Projekt windscherm en diversen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Projekt windscherm

Bericht door Carel-k »

Mooi werk Dirk ,ik heb een zeilmaker wel eens bezig gezien met dubbelzijdig dun kleefband om de boel recht te kunnen stikken succes verder.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Projekt windscherm

Bericht door Klaver vier »

Ik vindt het een geweldig mooi resultaat,ik bewonder hoe je het gemaakt hebt maar ook hoe mooi je het hebt uitgedacht
De verhoudingen zijn echt perfect,niet te hoog mooi in lijn,ramen mooi verdeeld.
Bij heel veel boten is alles uit zijn model gerukt,hier zeker niet,erg mooi
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
DirkR
Berichten: 59
Lid geworden op: do okt 30, 2014 10:35 am
Locatie: Middelharnis

Re: Projekt windscherm en diversen

Bericht door DirkR »

Een ander klein projektje:
Afbeelding
Stukje rvs buis rond 250mm uit een oud ijzerbak gevist en bewaard met de gedachte komt vast nog een keer van pas.
Ik heb het gebruikt om een afvoer voor de douche van te maken.
Afbeelding
Een bodem uit een stuk rvs plaat geslepen en hier wat bevestigingspunten op gemaakt.Afbeelding
Een klein randje van het stuk buis gebruikt om een deksel te maken.Afbeelding
Aan en afvoerpijpje er in gemaakt en de bodem er aan gelast.
Afbeelding
Vlotter en pomp gepast en een stukje rvs gaas als groffilter.
Afbeelding
In de rand van het deksel nog afdichtingsband gelijmd en aan boord gemonteerd.
We hebben er inmiddels een half jaar veel gemak van gehad.
Er zat bij ons aan boord in de douche een verdiept putje waar je een dompelpompje in moest zetten tijdens het douchen maar dat was altijd een geklooi.

Gr Dirk
Evert
Berichten: 405
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Projekt windscherm en diversen

Bericht door Evert »

Mooi gemaakt. Geweldig om te zien hoe vakkundig hier mensen mooie dingen maken. Maar als ik nu voor mezelf een douchepomp zou willen maken zou ik een membraanpomp nemen. Ik heb een paar jaar op een boot gevaren waar we dat zo hebben gemaakt en nooit problemen. Hier aan boord een centifugraalpomp en die loopt altijd vast op de haren. Daarnaast is het schoonmaken van het bakje met voorsprong het meest vieze karwei hier. Bakje is alleen voor douche en (af) waswater.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Projekt windscherm en diversen

Bericht door sambeek »

Evert schreef:Mooi gemaakt. Geweldig om te zien hoe vakkundig hier mensen mooie dingen maken. Maar als ik nu voor mezelf een douchepomp zou willen maken zou ik een membraanpomp nemen. Ik heb een paar jaar op een boot gevaren waar we dat zo hebben gemaakt en nooit problemen. Hier aan boord een centifugraalpomp en die loopt altijd vast op de haren. Daarnaast is het schoonmaken van het bakje met voorsprong het meest vieze karwei hier. Bakje is alleen voor douche en (af) waswater.
en dat laatste klop zeker. Het meest vieze karwei. Zelfs al alleen als douchafvoer. Afgezien van type pomp,al dan niet vastlopen, zal de bak af en toe toch schoongemaakt moeten worden. :oops:
groet Terpstra / SAMBEEK
DirkR
Berichten: 59
Lid geworden op: do okt 30, 2014 10:35 am
Locatie: Middelharnis

Re: Projekt windscherm en diversen

Bericht door DirkR »

Evert een Membraan pomp had ik niet naar gekeken is i.d.d. een goed alternatief dan heb je geen bak nodig denk ik?
Alleen deze moet je wel handmatig aan zetten als je gaat douchen?
Pas heb ik de bak schoongemaakt en het viel me mee met het omhooghalen van het gaasje kwam bijna alle rommel al mee.
Maar het is niet het prettigste karwei :mrgreen:
Ik heb bij een vorige boot wel eens het pompje van het toilet open moeten maken das nog minder brrr
We hebben nu nog een bovenwaterlijn toilet wat bij de eerstvolgende werfbeurt veranderd gaat worden.
Dat is wel een ouderwets supersysteem daar kan weinig aan stuk maar het gaat wel zo overboord...
Moet nog een mooie plek zoeken voor een vuilwatertank.

Gr Dirk
Evert
Berichten: 405
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Projekt windscherm en diversen

Bericht door Evert »

De inhoud van de stronttank ruikt minder vies als dat douchebakje. Grootste voordeel is ook dat die lucht van je handen te wassen is. Die weeee lucht van de douchebak blijft uren hangen.

We hadden aan die douchebak gewoon een afvoer. Vanaf daar met slang naar boven de waterlijn. Whale gulper er tussen en een beluchter. Bij het begin van het douchen pomp aan. Waterdichte schakelaar zat naast de kraan. Pas aan het eind weer uit. Membraanpomp kan uitstekend tegen drooglopen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Projekt windscherm

Bericht door Boekel »

Carel-k schreef:Mooi werk Dirk ,ik heb een zeilmaker wel eens bezig gezien met dubbelzijdig dun kleefband om de boel recht te kunnen stikken succes verder.
Dat werkt heel mooi inderdaad, maar er moet een trucje zijn om te zorgen dat het kleefsel niet aan de naald blijft plakken, daar had ik last van met dekzeilen maken...Wellicht dat de zeilmaker er gewoon voor zorgt dat de dubbelzijdige tapen naast het stiksel zit?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Projekt windscherm en diversen

Bericht door varg »

Naald regelmatig schoonmaken en een doekje met teflonspray er op langs de naald halen. Niet te veel, dan heb je vlekken.
Als naald kan je het beste een scherpe naald gebruiken (geen stretch-naald dus). Ook geen leer-naald (plat snijvlak). Dikte 100 lijkt het best te voldoen. Altijd zigzag om te voorkomen dat bij spanning de naad knapt.
groet
Arnold
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Projekt windscherm en diversen

Bericht door Marie Christina »

Google en You Tube even op "Easy Stitcher".
Ik heb er gelijk eentje besteld!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Projekt windscherm en diversen

Bericht door Boekel »

Bedankt voor de tips!
DirkR
Berichten: 59
Lid geworden op: do okt 30, 2014 10:35 am
Locatie: Middelharnis

Re: Projekt windscherm en diversen

Bericht door DirkR »

Ik heb tussen alle stiknaden dubbelzijdig kleefband gebruikt.
En gewoon door de kleefband gestikt.
Dit zorgt er ook voor dat de stiknaden waterdicht zijn.
Zoals Arnold aangeeft regelmatig de naald schoonmaken.
Ik gebruik naalden maat 120 voor industriemachines.
De naalddikte is afhankelijk van de draaddikte deze moet in de inkeping van de naald passen.
Ik heb alles recht gestikt en geen last van draadbreuk gehad.
Volgens mij wordt de zigzagsteek veel gebruikt bij zeilen.
Voor ik met de kap begon heb ik de filmpjes van Cavco canvas bekeken op YT.
Ik ben inmiddels bezig met nog wat winterzeiltjes welke ik voor de patrijspoorten wil aanbrengen tegen de condensvorming.
Als dit klaar is zal ik er wat foto's van plaatsen.
Boekel ik volg jou al vanaf het prille begin op het forum met veel bewondering voor wat je allemaal voor elkaar krijgt.

Gr Dirk
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Projekt windscherm en diversen

Bericht door Carel-k »

DirkR schreef:Evert een Membraan pomp had ik niet naar gekeken is i.d.d. een goed alternatief dan heb je geen bak nodig denk ik?
Alleen deze moet je wel handmatig aan zetten als je gaat douchen?
Pas heb ik de bak schoongemaakt en het viel me mee met het omhooghalen van het gaasje kwam bijna alle rommel al mee.
Maar het is niet het prettigste karwei :mrgreen:


Gr Dirk
ik heb ook zo'n douche bakje gemaakt met zo'n zelfde pompje het gaat even goed en dan gaan de haren rond het asje van de pomp zitten en dan begint het . ik heb het veranderd de vlotter in het bakje laten staan en een membraan pomp buiten het bakje.
ik zoek nu nog een oud was machiene voor de lucht vlotter dat werkt prima ,ik ben al aan mijn derde vlotter bezig en deze heeft ook al kuren dus heb er maar een schakelaar bijgezet,vandaag heb ik het hele spul schoongemaakt en ondekt dat als het water heel langzaam in het bakje loopt de vlotter wel eens niet aanslaat . ik heb ook het overdruk ventiel van de boiler op het bakje uit laten komen en dat gaat langzaam.
als je het bakje regel matig schoon maakt valt het stinken best mee. de vuil watertank is een ander verhaal die meurt verschrikkelijk en daar zoek ik nog steeds een oplossing voor , misschien iets voor het forum ?
carel k
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Plaats reactie