even voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door ErikH »

0,3V lijkt weinig en is het ook, maar niet bij het acculaden. De accu zal hierdoor in de praktijk maar tot 70% - 80% van z'n capaciteit geladen worden. Hang me niet op aan die getallen, is maar om de orde van grootte aan te geven.

Gr.

Erik
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: even voorstellen

Bericht door Jef-Tengro »

O haha dat had ik niet verwacht inderdaad. Dan maar kijken hoe dat anders kan. In de papiertje die ik bij de laadstroomverdeler kreeg stond dat ik de oplader daar op aan kon sluiten dacht ik.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: even voorstellen

Bericht door stevedem »

Quote van Victron : "Het grote voordeel van FET (Field Effect Transistor) laadstroomverdelers is het zeer geringe spanningsverlies: minder dan 0,02 Volt bij weinig stroom en 0,1 Volt bij maximale stroom"

Spanningsverlies is wel wat kleiner dan de 0.3 en 0.45v die genoemd word.
Die 0.3 is waarschijnlijk van een "gewone" diodebrug.

Een accu lader kan je er inderdaad wel op aansluiten,
mijn victron phoenix staat er ook op, maar die kan dan ook 70a laden, daarnaast is deze in de configuratie gecompenseerd voor de argofet laadstroomverdeler.

Een druppellader/onderhoudslader doet vaak maar 3, 5 of 10 ampere.

Mij was toen geadviseerd door meerderen om de grote victron op de laadstroomverdeler aan te sluiten,
en mijn onderhoudsladers elk apart op een accu bank te hangen, dit enkel tijdens de winterperiode.

Doordat de onderhoudslader rechtstreeks op de accu zit, meet die de juiste waardes, en laad hij dus ook tot de juiste hoeveelheid.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: even voorstellen

Bericht door Jef-Tengro »

Super, dsn wordt het gewoon ff om de week op een andere accu zetten tot de boot weer het water in gaat. Die laders zijn nog al prijzig die jij achter de laadstroomverdeler hebt.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: even voorstellen

Bericht door stevedem »

klopt,
De victron phoenix lader/omvormer was een lucky deal, kost normaal gebruikt al snel 750 of meer.
Maar die onderhoudsladers kosten inderdaad best wat, volgens mij was ik 80 voor de start accu lader kwijt (4a)n 160 voor de lichtaccu lader (15a).
Maargoed, nieuwe accu's zijn duurder denk ik dan maar 8)

het is voor mij ook niet echt een optie om "eventjes" snel naar de boot te gaan om een lader te wisselen,
ik ben al snel 3 uur verder voordat ik terug ben.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: even voorstellen

Bericht door Marie Christina »

[quote="stevedem"
Maargoed, nieuwe accu's zijn duurder denk ik dan maar .[/quote]

Nou....
Nee, hoor.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: even voorstellen

Bericht door Jef-Tengro »

Ik ben wel max. 10 min. Onderweg naar de boot haha en kom er elke dag langs woon werk verkeer. Dus wij zijn dan ook erg vaak op de boot :D
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door frank »

Ach wat.. accu's ...
Wanneer ik iemand vertel hoe de energie bij mij aan boord is geregeld wordt er op zijn minst fronsend gekeken..
Maar ja.. door een paar maal flink in de ellende te raken krijg je ervaring.. en dan wil je volgende reis niet ergens in de bush, diep in Frankrijk in de narigheid zitten.
Dus..
Mijn principe is dat ik op de eerste plaats van ieder nieuw apparaat wat ik aanschaf de reservedelen meteen meeneem. Wat er defect kan raken heb je gauw genoeg door en jaren later zijn die onderdelen vaak niet meer verkrijgbaar.

Vervolgens heb ik alle systemen gescheiden. een 24 volts boordsysteem, een 12v systeem voor multimedia en computers, en een apart systeem voor de grote generator. Vier joekels van semi-tractie accu' s en een kleinere voor de generator.
Ieder systeem heeft een grote lader én een kleinere reserve lader. Omvormers zijn er voor 24V en 12 V + een reserve.
Dan natuurlijk ook een reserve dynamo en een een klein Honda inverter-generatortje voor absolute nood.

Stel je voor dat ik s'morgens niet meer kan starten, boordnet leeg, generator accu ook leeg, wat dan? Dan komt dat kleine honda'tje aan dek en die laad de generatoraccu, daarmee start ik de grote generator en die geeft stroom aan de 24v acculader (mastervolt) en dan kan ik even later de hoofdmotor starten.
"Die vent is gek " heb ik al menigeen horen zeggen, behalve diegenen die ik onderweg weer aan de gang heb moeten helpen... en die snappen het.

Waar je ook op moet letten is dat je je boordnet maximaal moet kunnen laden bij lage toeren je hoofdmotor. In een Frans kanaal kun je amper boven je stationair toerental komen anders spoelen de oevers weg. Daarom heb ik de poelies van de aandrijving van de dynamo zo laten draaien dat die verhouding gunstiger is. Nu heb ik maximale lading bij slechts 900 toeren. Perfect!

Zo zie je maar.. van je fouten moet je leren...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: even voorstellen

Bericht door sambeek »

wel lux, maar eh, met hoeveel boten ging je op vakantie zei je? :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: even voorstellen

Bericht door KarelE »

Bij mij krek hetzelfde.

Hoofdmotor heeft een 12V circuit. Daar start-ie op en daar heeft-ie een (gelijkstroom)dynamo voor. En dus een startaccu(tje).
Omdat er alleen wordt genavigeerd als de hoofdmotor draait zijn de marifoons en ruitenwissers (die ik nog moet monteren) ook op dit net aangesloten. Scheelt een omvormer 24=>12. Accu beschikt over zo'n modern electronisch klein ladertje als er 220V is, en wordt daarnaast zomer en winter op peil gehouden met zo'n goedkoop 12V aanstekerstekkerzonnepaneeltje van Conrad. Zelfs eens gehad dat ik de accu had leeggestart, ik ben naar huis gegaan, en een week later zat de accu weer vol. Dat was voordat ik walstroom had. Het zonnecelletje zit in de MK aan de binnenkant van het raam van het ventilatieluik geplakt.

Hoofdmotor heeft daarnaast een 55A (moet nog eens een zwaardere) en een 35A 24V alternator. Eerste voor het boordnet, tweede voor de boegschroefaccu's.

Kleine generator (5kVA) achterop (op dit moment buiten bedrijf, zo'n goedkope chinees, moet weer uit elkaar en vertroeteld) zit op dezelfde accu, want heeft ook een 12V start- en laadcircuit.

Voorop staan de boegschroefaccu's, 24V 230 Ah. Deze worden ofwel geladen door een 25A electronische lader vanuit de 220V van de omvormer die op het boordnet draait, ofwel door een aparte boegschroefalternator als de hoofdmotor draait.

Voorop staat ook de grote generator, een 3-cil lister van 12,5 kVA. Deze heeft geen dynamo voor zijn startaccu. Ding start met 1 kleine tik op de startknop, ook na een jaar stilstand. Gebruikt nu 'illegaal' een van de boegschroefaccu's voor die start. Dit is tevens de noodgenerator, want kan met de hand gestart worden.

Verder nu nog voorop, maar ivm met de trim van het schip eerdags achterop, een dikke tractieset van 12 2V cellen van rond de 500 Ah. Deze wordt geladen door de 55A alternator op de hoofdmotor, of met een 75A Skylla lader van Victron.

Net als bij Frank, al staat het hele schip stroomloos met alle accu's plat, ik krijg de zaak weer aan de gang door eerst de grote generator te starten met de hand, het boordnet daarmee te voeden met 220V en de rest van de accu's met hun eigen 220V laders op te laden.

Tenslotte heb ik nog de mogelijkheid voor het afgeven van 380V, 3x15A. Die gebruik ik niet, maar er kan altijd een stekkertje bij de grote generator worden ingeplugd als het een keer nodig is. Bijvoorbeeld om te lassen, op de generator wil dat niet als mijn Esab inverter aan een 220V fase en nul aangesloten is. Ik heb nog een oude loodzware trafo staan, die kan ook op 380V. Dat moet ik nog eens proberen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: even voorstellen

Bericht door varg »

Iets eenvoudiger;
2x160 Ah parallel geschakelde AGM accu zorgt voor motor, navigatie en via een 600 Watt sinus-omvormer van een goed merk ook voor de 230V installatie. De koelkast is een standaard Bosch tafelmodel 230V koeler.
De boegschroef is met 2x90 kwadraat verbonden met dezelfde accuset.
Voeding: 80 Amp alternator op de motor en een 230V acculader van 10-40 Amp (instelbaar)
Alles netjes gezekerd, automatisch omschakelend bij walstroom en voorzien van een scheidingstrafo.
Voor de zekerheid gaat zomers een opgeladen startaccu (50 Ah) mee als reserve. Aanduwen lukt namelijk niet.
Drie dagen zonder walstroom liggen kan goed. Voor de rustgevoelens is verleden jaar een accuconditiemeter gemonteerd.
Groet
Arnold
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: even voorstellen

Bericht door stevedem »

Marie Christina schreef:[quote="stevedem"
Maargoed, nieuwe accu's zijn duurder denk ik dan maar .
Nou....
Nee, hoor.[/quote]

Niet ? mijn 230ah accus kosten toch echt per stuk al 3x zoveel als het ladertje.
En ik heb 3 van die joekels, plus een start accu'tje van 150 euries.....



@frank,
hebben ze tegen mij ook wel eens gezegd, is dat niet een beetje overdreven.
Maar als de "buren" maximaal 1 nacht zonder walstroom kunnen, of overdag uren de motor moeten laten draaien om bij te laden terwijl ik 3 a 4 dagen zonder walstroom of dynamo stroom kan, lekker op 220 verse bonenkoffie kan zetten, tv kan kijken op 220 etc zeg ik, nee dat is niet overdreven, dat heet comfort ;-)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: even voorstellen

Bericht door Jef-Tengro »

Als iedereem nou wat sponsert dan neem ik ook een dikke lader en aggergraad enz. :P haha maare zo als ik het nu heb vind ik wel prima. Het is onze 1e motorboot en heeft al best wat gekost in aanschaf. Hijnos al 40 jaar oid ofzo dus hoeft niet perfect tot in de puntjes. Atans alles wat ik zelf kan doen voor een acceptabele bedrag doe ik ook goed. Maar ga geen vermogen uitgeven. Ooit als de kids uit huis zijn of als we een dikke geldprijs winnen dan komt er wel weer een andere boot die het wel heeft. :wink: :D
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: even voorstellen

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Ik mis zonnepanelen als backup :lol: ik heb 24 Volt 10 Amp. op het dak liggen.
@Frank,
Een kleine reserve accu lader die onthoud ik, mijn Victron Atlas zal nu 25 jaar oud zijn denk ik.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: even voorstellen

Bericht door Jef-Tengro »

Oja, zonnepanelen staat wel op het wens lijstje, maar dat is iets voor volgend jaar haha
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Plaats reactie