Luxemotor Iris

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Dit is de Iris te Amsterdam:

Afbeelding

Luxemotor (wad en sont vaarder volgens sommigen)
28 x 5 meter, gebouwd in 1927

Na een woonark verbouwd te hebben waren we op zoek naar een echt schip. De Iris is nog bijna in originele staat en zag er goed onderhouden uit. Daarom hebben we in juli 2011 het schip gekocht om erop te gaan wonen.

Het schip heeft het volgende aan boord:
Daf 575 met turbo
Kalkman 24 Volt 12 pk boegschroef
Zeise 4kW generator
Speck hydrofoor
ACV 33kW olieketel / boiler
een assortiment accu's met laders / inverters

De Iris is geregistreerd als monument bij de LVBHB en de bedoeling is om het zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat te houden / brengen.

De verbouwing is opgedeeld in een aantal stappen vanwege de kosten en om het te kunnen combineren met mijn werk:

1: verbouwen van het laadruim tot woonruimte
2: Machinekamer opnieuw indelen en laten voldoen aan het certificaat van onderzoek (CVO)
3: roef en stuurhut verbouwen / terugbrengen in originele staat.
4: Laadtuig plaatsen en schilderwerk buiten

Tot nu toe is alleen deel 1 afgerond, dus daar gaat dit onderwerp over.

Dit deel van het werk bestaat uit:
• Schip gereed maken voor verbouwing
• Alles opmeten en plannen maken / tekenen en bij andere schepen langsgaan voor nuttige tips.
• De huidige intimmering van het laadruim slopen en al het overige spul afvoeren
• De bilge schoonmaken en opnieuw in het vet zetten, daarna een werkvloer maken
• Het staalwerk laten doen
• Kabels en leidingen leggen
• Isoleren
• Intimmeren / schilderen / elektrische aansluitingen etc…

Het schip kwam zonder problemen door de aankoopkeuring en werfbeurt.
Onderwaterschip in de epoxy gezet en nieuwe anodes erop.
De vorige eigenaar heeft de machinekamer in goede staat achtergelaten en de motor gereviseerd. Ook de buitenkant van het schip is netjes in de verf gezet. Dit was 1 van de overwegingen bij de aankoop omdat ik daar voorlopig niet naar om wou kijken.

Het eerste halfjaar is besteed om de achter roef te verbouwen tot tijdelijke woonruimte (douche erin, meer kastruimte en het keukentje een beetje aanpassen). Het stuurhuis werd onze tijdelijke woonkamer, dus dit moest ook een beetje comfortabel gemaakt worden.
De oliekachel moest naar de machinekamer verplaatst worden en de watertank ontkoppelt.
Ook al het spul van de vorige eigenaar moest uitgezocht worden, 90% kon weg, de rest heeft misschien enige historische waarde.

Na het hele schip opgemeten te hebben werd het tijd om plannen te maken. Eerst op een rijtje zetten wat we wilden in het ruim:
1 grote en 1 kleine / gasten / kinderkamer
Washok
Badkamer met ligbad
Walking closet voor de dame.

Ook moest het geheel volgens de regels van Feng Shui (oosterse wijsheid) ingericht worden. Dit betekend bijvoorbeeld dat de badkamer niet aan een slaapkamer mag grenzen, zo weinig mogelijk “scherpe” hoeken, geen deur tegenover een bed, etc…

Het gratis programma Sketchup van Google is prima te gebruiken om de inrichting op uit te zetten, en is eigenlijk voor alles gebruikt. Het werkt wat makkelijker, en veel sneller dan Autocad, waar ik ook niet zo bedreven in ben.

Afbeelding
Dit is de plattegrond. Geel zijn werkbladen, groen en roze is kasruimte, blauw zijn bedden.
Voorin komt de grote slaapkamer, daarachter aan SB een washok met daarachter de badkamer.
Aan BB van voor naar achter de walking closet en de kleine slaapkamer.
Het grijze gedeelte is ongeveer 20cm verhoogd voor extra ballast , om het bad af te laten lopen naar de rioolpomp (in het washok), en zodat de Keuken (bruin) ook kan dienstdoen als bar 
Ik heb Sketchup ook gebruikt voor allerlei doorsnede tekeningen, werftekeningen etc.. Je krijgt er vanzelf handigheid in. Uiteindelijk het hele schip in 3D uitgetekend zodat je er “doorheen” kan lopen.

Nadat overeenstemming met het meisje was bereikt over de indeling kon ik met kerst 2011 beginnen om de oude intimmering te slopen:
Afbeelding

Afbeelding
Van het sloop materiaal heb ik de goede underlayment platen bewaard om een werkvloer van te maken. Ook waren er balken genoeg om alle nieuwe muren mee te zetten.

Daarna de bilge schoonmaken:
Afbeelding

Afbeelding
De bilge in vier delen opgedeeld omdat er nog best veel spul in het ruim lag. En dan een paar weken s’avonds en in de weekenden krabben. Dit was het punt waarop mijn vrouw vraagtekens ging stellen bij de haalbaarheid van de onderneming

Afbeelding
De bilge in het nieuwe vet gezet, van dat spul dat je moet verwarmen. Het vroor knap, maar toch de luiken opengezet want de dampen die van zo’n pannetje vet komen zijn niet lekker.

Afbeelding
De bestaande ballast bestond uit blokken beton van ongeveer 90x25x25. Deze heb ik tussen de sporen gelegd, en rusten op rubbermatten met een hardhouten plaatje erop.

Afbeelding
Van een buurman kon ik een paar ton stalen ballast overnemen, dat er ook allemaal tussen gelegd, voorin het ruim zodat het voorschip wat dieper komt te liggen. De kimmen opgevuld met stoeptegels.


Nu de bilge helemaal geconserveerd is kon er een werkvloer gemaakt worden:

Afbeelding
De verhoging in het midden van het ruim kon niet al te hoog worden, dus hier wordt de vloer onderbroken, en de ballast blokken dwars op de onderste laag gelegd.

Afbeelding
Werkvloer klaar. Op de verhoging de nieuwe patrijspoorten en daarnaast de (veel te grote) rol rubber om de ballastblokken op te leggen.
Laatst gewijzigd door Wouter op wo nov 20, 2013 5:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door johan »

I like a man with a plan...
Stap voor stap en goed gepland en overlegd. Je gaat er een pracht van een woning op het water van maken!!

Vraagje: waar komen je watertanks? ik zie die niet staan op de plattegrond.
Sketchup vind ik trouwens ook een prachtig tooltje om mee te tekenen, zeer intuïtief in tegenstelling tot Autocad.

succes en houd ons regelmatig op de hoogte van de vorderingen aub.

rts
johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Luxemotor Iris

Bericht door WillemB »

Een mooi project Wouter. En je pakt het allemaal bewonderenswaardig aan.


Ga je alles nog isoleren en zo ja op welke manier?
Ik ben eerdaags aan het isoleren van mijn boot toe nl en ben aan het oriënteren. :?

Gr Willem B :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door dconel »

johan schreef:... zeer intuïtief in tegenstelling tot Autocad.
Dat kan je niet zeggen. Ik teken voor m'n werk en vind de programma's van autodesk juist zeer intuïtief. Uiteraard kan me goed voorstellen dat voor iemand die niet voor z'n werk tekent Sketchup geweldig is!

Wouter: erg mooi bootje en wat mooi formaat ook! Zelf zou ik ook heel graag op een luxemotor willen wonen welke nog de karakteristieke eigenschappen bezit. Ik vind het ook erg mooi werk dat je verzet, ziet er netjes uit dus ik ga jouw draadje met plezier volgen :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Bedankt voor de reacties!

Johan,
Oorspronkelijk had het schip een 500L watertank in de machinekamer en een 1000 liter tank in het ruim (die witte bak op sommige foto's), die laatste paste niet in de plannen.
In mijn eerste ontwerp had ik een tank onder het tweepersoons bed, daar kun je zo 1000 - 1500 liet kwijt. Maar dit bleek volledig in strijd met de regels van Feng Shui (geen water in de slaapkamer), dus dat ging niet door. Hij komt nu of in het vooronder, of boven de schroefas. Voor beide heb ik vooorbereid met een leiding door de bilge.
Vooralsnog is het prima te doen met 500 liter, we liggen met een permanente slang naar de wal.

Willem,
Isolatie is gedaan met schuim. Van alle opties leek dit verreweg de beste. In volgende berichten zal ik wat plaatjes zetten en het verder toelichten.

groet, Wouter
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Luxemotor Iris

Bericht door sambeek »

Wouter schreef:In mijn eerste ontwerp had ik een tank onder het tweepersoons bed, daar kun je zo 1000 - 1500 liet kwijt. Maar dit bleek volledig in strijd met de regels van Feng Shui (geen water in de slaapkamer), dus dat ging niet door.
Hoe moet ik dat nou zien of voorstellen? de regels van Feng Shui, geen water in de slaapkamer, en andere zaken.
Waarom heeft hij deze regel dan zo bedacht?
Douche ruimte niet direct aansluitend aan slaapkamer, kan ik me nog wat bij voorstellen (vanwege privacy) maar dat zal het wel niet wezen denk ik.
groet Terpstra / SAMBEEK
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Luxemotor Iris

Bericht door WillemB »

Wouter schreef:Bedankt voor de reacties!

Johan,
Oorspronkelijk had het schip een 500L watertank in de machinekamer en een 1000 liter tank in het ruim (die witte bak op sommige foto's), die laatste paste niet in de plannen.
In mijn eerste ontwerp had ik een tank onder het tweepersoons bed, daar kun je zo 1000 - 1500 liet kwijt. Maar dit bleek volledig in strijd met de regels van Feng Shui (geen water in de slaapkamer), dus dat ging niet door. Hij komt nu of in het vooronder, of boven de schroefas. Voor beide heb ik vooorbereid met een leiding door de bilge.
Vooralsnog is het prima te doen met 500 liter, we liggen met een permanente slang naar de wal.

Willem,
Isolatie is gedaan met schuim. Van alle opties leek dit verreweg de beste. In volgende berichten zal ik wat plaatjes zetten en het verder toelichten.

groet, Wouter
Bedankt Wouter,

Ik dacht zelf ook aan schuim, welk bedrijf heeft het bij jou gedaan?
Mijn keuze gaat naar Frytherm bv in Friesland,die wil het doen als hij een keer in de buurt is.( Niet al te duur)

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Luxemotor Iris

Bericht door schipper-willem »

Wouter, na dat ik alles op me in heb laten werken, denk ik dat je nogal eens tegen Feng Shui aanloopt, het is namelijk bijna niet mogelijk om een vaarklaar schip te creëren, en dan niet op één of andere manier de slaapkamer niet met water in aanraking te brengen, dan moet je haar maar op het droge laten.
Overigens vind ik dat je een mooie luxe motor tot je beschikking hebt, uit een periode waar ik als kleine jongen tegenop keek.
Dat je het schip "rechter" op het water laat liggen is natuurlijk voor het woomgerief van aanmerkelijk belang, echter een lege luxe motor lag natuurlijk niet recht, daar het gewicht achterop was, zeker met de vroegere langzaamlopers als hart van het schip.
Jammer dat je het schip niet half geladen kan laten ogen, dat zou echt tot zijn recht komen in het prachtige plaatje, en ook nog eens zeewaardiger overkomen.
Helaas kunnen al onze wensen niet volledig vervult worden, sterkte met die puist werk die je toch maar even verzet, respect heb ik wel voor zoveel ambitie.
Groeten, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door popeye »

Ik slaap altijd heerlijk boven mijn 100 liter watertank, :D en Feng Shui, daar haal ik wel een keer nasi goreng speciaal wanneer ik geen zin heb om te koken. :wink:

Groet Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Tja, Feng Shui. Eerst dacht ik ook dat ik de meest praktische indeling kon maken, maar dit stuitte toch op onverwacht verzet. Daarom heb ik me toendertijd een beetje verdiept in deze oosterse wijsheid, ook om tegen argumenten te hebben :)
Het is meer dan duizend jaar geleden in China bedacht. Oorspronkelijk zullen veel van de regels wel nut hebben gehad (geen toilet naast slaapkamer ivm hygiene). Mijn vrouw vind het erg belangrijk, en als je toch je eigen huis ontwerpt krijg je de kans om het toe te passen.
Ook in de huidige tijd hebben sommige aanwijzingen wel zin. Zo stelt Feng Shui bijvoorbeeld dat je dicht bij de ingang van je huis iets moois of dierbaars moet plaatsen, dit zorgt ervoor dat je je snel prettig voelt zodra je thuiskomt . Prima allemaal, ik geloof niet zo in goede en slechte energie enzo, dus we hebben een beetje een middenweg gevonden.
een van de regels is ook dat je het huis zoveel mogelijk opgeruimd houd, rondslingerende spullen zorgen voor slechte energie, dus daar heb ik de dame ook opgewezen (ieder nadeel heb ze voordeel).
En ja, waarom er geen watertank onder het bed mag, terwijl het vlak van de boot 30 cm lager omgeven is door water is me ook een raadsel :)

Schipper Willem: Ik heb geprobeerd het schip bijna gelijklastig te krijgen (diepgang achter - diepgang voor = 40 cm ongeveer). Dit is ook wel handig omdat je dan weet waar eventueel bilgewater heen loopt. Ik weet echter niet hoe deze schepen er half geladen bij lagen, het lijkt me dat ze dan ook wat vooring het ruim gooiden om de boeg naar beneden te krijgen, en de vaareigenschappen te verbeteren. Of bedoel je dat de totale inzinking groter zou zijn in halfgeladen toestand?

Willem B: voor het schuim heb ik gekozen voor Elastospray van BASF, en het laten doen door Smit Isolatiegroep (http://www.smitisolatiegroep.nl) mag je hier eigenlijk verwijzen naar producten / bedrijven?
Als je googled op [elastospray 1622 technisch informatieblad] kun je een datablad vinden. Het belangrijkste is de Warmtegeleidingcoëfficiënt en de indicatie van brandveiligheid.
Als ik in de volgende toevoegingen aan dit ondewerp bij het isoleren aankom zal ik er wat foto's bij zetten, en er wat verder op ingaan.

Groet, Wouter
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Luxemotor Iris

Bericht door sailor wim »

Wouter schreef:) mag je hier eigenlijk verwijzen naar producten / bedrijven?
Als je googled op [elastospray 1622 technisch informatieblad] kun je een datablad vinden. Het belangrijkste is de Warmtegeleidingcoëfficiënt en de indicatie van brandveiligheid.
Als ik in de volgende toevoegingen aan dit ondewerp bij het isoleren aankom zal ik er wat foto's bij zetten, en er wat verder op ingaan.
Hoi Wouter,
Het forum is er voor kennis te delen en dat is overduidelijk wat je nu doet, dus graag die link erbij.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Luxemotor Iris

Bericht door sailor wim »

Hoi Wouter,
http://nos.nl/artikel/476867-strengere- ... chuim.html
Mooier kan je een schip niet isoleren denk ik, maar een schip is ook nog minder geventileerd als een kruipruimte.
Dus ik zou daar ook even over nadenken.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Luxemotor Iris

Bericht door sambeek »

Hallo Wouter, ik had al even gegoogled. Vele zaken zijn logisch, althans :wink: .
Wel leuk dat je het zoveel mogelijk op deze manier doet.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door popeye »

sailor wim schreef:Hoi Wouter,
http://nos.nl/artikel/476867-strengere- ... chuim.html
Mooier kan je een schip niet isoleren denk ik, maar een schip is ook nog minder geventileerd als een kruipruimte.
Dus ik zou daar ook even over nadenken.
Gr Wim.
Volgens mij gaat dat over gevallen waar het niet goed ging maar volgens mij heb je normaal geen problemen.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Plaats reactie