Luxemotor Iris
Moderators: sailor wim, frank
Re: Luxemotor Iris
Complimenten hoor! Ook aan de winterschilder , je zusje, naar ik meende
groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Luxemotor Iris
Plannen:
Eind April ga ik de keuken bouwen.
De kleuren op de tekeningen worden heel anders, het is alleen voor het contrast.
Het gedeelte onder de bar (blauw / grijs / rood) is experimenteel, wordt misschieen nog anders als ik er gen tijd voor heb.
de lichtgrijze delen zijn vakken voor kranten etc.. de donkergrijze delen zijn laden.
de hoogtes van laden zijn weliswaar berekend op basis van de inbouw apperatuur, maar denk dat ik in de praktijk ze niet allemaal hetzelfde kan houden.
verspringende frontjes vind ik niet zo erg.
keukenblad bestaat uit drie hoogtes:
eettafel van 80 cm hoog, wordt aan SB een bar van 1 meter hoog
kook / afwasdeel van 93 cm hoog, had het liever hoger gehad, maar dan past de kraan niet onder het gangboord. Zo kunnen er ook nog stopcontacten in de wand onder het gangboord.
hoog deel van 102.4 cm om op te snijden etc.. dit moest zo hoog worden want eronder komen de oven en vaatwasser op elkaar.
Over een paar maanden weten we of het ook zo wordt als op het plaatje, commentaar is welkom.
groet, Wouter
Oja, ben er ook achter gekomen dat het groot pleziervaart examen bijna niet te doen is zonder eigen schip, dus nog even wachten tot het mijne van CVO voorzien is.
Eind April ga ik de keuken bouwen.
De kleuren op de tekeningen worden heel anders, het is alleen voor het contrast.
Het gedeelte onder de bar (blauw / grijs / rood) is experimenteel, wordt misschieen nog anders als ik er gen tijd voor heb.
de lichtgrijze delen zijn vakken voor kranten etc.. de donkergrijze delen zijn laden.
de hoogtes van laden zijn weliswaar berekend op basis van de inbouw apperatuur, maar denk dat ik in de praktijk ze niet allemaal hetzelfde kan houden.
verspringende frontjes vind ik niet zo erg.
keukenblad bestaat uit drie hoogtes:
eettafel van 80 cm hoog, wordt aan SB een bar van 1 meter hoog
kook / afwasdeel van 93 cm hoog, had het liever hoger gehad, maar dan past de kraan niet onder het gangboord. Zo kunnen er ook nog stopcontacten in de wand onder het gangboord.
hoog deel van 102.4 cm om op te snijden etc.. dit moest zo hoog worden want eronder komen de oven en vaatwasser op elkaar.
Over een paar maanden weten we of het ook zo wordt als op het plaatje, commentaar is welkom.
groet, Wouter
Oja, ben er ook achter gekomen dat het groot pleziervaart examen bijna niet te doen is zonder eigen schip, dus nog even wachten tot het mijne van CVO voorzien is.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Luxemotor Iris
Wouter,heel veel bewondering voor wat je maakt.Zeer zeker geen kritiek,maar is het geen optie om de gootsteen op het linker gedeelte van het aanrecht te plaatsen i.v.m.de hoogte van de kraan.Succes Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Luxemotor Iris
Hoi René,
We hebben gekozen om de kookplaat aan de kopse wand te maken (onder de bovenkastjes) en de spoelbak onder het gangboord.
De spoelbak past niet op het hoge stuk, want dan past de afwasmachine er niet onder.
Een andere oplossing was de spoelbak op de plaats van de kookplaat, en de kookplaat op het hoge deel, met een vrijhangende afzuigkap.
Maar dan zou bij het koken alles over de bar en in de woonkamer spetteren.
Dus dit lijkt ons de beste oplossing.
Wat me wel bezighoud zijn de hoekkasten. De hoek aan de woonkamerzijde is niet zo'n probleem want die is te bereiken vanaf de woonkamer, dus geen ruimteverlies.
De hoek aan de andere zijde, tegen de muur met de badkamer is een ander verhaal. Het aanrecht tegen de tussenmuur is 60 cm breed, en dat onder het gangboord 80 cm. Dus die hoek is 60x80 en effectief 80cm hoog.
Zelfs met de mooiste oplossingen kun je van die ruimte maar de helft gebruiken zodat het goed bereikbaar is. Heb nog gedacht aan een luik in het aanrechtblad, maar dat zou niet zo mooi zijn.
Het is best een groot schip, maar zo blijf je toch voor elke centimeter knokken.
We hebben gekozen om de kookplaat aan de kopse wand te maken (onder de bovenkastjes) en de spoelbak onder het gangboord.
De spoelbak past niet op het hoge stuk, want dan past de afwasmachine er niet onder.
Een andere oplossing was de spoelbak op de plaats van de kookplaat, en de kookplaat op het hoge deel, met een vrijhangende afzuigkap.
Maar dan zou bij het koken alles over de bar en in de woonkamer spetteren.
Dus dit lijkt ons de beste oplossing.
Wat me wel bezighoud zijn de hoekkasten. De hoek aan de woonkamerzijde is niet zo'n probleem want die is te bereiken vanaf de woonkamer, dus geen ruimteverlies.
De hoek aan de andere zijde, tegen de muur met de badkamer is een ander verhaal. Het aanrecht tegen de tussenmuur is 60 cm breed, en dat onder het gangboord 80 cm. Dus die hoek is 60x80 en effectief 80cm hoog.
Zelfs met de mooiste oplossingen kun je van die ruimte maar de helft gebruiken zodat het goed bereikbaar is. Heb nog gedacht aan een luik in het aanrechtblad, maar dat zou niet zo mooi zijn.
Het is best een groot schip, maar zo blijf je toch voor elke centimeter knokken.
Re: Luxemotor Iris
Nu weet ik niet of ik het helemaal goed heb begrepen, betreffende "hoekkast".
Maar is een draai / schuif systeem niet een oplossing?
Ook hier heb je wel verliezen wat ruimte betreft natuurlijk maar je kunt er in ieder geval bijkomen
zonder hele kast leeg te trekken.
Maar is een draai / schuif systeem niet een oplossing?
Ook hier heb je wel verliezen wat ruimte betreft natuurlijk maar je kunt er in ieder geval bijkomen
zonder hele kast leeg te trekken.
groet Terpstra / SAMBEEK
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Luxemotor Iris
Op een spits waarop ik wel eens meevoer hadden ze de plinten onder de keukenkastjes vervangen door heeeele diepe laden, die gewoon op bokwielen over het laminaat liepen. Nu was daar het gangboord zo'n beetje de achterkant van het aanrecht, dus dat leverde al snel zo'n 90 cm ladediepte op. Ik vond het erg handig gevonden. Maar dan moet je wel zorgen dat de kastjes op naar beneden doorlopende zijpanelen staan, en niet op van die 'handige' verstelbare poten. Met die poten onder de kastjes valt er niks meer met de ruimte te beginnen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Luxemotor Iris
Bij een niet nader te noemen zweedse meubelfirma verkopen ze kant en klare plintlades. Die worden klemgezet aan de stelpoten. Wij hebben er ook twee in gebruik en het is een leuke aanvulling op de opbergruimte
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Luxemotor Iris
Sambeek, Dat ziet er strak uit! had ik nog niet gezien op het draadje van je boot. Zoiets moet het inderdaad worden, er zijn verschillende versies maar je verliest altijd wat omdat die platen halfronde hoeken hebben (waar bij jou de afvoer in past). Daar heb ik dan wel vrede mee.
Wat betreft de plintladen geef ik mijn voorkeur aan de oplossing van Karel omdat ik niet van die plastic stelvoeten wil gebruiken op een schip dat vaart.
De lades zullen wel geleiders hebben want de loopvloer loopt tot de plint, en ik heb geen zin om de vloer daarachter op te hogen zodat wieltes soepel lopen. Met wieltjes moet je ook weer iets verzinnen dat ze niet vanzelf opengaan bij een golfje.
Ik vraag me alleen af wat je daar praktisch in kan doen. Behalve oven gerei en schoonmaakspullen kom ik niet zo ver.
Wat betreft de plintladen geef ik mijn voorkeur aan de oplossing van Karel omdat ik niet van die plastic stelvoeten wil gebruiken op een schip dat vaart.
De lades zullen wel geleiders hebben want de loopvloer loopt tot de plint, en ik heb geen zin om de vloer daarachter op te hogen zodat wieltes soepel lopen. Met wieltjes moet je ook weer iets verzinnen dat ze niet vanzelf opengaan bij een golfje.
Ik vraag me alleen af wat je daar praktisch in kan doen. Behalve oven gerei en schoonmaakspullen kom ik niet zo ver.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Luxemotor Iris
Op de spits (in de beroepsvaart) stonden die laden (naast eentje met pannen) vol met allemaal voorraad: conserven, alle mogelijke pakken met mixen/soepen/pastawaren/rijst/broodbeleg enz. enz. Wij hebben thuis in de garage een serie planken met voorraad. Die zouden bij mij in zo'n situatie aan boord in de plintladen verdwijnen. We kopen veel dingen alleen maar als ze in de aanbieding zijn. Dan is voorraadruimte wel handig.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Luxemotor Iris
Ik zie geen probleem in plastic stelpoten op een varend schip. Dat hebben wij ook. Die poten zijn alleen voor de kracht recht naar beneden. De keuken zelf zit nog vast aan de wand, de kastjes zitten aan elkaar en de keuken staat klem op zijn plek. Onze plintlades zitten dwarsscheeps. Op een zeilschip leer je snel genoeg geen kastjes langsscheeps te maken als het maar enigszins kan.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Luxemotor Iris
Een zeilschip ja.
Ik denk niet dat de Iris veel gaat slingeren.
Ik denk niet dat de Iris veel gaat slingeren.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Luxemotor Iris
Nou...vergis je niet...op het IJ kan het al spoken, maar Amsterdam-Rijnkanaal, de grote rivieren, IJsselmeer, Wad...je kunt flink tekeer gaan hoor (gangboorden nat zegmaar)Marie Christina schreef:Een zeilschip ja.
Ik denk niet dat de Iris veel gaat slingeren.
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Luxemotor Iris
De gangboorden nat op een luxe motor??
Ben je dán nog wel op vakantie?
Dan slinger je wel heel erg.
Ben je dán nog wel op vakantie?
Dan slinger je wel heel erg.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Luxemotor Iris
Als het doel op halve wind ligt, zoek je de grens waarop je niet teveel gaat slingeren.Marie Christina schreef:De gangboorden nat op een luxe motor??
Ben je dán nog wel op vakantie?
Dan slinger je wel heel erg.
Op het wad heb je soms geen keuze ivm geul, stukje van de geul -- Harlingen in.
Maargoed, dan heb je alles wel zeevast gezet (ok die kast die op laptop viel niet goed)
Je zult meestal voorkomen dat je in die situaties terecht komt, maar je moet er wel op voorbereid zijn.
Re: Luxemotor Iris
Langs- of dwarsscheepse laden/kastjes zou ik me niet zo druk om maken. Er zijn prima sluitmechanismen te verkrijgen die voorkomen dat de boel open vliegt bij een beetje helling. Het zijn vaak drukknoppen die niet uitsteken. Kan je er ook niet aan blijven hangen in een slingerende boot. Kijk maar eens op een willekeurig zeiljacht.