stalen boot poetsen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: stalen boot poetsen

Bericht door Peter-J »

Ik heb de tip van blanke lak over je verf doen eerder gezien. Bij mij op de werf ligt een polyester boot met een iets mislukte 2c blauwe lak. Toen ze het berghout aan het lakken waren van dat scheepje hebben ze een proefstukje gedaan op de blauwe lak. Eersdt netjes ontvet en geschuurd. Het resultaat was verbluffend. Dit was ruim 8 jaar geleden en de boot ligt nu weer op de werf en glimt nog steeds als een malle! Was wel 2c blanke lak.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: stalen boot poetsen

Bericht door Klaver vier »

Ik kan mij voorstellen dat het op een wat donkerdere kleur heel goed werkt
Als de kleur onder de lak wit is moet het denk ik minimaal een tint donkerder worden.
Ik heb het niet geprobeerd maar het lijkt mij logisch
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Gerard Brul
Berichten: 2
Lid geworden op: zo dec 26, 2010 6:39 pm

Re: stalen boot poetsen

Bericht door Gerard Brul »

Ik zag in een ander forum item dat Frank weer reacties plaatst.
Frank, welk soort blanke lak gebruik jij bij het weer opknappen van je bootlak?
Is dat gewone jachtlak met UV bescherming of moet het nog aan speciale eisen voldoen?
Gerard
Doerak 780AK 'Ma-Re Librum'
Ligplaats Zeewolde
Gerard Brul
Berichten: 2
Lid geworden op: zo dec 26, 2010 6:39 pm

Re: stalen boot poetsen

Bericht door Gerard Brul »

Ik kreeg een reactie van Frank terug na een PB naar hem gestuurd te hebben:

De laatste jaren gebruik ik dus niet meer de pot Epifanes in kleur maar gewoon blanke lak. Geen twee componenten maar gewone bootlak. Die is op basis van alkydharsen en zo.
Het is al zeker 5 jaar geleden dat ik mijn achteronder voor het laatst in kleur heb gezet.

Ik gebruik niet een bepaald merk maar meer wat toevallig voorhanden is. Als er maar een goed UV filter in zit/
Ik denk dat als je een erg goede blanke jachtlak gebruikt je er langer mee doet. Ik pak het nu om de twee jaar aan omdat het zo simpel is. Ik schuur even licht waterproof 400 en dan kwak ik daar met de roller een laag lak op die ik wel behoorlijk verdund heb. Moet niet te taai zijn en goed vloeien dan zie je de rollerputjes of kwaststrepen niet.
Laatste keer was het zo ongelooflijk glad dat de hond meteen van het achteronder afschoof...
Is eigenlijk werkje van niks, je gaat gewoon overal overheen en hoeft geen kleuren af te plakken en zo.
gr FRank

\\ Ervaring is het leren van je fouten, sommige mensen hebben veel ervaring. //
Doerak 780AK 'Ma-Re Librum'
Ligplaats Zeewolde
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: stalen boot poetsen

Bericht door Jef-Tengro »

Dus als ik het goed begrijp dan schuur je nadat je de boot in de kleuren hebt gezet deze weer licht op en dan met blanke bootlak er overheen om weer heen glanzende oppervlakte en kleur te krijgen :?:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: stalen boot poetsen

Bericht door frank »

Effe voor een goed begrip...

In den beginne zette ik een mooie laag kleurlak op de opbouw. Dat was Epifanes en in drie kleuren. Dat was veel werk,
alles afplakken opletten en netjes binnen de lijntjes en zo...
Maar dan na een jaar of drie ga je je ergeren, de lak wordt mat en gaat krijten, daar moet wat aan gedaan worden.
Maar ga je dat weer van voren aanpakken dan kost dat veel tijd en energie en daar heb ik te weinig van.

Dus.. ik schuur heel licht waterproof 400 de oude matte laag op, meng een bus blanke jachtlak met uv filter met voldoende
verdunner zodat de laag goed vloeit. En dan is het nog een kwestie van een dikke maar goed roller en je jaagt over
al je oppervlakken heen. En geloof me, je weet niet wat je ziet. je ergernis verdwijnt en je hebt je oude kleur terug plus een mooie glanslaag.
Doe ik nu al jaren met veel succes.
Loop dan gelijk even over je koperwerk heen en dat neem je en passant ook mee.
Daarna kijk je in de koelkast of er nog een koude Westmalle staat en je hebt weer een welbestede middag.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: stalen boot poetsen

Bericht door sambeek »

:) :D :lol:

Dit vergeet ik nooit meer. Vooral die laatste niet " Daarna kijk je in de koelkast of er nog een koude Westmalle staat "
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: stalen boot poetsen

Bericht door popeye »

frank schreef: Daarna kijk je in de koelkast of er nog een koude Westmalle staat en je hebt weer een welbestede middag.
Doe ik ook wel eens maar word daar niet vrolijk van! :x

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: stalen boot poetsen

Bericht door Jef-Tengro »

Nou is dat hardstikke mooi met blanke lak, maar nou vraag ik mij af. Ik ben niet zo'n beste schipper want heb nog maar net een boot. Ik vaar er schade mee of een ander vaart schade tegen onze boot. Kun je dan alleen de schade bijwerken of moet al het blanke lak er dan af omdat je niet over lak kunt schilderen?
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: stalen boot poetsen

Bericht door frank »

Nee.. die blanke lak is van hetzelfde spul als de onderliggende pigmenthoudende verflaag. Meestal een alkydhars of zo.

Maar om nou even te laten zien wat ik bedoel een plaatje als bewijs...

Op de onderstaande foto zie je een stuk van mijn machinekameropbouw in donkerbruin en havana.
Twee jaar geleden over de verschraalde pigmentlaag een laag sterke blanke lak aangebracht en zie
nu het resultaat in een waterig voorjaarszonnetje. Duidelijker kan niet denk ik.

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: stalen boot poetsen

Bericht door WillemB »

frank schreef:Effe voor een goed begrip...

In den beginne zette ik een mooie laag kleurlak op de opbouw. Dat was Epifanes en in drie kleuren. Dat was veel werk,
alles afplakken opletten en netjes binnen de lijntjes en zo...
Maar dan na een jaar of drie ga je je ergeren, de lak wordt mat en gaat krijten, daar moet wat aan gedaan worden.
Maar ga je dat weer van voren aanpakken dan kost dat veel tijd en energie en daar heb ik te weinig van.

Dus.. ik schuur heel licht waterproof 400 de oude matte laag op, meng een bus blanke jachtlak met uv filter met voldoende
verdunner zodat de laag goed vloeit. En dan is het nog een kwestie van een dikke maar goed roller en je jaagt over
al je oppervlakken heen. En geloof me, je weet niet wat je ziet. je ergernis verdwijnt en je hebt je oude kleur terug plus een mooie glanslaag.
Doe ik nu al jaren met veel succes.
Loop dan gelijk even over je koperwerk heen en dat neem je en passant ook mee.
Daarna kijk je in de koelkast of er nog een koude Westmalle staat en je hebt weer een welbestede middag.
Een hele goeie tip,Frank.
Deze gaat meteen in het dossier.

Als beginneling zou je dit echt niet durven of meteen aan denken..
Hulde aan de oude rotten! :wink: :wink: :wink:

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: stalen boot poetsen

Bericht door buggyrene »

Stel dat ik mijn boot schilder met 1 component, en daar overheen een laag met 1k blanke lak, blijft de glans dan ook langer goed ?

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4839
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: stalen boot poetsen

Bericht door Marie Christina »

Dat van die Westmalle durf ik wel aan. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: stalen boot poetsen

Bericht door stevedem »

Ik wil dit ook wel eens gaan testen,

kan dat met deze lak ?
http://www.schilderscentrum.nl/index.ph ... wgodUhACnA
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Plaats reactie