Even voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

DirkR
Berichten: 59
Lid geworden op: do okt 30, 2014 10:35 am
Locatie: Middelharnis

Even voorstellen

Bericht door DirkR »

Hallo allemaal,
Ik ben Dirk 46 jaar en al jaren trouwe lezer van dit leuke en leerzame forum.
In mijn kinderjaren al begonnen met varen eerst met een vlot later met een stalen roeiboot.
Rond mijn 20e het bootje verkocht en zo'n 15 jaar boomloos geweest.
10 jaar geleden ging het toch weer kriebelen toen mijn zwager een polyester bootje van 3,5 meter weg wou gooien.
Inmiddels zijn we 5 boten verder elke keer opknappen en weer een leukere (grotere) gekocht.
onze huidige boot (3 jaar geleden gekocht) is een De Ruiter Trawler van 12,85m waar we veel plezier aan beleven.
Het bouwjaar is 1978 met een Ford Lehman voortstuwer.
We hebben het schip met veel achterstallig onderhoud gekocht en het opknappen doe ik al 3 jaar met veel plezier.
Op http://www.mijnalbum.nl/Album-TBIBXJNB- ... -Boot.html staan foto's van het opknappen van de buitenkant.
Inmiddels ben ik weer wat verder met aanpassingen maken ik zal daar binnenkort nog foto's van toevoegen.
We hebben al verschillende mooie tochten gemaakt waaronder 2x een rondje Belgie en 1x Maas Moezel Rijn.

Gaan jullie vooral door met posten op dit forum!

M.v.g.

Dirk
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Even voorstellen

Bericht door KarelE »

Welkom!

Stoer ding met die hijsogen! Scheelt een hoop getob met het zoeken van de juiste plek voor de singels.

Frank, hier kloppen de kimkielen wel!


Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Even voorstellen

Bericht door Marie Christina »

Wat een mooie boot!
En die witte bies bóvenaan.
Mooi gevonden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Even voorstellen

Bericht door stevedem »

mooi schip !
Heb je album ook even doorgekeken, mooi werk ! Respect !

Hoe lang ben je hier nou mee zoet geweest, van het op de kant zetten tot het weer te water laten ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Even voorstellen

Bericht door sambeek »

Mooie boot en die ogen, das wel lekker handig. :)

Heb ook nog even je album bekeken, grondig aangepakt hoor.
Laatst gewijzigd door sambeek op wo nov 05, 2014 4:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Even voorstellen

Bericht door RuudMal »

Hallo Dirk,

Welkom op het Forum. een "de Ruiter" blijft altijd wel een mooi schip. Het onderhoud heb je grondig aangepakt. is met de leeftijd van het schip ook wel eens nodig. Maar gezien hoe je het hebt aangepakt weet je nu wel waar je mee vaart.

Ik zie ook dat je uit Middelharnis komt of is dat alleen de thuishaven ?
Wij liggen daar ook, halverwege het havenkanaal die rode boot bij het zwarte loods. we zullen elkaar vast wel eens spreken. Wij hebben Middelharnis als thuis haven maar wonen er niet.

We gaan je volgen. Veel vaarplezier!

Gr
Ruud
Ancora Imparo
DirkR
Berichten: 59
Lid geworden op: do okt 30, 2014 10:35 am
Locatie: Middelharnis

Re: Even voorstellen

Bericht door DirkR »

Dank voor al die positieve reactie's ik wordt er bijna verlegen van :lol:
Ja die hijsogen zijn ideaal dat deden ze destijds op al die De Ruiters
Ik heb er ook de originele hijskabels bij die lagen nog ingevet verstopt op de boot
Wat ik wel bij veel zusterschepen zie is dat ze de hijsogen op het achterdek verwijderd hebben bijv i.v.m. een teakdek
ik laat ze lekker zitten tijdens het zomerseizoen heb ik kisten op het achterdek staan die er overheen staan dus heb er geen last van
De werkzaamheden in de fotoserie heb ik uitgevoerd van sept 2011 tot juni 2012 dat was wel gekkenwerk maar die term heb ik op dit forum al meer gehoord
ik heb ook plechtig moeten beloven deze boot niet meer te verkopen
We wonen en liggen i.d.d. in Middelharnis ik zal volgende keer als ik uitvaar even opletten Ruud ik denk dat jij bij de Parkhaven ligt?
Ik zal nog een foto toevoegen van voor de koop
Gr Dirk
Afbeelding
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door dconel »

Joepie weer een Dirk er bij, nog even en we nemen het forum over; http://www.dirkspraet.nl :lol:

Het lijkt me een robuust jacht en hij ziet er netjes uit. Het vele werk heeft geloond!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: Even voorstellen

Bericht door Nieuwkoop »

Hallo,

Ik heb de fotoserie bekeken en kan niet anders zeggen dat het professioneel vakmanschap is.
Nu een onbescheiden vraag, wat heeft het schip je nu los van het werk gekost?
Je hoeft geen bedrag te noemen, maar is dit lonend t.o.v. direct een net schip kopen?
De prijzen zijn momenteel heel gunstig voor mooie schepen.

De binnenkant moet nog aangepakt worden zeker.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Even voorstellen

Bericht door schipper-willem »

Nieuwkoop, wellicht is het onder je handen groeien van het doel wat je voor ogen hebt belangrijker dan geld, zelf heb ik dat tenminste zo ervaren.
Natuurlijk kun je op deze manier ook "sparen" voor je project, dus wat uitsmeren, en kom je dan op het eind op een zelfde bedrag als een kant en klare boot, zit er wel veel van jezelf in met voldoening achteraf.
Groeten, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: Even voorstellen

Bericht door Nieuwkoop »

Zeker waar Willem, maar er zijn wel een paar discussiepunten.
Je moet in de gelegenheid zijn om zo'n project te doen.
Je moet het kunnen, gereedschappen hebben, een soort machine fabriek tot je beschikking hebben enz.
Enorm veel tijd insteken en ........ geld.

Als je dat allemaal tot je beschikking hebt, blijft toch de vraag of de voldoening dat allemaal goedmaakt.

Ik maak graag dingen en restaureer ook motoren, boten, meubels wat dan ook als ik tijd heb.
Is hobby en leuk.
Het is echter de vraag of zo'n groot project (net als deze trawler) financieel verstandig is.

Kom je behoorlijk onder de waarde uit heeft het zin en geeft het zeker voldoening als je het ook leuk vindt om te doen.
Maar het gebeurd ook dat men beter iets had kunnen kopen wat minder werk behoeft als uitgangspunt.

Mee eens dat je op den duur een schip hebt wat je niet had kunnen kopen kant en klaar.
Maar mijn vraag blijft, is dat hier zo?
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Even voorstellen

Bericht door Wouter »

Hoi Nieuwkoop,

Ik denk dat in het geval van grote projecten, als onroerend goed en schepen zoals hierboven, andere factoren spelen dan enkel financiele.
Vooral tijd omdat je gedurende de periode dat je aan het opknappen bent nauwelijks gebruik kunt maken van je project, omdat je tijd moet inleveren voor andere zaken als familie en vrienden, maar ook omdat het je de ruimte geeft onderdelen bij elkaar te sparen en met een lagere investering te beginnen.
Eigenwaarde is ook belangrijk vanwege de voldoening doe het geeft om iets zelf te maken, volledig naar eigen wens.
Ook ben je in tegenstelling tot de kleinere projecten die je als voorbeeld aanhaalt vaak ook gebonden aan het project; tussentijdse verkoop is vrijwel zeker verliesgevend.
Mensen die voldoende middelen hebben om een nieuw schip aan te schaffen zullen vrijwel nooit besluiten om een opknappertje te kopen, hoogstens besluiten ze de afwerking gedeeltelijk zelf te doen, zodat het een overzichtelijke investering is waar je relatief makkelijk uit kunt stappen.

Waarschijnlijk is het opknappen van een schip altijd het geld wel waard, maar ik ken iemand die er een echtscheiding aan over hield, dus het blijven afwegingen.

groet, Wouter
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Even voorstellen

Bericht door wout.bij »

ik ben blij dat er ook mensen zijn die iets kopen wat al klaar is, anders raak ik mijn restauratieprojectjes nooit kwijt :D
ik houd dus altijd in mijn achterhoofd of iets financieel uit kan, qua uren kijk ik helemaal nergens naar en heb ik het ook nooit bijgehouden, met mijn vorige boot ben ik 7 jaar bezig geweest voor ie mij naar de zin was, de huidige ongeveer een jaar of twee, het is bij mij dus zo, leuk wanneer het uit kan financieel, maar de hoofdredenen is omdat ik het leuk vind om van niets iets te maken, en wanneer je het dan ook nog eens kunt delen met anderen ist ie helemaal mooi.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
DirkR
Berichten: 59
Lid geworden op: do okt 30, 2014 10:35 am
Locatie: Middelharnis

Re: Even voorstellen

Bericht door DirkR »

Hallo Nieuwkoop,

Je vraag is inmiddels door je zelf en de anderen al beantwoord.
Wij hebben dit schip voor een heel redelijke prijs kunnen kopen, er was een klik met de verkoper.
Hij was al diverse keren door handelaren benaderd maar dat wou hij beslist niet.
Ik doe alles zelf en zo als Wout ook al opmerkt mijn uren daar kijk ik niet naar.
Het opknappen is voor mij een deel van de hobby ik doe het graag en het geeft veel voldoening.
En inderdaad op deze manier kun je de kosten goed spreiden elk jaar wat.
Binnen pas ik ook stapsgewijs e.e.a. aan hij is eenvoudig maar degelijk ingetimmerd.
Ik probeer wel altijd te kunnen varen tussen en onder het klussen.
We hebben nu in 3 jaar bijna 7000 km gevaren en met veel plezier.
Wij varen zomer en winter mits er geen ijsgang is.
Toevallig dit weekend ook weg we gaan zo weer richting de thuishaven.
Ik zie de boot als een vakantiehuisje maar dan verplaatsbaar :D

Groet Dirk
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Even voorstellen

Bericht door WillemB »

Ik persoonlijk werd, als bootliefhebber, geraakt door een foto op Marktplaats.
Mij persoonlijk liet het bootje me niet meer los.....alleen die achterkant was lelijk....tja wat doe je dan.
Opknapper,bod gevraagd. (Dat was mooi want Dagobert Duck ben ik niet bepaald als gescheiden ouder van 3 kinders en een brandweersalarisje)
Maar als zo'n bootje je pakt dan wordt je heel vindingrijk om het te verwezelijken.
Uitsmeren is dan de uitgelezen methode. Bovendien is mijn vrouw "om" en is een wonder met de kas.
Elke boot die ik zou kopen zou ik altijd naar mijn wensen veranderen,dus dan maar goed,zij het in termijnen
Qua werkplek moet je ook vindingrijk zijn. Ik doe dingen op de brandweer.
Maar ik vaar in seizoentijd(niet bij te mooi weer) naar de sluis van Spaarndam en daar op het ijtje,voor anker,of een steiger,maakt niet uit,ga ik schuren,slijpen,schilderen of lassen. Via een aggregaat.
Afbeelding
Binnen in boot is mijn werkplaats in de haven.(Bij geen mooi weer)
Momenteel is de "Onze Jan" op het droge,tussen bootjes.
Dan bouw ik van tengels,lijmklemmen en zeil van de Action(wereldshop voor je boot), een tent.(Een heuze partytent om mijn boot woei weg :lol: )
De voortgangsresultaten op de laatste foto's heb ik gedaan zonder dat men last heeft van mij.( Ik koos het weer uit waarvan ik vrij zeker wist dat er geen buren zouden zijn. :wink:
Ik doe deze dingen het liefst met slecht weer,koud of beetje regen,of wat wind.
En als mensen zien dat je je voorzorgsmaatregelen serieus hanteert dan kan er veel bij onze haven.(Mocht er toch stof zijn op andere boten dan maak ik dat schoon)
Het opscharrelen van materiaal is tweede natuur geworden.
Op sommige dingen bezuinig ik niet maar daar spaar ik dan voor.
Het is een way of life,een boot. Maar zo ontzettend leuk.
En een forum waar mensen op één lijn zitten geeft de beginneling moed :wink:

Gr Willem :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
Plaats reactie