Luxemotor Iris
Moderators: sailor wim, frank
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Luxemotor Iris
Ik begrijp niet goed waar zo'n eindsplits dan aan blijft hangen.
Zier er kek uit trouwens. Best handig, speciale landvastjes voor op de vaste ligplaats. Blijft je touwwerk dat je op de sluizen nodig hebt het jaar door uit weer en wind. Kon wel eens kostenbesparend zijn op den duur.
Zier er kek uit trouwens. Best handig, speciale landvastjes voor op de vaste ligplaats. Blijft je touwwerk dat je op de sluizen nodig hebt het jaar door uit weer en wind. Kon wel eens kostenbesparend zijn op den duur.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Luxemotor Iris
Ik heb kuipbanken met plankjes die niet helemaal tot de kant doorlopen. Het touw past er net tussen, maar de Spaanse takeling blijft haken!quichot schreef:Ik begrijp niet goed waar zo'n eindsplits dan aan blijft hangen.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Re: Luxemotor Iris
de tijd zal het leren op de koopvaardij gebruikte we nooit een spaansetakeling want zo heet een eindsplits altijd dubbel genaaide takelingen
ik heb twee ruime ogen in mijn meer einden, dan grijp je nooit mis.
ik heb twee ruime ogen in mijn meer einden, dan grijp je nooit mis.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Luxemotor Iris
Menno had een goede vondst gedaan en dat bleek een oplossing voor een probleem waar ik al een tijdje mee zat, zie ook dit draadje:
viewtopic.php?f=4&t=2283
De Iris heeft aardig wat patrijspoorten en daarvoor wilde ik horren.
Ik had wat 4 mm staaldraad, horrengaas en rubber profielen besteld
Het staaldraad rondgetrokken over gasflessen / bolders / lieren tot ik de juiste diameter had en toen gelast met een hele dunne elektrode:
dan wat horrengaas knippen en erom heen spannen:
Dan het rubber eromheen:
Om het rubber eromheen te zetten moet je door twee lagen rubber heen stikken, niet iets waar ik iemands naaimachine aan wou opofferen.
Volgens mij heet het ding een zeilpriem, om zeilen mee te repareren dus
detail:
Eind resultaat:
jaja, kan wel een likje verf gebruiken
En de kleinere versie:
In eerste instantie had ik er een gemaakt zonder de metalen ring te lassen. Maar omdat de patrijspoort conisch is (afwatering) werkt die zichzelf los. Nu het gelast is blijft het prima zitten. Als de patrijspoort niet conisch is is het misschien wel beter om niet te lassen omdat anders de diameter erg precies moet zijn.
viewtopic.php?f=4&t=2283
De Iris heeft aardig wat patrijspoorten en daarvoor wilde ik horren.
Ik had wat 4 mm staaldraad, horrengaas en rubber profielen besteld
Het staaldraad rondgetrokken over gasflessen / bolders / lieren tot ik de juiste diameter had en toen gelast met een hele dunne elektrode:
dan wat horrengaas knippen en erom heen spannen:
Dan het rubber eromheen:
Om het rubber eromheen te zetten moet je door twee lagen rubber heen stikken, niet iets waar ik iemands naaimachine aan wou opofferen.
Volgens mij heet het ding een zeilpriem, om zeilen mee te repareren dus
detail:
Eind resultaat:
jaja, kan wel een likje verf gebruiken
En de kleinere versie:
In eerste instantie had ik er een gemaakt zonder de metalen ring te lassen. Maar omdat de patrijspoort conisch is (afwatering) werkt die zichzelf los. Nu het gelast is blijft het prima zitten. Als de patrijspoort niet conisch is is het misschien wel beter om niet te lassen omdat anders de diameter erg precies moet zijn.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Luxemotor Iris
Mooie oplossing! Beter en netter dan een stukje horregaas en een paar white-board magneten.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Luxemotor Iris
Heel netjes
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo dec 20, 2015 1:05 pm
- Info: Wij gaan wonen op een varend woonschip en houden een blog bij.
Van aankoop tot verbouwing tot wonen en reizen op een varend woonschip. Leest u mee? U bent van harte welkom op: http://www.onsvarendwoonschip.nl - Contacteer:
Re: Luxemotor Iris
Wat een werk zeg! Hebben jullie ergens anders gewoond tijdens de verbouwing? En wat mij interesseert is, waarom volgens feng shui, wat is de reden dat de badkamer niet aan de slaapkamer mag grenzen bijv?
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Luxemotor Iris
Hoi Gaike / Martin,
Dat was best een werk ja, maar nu het ruim is ingetimmerd en we er wonen doen we de rest wat rustiger aan.
Bij aankoop was het ruim heel basic ingetimmerd. Tijdens de verbouwing woonden we in de roef en de stuurhut. Lekker knus.
Mijn vrouw vind een aantal regels van de Feng Shui belangrijk. Eerst snapte ik er niet veel van, maar heb een en ander opgezocht, en daar rolt inderdaad uit dat slaapvertrekken niet horen te grenzen aan ruimtes waar veel water is. Ik denk dat het in vroeger tijden aangeraden werd uit hygienisch oogpunt.
Er zijn meer regels, onder andere behoorlijk ingewikkelde over in welke windrichting je voordeur moet komen, en je woonkamer, etc... Daar ben ik onderuit gekomen dor te stellen dat een schip een heleboel kanten op kan liggen.
De regel om zo min mogelijk scherpe hoeken in muren te hebben kan ik wel prima mee leven.
Ik heb jullie blog gelezen. Jullie zijn ook lekker bezig! Succes
Dat was best een werk ja, maar nu het ruim is ingetimmerd en we er wonen doen we de rest wat rustiger aan.
Bij aankoop was het ruim heel basic ingetimmerd. Tijdens de verbouwing woonden we in de roef en de stuurhut. Lekker knus.
Mijn vrouw vind een aantal regels van de Feng Shui belangrijk. Eerst snapte ik er niet veel van, maar heb een en ander opgezocht, en daar rolt inderdaad uit dat slaapvertrekken niet horen te grenzen aan ruimtes waar veel water is. Ik denk dat het in vroeger tijden aangeraden werd uit hygienisch oogpunt.
Er zijn meer regels, onder andere behoorlijk ingewikkelde over in welke windrichting je voordeur moet komen, en je woonkamer, etc... Daar ben ik onderuit gekomen dor te stellen dat een schip een heleboel kanten op kan liggen.
De regel om zo min mogelijk scherpe hoeken in muren te hebben kan ik wel prima mee leven.
Ik heb jullie blog gelezen. Jullie zijn ook lekker bezig! Succes
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Luxemotor Iris
Tijd voor een werfbeurt!
Afgelopen Juli konden we na veel voorbereiden naar de werf en zijn daar twee weken gebleven. Het volgende moest gebeuren:
• Knippen en scheren en alles schilderen
• CVO keuring
• Dieseltank en standpijp aan stuurboord zijde van de machine kamer verwijderen
• Kimkoeling aanbrengen
Bij aankomst direct begonnen allerlei spul bovendeks los te slijpen dat we niet meer nodig hebben, waaronder twee kraantjes halverwege de den. Dit is op een werf toch een stuk makkelijker dan als je naast het mooie scheepje van de buren ligt. Nu zit er aan dek eigenlijk niets meer dat er oorspronkelijk ook niet zat, behalve de ingang naar het ruim. En die blijft nog wel even.
De CVO keuring ging prima, dit heb ik het afgelopen jaar ook rustig voorbereid met een checklist. Er zijn nog wat losse eindjes, maar dat mag ik oplossen en dan foto’s sturen. De diktemeting was prima in orde. In vergelijking met de vorige kon ik geen achteruitgang vinden.
Hier een plaatje van de machinekamer zoals het was, vanaf bakboord naar stuurboord. Links het machinekamerschot tussen MK en woongedeelte (ruim)
De pijp in de hoek en de tank met het grote mangat moesten weg om ruimte te maken voor toekomstplannen (zie vorige berichten). Dit vereiste aardig wat acrobatiek want de dieselkachel (tussen tank en motor) kon wel een stukje verplaatst worden maar niet veel. Gelukkig hadden de jongens van de werf allerlei trucjes om het geheel er op chirurgische wijze uit te slopen.
De motor heeft op bovenstaand plaatje nog interkoeling. Links onder het openstaande vloerluik is de wierpot te zien, en op de motor zit het koelwaterexpansie vat.
Hierboven de bbakboord zijde van de motor met de interkoeling en het pijpwerk van het buitenboordwater. Dit moest zoveel mogelijk weg zodat er een gang naar de roef gemaakt kan worden naast de motor.
En dat is zo geworden:
Het kleine witte koelertje is voor de smeerolie. Er is nu aanzienlijk meer ruimte om bij de motor te komen. Vooral de brandstofpomp is makkelijker te bereiken.
Waar eerst de wierpot zat zitten nu de aansluitingen naar de pijpenbundel buitenboord:
De twee afgedopte aansluitingen rechts zijn voor een toekomstige generator.
Aan stuurboordzijde van de motor is er een koelwaterpomp verdwenen, maar wel een en ander aan pijpwerk voor teruggekomen inclusief een glimmende koelwaterexpansietank.
Waar de SB dieseltank en pijp zijn weggehaald is aanzienlijk wat ruimte gekomen. Nu alleen die dieselkachel nog wegkrijgen.
Aan de buitenzijde de nieuwe pijpenbundel:
En toen moest de hele buitenkant. Zo is ze geworden:
Roef voor:
Roef na:
Boeg voor:
Boeg na:
De ankers zijn zilver geschilderd, is het toch een beetje alsof ze sterwielen heeft.
Mastdek voor:
Mastdek na:
Natuurlijk was er ook veel werk waar ik geen foto’s van gemaakt heb zoals de waterlijn afbikken en alle oppervlaktes opleuken om te schilderen. Uiteindelijk is dit het meeste werk, maar het is niet fotogeniek genoeg.
Afgelopen Juli konden we na veel voorbereiden naar de werf en zijn daar twee weken gebleven. Het volgende moest gebeuren:
• Knippen en scheren en alles schilderen
• CVO keuring
• Dieseltank en standpijp aan stuurboord zijde van de machine kamer verwijderen
• Kimkoeling aanbrengen
Bij aankomst direct begonnen allerlei spul bovendeks los te slijpen dat we niet meer nodig hebben, waaronder twee kraantjes halverwege de den. Dit is op een werf toch een stuk makkelijker dan als je naast het mooie scheepje van de buren ligt. Nu zit er aan dek eigenlijk niets meer dat er oorspronkelijk ook niet zat, behalve de ingang naar het ruim. En die blijft nog wel even.
De CVO keuring ging prima, dit heb ik het afgelopen jaar ook rustig voorbereid met een checklist. Er zijn nog wat losse eindjes, maar dat mag ik oplossen en dan foto’s sturen. De diktemeting was prima in orde. In vergelijking met de vorige kon ik geen achteruitgang vinden.
Hier een plaatje van de machinekamer zoals het was, vanaf bakboord naar stuurboord. Links het machinekamerschot tussen MK en woongedeelte (ruim)
De pijp in de hoek en de tank met het grote mangat moesten weg om ruimte te maken voor toekomstplannen (zie vorige berichten). Dit vereiste aardig wat acrobatiek want de dieselkachel (tussen tank en motor) kon wel een stukje verplaatst worden maar niet veel. Gelukkig hadden de jongens van de werf allerlei trucjes om het geheel er op chirurgische wijze uit te slopen.
De motor heeft op bovenstaand plaatje nog interkoeling. Links onder het openstaande vloerluik is de wierpot te zien, en op de motor zit het koelwaterexpansie vat.
Hierboven de bbakboord zijde van de motor met de interkoeling en het pijpwerk van het buitenboordwater. Dit moest zoveel mogelijk weg zodat er een gang naar de roef gemaakt kan worden naast de motor.
En dat is zo geworden:
Het kleine witte koelertje is voor de smeerolie. Er is nu aanzienlijk meer ruimte om bij de motor te komen. Vooral de brandstofpomp is makkelijker te bereiken.
Waar eerst de wierpot zat zitten nu de aansluitingen naar de pijpenbundel buitenboord:
De twee afgedopte aansluitingen rechts zijn voor een toekomstige generator.
Aan stuurboordzijde van de motor is er een koelwaterpomp verdwenen, maar wel een en ander aan pijpwerk voor teruggekomen inclusief een glimmende koelwaterexpansietank.
Waar de SB dieseltank en pijp zijn weggehaald is aanzienlijk wat ruimte gekomen. Nu alleen die dieselkachel nog wegkrijgen.
Aan de buitenzijde de nieuwe pijpenbundel:
En toen moest de hele buitenkant. Zo is ze geworden:
Roef voor:
Roef na:
Boeg voor:
Boeg na:
De ankers zijn zilver geschilderd, is het toch een beetje alsof ze sterwielen heeft.
Mastdek voor:
Mastdek na:
Natuurlijk was er ook veel werk waar ik geen foto’s van gemaakt heb zoals de waterlijn afbikken en alle oppervlaktes opleuken om te schilderen. Uiteindelijk is dit het meeste werk, maar het is niet fotogeniek genoeg.
Re: Luxemotor Iris
Een 'facelift', als ik dat zo noemen mag. Ze wordt wel mooi hoor.
Lekker frisse kleuren.
Lekker frisse kleuren.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Luxemotor Iris
HH,
Veel werk verzet hoor, is denk altijd wel even afzien.
Hoe lang was ze niet op het droge geweest?
Navigo
Veel werk verzet hoor, is denk altijd wel even afzien.
Hoe lang was ze niet op het droge geweest?
Navigo
Re: Luxemotor Iris
HH,
Veel werk verzet hoor, is denk altijd wel even afzien.
Hoe lang was ze niet op het droge geweest?
Navigo
Veel werk verzet hoor, is denk altijd wel even afzien.
Hoe lang was ze niet op het droge geweest?
Navigo
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Luxemotor Iris
Tijd voor wat binnen werk in de winter!
Het electrisch systeem was hoognodig toe aan een opknapbeurt.
Bij het intimmeren van het ruim is alle bedrading naar de machinekamer geleidt, daar hebben we een tijdelijk paneel gemaakt:
Rechtsboven de 240 Volt stoppenkast. Links daarnaast het 24 volt gedeelte en de relais (MV) voor de verwarming.
Linksmidden de Victron DC-DC converter voor het 12 Volt gedeelte, met daaronder de 12 volt verdeling.
Rechtsonderaan de besturing voor de strontpomp.
Aan de andere kant van de machinekamer tegen het schot van de roef het 24 volt gedeelte voor de motor en de hydrofoor:
En van een afstandje zag het er zo uit:
Met aan stuurboord onder het tijdelijke electrische paneel een groot gat naar de bilge:
Eerst maar eens twee paneeltjes aan de SB wand hangen. Een voor de schakelaars en een voor de bedrading:
Eerst netjes grijs schilderen voor een netter resultaat.
Wat foto's maken van de huidige situatie, scheelt uitzoekwerk:
Alles op de nieuwe plek geinstalleerd:
Bovenste rij 240 Volt en kachelaansturing
Middelste rij 12 volt
Onderste rij 24 volt
Nu alles nog netjes labelen zodat ook andere mensen weten waar alles voor is.
Overzichtfoto:
Nog steeds een berg draden in de hoek, maar de nadruk ligt op "in de hoek" in plaats van overal en nergens.
Ook dit paneel is tijdelijk. Als de roef verbouwt is komt alles op de definitieve plaats.
Vandaar alle overtollige draad, dit is om de extra afstand te kunnen overbruggen.
Half onder de roef aan SB zijde het oude frame voor de accu's:
Daar is duidelijk nog veel werk te vinden de komende tijd...
Het electrisch systeem was hoognodig toe aan een opknapbeurt.
Bij het intimmeren van het ruim is alle bedrading naar de machinekamer geleidt, daar hebben we een tijdelijk paneel gemaakt:
Rechtsboven de 240 Volt stoppenkast. Links daarnaast het 24 volt gedeelte en de relais (MV) voor de verwarming.
Linksmidden de Victron DC-DC converter voor het 12 Volt gedeelte, met daaronder de 12 volt verdeling.
Rechtsonderaan de besturing voor de strontpomp.
Aan de andere kant van de machinekamer tegen het schot van de roef het 24 volt gedeelte voor de motor en de hydrofoor:
En van een afstandje zag het er zo uit:
Met aan stuurboord onder het tijdelijke electrische paneel een groot gat naar de bilge:
Eerst maar eens twee paneeltjes aan de SB wand hangen. Een voor de schakelaars en een voor de bedrading:
Eerst netjes grijs schilderen voor een netter resultaat.
Wat foto's maken van de huidige situatie, scheelt uitzoekwerk:
Alles op de nieuwe plek geinstalleerd:
Bovenste rij 240 Volt en kachelaansturing
Middelste rij 12 volt
Onderste rij 24 volt
Nu alles nog netjes labelen zodat ook andere mensen weten waar alles voor is.
Overzichtfoto:
Nog steeds een berg draden in de hoek, maar de nadruk ligt op "in de hoek" in plaats van overal en nergens.
Ook dit paneel is tijdelijk. Als de roef verbouwt is komt alles op de definitieve plaats.
Vandaar alle overtollige draad, dit is om de extra afstand te kunnen overbruggen.
Half onder de roef aan SB zijde het oude frame voor de accu's:
Daar is duidelijk nog veel werk te vinden de komende tijd...
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Luxemotor Iris
Afgelopen lange weekend de grootste klus voor dit jaar gedaan. Luiken vervangen.
Dit zijn de luiken van het voorherft. De houten planken zijn rot en daarover heen zit een plaatje getimmerd. Het is allemaal niet echt waterdicht, en behoorlijk zwaar om elke keer to openen.
Nieuwe luikjes voor zowel de voor - als achterherften.
Het is watervast multiplex (Okoume) 15 mm. 3mm diepe groeven ingefreesd om het op aparte planken te laten lijken.
Paar druiplatten eronder gelijmd.
Daarna alles in de epoxy impregneer en drie lagen DD lak erover.
En zo is het geworden. De groeven ingekit met Sikaflex sikasil 605.
Er zijn nog heel wat meer luikjes te maken, maar deze prototypen bevallen goed!
Dit zijn de luiken van het voorherft. De houten planken zijn rot en daarover heen zit een plaatje getimmerd. Het is allemaal niet echt waterdicht, en behoorlijk zwaar om elke keer to openen.
Nieuwe luikjes voor zowel de voor - als achterherften.
Het is watervast multiplex (Okoume) 15 mm. 3mm diepe groeven ingefreesd om het op aparte planken te laten lijken.
Paar druiplatten eronder gelijmd.
Daarna alles in de epoxy impregneer en drie lagen DD lak erover.
En zo is het geworden. De groeven ingekit met Sikaflex sikasil 605.
Er zijn nog heel wat meer luikjes te maken, maar deze prototypen bevallen goed!
Re: Luxemotor Iris
Man man wat een werk. Ben blij dat de mijne niet zo groot is.
Complimenten hoor. Je ziet het schip opknappen.
Complimenten hoor. Je ziet het schip opknappen.
groet Terpstra / SAMBEEK