Vita nova - verloop restauratie
Moderators: sailor wim, frank
Re: voorstellen en mijn project!
vorige week dinsdag de vuurdoop... of eigenlijk de waterdoop. na 3 jaar werk (niet achter elkaar natuurlijk) was het eindelijk zo ver. het scheepje ging in de plomp om te kijken of al mijn laswerk dicht zou zijn.
na een grondige inspectie door mij en mijn schoonvader bleek dat hij helemaal dicht was. wat een mooi moment!
steun gemaakt voor de hydraulische cilinder.
ook gelijk begonnen met de stuurleidingen
gelijk ook maar nieuwe slangen laten persen voor de flexibiliteit. pff niet goedkoop allemaal maar wel de moeite waard.
alles mooi in de beugels
gelijk ook maar de vetsmeerleiding gemaakt voor de schroefas en roerkoning. door middel van nog te plaatsen afsluiters kan ik kiezen welke ik wil doorsmeren.
nog net voor de bui uit het nieuwe dakraam kunnen plaatsen
vanmiddag de vetsmeerinstallatie afmaken en de fundatie voor de drinkwaterpomp er in maken.
het mooie en fijne werk komt er aan. heb mijn waterlock ook al berekend en ontworpen. die ga ik van 4mm rvs maken. de uitlaat zelf ga ik van slang maken. moet alleen nog een manier bedenken/vinden om de slang mooi door de boot heen te beugelen. los vind ik maar niks.
na een grondige inspectie door mij en mijn schoonvader bleek dat hij helemaal dicht was. wat een mooi moment!
steun gemaakt voor de hydraulische cilinder.
ook gelijk begonnen met de stuurleidingen
gelijk ook maar nieuwe slangen laten persen voor de flexibiliteit. pff niet goedkoop allemaal maar wel de moeite waard.
alles mooi in de beugels
gelijk ook maar de vetsmeerleiding gemaakt voor de schroefas en roerkoning. door middel van nog te plaatsen afsluiters kan ik kiezen welke ik wil doorsmeren.
nog net voor de bui uit het nieuwe dakraam kunnen plaatsen
vanmiddag de vetsmeerinstallatie afmaken en de fundatie voor de drinkwaterpomp er in maken.
het mooie en fijne werk komt er aan. heb mijn waterlock ook al berekend en ontworpen. die ga ik van 4mm rvs maken. de uitlaat zelf ga ik van slang maken. moet alleen nog een manier bedenken/vinden om de slang mooi door de boot heen te beugelen. los vind ik maar niks.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
- paure nesci
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: voorstellen en mijn project!
daar hoort een boot,.....IN T WATER !
mooi werk joh ! veel plezier !
mooi werk joh ! veel plezier !
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
- Locatie: IJmuiden
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Re: voorstellen en mijn project!
Hoi Peter,
Dat is heel erg mooi werk,man.
Ziet er allemaal splinternieuw uit.
Mijn welgemeende complimenten
Gr Willem.
Dat is heel erg mooi werk,man.
Ziet er allemaal splinternieuw uit.
Mijn welgemeende complimenten
Gr Willem.
Beter een anker kwijt dan het schip.
Re: Vita nova - verloop restauratie
zo, maar weer eens een update toevoegen aan dit verslag. werd wel eens een keertje tijd vond ik zelf.
allereerst maar eens de motor weer uit de bak getakeld. deze verdiende ook nog wat aandacht. vooral cosmetisch.
de ruimte onder de motor was nog kaal staal waar regelmatig wat water in stond. hier ben ik nog wel even mee bezig geweest om het schoon te maken en gereed te krijgen voor een laag sigma 280. ik wilde speciaal onder de motor een 2componenten verf welke tegen olie en andere zaken zeer geschikt was.
als het dan weer voor de eerste keer in de primer staat zie je gelijk wat je werk heeft opgeleverd.
de motor met een aardappelschil mesje ontdaan van de meeste loszittende verf. daarna goed ontvet en alles voorbereid voor een laagje rode verf. dit alles even voor het eerste gezicht. ik heb een reserve motor compleet met koppeling op de kop weten te tikken die exact hetzelfde is. die ga ik van de winter helemaal klaar maken en dan wissel ik ze om. daarna krijgt deze de volledige behandeling. zodat ik een reserve motor in voorraad heb.
in de tussentijd thuis het kozijn gemaakt van een teak houten tafel. hieruit heb ik latten gezaagd en bij mijn neef door de vandikte bank gehaald.
eindelijk was het zo ver. de boot ging de straalhal in en werd gestraald. uiteindelijk geen opmerkingen of nog slechte plekken tegen gekomen.
na het stralen werd de romp in de sigma 280 gespoten. hierna konden wij weer aan de gang. ik wilde alle overgangen van staalplaten weg geplamuurd hebben en zo veel mogelijk de romp strak maken. samen met mijn schoonvader zijn we aan de klus begonnen.
na elke gang plamuur en vlakschuren zette ik er weer een laag sigma 280 overheen. zo kon je goed zien waar nog geplamuurd moest worden.
knapt al aardig op!
even een overzichtje.....
samen met mijn schoonvader de laatste hand gelegd aan het onderwaterschip. mijn schoonvader schilderde onze namen op de bak. die zijn nu vereeuwigd op deze boot. (totdat hij weer gestraald wordt natuurlijk)
in totaal is er 20 kilo plamuur verdwenen op de romp voordat we tevreden waren met het resultaat. een kostbare zaak maar wel nodig.
even voor de gein de lastang aan mijn zoontje gegeven en hem laten proberen op een stukje. na een zeer korte uitleg en voordoen deed hij me na. bakte zonder problemen de eerste elektrode in 1 keer op. geweldig!!
voor de zwanenhals die ik heb laten maken bij M-tech (waterlock.nl) een mooie ring gemaakt voor de montage.
motor weer in een laagje rood. een aantal pakkingen vervangen en de vloeistoffen plus filters vernieuwd.
de motorbak ook weer voorzien van een aantal lagen 2 componenten machinekamer wit.
waterlock ( ook M-tech) aangesloten met slang. eerst voor de waterlock nog en frame gemaakt zodat deze goed degelijk vast staat.
homokineet van de pythondrive gemonteerd. de motor staat nu gekoppeld aan de as.
een tijdelijke stuurstand gemaakt. voorlopig zal dit het zijn. we gaan eerst varen en dan zien we wel hoe het loopt met intimmeren. alles draait nu om het klaar maken van de boot om het water in te gaan. we willen dit jaar nog varen. al is het maar voor een maand ofzo.
van de winter gaat hij er weer uit en gaan we verder met intimmeren.
ook zijn de deuren en kozijn geplaatst vorige week. uiteindelijk toch een meetfoutje gemaakt. er moest nog 4,5 cm af van alles. gelukkig is afzagen makkelijker dan er bij zagen....
de boot staat op dit moment weer binnen en wordt aan de onderzijde afgemaakt door straalbedrijf schouten in den helder.
allereerst maar eens de motor weer uit de bak getakeld. deze verdiende ook nog wat aandacht. vooral cosmetisch.
de ruimte onder de motor was nog kaal staal waar regelmatig wat water in stond. hier ben ik nog wel even mee bezig geweest om het schoon te maken en gereed te krijgen voor een laag sigma 280. ik wilde speciaal onder de motor een 2componenten verf welke tegen olie en andere zaken zeer geschikt was.
als het dan weer voor de eerste keer in de primer staat zie je gelijk wat je werk heeft opgeleverd.
de motor met een aardappelschil mesje ontdaan van de meeste loszittende verf. daarna goed ontvet en alles voorbereid voor een laagje rode verf. dit alles even voor het eerste gezicht. ik heb een reserve motor compleet met koppeling op de kop weten te tikken die exact hetzelfde is. die ga ik van de winter helemaal klaar maken en dan wissel ik ze om. daarna krijgt deze de volledige behandeling. zodat ik een reserve motor in voorraad heb.
in de tussentijd thuis het kozijn gemaakt van een teak houten tafel. hieruit heb ik latten gezaagd en bij mijn neef door de vandikte bank gehaald.
eindelijk was het zo ver. de boot ging de straalhal in en werd gestraald. uiteindelijk geen opmerkingen of nog slechte plekken tegen gekomen.
na het stralen werd de romp in de sigma 280 gespoten. hierna konden wij weer aan de gang. ik wilde alle overgangen van staalplaten weg geplamuurd hebben en zo veel mogelijk de romp strak maken. samen met mijn schoonvader zijn we aan de klus begonnen.
na elke gang plamuur en vlakschuren zette ik er weer een laag sigma 280 overheen. zo kon je goed zien waar nog geplamuurd moest worden.
knapt al aardig op!
even een overzichtje.....
samen met mijn schoonvader de laatste hand gelegd aan het onderwaterschip. mijn schoonvader schilderde onze namen op de bak. die zijn nu vereeuwigd op deze boot. (totdat hij weer gestraald wordt natuurlijk)
in totaal is er 20 kilo plamuur verdwenen op de romp voordat we tevreden waren met het resultaat. een kostbare zaak maar wel nodig.
even voor de gein de lastang aan mijn zoontje gegeven en hem laten proberen op een stukje. na een zeer korte uitleg en voordoen deed hij me na. bakte zonder problemen de eerste elektrode in 1 keer op. geweldig!!
voor de zwanenhals die ik heb laten maken bij M-tech (waterlock.nl) een mooie ring gemaakt voor de montage.
motor weer in een laagje rood. een aantal pakkingen vervangen en de vloeistoffen plus filters vernieuwd.
de motorbak ook weer voorzien van een aantal lagen 2 componenten machinekamer wit.
waterlock ( ook M-tech) aangesloten met slang. eerst voor de waterlock nog en frame gemaakt zodat deze goed degelijk vast staat.
homokineet van de pythondrive gemonteerd. de motor staat nu gekoppeld aan de as.
een tijdelijke stuurstand gemaakt. voorlopig zal dit het zijn. we gaan eerst varen en dan zien we wel hoe het loopt met intimmeren. alles draait nu om het klaar maken van de boot om het water in te gaan. we willen dit jaar nog varen. al is het maar voor een maand ofzo.
van de winter gaat hij er weer uit en gaan we verder met intimmeren.
ook zijn de deuren en kozijn geplaatst vorige week. uiteindelijk toch een meetfoutje gemaakt. er moest nog 4,5 cm af van alles. gelukkig is afzagen makkelijker dan er bij zagen....
de boot staat op dit moment weer binnen en wordt aan de onderzijde afgemaakt door straalbedrijf schouten in den helder.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Vita nova - verloop restauratie
Super mooi tot nog toe,maar wat moet het straalbedrijf nou nog doen?
Gr René ( De Stoere)
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Re: Vita nova - verloop restauratie
bedankt!
het straalbedrijf maakt nu de onderkant klaar tot en met de anti fouling. dat zit allemaal bij de prijs inbegrepen. en het gebeurd onder ideale omstandigheden.
het straalbedrijf maakt nu de onderkant klaar tot en met de anti fouling. dat zit allemaal bij de prijs inbegrepen. en het gebeurd onder ideale omstandigheden.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Vita nova - verloop restauratie
nou nou nou, best druk geweest. Een mooi resultaat hoor.
groet Terpstra / SAMBEEK
- paure nesci
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Vita nova - verloop restauratie
Goed bezig man ! TOP !
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Re: Vita nova - verloop restauratie
Zo hoord het,alles gelijk goed!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Re: Vita nova - verloop restauratie
Mooi resultaat hoor !
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Vita nova - verloop restauratie
Ik zie achter een heel apparte motorsteun maar hoort deze motor ook niet een paar steunen aan het vliegwielhuis te hebben.
Gr René ( De Stoere)
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Re: Vita nova - verloop restauratie
de motorsteunen die je ziet heb ik zelf gemaakt. dit omdat de motor nog een flink stuk moest zakken in de bak. ze zitten van origine wel op dezelfde manier. de achterste steunen dragen niet veel. de voorste hebben het meeste gewicht te pakken en zitten dan ook exact in het midden van het motorblok. hierdoor heb ik voor zwaardere dempers dan achter nodig.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Vita nova - verloop restauratie
Ziet er netjes uit! Motor alleen een cosmetische beurt gegeven? Daarnaast nog een vraagje over het plamuren van het onderwaterschip, waarom heb je daar voor gekozen?
Ik vind het houtwerk ook erg mooi geworden
Ik vind het houtwerk ook erg mooi geworden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Vita nova - verloop restauratie
bedankt. de motor heb ik cosmetisch gedaan ja. in en uitlaatspruitstuk pakkingen vervangen en nieuwe bowman rubbers opgezet. en uiteraard voorzien van nieuwe kvs en olie. plus bijbehorend filter.
de onderkant plamuren is gedaan vanwege de bouwwijze. de platen zijn gejocheld en alleen vanaf de binnenkant afgelast. nu kan je dat zo laten en gewoon behandelen maar ik wilde een redelijk strak onderwaterschip. ik wilde de overgangen zo hebben dat er geen zuurstof onder kan blijven staan.
de onderkant plamuren is gedaan vanwege de bouwwijze. de platen zijn gejocheld en alleen vanaf de binnenkant afgelast. nu kan je dat zo laten en gewoon behandelen maar ik wilde een redelijk strak onderwaterschip. ik wilde de overgangen zo hebben dat er geen zuurstof onder kan blijven staan.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......