Vita nova - verloop restauratie
Moderators: sailor wim, frank
Vita nova - verloop restauratie
hallo ik ben peter jansen en ben als reeds 3 jaar onderweg met de restauratie van dit scheepje.
eerst maar eens wat foto's van hoe ik het scheepje aantrof:
na drie maanden in Warmond op de kant te hebben geklust, gaten gedicht en motor aan de praat zien te krijgen, zijn we naar den helder gevaren. wat een onderneming met een boot die totaal niet te vertrouwen was.
schoonvader en vader waren mee voor hand en span diensten.
na deze trip (12 uur gevaren achter elkaar) aangekomen in t 'zand. ongeveer 5 kilometer voor eindbestemming bij straalbedrijf schouten in den helder. waar ik weer op de kant ging voor het echte werk.
een foto van de motor. volvo penta B30 benzine 165 Pk. geen idee hoe lang hij al stil stond maar na olie wissel, impeller wissel en carburateur revisie ( een paar O ringen) heeft hij 12 uur geen klap verkeerd gedraaid.
binnenkort meer info en foto's, ik heb er nog wel een paar haha!
eerst maar eens wat foto's van hoe ik het scheepje aantrof:
na drie maanden in Warmond op de kant te hebben geklust, gaten gedicht en motor aan de praat zien te krijgen, zijn we naar den helder gevaren. wat een onderneming met een boot die totaal niet te vertrouwen was.
schoonvader en vader waren mee voor hand en span diensten.
na deze trip (12 uur gevaren achter elkaar) aangekomen in t 'zand. ongeveer 5 kilometer voor eindbestemming bij straalbedrijf schouten in den helder. waar ik weer op de kant ging voor het echte werk.
een foto van de motor. volvo penta B30 benzine 165 Pk. geen idee hoe lang hij al stil stond maar na olie wissel, impeller wissel en carburateur revisie ( een paar O ringen) heeft hij 12 uur geen klap verkeerd gedraaid.
binnenkort meer info en foto's, ik heb er nog wel een paar haha!
Laatst gewijzigd door Peter-J op wo aug 26, 2015 3:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: voorstellen en mijn project!
Peter,
Welkom op het forum. Van dit soort projectjes smullen wij.
We zijn benieuwd naar de vorderingen die je de afgelopen tijd gemaakt hebt.
Succes!
Ruud
Welkom op het forum. Van dit soort projectjes smullen wij.
We zijn benieuwd naar de vorderingen die je de afgelopen tijd gemaakt hebt.
Succes!
Ruud
Ancora Imparo
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: voorstellen en mijn project!
Lang/Breed?
loopt zeker wel snel met 165PK en zo`n model?
Blijf je met Benzine varen?
Is het een zelfgebouwde?, het lijkt een beetje op een duits loodsenbootje o.i.d.
succes met je project. en laat lekker van alles weten en gooi de vragen maar in de groep.
Trouwens een leuk model
Frans
loopt zeker wel snel met 165PK en zo`n model?
Blijf je met Benzine varen?
Is het een zelfgebouwde?, het lijkt een beetje op een duits loodsenbootje o.i.d.
succes met je project. en laat lekker van alles weten en gooi de vragen maar in de groep.
Trouwens een leuk model
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: voorstellen en mijn project!
Lief scheepje!
Leuk, die lichtranden in de kajuit. Geeft een mooi 'scheeps' effect. Persoonlijk vind ik dit mooier dan overal die grote ramen in rubber.
Leuk, die lichtranden in de kajuit. Geeft een mooi 'scheeps' effect. Persoonlijk vind ik dit mooier dan overal die grote ramen in rubber.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: voorstellen en mijn project!
Mooie boot.
Heeft iets patrouillebootachtigs, waar ik van hou.
Keep us on the hight.
Heeft iets patrouillebootachtigs, waar ik van hou.
Keep us on the hight.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- juhroen
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
- Locatie: Oude Wetering
- Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,
R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.
Re: voorstellen en mijn project!
Welkom!
Stoer aangezicht heeft het scheepje.
Is het betaalbaar varen met de Benzine motor?
Stoer aangezicht heeft het scheepje.
Is het betaalbaar varen met de Benzine motor?
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: voorstellen en mijn project!
Leuk project. Best wel leuke vormen ook. Ben ook zo begonnen een tijd terug.
Ik had ook een Volvo Penta benzine motor maar dan een b18. Toen ik een keer terwijl mijn kids lagen te slapen een zware benzine lucht rook was mijn plan gemaakt. Alhoewel het nisk ernstigs bleek te zijn heb ik hem kunnen verkopen aan een Volvo Katterug liefhebber en heb een Indenor ervoor teruggekocht en met mijn 2 linkerhanden helemaal zelf ingebouwd. Helaas alleen dat het geluid wat harder nu is ..... Maar ik vaar en slaap wel rustiger nu met een diesel.
Ik had ook een Volvo Penta benzine motor maar dan een b18. Toen ik een keer terwijl mijn kids lagen te slapen een zware benzine lucht rook was mijn plan gemaakt. Alhoewel het nisk ernstigs bleek te zijn heb ik hem kunnen verkopen aan een Volvo Katterug liefhebber en heb een Indenor ervoor teruggekocht en met mijn 2 linkerhanden helemaal zelf ingebouwd. Helaas alleen dat het geluid wat harder nu is ..... Maar ik vaar en slaap wel rustiger nu met een diesel.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: voorstellen en mijn project!
Mooi model, leuk project.
Welkom, zoals gezegd, we houden hier wel van projecten.
En wat betreft de benzine: ik vind een jerrycan voor de BBmotor al niks. Zeker tegenwoordig, met die toevoegingen van ethanol, of wat het ook is, bij benzine, je weet nooit of met een oudere motor al je afdichtingen en rubbers ertegen kunnen. In het klassieker-wereldje (auto's) komt dat onderwerp geregeld langs. Ik zou het niet onder in mijn boot/schip willen hebben.
Sorry voor de 'domper' op je project, houd ons op de hoogte, ik volg het met plezier.
Groet, Karel
Welkom, zoals gezegd, we houden hier wel van projecten.
En wat betreft de benzine: ik vind een jerrycan voor de BBmotor al niks. Zeker tegenwoordig, met die toevoegingen van ethanol, of wat het ook is, bij benzine, je weet nooit of met een oudere motor al je afdichtingen en rubbers ertegen kunnen. In het klassieker-wereldje (auto's) komt dat onderwerp geregeld langs. Ik zou het niet onder in mijn boot/schip willen hebben.
Sorry voor de 'domper' op je project, houd ons op de hoogte, ik volg het met plezier.
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: voorstellen en mijn project!
Heren dank voor de reacties, en wees gerust de benzine motor is er niet meer. Die is verkocht na een periode van zorg en liefde. Foto's komen snel.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: voorstellen en mijn project!
Dat is goed om te horen.
Heb je al een andere motor op het oog, of misschien al ingebouwd?
Heb je al een andere motor op het oog, of misschien al ingebouwd?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: voorstellen en mijn project!
de benzine motor komt niet meer terug in dit scheepje, sterker nog hij is al ruim een jaar geleden verkocht. we na een grondige aanpak..
ik heb nu een 30 PK diesel met interkoeler op de kop weten te tikken.
uiteraard krijgt deze diesel dezelfde behandeling als de Volvo. helaas zijn de onderdelen voor de diesel wat moeilijker te verkrijgen. dit moet allemaal uit Engeland komen.
de Volvo was als basis ook in een auto gebruikt dus daar is makkelijk aan te komen.
het scheepje is gebouwd voor een rijke tandarts uit Arnhem. voor zo ver ik weet is hij gebouwd naar Engels voorbeeld en had voornamelijk als doel te vergaderen met klanten dan wel collega's.
welke werf/bouwer het is geweest is niet te achterhalen tot zo ver. qua bouwtijd schat ik ergens vlak na de oorlog. hij is namelijk half geklonken en half gelast.
iemand die iets weet of denkt te herkennen mag uiteraard roepen!
ik heb nu een 30 PK diesel met interkoeler op de kop weten te tikken.
uiteraard krijgt deze diesel dezelfde behandeling als de Volvo. helaas zijn de onderdelen voor de diesel wat moeilijker te verkrijgen. dit moet allemaal uit Engeland komen.
de Volvo was als basis ook in een auto gebruikt dus daar is makkelijk aan te komen.
het scheepje is gebouwd voor een rijke tandarts uit Arnhem. voor zo ver ik weet is hij gebouwd naar Engels voorbeeld en had voornamelijk als doel te vergaderen met klanten dan wel collega's.
welke werf/bouwer het is geweest is niet te achterhalen tot zo ver. qua bouwtijd schat ik ergens vlak na de oorlog. hij is namelijk half geklonken en half gelast.
iemand die iets weet of denkt te herkennen mag uiteraard roepen!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: voorstellen en mijn project!
Nou Peter, je hebt de lat hoog gelegd voor jezelf, met het opknapen van die Volvo motor! Dat ding ziet er puik uit.
Nou verwachten we natuurlijk dat de rest ook aan die normen gaat voldoen
Nou verwachten we natuurlijk dat de rest ook aan die normen gaat voldoen
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: voorstellen en mijn project!
Peter, leuk zo'n projectleider erbij!
Je hebt een leuke boot met historie dus meer dan welkom, ook sleutel je graag en zal de las tang en het timmermansoog ook wel ter hand genomen, of nog in handen hebben.
Inmiddels weet je dat deze hobby nooit op zal houden, zowel het klussen als het recreëren op het water waar je alles en iedereen achter je kan laten.
Welkom en groeten, Willem.
Je hebt een leuke boot met historie dus meer dan welkom, ook sleutel je graag en zal de las tang en het timmermansoog ook wel ter hand genomen, of nog in handen hebben.
Inmiddels weet je dat deze hobby nooit op zal houden, zowel het klussen als het recreëren op het water waar je alles en iedereen achter je kan laten.
Welkom en groeten, Willem.
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: voorstellen en mijn project!
Hoi Peter,
als je dat scheepje opknapt zoals je met die moter hebt gedaan wordt het een mooi verhaal!
groet, wouter
als je dat scheepje opknapt zoals je met die moter hebt gedaan wordt het een mooi verhaal!
groet, wouter
Re: voorstellen en mijn project!
beste allemaal, bedankt voor de positieve reacties. erg leuk!
hier heb ik de hele onderkant kaal gehaald met een tercoo roterende straler. pokkewerk maar super resultaat. dit alles om de slechte plekken aan het licht te krijgen om deze te vervangen voor het stralen. het gehele onderwaterschip laat ik straks stralen en in de epoxy zetten.
voorbewerking met schuurmachine, slijptol en slijptol met schuurschijf er in.
gangboorden in de owatrol-menie
de kuip. in middels is hier ook al veel veranderd.
van voor tot achter in de owatrol met menie.
mijn schoonvader hier op de foto. hij vervloekt mij wel eens met de hoeveelheid verf die ik gebruik.
een veelgenoemde opmerking is dat het schip straks zinkt door het gewicht van de verf haha
Opbouw in het wit.
bestellingen worden genoteerd!
wintertent zelf gemaakt met behulp van mijn moeder.
tot zo ver weer even!
hier heb ik de hele onderkant kaal gehaald met een tercoo roterende straler. pokkewerk maar super resultaat. dit alles om de slechte plekken aan het licht te krijgen om deze te vervangen voor het stralen. het gehele onderwaterschip laat ik straks stralen en in de epoxy zetten.
voorbewerking met schuurmachine, slijptol en slijptol met schuurschijf er in.
gangboorden in de owatrol-menie
de kuip. in middels is hier ook al veel veranderd.
van voor tot achter in de owatrol met menie.
mijn schoonvader hier op de foto. hij vervloekt mij wel eens met de hoeveelheid verf die ik gebruik.
een veelgenoemde opmerking is dat het schip straks zinkt door het gewicht van de verf haha
Opbouw in het wit.
bestellingen worden genoteerd!
wintertent zelf gemaakt met behulp van mijn moeder.
tot zo ver weer even!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......