Vita nova - verloop restauratie

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door WillemB »

Hoi Peter,

Ik heb jouw project, tijdens internetstruinen, ook op een ander forum gezien. :)

Heerlijk om te zien hoe jij het aanpakt.
Jou project lijkt wel wat op die van mij nl.

Ik stond laatst in dubio....met wat zou ik het staal van mijn kuip gaan gronden?

Toen belandde ik bij jou project.
Na je foto's bekeken te hebben en je opmerkingen heb ik besloten om ook de combi van menie/Owatrol te gebruiken.

Wat kan een bootje je toch diep van binnen raken hè?

Ik blijf je zeker volgen :wink:

Groet, Willem
Laatst gewijzigd door WillemB op ma apr 06, 2015 12:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter een anker kwijt dan het schip.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door Peter-J »

Ha die willemb,

JE hebt gelijk, een boot grijpt je helemaal. Bijna al mijn tijd denk ik er aan of ben ik er mee bezig. Ben ook inderdaad op een ander forum actief maar heb het idee hier wat meer tussen de gewone jongen/man te zitten. En dat ben ik ook denk ik.

Hoe is jou inrdruk met de owatrol/menie?

Onze projecten lijken zeker op elkaar. Alleen jou basis was vaarbaar. Die van mij na noodreparaties en zes tubes kit was het lekken onder controle te houden. Drie dagen zo in het water gelegen en snachts om de twee uur de wekker om het water weg te pompen. En toch sliep ik heerlijk!

Ook jou openslaande deuren komen er bij mij in. Geweldig!

Zal binnenkort weer wat foto's plaatsen.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door WillemB »

Hey Peter,

Leuk om te horen dat de deuren ook bij jou in de smaak vallen.
De Owatrol/menie zit er nu 3 lagen op.
Het blijft een grondlaag dus ga ik het wel afschilderen.

Ik kan me voorstellen dat je (schoon)pa gezegd heeft..Waar begin je aan?
Mijn pa wel.....en toen hij zag ,dat ik wat zag in dat bootje. :) zei hij dat ik hem wel helemaal moest strippen.
Dat ik met mijn gedachte al bij " achterkajuit weg en een open kuip" was wist hij niet. :lol:

Je hebt gelijk dat hier veel gelijkgestemden zijn.
Ik lag in Aalsmeer(Westeinde plas) en toen zijn Schottel en Sailor Wim langsgekomen met de boot.
Die lagen aan de overkant en waren benieuwd naar mijn project. Hele ochtend met een bakkie lekker zitten bomen over boten.
Kijk en dat is nou de sfeer die ik op dit forum fijn vind.

Kom je ook op de forumdag in april? Zou leuk zijn.
Aan verhalen dan geen gebrek :D

Groet,

Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Ik heb nogal wat liters Owatrol weg laten lopen in mijn boot.
En je eigen menie/Owatrol mengsel roeren is goedkoper en net zo goed.
En vind ik het voor de 1 comp. verf een mooie ondergrond voor de voorlak.
Ik heb Owatrol een tijdje niet toegevoegd omdat ik dat niet durfde bij een lak met Urethaan verrijking.
Nu vind ik de opgebouwde verflaag te hard geworden in de zon en zijn de beschadigingen groter (kratertjes) als voor die tijd.
Verder heb ik ook goede ervaringen met gekookte lijnolie met wat extra siccatief erbij dan droogt het wat sneller.
Soms zit er in gekookte lijnolie al wat siccatief toegevoegd.(heerlijk spul voor de holle ruimtes)
Veel oude vrachtschepen bv. een spits of recreatie slepers zie je vaak ook boven de waterlijn in een dergelijk product staan, het lijkt dan net of deze gevernist zijn.
Afgelopen vakantie kwam ik de Damsterdiep tegen, de schipper Ruud zet al 25 jaar zijn beloopbare dekken in een mengsel van Owatrol met een scheut zwarte lak en wat siccatief erbij gemengd en het ziet als een zonnetje uit.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door Peter-J »

al weer een tijd geleden dat ik wat geplaatst heb. zal weer wat foto's uploaden
Afbeelding
noodramen geplaatst voor de grote ramen.

Afbeelding
aan de binnenkant ook veel werk. hier bezig met het verwijderen van de oude motorfundatie. wat een klus. veel stukken op elkaar tegen elkaar aan weet ik allemaal nog meer er in gelast in de loop der jaren.

Afbeelding
het ruimt al aardig op!

Afbeelding
ook hier heeft het roestmonster aardig zijn werk gedaan.

Afbeelding
doorkijkje

Afbeelding
het groot niet te vermijden werk kwam in zicht. gewapend met een schraapstaal, staalborstels en slijptol met schuurschijf alles te lijf gaan.
wat een rotklus, maar zo trots als ik na een paar uur het in de owatrol menie kon zetten. dan was het allemaal weer goed!

Afbeelding
heb de hele boot zo gedaan, inclusief plafonds wanden en noem maar op. elke millimeter heb ik gezien......

Afbeelding
op de helft...

Afbeelding
uiteraard in de punt ook!

Afbeelding
hier het resultaat van de grootste operatie aan dit scheepje....

wordt vervolgd!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door Jef-Tengro »

Wat een mooi project, als je alles leest met de foto's er bij dan leef je je helemaal in haha. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Succes met klussen.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door edje »

mannen,

ik zie dat jullie owatrol gebruiken. prima spul, maar bedenk wel dat als je zoutwater overkrijgt owatrol oplost. zou zonden zijn van al je noeste arbeid.

Geweldig project!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door Marie Christina »

Owatrol lost op in zout water?
Echt?
Ik heb het op menig coaster gebruikt om de mahoniehouten (stuurhuis)deuren ermee te behandelen.
Nooit gemerkt dat het weer oploste, hoor.

Maar wellicht was dat een ander type Owatrol, dat weet ik zo niet meer.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door WillemB »

Mooie foto's Peter!

Heerlijk om je project ff te lezen....ik ben ook net thuis,na een hele dag op de boot te hebben gewerkt.
Regen...-2 onder nul....het moet af.
Ga zo door,ga zo door :wink:

Gr Willem Bakker.
Beter een anker kwijt dan het schip.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door Peter-J »

het is al weer een tijd geleden, tijd voor wat nieuwe foto's!
Afbeelding
zoals op de vorige foto te zien is een heel groot stuk van de oude kiel verwijderd. deze was op diverse plekken slecht en ik had besloten om hem in zijn geheel te gaan vervangen.

Afbeelding
best spannend, zoveel mogelijk noodvoorzieningen getroffen om de romp in model te houden.

Afbeelding
hier de nieuwe kano, laten maken door een contructiebedrijf. trailertje vond het niet echt fijn maar we hebben de rit overleefd.

Afbeelding
in mijn eentje de bak onder de boot gekregen vanaf de grond. kunst en vliegwerk. ik had een mal gemaakt van karton van de bak en deze gebruikt als slijpmal voor in de boot. toen de bak in de boot ging moest ik op 1 plekje nog iets weghalen. voor de rest gleed hij zuigend naar binnen. het laatste stukje gedaan met de krik uit de auto van mijn collega die bijna te laat was om mij te helpen. (kan moeilijk wachten zeg maar)

Afbeelding
even een doorkijkje.....

Afbeelding
de bak van binnen afgelast en de balken voor de motor zitten er al weer in. ik heb gekozen voor een bak zodat ik de motor kon laten zakken. dit om iets meer hoogte te creëren in de stuurhut. het gat op de foto is voor de snelheidsmeter.

Afbeelding
en uiteraard is mijn schoonvader er weer als de kippen bij om alles van een laagje verf te voorzien!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door sambeek »

Peter, het ziet er pico bello uit hoor. Knap stukje werk door al dat harde zwoegen. Handig z'n schoonvader. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door Wouter »

Het ziet er van binnen weer maagdelijk uit. misschien kun je het met perspex aftimmeren, dan blijf je het zien :D
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door WillemB »

Hoi Peter,

Knap stuk werk hoor, de nieuwe kiel.
Heb je al een plattegrond voor de indeling?....ben benieuwd.

Verder chapeau hoe grondig je alles aanpakt.

Gr Willem :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door Peter-J »

zo daar ben ik maar weer eens, schiet aardig op richting de zomer. en na 4 jaar klussen ziet het er naar uit dat hij dit jaar het water in raakt.
Afbeelding
kurk aan de binnenzijde geplakt ter isolatie.

Afbeelding
eerste raam weer geplaatst, uurtje bezig geweest in mijn eentje. volgende dag drie ramen geplaatst in half uurtje samen met mijn schoonvader.

Afbeelding
schroefas geplaatst en gat gemaakt voor python drive.

Afbeelding
alles mooi in lijn na een hoop proberen. schroefas draait met 1 vinger rond.

Afbeelding
motor geplaatst nadat ik zelf de motorsteunen opnieuw heb moeten ontwerpen en maken. laten uitsnijden op mijn werk van 16 mm staal. moet wel goed zijn dacht ik zo.

Afbeelding
langzaamaan komt er weer een vloer in de boot. zonde... liep veel lekkerder door de boot zonder het frame! haha

Afbeelding
dit zijn foto's van het voorjaar. bij mooi weer ook weer buiten aan de gang. hier verder met de schroefas en hak.

Afbeelding
zoiets is het geworden. en er tevreden over.

Afbeelding
vloerplaten worden ook al weer gezaagd en op zijn plek gelegd. het wordt in 1 keer een boot.

Afbeelding
ja en als je een vloer hebt kun je die gelijk weer vol zetten met je rotzooi.....

Afbeelding
er hoort ook nog zoiets onder een boot als een roer heb ik mij laten vertellen. hier ben ik bezig om de roerkoning er in te lassen.

Afbeelding
niet de beste foto maar dit is de deelbare roer as.

Afbeelding
frames gemaakt voor drinkwater en diesel tanks.
aan beide zijden van de boot komen dezelfde hoeveelheid. 250 liter schoon water en 102 liter diesel mee straks. kunnen we wel een tijdje mee vooruit dacht ik zo.

Afbeelding
daar is hij weer, mijn schoonvader. dit was de laatste keer dat hij dit gedeelte ging schilderen. heeft de lagen geteld. het zijn er minimaal 7 geworden. (zal als we helemaal klaar zijn nog wel een keertje gedaan worden)

Afbeelding
hier bezig met het roer te maken. ik maak een schilling roer naar het voorbeeld van de bekende heer boekel.

Afbeelding
best aardig gelukt al zeg ik het zelf.

Afbeelding
via onze hofleverancier tegen deze teak deuren aangelopen. precies in mijn maat die ik zocht. ikzelf ga er 3 gebruiken en het waren er 4. (kan dus nog 1 keer een foutje maken bij het zagen....)

tot zo ver maar weer. een korte samenvatting van de afgelopen maanden. de boot is nu sinds een week klaar om gestraald te worden. een rare gewaarwording als je na 4 jaar werk in 1 keer op zaterdagmiddag je laatste las glad slijpt en dan niet meer weet waar je de volgende las moet leggen.... eerst gaat hij nog zo in het water om te kijken of ik niets vergeten ben en alles waterdicht is. als hij daarvoor slaagt gaat hij gestraald worden en in de epoxy primer. er zal na het stralen nog wel hier en daar een putje opgelast moeten worden, daar ben ik niet bang voor.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door dconel »

Dat ziet er netjes uit, je levert mooi werk. Ik ben benieuwd hoe de boot uit het stralen komt, zal wel meevallen met de gaatjes denk ik :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie