Slingerkimmen op zelfbouwboot

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Fr4nkiej
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 28, 2015 5:37 pm
Locatie: Heemskerk

Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door Fr4nkiej »

Hallo medebootliefhebbers.
Ik ben Frank en nieuw op dit forum.
Ik heb al 3 jaar een stalen kajuitboot van 6.30 bij 2.30 meter. Heb er nagenoeg alles aan verbouwd wat er verbouwd kon worden en nu begint het nieuwe project alleen zit ik met een dillemma. Ik wil een boot maken van 7 meter lang en 2.30 meter breed. De neus maak ik als een doerak alleen wordt het onder de waterlijn een platbodem. Nou zit ik met het volgende: ik wil slingerkimmen plaatsen om het geschommel enigszins tegen te gaan en voorkomen dat ik als een blaadje over het water wordt geblazen. alleen weet ik niet onder welke hoek ik het moet plaatsen en waar. Het lijkt mij dat t niet zoveel uitmaakt waar het komt maar ik ben daar noet zeker van. Wie kan mij tips geven?
Groeten Frank
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door Jef-Tengro »

Welkom, waarom 2.30m breed. Als je hem gewoon breder maakt 3 meter ofzo dan is hij ook stabieler. In onze boot 11.00m bij 3.30m is er aan beide zeikanten werf gebouwd een bak vol beton dus is super stabiel. Misschien dat dat een optie is?
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door Marie Christina »

Ik ken alleen kimkielen van zeeschepen en die zitten halverwege de kim er loodrecht opgelast.
De kim maakt (uiteraard) een bocht van 90 graden.
De kimkiel zit daar halverwege op (dus op het grootste punt van de bolling) hetgeen betekent dat hij een hoek van 45 graden met het wateroppervlak zou maken.
De lengte van de kimkielen is meestal zo'n 1/3 van de lengte van de boot en ze zitten meestal op de grootste breedte, waar ze het meeste effect hebben.
Maar dat is puur mijn eigen redenering en waarneming door de jaren heen.
Wellicht dat iemand de "officiele" regels paraat heeft.

(Overigens, slingerkielen heb je niks aan, hoor. Je wilt ANTIslingerkielen. :mrgreen: )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door Klaver vier »

Jef is je boot van dat beton er in storten ook 10 cm breder geworden :wink:
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door Jef-Tengro »

De Stoere schreef:Jef is je boot van dat beton er in storten ook 10 cm breder geworden :wink:
Gr René ( De Stoere).
Lijkt me niet. Hoezo dat dan? :lol:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door popeye »

Jef-Tengro schreef: In onze boot 11.00m bij 3.30m is er aan beide zeikanten werf gebouwd een bak vol beton dus is super stabiel.
Er zijn verschillende vormen van stabiliteit. Ik heb begrepen dat een vormstabiel schip zoals mijn jol in golven juist erg schommelt, dus onstabiel is. Heb je datzelfde effect ook niet met kimkielen?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Fr4nkiej
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 28, 2015 5:37 pm
Locatie: Heemskerk

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door Fr4nkiej »

Iedereen bedankt voor de reacties..
Ik wou 2.30 breed doen want ik dacht dat als ik te breed ga het model niet klopt met waterverplaatsing ofzo.. Als 3 meter ook goed kan doe ik dat liever uiteraard.. Meer ruimte :D
En de stabilisatiekimmen zijn er ook voor zodat ik niet naar links of rechts geblazen wordt met zijwind.. Leek mij logisch, maar als dat weinig tot geen nut heeft op de wind.. Heb er wel een keer iets over gelezen dat daar de skeg voor is en ging er van uit dat een slingerkim dat ook ongeveer deed.. Als er iemand een lichtpuntje op kan schijnen zou ik dat waarderen..
Frank
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door Marie Christina »

Je kan niet ongestraft maar breder en breder bouwen.
Op een gegeven moment wordt een schip daar zo goed als onbestuurbaar van.
Even heel overdreven:
Stel je hebt een balk hout.
In zijn lengte hoef je hem aan het uiteinde maar een tikje met je vinger te geven en hij drijft weg en maakt niet of nauwelijks een bocht.
Nu leg je hem dwarsover voor je en je geeft hem weer datzelfde zetje met je vinger, ergens halverwege.
Hij zal nog nauwelijks van zijn plaats komen.
Dit is een extreem voorbeeld, maar dat is even om duidelijk te maken hoe belangrijk de lengte/breedteverhouding is.

Vormstabiliteit is heel goed te demonstreren met die populaire grote plastic ballen waar je in kan kruipen en dan door het water kan "lopen".
Stel je kruipt er in en iemand zet op wat op dat moment de bovenkant is met een stift een stip er op.
Jij doet één stap naar voren en, floep...., die stip zit onder je voeten.
Nu ga je op iets plats staan, je rubberboot, bijvoorbeeld.
Je gaat achterin staan en doet één stap naar voren.
Er gebeurt niets, hooguit wat verandering in de trim.

Je zult dus een balans moeten vinden tussen lengte/breedte en vierkant en bol.
Voorwaar iets dat je niet even in een middagje in elkaar tekent.

Oh, en voor koersvastheid hebben kimkielen geen enkel nut.
Daarvoor moet je een scheg onder het schip maken.
En hoe lang en diep die moet zijn, en of die bij het voor of achterschip moet komen hangt weer geheel van de vorm van het onderwater én bovenwaterschip af.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door stevedem »

ik ben het met bovenstaande eens,
zomaar even 70cm breder maken op een lengte van 7 meter moet je goed berekenen, en de vorm van het onderwaterschip moet daar ook naar zijn.

Wellicht kan je het afkijken van reeds bestaande modellen,
je wil een type doerak schrijf je.
Wellicht kan je daar het onderwaterschip van "kopieren", dat is een reeds bewezen model.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door popeye »

stevedem schreef: zomaar even 70cm breder maken op een lengte van 7 meter moet je goed berekenen, en de vorm van het onderwaterschip moet daar ook naar zijn.

Wellicht kan je het afkijken van reeds bestaande modellen,
Ja, maak er een staverse jol van. Mijn jol is zowat 3 m, bij een lengte van 7 m. :) Zo kan er dwars voor in de punt nog een tweepersoons bed van 140 x 200. :D

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door Jef-Tengro »

Maar bedoel als je toch van 0 begint wat te bouwen dan heb je keus genoeg en meer opties. Vandaar het idee om breder te gaan. 3 meter is ook een bij wijze van en geen vast gegeven :wink:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door Marie Christina »

Dat klopt, maar TS moet beseffen dat je een boot niet "zomaar even"bouwt of ontwerpt.
Elke verandering heeft invloed op de rest van de boot.

Van Oord heeft ooit een hopper (baggerschip) van 90 meter laten verlengen naar 110.
Het gevolg was dat het schip nooit verder dan 2/3 van de originele belading geladen kon worden.
Anders viel het om.
De lengte breedte verhouding was zoek.
Dus in plaats van dat ze na de verlenging meer konden laden konden ze mínder laden!

Dit ter illustratie hoeveel invloed verlenging of verbreding kan hebben.
En hoeveel invloed dat dan is, tja daar heb je een aardige studie voor gevolgd, voor je dat kan berekenen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Fr4nkiej
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 28, 2015 5:37 pm
Locatie: Heemskerk

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door Fr4nkiej »

Haha dus ik moet of "even snel" een opleiding volgen of ik pik mijn idee van een doerak.
Heb er 1 gevonden van 7 bij 2.80. Scheg lijkt me wel een goed idee. Nu moeten jullie niet gaan denken dat ik een racemonster ga bouwen.. Wil gewoon iets meer ruimte om lekker op vakantie te gaan of om mensen mee te nemen. Als ik er nu 3 mee neem is t aardig krap.. Wil er zowiezo niet harder mee gaan dan 20 km. Wel duidelijke info en heel snel zelfs. Echt blij dat ik lid ben geworden van dit forum :D over 2 weken heb ik een
Epoxy workshop. Weet er al veel van maar dit is
Om een beetje op te frisse :roll: bedankt voor de reacties..
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door Marie Christina »

Fr4nkiej schreef:Haha dus ik moet of "even snel" een opleiding volgen of ik pik mijn idee van een doerak.
Beide zal een hele toer zijn. :D
De opleiding is op HBO niveau en spantenplannen worden doorgaans bewaakt als was het goud.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Fr4nkiej
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 28, 2015 5:37 pm
Locatie: Heemskerk

Re: Slingerkimmen op zelfbouwboot

Bericht door Fr4nkiej »

:mrgreen: Dan hou ik het wel bij een pallet met piepschuim. Drijft ook wel... :mrgreen:
Plaats reactie