westlanders e.a

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

westlanders e.a

Bericht door meester »

Hallo all,
hier pleeg ik mee te varen: http//home.hetnet.nl/~helleveeg (deze homepage is van mijn vorige account maar ik kan hem niet meer wijzigen)
recreatief met de Helleveeg, wedstrijden met de Antonius en groepen met de Oude Klaas.
verder roei ik ieder dinsdag met mijn eigen lelyvlet met een team van oudere jongeren met potentiele gewichtsproblemen( broer,neven en ik)
Ik ben ook nog met een tjalk begonnen maar daar heb ik momenteel geen tijd voor en is daarom te koop. (misschien na de zomer niet meer)
de rede dat ik er geen tijd voor heb is te vinden op www.composail.nl
ik bouw met leerlingen uit alle technische opleidingen en studenten een hightech composiet racer van 12,8 mtr
schuim,glasvezel, carbon en gestolde snot leveren een licht en sterk jacht op

vr gr Nico
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: westlanders e.a

Bericht door Wybe-M »

meester schreef:Hallo all,
hier pleeg ik mee te varen: http//home.hetnet.nl/~helleveeg
Deze URL klopt niet Nico.
Het moet zijn http://home.hetnet.nl/~helleveeg/helleveeg.html

en dit is dus je bootje:

Afbeelding
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Gebruikersavatar
Koos
Berichten: 19
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 11:39 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Meester

Bericht door Koos »

Hoi Nico
Leuke introductie van jezelf en je boot.
Vraagje: waarom denk ik maar steeds dat Nico Meester een alias is van Nico Persoon?
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Bericht door Evert »

Koos,
Ik heb een vermoeden dat je dat niet alleen maar hoeft te denken.
Wat voor tjalk heb je eigenlijk Nico?

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

Het is Nico Persoon
in dit forum "meester" omdat ik vroeger machinist geweest ben maar ook omdat ik in het dagelijkse leven docent ben.
docent energietechniek en projectleider van het composieten jachtbouw project "Composail", maar dat is iets heel anders
op verbrandingsmotoren gebied hebben we momenteel de volgende onderzoeken lopen:
dual fuel met standaard motoren, we proberen een tuctuc op aardgas te laten lopen tbv emmissie vermindering en een Yanmar diesel op een combinatie van gas en diesel om in stedelijke gebieden minder roet en CO2 uitstoot te hebben zodat je met een "oude'vrachtwagen wel de stad in mag.
ik heb een zelfde verzoek van Netrail liggen om cumminslocomotieven m te bouwen op aardgas.
een hoopgevende techniek ook vvor schepen aangezien Teesing al zelftank station verkoopt

evert jan:woon je nog in Den haag dan kan je een keer naar dat tjalkje komen kijken. hij ligt achter persoon op de nieuwe weg aan onze oude grondplaats. foto's staan op de website
het is een paviljoen tjalkje uit 1899 gebouwd in zwartsluis. 14,5 mtr en 3,45 mtr breed en een flinke holte. het heeft later in aalsmeer gevaren met een kromhout erin voor mullers. mijn vader heeft er vroeger nog wel eens uit geladen. later gebruikt als woonark in voorschoten bij allemansgeest waar ik hem weggehaald en gesloopt heb.
het casco is nu bijna geheel schoon en heb 3 mtr boeisel vernieuwd.
Ik vind het zonde om hem te verkopen aan zomaar iemand dus ik zoek een echte liefhebber om er weer wat moois van te maken.
vr gr Nico
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 581
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

In vetkuil een brandstofdraadje opgestart
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: westlanders e.a

Bericht door meester »

Aangezien er weinig activiteit is op het forum en ik een aantal prima foto,s heb ontvangen plaats ik deze sfeermomenten
tijdens de gouden gaffelwedstrijden op de kaag in september 2010 ging het er leuk aan toe.
Een dikke wind en veel westlanders op het water. De Antonius liet zich weer eens van de onderkant zien;-))
Afbeelding
en aan de lage kant natuurlijk een beetje nattigheid.
Afbeelding
Het was een zware dag zeilen met een opstapbemanning (2 waren nog nooit aan boord geweest)
maar wel een topevenement.
Afbeelding
Het resulteerde echter niet in een 1e plaats. komend jaar maar weer eens wat beter voorbereiden. misschien wel een nieuwe fok?
Afbeelding
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: westlanders e.a

Bericht door dconel »

Dus naast die pakschuit heb je deze ook nog liggen? Mooi ding, ziet er gaaf uit zo met die helling :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: westlanders e.a

Bericht door Boekel »

Wouw...spectaculair!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: westlanders e.a

Bericht door meester »

dconel schreef:Dus naast die pakschuit heb je deze ook nog liggen? Mooi ding, ziet er gaaf uit zo met die helling :)
Ik ben schijnbaar niet duidelijk geweest over mijn schepen. ik heb nog een lelievlet waar we wekelijks door de haagse wateren mee roeien. en natuurlijk de Helleveeg, een "grote"westlander van 17,6mtr geheel ingericht als weekend en vakantie schip
Afbeelding
hier lekker droogvallend op het wad.
Afbeelding
kontje met de kleine schroef van 18"
Afbeelding
en zeilend op het grote water.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: westlanders e.a

Bericht door meester »

het is tijd voor onderhoud! het voordek van de helleveeg was een roestpaleis. na 15 jr epoxieteer moest de hele laag eraf en netjes op nieuw een beschemingslaag opbouwen. Met de naaldenbikhamer is het hele oppervlak kaalgemaakt en daarna 2 keer in de geelgroene 2 componenten primer gezet (ik ben toch een hagenaar)
Afbeelding
om niet teveel open plekken te krijgen ben ik er daarna 1 keer met grijze 2 componenten primer erover heen.
Afbeelding
Vandaag een eerste laag 2k pu lak eroverheen voor de afwerking. Als ik de rest heb geschilderd komt de 2e laag zwart
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
klipper
Berichten: 16
Lid geworden op: di mar 29, 2011 9:32 pm
Locatie: Eindhoven

Re: westlanders e.a

Bericht door klipper »

Prachtige foto's!
Met een mooi stuk tekst erbij!
Een dag niet gelachen, is een dag niet gevaren!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: westlanders e.a

Bericht door meester »

Het werd eens tijd voor een grote beurt van de helleveeg. Ze lag alweer 6 jaar in het water en ondanks jaarlijks onderhoud bovenwater kwam er wel eens in roestje in beeld. Dus op zoek naar een werf stuitte ik op een mooi initiatief bij werf de Hoop in Schiedam.
dus maar eens langs en ondanks een wat rommelige communicatie kon ik 12 december op de helling.
Afbeelding
Afbeelding
Het schip kwam vrijwel zonder mosselen uit het water (ieder jaar even op zout) en na afspuiten bleek er weinig roest.
Toen begonnen de deelnemers van dagbesteding de Hoop om de boel kaal te schrapen en te schuren. al gauw bleek de 25 jaar oude epoxyteer dermate hard geworden dat het van het schip afsplinterde en is besloten het schip volledig kaal te maken tot het vlak.
Afbeelding
Afbeelding
Dagelang hebben ze met naaldbikkers alle teer en antifouling verwijderd.
Ondertussen kon in de twee flinke deuken in de kop repareren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb ze er volledig uitgesneden waarvan een kompleet met spanten. daarna nieuwe 5 mm platen in de ronding geklopt en pas gemaakt.
gezien de beperkte werktijden van 8 tot 16,00 schiet het niet heel hard op maar er werken wel veel mensen aan het schip.
Afbeelding Wel lekker is de stralingsverwarming.
Afbeelding
Afbeelding
na het kaalmaken van de romp kon ik alle controleren en kwam ik een 20tal losse nagelkoppen tegen en heb ik 2 uitlopen verwijderd. onder de kop bleek een deel zo slecht dat ik het in zijn geheel vervangen heb met een 6 mm plaat. Oude eruit geslepen en nieuw erin.
Afbeelding
De deelnemers gaan ondertussen gewoon door en hebben alle 2 keer in de zilverprimer gezet waarna 2 lagen zwarte primer volgen.
Afbeelding
ik heb tot de keuze van international besloten omdat ik bij enkele reparaties in dit al had gebruikt en de primer prima hecht. Ik zeg wel 2 lagen maar weet het niet. Er is wel een beetje verf opgegaan. 12ltr grijze primer, 20ltr zwarte primer en 20ltr antifouling
Ondertussen schuren ze gewoon door en wordt er ook gelakt. zwaarden, roer, giek alles krijgt een beurt.
Afbeelding
Afbeelding
ik heb 5ltr zwarte lak, 2,5ltr groen, 1ltr wit, 1ltr oker, 5ltr vernis. Wat je neerzet smeren ze erop ook.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook de schroefas gelands vervangen die een zware dreun hebben gehad 2 jaar geleden. nu alles weer lekker nieuw en waterkeringen in de stopbuspakking. hopelijk geen water meer in de roef. Ook de schroef was wat krom en geplooid maar dat is door Kramer Scheepsschroeven weer netjes gerepareerd en in overleg hebben we er toch maar weer iets meer spoed opgezet. ik kwam niet meer aan de 14 km afgelopen jaar.
Afbeelding
Afbeelding

Na de feestdagen was het snel klaar. Nog even een nieuw stuk in het vlak. wel zwaar een 6mm plaat het de hand bolslaan maar het paste netjes en ik heb 2 jongens lesgegeven in het lassen aan oude schepen.
Lynda probeerde nog even de gele zijkanten te "houten" maar dat wilde niet lukken door de lage temperatuur. na het maken van het profiel liep het uit
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alles in de lak en dicht en dus maar weer zwemmen. ik kan dit jaar vroeg varen want het onderhoud is al klaar!
Afbeelding
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2080
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: westlanders e.a

Bericht door KarelE »

Dat klinkt als een geweldig initiatief Nico? Heb je daar een linkje naar een website of folder van?
Wat kan hun helling maximaal aan? Zo te zien kan/mag je het nodige zelf doen, maar begrijp ik het goed dat dat alleen tijdens kantooruren kan?

De zorg staat mij na aan het hart, en als ik zoiets kan stimuleren zal ik het niet nalaten!

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: westlanders e.a

Bericht door meester »

een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Plaats reactie