteren / onderhouden blijft
• Hoe de generator en dieselbrander te onderhouden? Ik dacht ze op een soort rails te plaatsen zodat ze naar voren getrokken kunnen worden onder de vloer van de roef vandaan.
• Hoe de accu’s geplaatst worden. Ik denk aan grote 2 Volt cellen, die zijn erg zwaar. Misschien is het best om een luik in de vloer van de hal te maken, dit is handiger dan de laatste vier treden opklapbaar te maken.
• Hoe de hoofdmotor onderhouden kan worden, en met name de brandstofpomp die aan SB zijde zit. Ik weet niet of er voldoende ruimte is om te sleutelen aangezien er een wand direct naast de fundatie komt.
• Hoe de vlakkoeling eruit moet gaan zien (heb ongeveer 1.5 a 2 m2 nodig volgens het tabelletje van Boekel), maar ik weet niet hoe je dat op een geklonken huid aanbrengt, en of je gaten maakt in de sporen.

De tekeningen zijn gebaseerd op niet al te beste metingen omdat ik anders m’n hele roef moet slopen (toch al een aardig gat geslagen ) dus er kunnen nog wat dingen tevoorschijn komen.
Ik heb ook enigszins een begroting gemaakt en schrok behoorlijk, dus voorlopig tijd genoeg om het goed uit te zoeken.

Alvast bedankt voor de reacties!
Laatst gewijzigd door Wouter op do sep 04, 2014 9:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Marie Christina »

Man!
Je bouwtekeningen zijn al net zo professioneel en mooi als het resultaat!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Hoewel het belangrijkste aan de Iris wel verbouwd is en we er comfortabel op wonen had ik nog een paar dingen bewaard waar ik wat meer tijd voor wilde nemen.
De dakramen behoorden daartoe omdat de constructie behoorlijk ingewikkeld is, en ik een deel uit moest besteden, dat kon ik er niet bij hebben toen ik aan het intimmeren was.
Afbeelding
Hierboven een doorsnede van de dakramen.
Het dak dat in de den is gelast is van 5 mm staal op 50 mm hoge spanten. Daartussen is PU schuim gespoten, een en ander is afgewerkt met multiplex.
Omdat ik het uiterlijk van het schip historisch wil laten was het zaak dat de luiken op hun originele plek gelegd kunnen worden, daarom ligt het stalen dek /dak een paar centimeter verdiept in de den.
Bij de dakramen is het dak afgewerkt met een verhoogde strip tegen indringend water.
Volgens de tekening bestaat het raam uit een profiel dat om deze strip heen valt.

Afbeelding
Tussen de strip op het dek en het raamprofiel zit 5 mm neopreen voor de afdichting.
Het raam ligt in het profiel ook op neopreen (vereffend de lassen) en wordt vastgezet met Sikaflex kit.
Aan de bovenzijde van het raam zitten twee lasogen op het dek die werken als scharnier.
Aan de onderzijde komt een actuator om het raam elektrisch open te laten gaan:

Afbeelding
De actuator werkt met een wormwiel en duwt een ketting naarbuiten die het raam omhoog duwt.
Het raam kan door de scharnierpunten maar in 1 dimensie bewegen, waardoor de ketting alleen recht omhoog kan.
Specificaties: 24 VDC / 400 mm slag / 600 N kracht, volle slag in +/- 30 sec.
De aansturing werkt door de DC polen om te draaien, het raam stopt en kapt de stroom af als het eindpunt is bereikt.
Naar elk raam ligt een 24 VDC voeding en een cat5 ethernet kabel
In eerste instantie wilde ik bij elk raam een Arduino plaatsen die de besturing zou verzorgen via een protocol (modbus?) over de ethernetkabel
Wegens ruimte gebrek, de blootgestelde opstelling, en het moeilijk kunnen updaten van de Arduino heb ik besloten om de cat 5 kabel enkel als signaal (hardwire) draad te gebruiken, en de aansturing centraal te laten plaatsvinden. Maar dat is een ander hoofdstuk :)
Voor de actuator zijn verschillende bevestingssets verkrijgbaar, maar die zijn allemaal voor specifieke (Duitse) kozijnen, dus hebben we die zelf gemaakt door op de twee bussen die op de uiteindes van de profielen geschroefd zijn een roestvrijstalen pen met draad te steken die geborgd wordt in een moer aan de binnenzijde.
De pen steekt aan de buitenzijde in een hoekprofiel met een gat. Een paar nylon ringen ertussen en de hoekprofielen kunnen in het 18mm multiplex gezet worden.

Afbeelding
Rechtsboven een eindkap met pen bevestigd, rechts onder het hoekprofiel met gaatje

Afbeelding
De actuator met veranderde eindkappen

Afbeelding
Voor elke opener wordt uit aluminium een bracket gemaakt dat onder het vlakke stuk van het onderste raamprofiel gelast wordt. Hierin wordt de bovenkant van de raamopener ketting geborgd met een borgpen.

Afbeelding
Het raam bestaat uit twee verschillende profielen die op maat gevormd worden, 1 profiel voor de bovenzijde en de beide zijkanten, het andere profiel heeft een stuk breder vlak stuk omdat hieronder de actuator moet komen

Afbeelding
Een compleet raam van geextrudeerd aluminium, wit gepoedercoat. Het profiel aan de onderzijde is breder ivm de actuator die eronder moet.

Afbeelding
Onderzijde met neopreenband aangebracht.

Afbeelding
Raam op z’n plek, het dak ligt iets verdiept in de den, rechtsboven een stukje U profiel zichtbaar waar de merkel in valt

Afbeelding
Raam op z’n plek, afgekit en al. Omdat de raamprofielen toch op maat gemaakt moesten worden heb ik ervoor gekozen de buitenzijde schuin af te laten lopen, ziet er wat beter uit.


De ruit is als volgt opgebouwd (van buiten naar binnen):
6 mm gehard glas
13 mm edelgas
2 x 4 mm glas aan binnenzijde met daartussen een low E coating
Zoals je ziet blijft de sneeuw er mooi op liggen dus het werkt prima.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Luxemotor Iris

Bericht door edje »

zo dat ziet er strak uit :shock: netjes hoor :D
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Dirk »

amaai, daar is over nagedacht!
en knap uitgevoerd ook ...
heb je wel veel plezier van , licht en lucht binnen !!!
groetjes, Dirk
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Jef-Tengro »

Wat prachtig allemaal! Echt vakmanschap
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Luxemotor Iris

Bericht door WillemB »

Het is allemaal even prachtig,Wouter, wat je maakt. :wink:
Wat is je achtergrond? (beroep etc)

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Luxemotor Iris

Bericht door WillemB »

Hoi Wouter,

Jij hebt je boot ook toch geïsoleerd met PIR schuim?
Welk bedrijf heb jij ingeschakeld? Heb jij nog research gedaan? ( service/kosten etc)

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Plaats reactie