Luxemotor Iris
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Luxemotor Iris
Hoi Willem,
Omdat het een gerichte vraag is mag ik denk ik wel de bedrijfsnaam noemen.
De isolatie is gedaan door Smit isolatie groep in Farmsum (smitisolatiegroep.nl)
Het is belangrijk dat het polyurethaanschuim brandwerend is volgens DIN 4102-1 (B2 certificaat).
Er zijn ook andere bedrijven die het doen, maar bovenstaande kwam wat prijs en planning het beste uit voor mij.
Je moet alles dat niet onder het schuim moet komen goed afplakken, duct tape en plastic zeil is het beste.
Ze komen langs met een vrachtwagentje met een slang van 80 meter, en spuiten je schip heel snel vol.
Het koste me 19 Euro/m2 voor 5cm dikte, maar waar het dikker kon deden ze niet moeilijk.
Voor kleinere oppervlakten schijn je ook doe het zelf kits te hebben, maar waar je die kan krijgen weet ik niet.
Zonder een discussie te willen beginnen oveer de voor en tegens van schuim was het voor mij belangrijk dat het de scheepshuid volledig afsluit en conserveerd.
Succes! Wouter
Omdat het een gerichte vraag is mag ik denk ik wel de bedrijfsnaam noemen.
De isolatie is gedaan door Smit isolatie groep in Farmsum (smitisolatiegroep.nl)
Het is belangrijk dat het polyurethaanschuim brandwerend is volgens DIN 4102-1 (B2 certificaat).
Er zijn ook andere bedrijven die het doen, maar bovenstaande kwam wat prijs en planning het beste uit voor mij.
Je moet alles dat niet onder het schuim moet komen goed afplakken, duct tape en plastic zeil is het beste.
Ze komen langs met een vrachtwagentje met een slang van 80 meter, en spuiten je schip heel snel vol.
Het koste me 19 Euro/m2 voor 5cm dikte, maar waar het dikker kon deden ze niet moeilijk.
Voor kleinere oppervlakten schijn je ook doe het zelf kits te hebben, maar waar je die kan krijgen weet ik niet.
Zonder een discussie te willen beginnen oveer de voor en tegens van schuim was het voor mij belangrijk dat het de scheepshuid volledig afsluit en conserveerd.
Succes! Wouter
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Re: Luxemotor Iris
Tips zijn altijd welkom!
De sleper van Scouting Victorie is zelf gedaan met schuim: http://www.stam.nu/foto/09/2009-04sleper/index3.htm
Volgens mij had Daniël dat hier vandaan: http://www.temati.com/nl/producten/pu-schuimkits
Ik ben van plan om het in de kajuit ook te doen.
De sleper van Scouting Victorie is zelf gedaan met schuim: http://www.stam.nu/foto/09/2009-04sleper/index3.htm
Volgens mij had Daniël dat hier vandaan: http://www.temati.com/nl/producten/pu-schuimkits
Ik ben van plan om het in de kajuit ook te doen.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Luxemotor Iris
Klopt, ter plekke in Beverwijk een kleine demonstratie en uitleg gekregen, heel makkelijk om zelf te doen trouwens, voornaamste is dat de temperatuur hoog genoeg moet zijn als je het zelf doet. Professionals hebben verwarmde slangen en dergelijke.Richard van den Berg schreef:Volgens mij had Daniël dat hier vandaan: http://www.temati.com/nl/producten/pu-schuimkits
Het spul is niet goedkoop, als je een grote ruimte moet doen is het waarschijnlijk goedkoper om te laten doen.
Laatst gewijzigd door Boekel op vr apr 17, 2015 3:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Luxemotor Iris
dubbel...
Laatst gewijzigd door Boekel op vr apr 17, 2015 3:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
- Locatie: IJmuiden
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Re: Luxemotor Iris
Deze mening deel ik ook en ook een hele zorg minder.Wouter schreef: Zonder een discussie te willen beginnen over de voor en tegens van schuim was het voor mij belangrijk dat het de scheepshuid volledig afsluit en conserveerd.
Succes! Wouter
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Wouter.
Gr Willem.
Beter een anker kwijt dan het schip.
-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
- Locatie: IJmuiden
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Re: Luxemotor Iris
WillemB schreef:Deze mening deel ik en bovendien ook een hele zorg minder.Wouter schreef: Zonder een discussie te willen beginnen over de voor en tegens van schuim was het voor mij belangrijk dat het de scheepshuid volledig afsluit en conserveerd.
Succes! Wouter
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Wouter.
Gr Willem.
Beter een anker kwijt dan het schip.
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Luxemotor Iris
Gisteren was het mooi weer om te schiemannen:
55 meter touw gehaald...
4 touwtjes van verschillende lengte
soort van historisch verantwoord
vastgeknoopt!
Alle ouwe rotzooi weggegooid. was een soort plastic spul dat ging splinteren door UV licht.
55 meter touw gehaald...
4 touwtjes van verschillende lengte
soort van historisch verantwoord
vastgeknoopt!
Alle ouwe rotzooi weggegooid. was een soort plastic spul dat ging splinteren door UV licht.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Luxemotor Iris
Mooi wark, netjes gedaan!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Luxemotor Iris
Ziet er soepel uit.gr Paul.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Luxemotor Iris
Heel netjes!
Vind je die eindsplits niet onhandig? blijft makkelijk overal aan hangen...die van mij zijn met een simpele eindtakeling (heet dat zo?) afgewerkt..
Vind je die eindsplits niet onhandig? blijft makkelijk overal aan hangen...die van mij zijn met een simpele eindtakeling (heet dat zo?) afgewerkt..
Re: Luxemotor Iris
Zoiets heet een Spaanse takeling. Heb ze zelf ook, en ja ze blijven wel eens haken, maar het staat wel heel netjes vind ik.Boekel schreef: Vind je die eindsplits niet onhandig? blijft makkelijk overal aan hangen...die van mij zijn met een simpele eindtakeling (heet dat zo?) afgewerkt..
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Re: Luxemotor Iris
Ik heb aan beide zijden van de touwtjes een lus. Eindsplitsen zal je bij mij aan boord niet vinden. Die blijven altijd en eeuwig overal achter hangen
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Luxemotor Iris
Ik kan mij niet voorstellen dat een lus minder snel blijft hangen dan een eindsplits
Gr René ( De Stoere)
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Luxemotor Iris
deze touwtjes zijn om af te meren op de vaste ligplaats, dan vind ik een eindsplits mooier.
Ze zijn (hopelijk) wat weerbestendiger en net lang genoeg voor waar ze horen.
Als we varen gebruiken we touw dat dunner, soepeler en langer is.
Ze zijn (hopelijk) wat weerbestendiger en net lang genoeg voor waar ze horen.
Als we varen gebruiken we touw dat dunner, soepeler en langer is.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Luxemotor Iris
Ah dat verklaardWouter schreef:deze touwtjes zijn om af te meren op de vaste ligplaats, dan vind ik een eindsplits mooier.
Ze zijn (hopelijk) wat weerbestendiger en net lang genoeg voor waar ze horen.
Als we varen gebruiken we touw dat dunner, soepeler en langer is.
In mijn lange lijnen (50 meter denk ik, afgedankte landvasten van de marine) zitten ook aan beide kanten lussen gesplitst trouwens.