Luxemotor Iris

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Bedankt voor de reacties!

Helaas heb ik (alweer) niet genoeg foto's gemaakt tijdens het werk om veel details te laten zien. Met een paar berichten is dit onderwerp voorlopig klaar.
Ik hou dit forum al wat langer in de gaten en heb de indruk dat er wel handig volk bivakkeerd.
Dit onderwerp is dan ook eigenlijk een inleiding naar het tweede deel van de verbouwing, als de achterroef, machinekamer en stuurhut aangepakt worden. Daar kan ik zeker wel wat adviezen bij gebruiken (heb al een lijstje).

Karel,
Er zit geen Sanibroyeur in maar een KSB minicompacta 230 volt met versnijder. In de woonark die ik hiervoor heb gebouwd hebben we er 8 jaar geleden ook een gezet, nooit problemen mee gehad, al is die 3 fasen. In eerste instantie wou ik een pomp met tank tussen de sporen dan kon hij nog lager zitten, maar omdat de sporen op 40 cm afstand van elkaar zitten kon dat alleen als ik een zelfgemaakte bak van hout / epoxy zou gebruiken. Ik ben geen fan van sleutelen aan rioolpompen dus dat heb ik maar niet gedaan. De huidige pomp is nu bereikbaar door het schot naast de wasdroger los te halen. Misschien een beetje omslachtig, maar ik verwacht er eens in de 5 jaar bij te moeten.

Al het schilderwerk is met de kwast en roller gedaan. Het is belangrijk om de juiste kant van het B/BB multiplex te gebruiken, en te werken met grondverf met veel vulstoffen, dat schuurt mooi glad af. Voor de toplagen zijn er speciale rollers met zachte haartjes. Alleen grondverf kwasten en rollers gebruikte ik twee dagen achter elkaar, de toplaag spullen wel bewaren ivm evt aanstippen de volgende dag, maar niet verder gebruiken, geeft alleen maar rotzooi. Als je van te voren alle te schilderen oppervlaktes goed behandeld kun je het in 1 keer afschilderen en kost het niet eens zoveel kwasten.
Wat voor het algehele zicht ook helpt is dat overal alle zichtbare randen zijn rondgefreesd.

Behalve handgereedschap is alles gemaakt met cirkel- / decoupeer- / afkortzaag, bovenfrees, boormachine en verschillende schuurmachines. Voor de paar vlak op vlak verbindingen had de buurman een machine die een soort platte deuvelgaten infreesd. Ook handig is 3x dezelfde accuschroefmachine met genoeg accu's, grijp je nooit mis.

Na vorige klussen heb ik besloten om na het werk altijd alles op zijn plek terug te leggen want het is heel vervelend en tijdrovend om mis te grijpen.
Veel van het gereedschap is op de foto's niet te zien omdat het of in bakken onder de werkbank ligt. of aan schroeven aan de muur hangt, houdt het overzichtelijk.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Dirk »

goed doordacht en met veel zorg uitgevoerd, fantastisch !!!
echt heel knap ...
ook fijn om het allemaal zo te kunnen volgen, ik kan heel wat van ik bij jou zie hopelijk later bij onze Wodan toepassen,
zeer nuttig dus
thanks en ik kijk uit naar het vervolg
groetjes, Dirk
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Afbeelding
De woonkamer is geschilderd. De wand met de MK en de stalen deur is Lapus Lazulli geworden. We vonden niet alleen de naam, maar ook de kleur heel mooi.
Meestal heb ik de ruimte onder de zijdekken zoveel mogelijk gebruikt voor kastruimte omdat daar geen stahoogte is. In de woonkamer en voorste slaapkamer de wanden echter bewust vrij gelaten omdat dat de ruimte visueel groter maakt.
De stapel hout is het bamboe parket. Loeizwaar trouwens, goede ballast!

Afbeelding
De SB zijde wat meer ingezoomd, best strak geworden dacht ik.

Afbeelding
De garderobe naast de toekomstige ingangsdeur.
Het schip loopt hier al zo ver naar binnen dat de plint aan de linkerzijde tegen een spant aankomt.

Dit gedeelte zit onder het verhoogde dek voor het stuurhuis. Echter als de stalen deur open staat steekt hij verder dan dit dek. Daarom steekt de nis iets verder naar voren (zie ook twee foto’s eerder). Omdat de den en het zijdek echter wel beginnen kan de garderobe niet de hele breedte hebben. Vandaar het rijtje met vakjes. Het voordeel was wel dat hierdoor een herft aan BB kon komen, veel bergruimte aan dek is er niet, dus dat komt goed uit.


Afbeelding
Blik naar voren.
Nu het geschilderd is het een stuk lichter geworden.
Vanwege tijdgebrek hebben we besloten om de keuken pas later te plaatsen, ook omdat een normale keuken niet gaat passen (wel met veel ruimteverlies), en we nog helemaal geen plannen hebben voor apparatuur etc.
Dit betekend ook dat op de verhoging voorlopig geen vloer wordt gelegd. Kunnen we ook zien hoe of de badkamervloer vaak nat wordt, zo niet dan leggen we de vloer daar door.
De houten platensteun is enigszins aangepast en staat rechts achter het pak hout te steunen, de werktafel links heeft perfect dienst gedaan, maar wordt ook gedemonteerd.


Afbeelding
Gedurende deze tijd heb ik ook met een collega een groot deel van de elektriciteit gedaan, hierboven een plaatje van alle kabels die in de MK uitkwamen.
Het paneel links is helemaal onder handen genomen, 240 / 24 / 12 volt duidelijk van elkaar gescheiden, ook de bediening van de rioolpomp verplaatst naar de MK. Helaas geen foto van.
Al het aansluitwerk en lampjes en schakelaars plaatsen kost al snel een dikke week werk. Het gaat wel aanzienlijk sneller als je met zijn tweeën bent omdat je kabels veel sneller kunt checken, ze waren wel gelabeld, maar ik wou het eerst zeker weten alvorens aan te sluiten.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door dconel »

Begint er al bewoonbaar uit te zien, mooi!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Luxemotor Iris

Bericht door paul »

Het word echt een pracht spulletje,in een woord keurig.
Maar hoe ga je straks ventileren krijg je een ventilator of ook iets met natuurlijke trek.
Bij een woonhuis bv trekt het altijd wel wat onder de deuren door,maar als je aan boord woont zit je altijd in de kelder
lucht en waterdicht.
En je gebruikt allemaal moderne materialen,met veel weekmakers er in.
Ben ik nou een angsthaas als ik denk dat er straks een onzichtbare vijand in je schip huist. :?: :?: :?: :?:
Ik zelf zou een luchthapper voor en achter op zetten die doorlopen tot de vloer en permanent open staan.
Of heb je hier allanggggggggggggggggggggggggg zelf over nagedacht?
gr Paul
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Over ventilatie op een schip zijn de meningen op internet erg divers.
Ergens op een site van ik meen woonbotenland staat een rekensom dat twee personen in een jaar op een woonark zoveel vocht in hun uitademingslucht hebben dat ze 20cm water in de bilge hebben staan zonder ventilatie.
Van deze en andere sites kwam het advies om toch vooral de bilge te ventileren.
Voor de aanvoer van verse lucht zitten er twee ventilatie roosters in het achterschild van het voorste ruim. Vandaar loopt een ventilatie kanaal door de wand tussen walking closet en gang naar de bilge, redelijk vooraan het schip dus.
Om die lucht uit de bilge te halen kan ik onder de convector in de woonkamer gaten in de vloer boren, dan zorgt de trek als het goed is dat het ventileert.
Die gaten heb ik echter nog niet gemaakt omdat ik de lucht uit de bilge liever laat aanzuigen door een toekomstige houtkachel, die staat nog verder achterin het schip, en bovendien verdwijnt de bilge lucht dan door de schoorsteen, is misschien wat frisser.
Mijn schip ligt iets achterover, en acherin staat geen druppel water in de bilge na drie maanden bewoning, dus ik betwijfel of het nodig is.
Over het algemeen heb ik een aantal patrijspoorten op een kier staan tegen condensatie op het glas, en zuigen we ook het washok en de badkamer af, het lijkt erop dat dat voldoende is.

Wat betreft die weekmakers:
In spaanplaat en MDF zitten inderdaad licht kankerverwekkende stoffen. Ik geloof dat formaldehyde niet meer toegestaan is, maar de vervanger is ook geen lekker goedje.
Bij watervast verlijmd multiplex is dit veel minder het geval, al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet wat er wel in zit. Ik kreeg het advies uit de timmerbranche dat multiplex geen probleem is.
Zowiezo na al het timmeren en schilderen zorgen we dat het goed geventileerd is voor een tijdje.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Luxemotor Iris

Bericht door paul »

Mooie reactie Wout.
Goed om te lezen dat je ook daar echt wel over heb nagedacht.
Vocht in je woonruimte kom je meestal wel snel achter,dat toont zich al gauw of je voelt het als je in een klam bed kruipt. :lol:
Nogmaals heel veel succes met dit prachtig stuk werk.
gr Paul
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Marie Christina »

Als ik dat zo lees komt dat met die ventilatie wel goed.
Mooie oplossing.
Want 20 cm water in een jaar tijd?
Behalve dat ik dat erg veel vind (alleen maar van uitademen :shock: ), wil je dat natuurlijk niet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door popeye »

Marie Christina schreef: Want 20 cm water in een jaar tijd?
Behalve dat ik dat erg veel vind (alleen maar van uitademen :shock: ), wil je dat natuurlijk niet.
Hier gelezen.

Hoe komt er vocht in uw woning?
• Vochtoverlast kan van buitenaf ontstaan. Nieuwbouwhuizen kunnen de eerste jaren last
hebben van bouwvocht. Verder kan vocht ontstaan door lekkages of doorslaande muren.
• Veel vaker komt het vocht van binnenuit. U kookt, doucht, stookt en misschien rookt u in de
woning. Maar ook door transpiratie en ademen ontstaat er vocht. Eén persoon produceert
ongeveer 1 à 2 liter vocht per dag door te ademen en te transpireren. In combinatie met
douchen, koken enzovoort produceert een gemiddeld gezin ongeveer 12 liter vocht per dag.


Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

En dan nog wat plaatjes van het eindresultaat.
Soms lijkt het misschien meer geschikt voor een interieur forum maar het zit wel degelijk in een boot.

Afbeelding
De woonkamer met een wat stevigere trap voor de komende paar jaar. Rechts de koof voor de convector verwarming. De vloer loopt eronder door, geeft een mooi effect.
De vloer bestaat uit 16 mm bamboe parket dat gelegd is op twee lagen isolatie. De eerst laag is van die 5 mm groene vilt platen, daarboven een rol van 5mm ondervloer met aluminium bovenzijde.
Dit zorgt voor iets meer isolatie (in de bilge is geen isolatie) en de vloer klinkt massief.

Afbeelding
Tijdelijke keuken met daarnaast een pak hout voor de uiteindelijke keuken en bureau aan de andere zijde. Moeilijk zichtbaar is dat de rechterwand van de gang onderaan doorloopt in de keuken, hierdoor hoop ik later geen zichtbare overgang te hebben tussen gang en keukenkastje.
De vloer is ook tijdelijk, de echte leggen we pas als de keuken erin zit.

Afbeelding
De gang naar voren gezien, rechts het washok en links de walking closet voor mevrouw. Doordat de slaapkamer deur aan SB zijde zit onstaat er een soort driehoek in de gang waardoor het een wat ruimer idee geeft (koste wel een deel van het washok). Er zijn nergens plinten gebruikt, dit geeft een rustiger beeld. Ook zijn alle deuren afsluitbaar, kan in de toekomst nog van pas komen met babysitters / huisbewaarders.

Afbeelding
De deuren hebben geen kozijnen. De scharnieren zijn niet zichtbaar en er is ook geen stootplaatje voor de dagschoot (dat stukje slot wat uit een geopende deur steekt). De dagschoot zit altijd naar binnen, maar wordt bij gesloten deur door een magneetje in de wand naar buiten getrokken.

Afbeelding
Detail van de scharnieren die in de wand / deur gefreesd zijn. Goed spul, kun je over 3 assen afstellen.
Ook is de opbouw van het kozijn enigszins zichtbaar
De deuren zijn zelfgemaakt, vooral omdat de deuren van de bouwmarkt van karton zijn, en andere onbetaalbaar. Het zijn twee platen 12mm MDF (betere geluidswering dan multiplex) met daartussen latjes van 16 mm dik. Slotkasten zijn ook 16mm dik, dus als je daar geen latje zet hoef je later niet te frezen. Tussen de latten zitten van die groene ondervloer platen. Dit geeft extra isolatie, en zorgt dat de deuren lekker massief klinken.

Afbeelding
De kinderkamer nadat onze dochter er eind November haar intrek heeft genomen.
12 Volt bureau lampjes vinden is nog een hele klus, heb er direct genoeg besteld voor overal.
Links onder is een beetje zichtbaar dat alles een beetje “zweeft” door de plinten 20 cm diep te plaatsen.
Eventueel kan ik er later een rol ledverlichting onder plakken voor extra effect, maar misschien is dat meer een mode gril.

Afbeelding
De badkamer met opbouw wastafel. Oorspronkelijk was de bedoeling dat de kraan uit de muur zou komen, maar de uitloop was niet lang genoeg. Het is verbazend hoeveel verschillende designs de verkrijgbare armaturen hebben, en hoe beperkt de keuze in afmetingen is. Het wordt duidelijk voor gestandaardiseerde woningbouw gemaakt.
Zoals eerder vermeld hebben de twee bovenste laden aan de rechterkant er nog een lade in voor kleine spullen.
Het bamboe blad heeft twee DD-lak lagen gekregen (soort epoxy spul). Dit sluit het hout mooi af, en geeft een glad oppervlak.


Afbeelding
Slaapkamer
Aan beide zijden van het bed een 40 mm dikke plaat bamboe die meeloopt met de zijde van het schip.
De plint onder de plank kon niet verder naar achteren gezet worden omdat die bijna direct op de kim van het schip staat.
Onder de plank lopen de leidingen naar het vooronder.

Afbeelding
De achterwand van de slaapkamer
Omdat we bij het ontwerp van de binnenruimte nogal moesten schipperen met de ruimte, en alle ruimte zo efficiënt mogelijk wilden gebruiken hebben we bij de materiaalkeuze geprobeerd al het beslag zo min mogelijk op te laten vallen, ook vanwege de kleuren van de kamers. Dus heeft al het beslag dezelfde RVS uitstraling, en is het kastdeur beslag door het hele schip van hetzelfde type.



Aan de buitenkant is nog veel te doen, en ook binnen moet nog heel wat gebeuren. Echter ik ga het wel iets rustiger aan doen dan de afgelopen anderhalf jaar, de druk is nu een beetje van de ketel.
In de planning voor de komende tijd:

Keuken bouwen: ontwerp / inbouwapparatuur / materiaal / aansluitingen etc.

Bureau woonkamer bouwen: dit moet echt een mooi ding worden, heb het meeste al in huis, alleen geen plek meer om het te maken.

Dakramen inbouwen en verduistering aanbrengen: inclusief BIPV ruiten / elektrische openers

Begin maken met de automatisering van het woongedeelte: raamopeners / verduistering / temperatuurregeling

De buitenkant schilderen, misschien de kleurstelling aanpassen naar iets wat beter past bij de leeftijd van het schip. Maar men zegt dat het ongeluk brengt als je een schip een andere kleur schildert.

Ontwerp maken voor de machinekamer, roef en stuurhuis
o Plaats brandstof / watertanks en gang door MK
o Kettingstuurwerk vervangen voor hydraulisch
o Plaatsing Hout cv ketel buffervat

Beperkt groot vaarbewijs halen, heb de theorie al, maar geen tijd gehad voor de praktijk.

Over verschillende onderwerpen zal ik wel wat vragen gaan stellen in de vetkuil, vorderingen aan het bootje zal ik bij dit onderwerp plaatsen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Dirk »

eeeeeeeeeeehhhhhhhhhhh ?!
whaaaauw !!!
knap hoor, echt !!!
groetjes, Dirk
ursus
Berichten: 48
Lid geworden op: di mar 06, 2012 11:31 am

Re: Luxemotor Iris

Bericht door ursus »

Zeker wauw!! En daar heb je slechts 2 jaar over gedaan? Of is de rest nog niet af?
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Richard van den Berg »

Heeeeel, heeeeel veeel respect :!:
Groeten,

Richard

mijn boot
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Boekel »

Top!!
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Evert »

Ziet er echt goed uit!

Werkt het kettingstuurwerk zo slecht dat het vervangen moet worden?

Wij hebben nooit wat gemerkt van het veranderen van de kleuren. Het kan wel de uitstraling behoorlijk verbeteren. Ik zie het wel gebeuren hoop ik. Ik rij en vaar heel regelmatig langs..
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Plaats reactie