even voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

even voorstellen

Bericht door Jef-Tengro »

Afbeelding

Hallo, ik ben jeffrey en geboren op 25-05-1987.

ik ben automonteur/apk keurmeester en ben in het bezit van een Tengro kruiser met een mercedes om 621.

Wij hebben hem sinds augustus 2014 en zijn er zeer blij mee. Op elke boot is er ruimte voor verbetering vandaar dat ik mij hier heb aangemeld. Ik hoop hier veel kennis op te doen en ben altijd bereid om een ander te helpen.

wij liggen in de haven van midwolda aan de oldambt meer.

Iedereen veel succes met klussen en een fijn vaarseizoen toegewenst.

hierbij een link naar de dropbox, hier plaats ik alle foto's van de boot.

https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0

hierbij een link naar de dropbox, plaats hier alle foto's van onze boot.
Laatst gewijzigd door Jef-Tengro op do jan 08, 2015 10:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: even voorstellen

Bericht door sailor wim »

Hoi Jef,
Welkom op dit forum.
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: even voorstellen

Bericht door Marie Christina »

Mooi scheepje, hoor.
Én een mooi vaargebied. :D
Welkom, medenoorderling!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: even voorstellen

Bericht door WillemB »

Hallo Jef,

Welkom op dit forum. :D

Mooie boot heb je hoor.
Mocht je ooit een projectje starten, deel het alsjeblieft via wat foto's.
Het is mooi om te zien hoe mensen met hun boot bezig zijn.

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: even voorstellen

Bericht door Jef-Tengro »

Ben momenteel bezig met de electra, zal even paar foto's bij plaatsen. Was 2 aderig verlengsnoer op verlengsnoer op stekkerdoos enz :!: heb er nu een stoppenkast in met 4 groepen 3x2.5 met gevlochten kern appart geïsoleerd en met een algehele isolatie door electra buis. Buis goed vast gezet tegen trillingen en naar 4 verdeeldozen en van uit de verdeeldoos appart naar elke stopcontact voeding.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: even voorstellen

Bericht door WillemB »

Dat pak je gelijk goed aan.
Soms is het echt schrikken waar mensen genoegen mee nemen op hun boot. :?
Ik heb ook alles binnen gestript, en wil alles opnieuw aanleggen.
Electra is niet mijn ding,
Gelukkig is me pa er aardig beknijst in. :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: even voorstellen

Bericht door Jef-Tengro »

WillemB schreef:Dat pak je gelijk goed aan.
Soms is het echt schrikken waar mensen genoegen mee nemen op hun boot. :?
Ik heb ook alles binnen gestript, en wil alles opnieuw aanleggen.
Electra is niet mijn ding,
Gelukkig is me pa er aardig beknijst in. :wink:
Ik doe het ook samen met mijn vader. Meer omdat alleen klussen niet zo leuk is en een extra hand en mee denkend iemand altijd handig is. Soms denk je te moeilijk en dan zie je het niet zo helder meer en komt de ander met een oplossing waarvan je denkt daar had ik niet aan gedacht.

We varen er met ons gezin op, 2 volwassenen en 2 kids een van 3 en een van 1 dus wil alles goed hebben en geen risico's. Mocht je vragen hebben omtrent de electrische instalatie vraag gerust
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: even voorstellen

Bericht door WillemB »

Jef-Tengro schreef:
We varen er met ons gezin op, 2 volwassenen en 2 kids een van 3 en een van 1 dus wil alles goed hebben en geen risico's. Mocht je vragen hebben omtrent de electrische instalatie vraag gerust
Bedankt voor het aanbod,Jeff!
Als ik vragen heb,dan stel ik die zeker!
Beter een anker kwijt dan het schip.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: even voorstellen

Bericht door sambeek »

Hallo Jef,
Welkom. Boot ziet er goed uit.
Zie dat de zekering automaat/aardlek is gebruikt (per groep), zat dat al op de boot of zelf voor gekozen? (gezien afgeknipte draadjes.)Wel veilig.
groet Terpstra / SAMBEEK
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: even voorstellen

Bericht door Jef-Tengro »

sambeek schreef:Hallo Jef,
Welkom. Boot ziet er goed uit.
Zie dat de zekering automaat/aardlek is gebruikt (per groep), zat dat al op de boot of zelf voor gekozen? (gezien afgeknipte draadjes.)Wel veilig.
Ik heb er zelf voor gekozen, toen ik hem kocht liep er een doorgeknipte verlengsnoer 2 aderig door de boot dus erg onveilig. Ik heb nu een zekeringkast geplaatst met 4 groepen van elk 16 amp. Die afgeknipte draadjes zijn al weg. Elke groep is straks voor een deel in de boot.
1: keuken/dinette ruimte
2: stuurhut
3: accu ruimte
4: slaapruimte

er komt maar 1x 16 amp binnen maar als er wat fout gaat is niet in een keer alle stroom weg.

tussen mijn cce stekker en de groepenkast komt nog een galvanisch isolator.

zal nog foto's plaatens van het geheel als alles klaar is en aangesloten.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: even voorstellen

Bericht door FransvanNispen »

Hoi,

Als je er het geld voor over hebt (en de ruimte) kan je i.p.v. de Galv.Isolator beter een veiligheidstrafo nemen.

Mocht de galv.isolator onverhoopt de geest geven, zal je dit niet merken, en is je "veiligheid"weg.

Ik wil niet zeggen dat de isolator slecht is hoor, het is een tip, ik heb zo`n ding ook dik tien jaar naar volle tevredenheid gebruikt.

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: even voorstellen

Bericht door Jef-Tengro »

De ruimte is er vast wel voor te vinden maar voor wat het moet kosten vind ik het te gek, vind dit een mooie en betaalbare oplossing. Misschien is het wat voor in de toekomst

in elk geval bedankt voor uw advies
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: even voorstellen

Bericht door Jef-Tengro »

Voor mede electra klussers paar tips van een scheeps keurmeester.

een aantal punten om aan te denken.


- houd ten alle tijden rekening van de vochtige omgeving.

-AC en DC installaties niet samen bundelen ivm inductie spanningen in de DC en schade aan kwetsbare apparatuur.

- zorg voor een goed aardlekschakelaar die op de juiste wijze is aangesloten en zo dicht mogelijk bij de walstroom aansluiting.

-zorg in de walstroom aansluiting te allen tijde voor een goede galvanische isolatie.

-gebruik voor het DC systeem dubbelbekabeling en vermijd dat het casco onderdeel wordt van de stroom kring.

-meet altijd goed of er lekstromen zijn 

-zorg voor een duidelijk stroomschema en duidelijke labels op lasdozen en kabels.

-denk met name bij de DC om de kabel diameter.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Ferry
Berichten: 22
Lid geworden op: di jan 06, 2015 4:35 pm
Locatie: Dordrecht
Info: Van roestbak tot...
Zeeschouw Ostara
Bouwer: nog onbekend...
LxB: 8,50x3,20
Brommer: Volvo Penta 2003 / 27PK
Zeiloppervlak: 47m2

SSRP plaquete nr: 2185
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door Ferry »

Nog een tip over je automaten:
Ik lees dat je 4x 16A in je verdeelkast hebt zitten, en dat je 16A van de wal krijgt. In veel havens waar je tijdens tochten te gast zult zijn zal dat lager zijn.

In een keten van beveiligingen (zekeringen / automaten) moet je (volgens de NEN1010) altijd een stap in vermogen overslaan tussen 2 beveiligingen.
De reeks is 2-4-6-10-16-20-25 voor de DII zekeringen / automaten voor kleine toepassingen.
Betekend in jouw geval dat je aan boord met 6 ampere zou moeten afzekeren.
Je zou ook voor 10 kunnen kiezen, geeft geen grote problemen.

Wanneer er nu bij jou aan boord een overbelasting / kortsluiting ontstaat, is het de vraag welke beveiliging er eerst uit klapt: 16A aan boord, of 16A op de wal.
Wanneer ze op de wal nog zekeringen hebben, zal jouw automaat eerder trippen, tenzij die zekeringen al behoorlijk verouderd zijn.
Je hebt dan dus een mooie verdeling om licht te houden, maar op de wal vliegt het er toch uit.
Wanneer je ergens 10A of soms 6A beschikbaar hebt, zal ten alle tijden de walstroom er uit klappen wanneer er bij jou aan boord iets is.

Ik kan me zo voorstellen dat dat ook voldoende is, 16A vertegenwoordigd 3,6kW, lijkt me wat veel om dat 4x beschikbaar te hebben aan boord (gelijktijdigheidsfactor even niet meegerekend).

Wij gaan ook de elektra aanpakken, en leggen dan ook gelijk een 230v net aan aan boord.
Dat verdelen we over 2 groepen en zal niet meer dan 2 tot 4 WCD's gaan omvatten.
Deze 2 groepen zitten achter een aardlekschakelaar.

Alles wat met licht etc te maken heeft aan boord doen we vanaf de accu's. Die worden bijgeladen zodra de stekker in de wal gaat.
Geen idee waar ik de 230 ooit voor ga gebruiken. wellicht voor een laptop o.i.d. of voor tijdens het klussen.
Voor het klussen komt er 1 zwaardere groep, 16A i.c.m. eigen aardlekschakelaar.
Die 16A kan in ons geval wel omdat er een omvormer tussen de wal en het 230V boordnet zit. wanneer we bijvoorbeeld 10A van de wal hebben, zorgt de omvormer voor de ontbrekende 6A vanuit de accu's.
Omdat de omvormer geen 16A kan leveren is die betreffende 16A groep alleen ingeschakeld (automatisch) wanneer de walstroom ingeplugd is.

Qua galvanische scheiding hebben wij een 2000VA scheidingstrafo, EN een scheidings diode. Die scheidingsdiode wordt in het aardcircuit geschakeld wanneer we de scheidingstrafo overbruggen, bijvoorbeeld tijdens klussen met wat zwaardere machines.

[edit]
Oja... Denk ook even na over aardlekschakelaars.
Ik zo per 2 groepen 1 30mA aardlekschakelaar toepassen.

Lees ook dit document http://bds.home.xs4all.nl/info_artikel/ ... 37;_38.pdf van Henk Bos eens.
[/edit]
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: even voorstellen

Bericht door Jef-Tengro »

Dus als ik het goed begrijp moeten en groepen van 10 amp. In en nog een hoofd stop?

Ik heb 16 amp. Omdat ik deze kast nog had liggen vandaar
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Plaats reactie