Luxemotor Iris

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Luxemotor Iris

Bericht door varg »

Lekker bezig Wouter,
Toen ik 12 was heb ik met een driehoekkrabbertje en een plamuurmes alle meuk tussen de spanten uit mogen krabben. Een IJselaak van 17 meter is dan best lang herinner ik me. Maar goed, je zult zoveel mogelijk weg moeten halen voor je met oplosmiddelen aan de gang gaat. Ik denk dat een stoomcleaner (behangafweek machientje) niet gaat helpen, het ijzer blijft te lang koud. Oplosmiddelen laten te veel smerige damp achter dus een industriele koud-ontvetter lijkt mij het beste.Deze bijv. https://www.overwegolie.nl/product/cleansol-bio
Groet
Arnold
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Na het lompe sloopwerk even wat meer oog voor detail.
De stuurhut moet ook gestript worden, daarom moeten alle instrumenten losgekoppeld worden en op een tijdelijk paneeltje gezet worden:
Afbeelding
(kijk voor hoe het was een stukje terug)

Het originele kettingstuurwerk gaat er ook uit, dus als iemand een geinteresseerde weet...
Afbeelding
Ergens hier boven staat ook een plaatje van het kwadrant.

Nu alles weer aangesloten is heb ik alles getest, en wonderwel werkt het weer. Alleen de accu's van de boegschroef bleken overleden, zie daarvoor het draadje in de vetkuil.

Met wat mazzel krijg ik morgen spul binnen om het staalwerk onder handen te nemen, dat zal een stuk minder prettig werkje zijn.
wilfred huijser
Berichten: 13
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm
Info: Op youtube staan diverse filmpjes van de verbouw van luxe motor 'Lief & Leed' zoekterm: "verbouw van een vrachtschip" of mijn volledige naam

Luxe Motor "Lief & Leed"
28,63 x 5,06
bouwjaar 1927
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen

DAF 825, twin disc koppeling
ligplaats: Leeuwarden

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser »

Hoi Wouter,

Je bent lekker op dreef. Las dat je in de weer gaat het vlakvet in de roef te verwijderen, dan in de verf en dan in de pur. Pfff... Laat je het niet liever stralen en dan in de pur: goeie hechting en niet zoveel werk
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Hoi Wilfred!

Tja, ben nu een paar weken verder en heb het vlakkenvet en bijbehorende troep er behoorlijk af. Probleem is dat het niet uitmaakt hoeveel ik schrob, er altijd een vettig filmpje achterblijft. Dus wellicht toch maar stralen.
Daarna wil ik het wel in de verf zetten want die PUR jongens raken echt niet alle hoekjes.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Toen werd het tijd om naar de werf te gaan maar er was een klein probleempje: De schroef kwam boven water uit doordat de achterroef gesloopt is.

Oplossing:
Afbeelding
In de aanbieding een 6000 liter zwembad gekocht en in de lege roef gezet. Bij tweederde vullen lag het schip weer aardig.

Bij aankomst op de werf direct begonnen met slopen.
Electra puinhoop (beeldscherm kantelen):
Afbeelding

Is zoiets geworden:
Afbeelding
Rechts )onder de lasdeken) het schakelbord en links een bordje waar alle kabels opgerold op zitten. Zo is het enigzins mobiel.
Erboven in de linkerhoek moeten de bolders die door het dek steken afgewerkt worden.

De olieketel (onder midden op de foto) wordt vervangen door een veel kleinere versie die achter onder de roef past.

Andere zijde van de machinekamer (bakboord):
Afbeelding
De dieseltank gaat weg, moest dus afgetapt en schoongemaakt worden. Het mangat ga ik proberen her te gebruiken.
De zwarte slang die opgehange is loop naar buiten en is uiteindelijk voor de zonnecollectoren. Vooralsnog een onhandig ding.

Afgekoppelde motor:
Afbeelding
Hier moet een beetje omheen gewerkt worden. Wel alles eraf gekoppeld behalve de schroefas zelf.

Verder half de machinekamer gesloopt:
-dagtank eruit inclusief alle dieselleidingen
-CV -systeem ontkoppeld en afgetapt
-Elektra ontkoppeld (bilgepomp / motor / instrumentenpaneel / CV / verlichting
-Smeersysteem voor de schroefas eruit
-motor lucht inlaat en uitlaat gedemonteerd (wordt anders gelegd).
-kettingsstuurwerk gedemonteerd
-Allerhande stripjes /pijpjes etc weggeslepen.

De stuurhut is ook leeg:
Afbeelding
Het tijdelijke instrumentenpaneeltje ging er met een paar schroeven af.
Het stuurwerk gaat er ook nog uit.

En dan heb je dit allemaal aan dek liggen:
Afbeelding
Een deel wordt weer hergebruikt, het meeste kan weg.

Tot nog toe heb ik alles zelf kunnen doen, behalve het werk aan het hydraulische roer:
Afbeelding
De bestaande roeras (dunne bovenste deel was niet helemaal glad meer en is voorzien van een bus waarom heen een lager gezet wordt (dikkere onderste deel) welke onderaan vastgelast wordt.
Waar de zwarte tape zit komt een "knoop" met kettingen eromheen die door een dubbelwerkende cilinder rondgedraaid wordt.
Uiteindelijk wordt het gehele roer iets gelicht voor de knoop wordt vastgezet. Hierdoor rust alles op het nieuwe lager.

Doordat het oude roer kwadrant er uit kon had ik gisteren mooi de tijd om alles schoon te tollen en in de primer te zetten.


Aankomende week komed de grote slijptollen in actie om dekken en wanden weg te slopen, dus dan hoop ik wat mooie doorkijkjes te kunnen geven.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Navigo »

HH,

Goed bezig, dat worden lange dagen.

Ben je van plan en mag je van de werf veel zelf doen?
Meteen CvO proef, komt de DAF nog terug?

Navigo
wilfred huijser
Berichten: 13
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm
Info: Op youtube staan diverse filmpjes van de verbouw van luxe motor 'Lief & Leed' zoekterm: "verbouw van een vrachtschip" of mijn volledige naam

Luxe Motor "Lief & Leed"
28,63 x 5,06
bouwjaar 1927
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen

DAF 825, twin disc koppeling
ligplaats: Leeuwarden

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser »

Lekker bezig Wouter! Als je terug bent van de werf kom ik je eens opzoeken. Het zwembad is bijzonder origineel en je kan zelf ook nog eens een duik nemen. Had zelf ook wat water tekort op de schroef, ben gister naar de werf toegegaan. Wat ga je doen met het stuurwiellier als ik vragen mag?
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Navigo, De DAF blijft er gewoon instaan, alles eromheen wordt wel veranderd. Alles dat ik zelf doe hoef ik de werf niet te betalen, dus het is best beulen.

Wilfred, De stuurwiellier wordt voor een deel hergebruikt (de twee wangen en de as van het wiel) voor de rest van het stuurwerk is misschien een gegadigde... stuur anders een PM voor meer info.

Begin deze week begonnen met slopen, en dat ging hard:
Afbeelding
In de eerste twee dagen de roefvloer, stuurhutvloer en scheidingswand eruit
Links achterin nog de oude dieseltank en rechts het elektra bord en wat CV spul.

Daarna werd het tijd voor passen en meten, en de realiteit aanpassen aan de tekeningen (ahum).
Afbeelding
Hier van boven en naar achteren gezien: overdwars de eerste twee spanten van de roefvloer tijdelijk geplaatst, en daaronder aan de rechterkant van stripjes de buitenlijnen van de nieuwe dieseltank gehecht.

Daarna de "dieseltank" eruit gehesen, en dat ziet er zo uit:
Afbeelding

Dan als laatste een sfeerfoto van de stukjes staal die we eruit geslepen hebben en 90 jaar trouwe dienst gedaan hebben:
Afbeelding

Planning is om volgende week het dok in te gaan en wat doorvoeringen aan te passen. Hopelijk hebben de we nieuwe tank ook eind van de week klaar en afgeperst. Dan kunnen we wat grove lijnen gaan uitzetten.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Flinke tegenslag: roeras is krom, krijgen we niet fatsoenlijk recht. Dus nieuw roer:

Afbeelding
Doei doei oud roer.

Afbeelding
van binnen ziet het er zo uit met een nieuw roer. Voordeeltje is dat alles een beetje lager kan blijven zodat er boven ruimte over blijft voor bijbootjes spul.
Van het nieuwe roer zelf kan ik even geen plaatje vinden, komt nog.

De nieuwe dieseltank zit in elkaar:
Afbeelding
Afgeperst en wel, nu alleen nog kijken of ie in het schip past.

Ook nog even de elektrische bedrading gefatsoeneerd.
Afbeelding
Nu kan het gehele elektra bord met een paar schroeven los en een paar meter aan de kant gezet worden, hndig want er moet nog veel in de buurt gelast worden.

Waar geen foto's van zijn:
We hebben een dokbeurt gehad waarbij allerlei doorvoeringen zijn dichtgemaakt, en nieuwe zijn aangebracht, waaronder een nieuwe standpijp.
De vetkuil is niet meer! Met twee man hebben we er twee weekeinden over gedaan om al het vet en smeer eruit te krijgen. In de machinekamer heeft vroeger een veel grotere motor gestaan (Kromhout oid) die aardig wat smeer rondslingerde. Dat is niet schoongemaakt bij het vervangen van de motor. Maar nu is alles vetvrij en geschilderd.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Peter-J »

Een heel project weer zo....... maar ik heb het idee dat je aan de winnende kant bent!

Succes verder!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
wilfred huijser
Berichten: 13
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm
Info: Op youtube staan diverse filmpjes van de verbouw van luxe motor 'Lief & Leed' zoekterm: "verbouw van een vrachtschip" of mijn volledige naam

Luxe Motor "Lief & Leed"
28,63 x 5,06
bouwjaar 1927
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen

DAF 825, twin disc koppeling
ligplaats: Leeuwarden

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser »

Ook geen halve maatregelen! Jammer van die roerkoning maar gelijk wel al de speling eruit. Nu hydraulisch? Alles erin en eruit via de stuurhut of heb je ook het roefdek eruit? Kon 't niet goed zien op de foto.
't Is een mooie tank geworden, RVS?
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Van binnen was alles maagdelijk leeg (geen binnenwanden en vloeren meer) en schoon en geschilderd:
Afbeelding
Dus de het werk aan het roer kon makkelijk van binnen uit gedaan worden. Dit is overigens nog een foto met de oude roeras.
Het driehoekje oude vloer is blijven zitten om vanaf te kunnen werken, gaat nog weg.

Nu is de maagdelijkheid er wel vanaf:
Afbeelding
Maar wel een mijlpaaltje bereikt; de dieseltank zit erin. Geen idee hoeveel inhoud hij heeft, gaan we meten met de watermeter.
Ook te zien is het eerste werk aan de vloerspanten, die op het deksel van de tank gelast worden.
Rechts achter de tank is de oude uitlaat te zien, die moet nog omgelegd worden om onder de vloer te bijven. Deze komt boven de schroefas te liggen.
Helemaal rechtsboven is de fundatie te zien van de het nieuwe hydraulische stuurwerk, waar je volgens de lasser het hele schip aan op kan tillen.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Luxemotor Iris

Bericht door varg »

Blijf posten Wouter, ik geniet van iedere foto!
Arnold
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Luxemotor Iris

Bericht door paure nesci »

Mooi mooi mooi 8)
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Navigo »

HH,

Goed bezig, met een beetje geluk zijn de platen voor de tweede tank te spiegelen.
Scheelt weer veel werk.

Ziet er buitengewoon goed uit, een casco wat het nog heel lang vol gaat houden.

Navigo
Plaats reactie