Luxemotor Iris

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Luxemotor Iris

Bericht door sambeek »

:shock: echt mooi. Je gaat rap vooruit.
groet Terpstra / SAMBEEK
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Boekel »

Zeer inspirerend!! Hoop over een paar jaar ook te gaan timmeren :)
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Luxemotor Iris

Bericht door schipper-willem »

Boekel. schei maar uit met die spijkers, en koop maar een goede schroeftol, want draadnagels werken er geheid weer uit, ik wist niet dat jij zo ouderwets was zeg! Grapje!
Interressant artikel, waar velen van ons baat bij kunnen hebben Toppie!
Groeten, Willem.
Afbeelding
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Luxemotor Iris

Bericht door sambeek »

Wouter, doe je alleen schroeven of de platen ook verlijmen met een polymeer kit?
Ik heb bij mij in de voorroef de basisplafondplaten verlijmt op de aluminium spantdelen, om geen koudebrug te krijgen door de schroeven. Eerst wel schroeven gebruikt tot de lijmkit droog was en daarna de schroeven er weer uit gehaald.

In onze vorige boot ook alles er uit gehaald en het nieuwe vastgelijmd. (wel hier en daar een schroef natuurlijk, om de boel even op z'n plaats te houden) Voordeel is oer sterk en geen rammeltje te horen. Nadeel is wil je weer iets loshalen, bijna niet te doen. Maar dat bootje was ook een stukje kleiner dan waar jij aan werkt dus kan me voorstellen dat je denkt "de groeten"doen we mooi niet.
groet Terpstra / SAMBEEK
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Mr. Terpstra,
Het grondhout zijn stroken 18mm multiplex. op het plafond zitten ze horizontaal tegen de spantjes, en aan de zijden verticaal.
Voor de wanden is het geen probleem want je schroeft er van de zijkant (kopse kant) in met 35mm torx. Aan het plafond gebruikte ik 25mm torx schroefjes voor de 12mm platen, hou je 5 mm over om te verzinken zonder dat je het staal raakt.
Wel alles verlijmt met watervaste PU lijm (D4), Dat gaat het makkelijkst met een kitspuit.
Om alles netjes te laten stroken is het belangrijk dat je daar waar wanden te groot zijn voor 1 plaat goed "dubbelt", dus achter de overgang tussen 2 platen een fatsoenlijk grote plaat restmateriaal zetten, en deze ook verlijmen / schroeven.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Afbeelding
Hier waren we ongeveer gebleven, naar voren gezien links de voorzijde van de kinderkamer, met daarachter de walking closet. Rechts de wand van de gang met daarnaast het bad.
De haakse hoek kreeg ik van de timmerman op de werf, erg handig, lekker groot en eventueel te verlengen met een stuk aluminium hoekprofiel (ook handig).
Ook bovenin zichtbaar de “centrale” afzuiging. In feite 4 aparte ventilatoren (washok / badkamer / 2 x woonkamer). Hier liggen ook vast kabels voor een wifi router en beveiliging. Buiten zitten de ventilatiegaten uit het zicht achter de mastvoet.

Vanaf dit moment (+/- April 2013) moest het allemaal wat rapper want er was een dochter op komst.
Het bleek dat mijn zusje aanleg voor schilderen heeft, dus die is vast begonnen met de voorste slaapkamer (vandaar het witte gordijn in de deuropening).

Afbeelding
De kinderkamer wat verder gevorderd.
Tegen de achterwand komt een soort hoogslaper dwarsscheeps. Dit is de reden dat de gang een beetje zigzagt. Onder het bed komen laden
Onder in de hoek van de wand zichtbaar een gat waaruit alle bekabeling komt voor verlichting en stopcontacten.
Om de verlichting te kunnen dimmen en om het via een plc te kunnen besturen kan ik hier later nog aan werken.
Uiteindelijk leveren de wandschakelaars alleen nog stuurstroom (0 – 10V), en schakelen ze een DI op een printje dat ik wil maken met Arduino oid. Hiervoor is het nodig om op “strategische” plekken toegang te houden tot de bedrading.

Afbeelding
Het ging steeds makkelijker om de patrijspoorten af te werken.
Eerst van stripjes multiplex een mal maken, goed alles aftekenen (middellijn rechts / links / onder / boven, scharnier en beide sluitingen)
Dan op een plaat leggen, eerst 1 zijde van de mal aftekenen, dan de mal 3mm verplaatsen (=zaagsnede) en andere zijde aftekenen.
Dan alles uitzagen (decoupeer iets schuin zetten omdat de poort taps is), en de plaat doorzagen midden door de opening voor de patrijspoort.
Eerst moeilijke deel (openingszijde) plaatsen, dan alles erachter dicht-purren (condensatie), en boven en onder een dubbeling maken. Dan scharnier zijde plaatsen.

Afbeelding
De kinderkamer een stuk verder af. Het lage bed heeft net als in de andere kamer een mooi rond hoekje gekregen.
Alle plinten liggen 20cm naar binnen, hierdoor zijn ze later onzichtbaar, en met een beetje mazzel lijkt alles dan te “zweven” :)

Afbeelding
Kinderkamer naar voren gezien. Hier komt een bureau over de hele breedte.
Rechts onderin komt een berg kabels naar boven. Dit zit later achter de plint van een ladekastje.
De kabels voor de leeslampjes zitten al in de muur, ik wil zo min mogelijk losse snoeren.

Afbeelding
Van het werk in de badkamer heb ik helaas niet veel foto’s. Hierboven de buitenwand geplaatst.
Het inbouwreservoir voor het toilet is ongeveer 12 cm diep. Om te voorkomen dat het heel duidelijk zichtbaar werd heb ik er geen koof omheen gebouwd, maar vakjes in de vlakke wand gemaakt. De vakken zitten tussen de spanten, en konden daardoor ook wat dieper worden.
Ook zichtbaar de twee ringen die in het houten schot gefreesd zijn voor de ronde raampjes.

Afbeelding
De andere zijde van de badkamer. Ook hier vakken in de zijwand.
De houten plaat met het ronde gat is een mal voor later. Op deze tafel komt de wasbak.
Eronder zitten 6 grote laden van chroomdraad. In 2 van de bovenste laden zit een zgn binnenlade, kan je nog meer kwijt.
Ik wou geen plankjes met spullen, vandaar de grote lades. Alle handdoeken gaan er ook in, net als de schoonmaakspullen (scheelt weer een kastje in de keuken).


Afbeelding
Voorin het schip staat de slaapkamer al in de toplaag verf.
In het voeteneind is ook beetje de koof voor de verwarming zichtbaar, afgewerkt met reflecterend noppenfolie.

Afbeelding
Ook de walking closet is afgeschilderd. Vanwege de beperkte ruimte tussen en achter de schuifdeuren konden er geen gewone handgrepen op de deuren en lades. Daarom zijn ze in het hout geperst.
De meeste verlichting bestaat uit led inbouwspots. Omdat het plafond ter hoogte van het mastdek maar iets meer dan twee meter is heb ik zelfs in de kleine sta ruimte van de walking closet (1.2 m2) drie spotjes gezet om te voorkomen dat je in je eigen schaduw staat.

Afbeelding
Aan de andere zijde is het washok bijna gereed. De opbergkast is al in gebruik.

Afbeelding
Ook de vakken voor vaatwasser en droger zijn klaar. Helemaal boven, nauwelijks in beeld een uitsparing in het plafond voor het vluchtluik. Onder het stalen luik aan dek zit een plaat isolatiemateriaal gekit tegen condensatie. In het plafond is later een dubbele plaat met isolatie gezet, vastgehouden door magneten. Op zoek naar de juiste magneten had ik eerst 4 x 4kg magneten, aangezien het maar 2 kilo te houden had. Dit bleek niet genoeg, er zitten nu 4 x 12 (48kg!) magneten op. Ik ben geen magneten kenner, dus hoe dat precies zit ben ik nog niet achter
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door johan »

wow, dat wordt wel heel knap hoor. Ik sta vol bewondering voor je vakmanschap en beredeneerd werken!!
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Tijd om aan de woonkamer te beginnen.

Afbeelding
Begonnen met de zijwand aan BB zijde, en daarna de werktafel hierheen verplaatst.
Ook vast het plafond hier geplaatst.

Afbeelding
Daarna gestart met de SB zijde. De tussenmuur met de badkamer wordt later betimmerd want daar moet nog een en ander aan bedrading in voor badkamer en keuken. Wel het plafond aan SB gedaan en begonnen met de wand. Het niet betimmerde gedeelte (vanaf de verhoging naar voren) blijft kaal want hier komt later de keuken tegenaan.

De kimmen van de Iris beginnen al vrij vroeg naar binnen te lopen, dat is goed voor de vaareigenschappen, maar betekend dat de zijwand van de woonkamer vanaf de keuken naar achter toe niet meer vlak is. Ergens had ik gelezen dat het mooi is als je aan de binnenkant de lijnen van het schip kunt zien, en ik vond het zelf ook mooier om de wand hol te maken, in plaats van schuin af te timmeren.
Omdat de wand in twee dimensies hol is kan je er geen plaat inbuigen want die kan maar in 1 dimensie gebogen worden. Daarom moest het geheel van smalle dunne latjes gemaakt worden, zoals sommige zeilboten gebouwd worden.
Dit had al op kleine schaal geoefend in de voorste slaapkamer, maar dit stuk is toch aanzienlijk groter.

Afbeelding
Eerst begonnen om een schuine lijn te zetten ongeveer 20cm boven het punt waar de spanten naar binnen beginnen te buigen. Hierboven de wand afgewerkt met 12mm vlakke plaat.

Afbeelding
Vervolgens tussen de spanten stukken hout achter de wand plaatsen. Dit geeft aan de bovenkant van het holle deel een voldoende stevige basis om de dunne latjes netjes over te laten lopen op de vlakke wand, zonder dat er een zichtbare knik ontstaat.

Afbeelding
Dan dunne triplex strips op de spanten zetten die per spant de juiste kromming hebben. De lichtere lange strip is er om te zorgen dat de afstand tussen het vlakke hout en het kromme triplex overal hetzelfde is, deze kan later weer weg.

Afbeelding
Hierna kan de eerste laag latjes ertegen aan. Deze zijn 8 cm breed, en hier en daar is te zien dat ze getordeerd zijn, voldoende reden om de volgende laag 6cm breed te maken. Elke laag is 4mm dik, 3 lagen geeft dan weer 12mm, net als de vlakke plaat.

Afbeelding
Eerste stukje van de tweede laag, het wordt al wat steviger.
Van de kleine stukjes in de voorste slaapkamer had ik geleerd dat je de lagen niet horizontaal moet plaatsen. Verticaal werkt natuurlijk ook niet. Daarom gekozen voor schuin naar voren en schuin naar achter. De hoek tussen de lagen zo groot mogelijk maken, maar 90 graden is niet nodig.

Afbeelding
Tweede laag klaar.
Elke laag wordt gelijmd met PU lijm en geschroefd. Door de schroefjes bij de eerste twee lagen “tactisch” te plaatsen kun je de holte hier en daar een beetje aanpassen.
Voor de nieuwe laag moeten de oude schroefjes er weer uit, want in 4mm triplex kun je ze niet verzinken. Elk latje heeft 3 – 6 schroefjes, dus dat zijn er aardig wat.

Afbeelding
Eerste stuk van de laatste laag. De afwerking van aan de onderzijde is niet heel belangrijk, want hier komt ongeveer 25 mm vloer tegenaan.

Afbeelding
Derde laag bijna klaar.
Hierna begint het ander deel van het werk, het opvullen en schuren.
Eerst alle schroeven er weer uit, en de schroefgaten dicht plamuren dan schuren, direct de naden tussen de latjes glad schuren.
Daarna is er nog minstens drie keer epoxy tegenaan gegaan om gaatjes etc op te vullen. Vooral dichtbij de machinekamer loopt de wand erg hol. Zelfs bij 6 cm brede latjes moet er dan epoxy bij om het een mooie glooiing te geven.
Omdat het hol is en niet bol zijn er maar weinig schuurapparaten die je ervoor kunt gebruiken. Ik vond een boormachine met rubber schuurtol het makkelijkst.
Al met al is het ongeveer een week werken om het hout te plaatsen en het af te werken, kostbare tijd want de buik van het meisje begint aardig te groeien. Toch vond ik dit soort details belangrijk genoeg om aan te brengen.

Afbeelding
Wat later naar achteren gezien. Bijna al het plaatwerk is ingetimmerd.
Naast de deur naar de MK komt de garderobe. Het tweede deel van de verbouwing zorgt ervoor dat deze deur de toegangsdeur wordt, er komt dan een gang langs de motor die in de stuurhut uitkomt.
Tot die tijd blijft de ingang via het trappetje door een raam, dit trappetje moet wel vervangen worden door een wat steviger exemplaar.
Achter de trap net zichtbaar dat ook de wand aan BB hol is gemaakt. Dit is echter een veel kleiner stuk vanwege de garderobe, en omdat de onderste 20 cm een koof wordt voor de vuilwater afvoer en de verwarming.

Afbeelding
Naar voren gezien. Het tijdelijke gordijn is naar achteren verschoven naar de gang zodat aan de voorzijde geschilderd kan worden. Op zich vind ik een beetje zaagsel niet erg, en gebruik ik de stofafzuiger op de cirkelzaag niet want dat werkt lastig, maar voor MDF maak ik graag een uitzondering. Het gordijn moet de rest doen.

Afbeelding
De kinderkamer is afgeschilderd door mijn zusje, knap werk!
Het afwerken van de meeste kamers volgt ongeveer hetzelfde patroon: plamuren (2x) / epoxy – schuren – nogmaals plamuren / epoxy – schuren – grondverf – schuren – toplaag – schuren – toplaag.
Na wat ervaring met epoxy ben ik erachter gekomen dat je nooit teveel moet gebruiken (beter nog een keer aanbrengen) en dat je maar 2 vrienden hebt: de bandschuurmachine en de schuurtol. Bij de moeilijke hoekjes is het gewoon even niet nadenken.
Dus meestal begon ik de dag met schuren van verf / epoxy van de vorige dag, en dan verder met bouwen meer achterin de boot, mijn zusje kon dan schilderen.
Door de tijdsdruk moest het schilderen en bouwen op hetzelfde moment, dus af en toe moest je even nadenken hoe het aan te pakken zodat het elkaar niet in de weg zit. Ook wordt het ruim steeds voller met kamertjes en afgeschilderde oppervlakken waar je geen bouwspullen meer op / tegen kunt zetten.

Afbeelding
Andere zijde van de kinderkamer met groot bureau (180 cm breed). Aan de linkerkant de koof van de verwarming.
Alle verwarmingen zijn convectoren, en werken met een relatief laag temperatuurverschil en wat grotere doorstroomsnelheid. Het watervolume is ook kleiner dan bij radiatoren. Het is wel belangrijk dat de lucht aan- en afvoer voldoende groot is.
De keuze voor convectoren is mede omdat ik later een zonneboiler / houtkachel met cv aansluiting wil. Deze werkt dan al bij lagere temperaturen.
Vloerverwarming werkt met nog lagere temperatuur, maar is om veel redenen niet handig op een varend woonschip.

Afbeelding
De badkamer is in een vergevorderd stadium (sorry voor de slechte foto). Ik wou geen betegeling omdat dit nooit mooi strak word met de vele hoekjes. Daarom heb ik met de tijdelijke badkamer die in de achterroef gemaakt is geëxperimenteerd met volledig epoxy, dat beviel goed.
Eerst moet in alle hoeken en verbindingen een ril epoxy lijm gezet worden, dan worden ze ook mooi hol. Ook de verbinding tussen het bad en de wand is epoxy.
Daarna word al het hout in de epoxy impregneer gezet, en vervolgens twee lagen epoxy erover.
Tussen elke laag goed schuren.
Daarna twee lagen grondverf en twee toplagen. Voor de toplagen heb ik hoogglans gekozen omdat dit veel harder wordt dan zijdeglans.

Afbeelding
Voorzijde van de badkamer schiet ook op. Het gat in de mal geeft de locatie aan waar de wasbak komt. De ruimte eronder is niet te gebruiken, maar links daarvan is nog ruimte voor een lade van 12 cm hoog. Deze sluit inliggend in het kastje. De grotere laden sluiten opliggend en bedekken zo de binnenlade. Aan de rechterkant komt eenzelfde lade. In de plint zit nog een onzichtbare lade voor de weegschaal.

Afbeelding
Verder voorin schiet het ook op. De klerenkast voor mezelf is op de handgrepen na af. Achter de linker deur zit een hangkast die achter de muur een stukje doorloopt naar links. Rechts twee deurtjes met daarachter legplanken, daaronder 4 laden, en daaronder een schoenenbak die met een pianoscharnier op de plint vast zit.
Omdat het schip hier al aardig naar binnen begint te lopen is de binnenruimte beperkt. Onderin de schoenenbak is de kast maar 11cm diep, voor de onderste twee laden moest ik minder diepe geleiders bestellen dan voor de bovenste twee. Bovenin is de kast 55cm diep, voldoende voor de hangkast.

Afbeelding
Andere zijde van de slaapkamer. De lades voor het bureautje zijn af. Ook is het plaatmateriaal voor de werkvlakken erin gezet. Dit is geperst bamboe van 40mm dik en harder dan hardhout. Behalve alle werkvlakken wordt de vloer van hetzelfde materiaal gemaakt.
Het was overigens nog een aardig gedoe om alle platen op hun plek te krijgen, vooral de plaat links op de foto, en zijn broertje aan de andere kant van het bed. De zijwand loopt hier schuin naar beneden en loopt ook naar binnen toe met de lijn van het schip, en zoals overal wilde ik geen afwerkplintjes. Met behulp van de professionele hulp van de buurman is het prachtig geworden.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Marie Christina »

Dit is zo mooi!
Ik heb het zelfs mijn schipperske even laten lezen.
(Terwijl dit echt míjn forum is, dus dat wil wat zeggen)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ursus
Berichten: 48
Lid geworden op: di mar 06, 2012 11:31 am

Re: Luxemotor Iris

Bericht door ursus »

Ik durf het niet aan mijn schipperse te laten lezen, bang dat ik iets om de oren krijg als: "Kijk, zo kan het dus ook!!!" :lol:

Maar ik zie hier een heleboel tips voorbij komen waardoor een en ander vast sneller zal gaan. Bedankt Wouter!
Wij hebben een Rayburn aan boord staan om te koken en voor de cv, alleen dan op olie, maar ik kan je nog niet vertellen of het bevalt daar hij nog niet aangesloten is.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Luxemotor Iris

Bericht door sailor wim »

Hoi Wouter,
Werkelijk een plaatje!.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Pleysant »

Geniet van de uitleg van het timmerwerk,daar kan je iets van leren,en wat word het prachtig,

Vrg.Ed
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Luxemotor Iris

Bericht door paul »

Wouter,wat word dat mooi.
Ik volg het met genoegen prachtwerk.
gr Paul
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door popeye »

Dat Bed!!!!!!!!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Luxemotor Iris

Bericht door KarelE »

Een geweldig inspirerende verbouwing. Ik volg het verhaal met heel veel plezier.
Heb je dat bed gespoten? Verder zie ik op de foto's niet veel gereedschap. Heb je een werkplaats elders om al die mooie kastdeurtjes/laden/bedden etc. te bouwen?

Oh ja, nog een puntje van zorg van mijn kant: Die sanibroyeur, staat die onder het bad? Kan je er later nog goed bij? Mijn ervaring met die dingen is dat er nog al vaak wat aan verholpen moet worden....

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie