Navigo

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Navigo

Bericht door JanSr »

Zeer fraai project. Uitdagend professioneel!
Misschien nog een tip voor je vetgesmeerde achterbus: viewtopic.php?f=5&t=1823
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Navigo

Bericht door stevedem »

Zeer mooi ingetimmerd !!

Hoeveel lagen lak zitten er op de foto nou op ?
en welke houtsoort, mahonie ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Navigo

Bericht door Baschinist »

Beter laat dan helemaal niet! Gaaf project geweest ook.

Kom het nu net pas tegen in de archieven. Wat was de reden om het volgens keur te bouwen?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Het volgens de eisen bouwen is twee ledig.

1)
De eisen zijn gemakkelijk terug te vinden, je zit meteen goed met bv;
Soort isolatie, dikte glaswerk poorten, mangat openingen, verhouding vul/ontluchtingsprocedure etc.

Geen verzekeraar die dan meer moeilijk doet.

2)
Wil je af en toe klein werk slepen dan kwam de verplichting om de hoek kijken.
Deze wordt weliswaar bijna weer ingetrokken, maar toch.

De eisen zijn gemakkelijk door te voeren als je iets nieuws bouwt, de meer waarde stijgt aanzienlijk.
Dat ik zelf uit de beroeps haven en zeesleepdienst komt speelt natuurlijk ook mee 8)

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Navigo

Bericht door Baschinist »

Aha....op die manier.

Wij doen eigenlijk min of meer hetzelfde. De eisen geven een mooi houvast.
Casco bouwen we iig zo, uitrusting doen we wat voor ons haalbaar is.
Geen idee of we er goed aan doen, de regels voor ons "sleep" gedrag blijven grijs gebied wat dat betreft. Vanaf deze zomer hoeft er helemaal niks meer, zelfs geen kvb....
Vraag me af hoe lang dat zo blijft.

Heb je nog veel moeite moeten doen om onder de 70 dB te komen bij de stuurstand? Dat is eigenlijk de lastigste eis denk ik.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Daarin kan ik kort en eerlijk zijn. Ik was erop voorhand op gewezen, ik denk dat loopt wel los.
Nu niet dus.

Aardig wat aandacht aan de volgende puntjes besteed.

Het meeste geluid; dreunende resonantie kwam door.

1) korte vrije schroefaslengte, inherent aan model. Trillingen ter hoogte van asafdichting/ lager. Opgelost door flex koppeling te vervangen door centaflex AM en een flexibel “zwevend binnenlager” met lipseal afdichting.
2) dreunende slagen schroefwater tegen de halve tunnel. Opgelost door drieblad schroef te wisselen voor een vierblad schroef.

Nu in ieder geval ruim onder de 70 db.

Het gehoor wil ook iets in toonhoogte, zodat het prettig klinkt. Inherent aan de s4sdt mitsu, een industrie motor met een rauwere en lawaaiige loop veel motorgeluid. Een echtte scheepsdiesel zal minder geluid geven, maar was twee keer zo prijzig.
Deze voldoet ook aan ccr dus, was de keuze snel gemaakt.

3) verzwaarde geluidsdempende isolatie direct rondom de motor toegepast.
4) geluiddempend labyrint toegepast ter hoogte van de aanzuig poorten. Deze zitten in de kuip, hadden mogelijk beter buitenom moeten lopen.

Nu op 63db bij 1300 toeren(losse boot) tegen de 10 kilometer per uur, tegen de 67db bij 2200 toeren.

Als laatste de geluidjes door de bedieningskabels aangepakt, wat lood erom heen gevouwen, ssst wat een verademing.

Dus ja we hebben er naderhand nog aardig wat aangedaan.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Navigo

Bericht door Baschinist »

Dat is netjes!

Bij nieuwbouwschepen van de zaak is de dB test toch altijd wel een puntje waar menigeen nerveus van kan worden.
Ben nog bezig geweest om eventueel een CvO pleziervaart op ons project te krijgen. Eigenlijk ook meer in het kader van: je kan tenminste maar iets hebben mocht er weer een sleepregel veranderen. Iedereen die ik er over sprak begon over die dB eis.
Maar als ik je verhaal zo lees moet het dus toch goed mogelijk zijn. Betimmering is van hout of niet?

Denk dat wij ook op mitsu s4s uit gaan komen. Als je dat vermogen bij 2500 toeren wil ben je snel uitgewinkeld, die zijn er niet zoveel. Weet ook niet wat je precies onder echte scheepsdiesels verstaat eerlijk gezegd? In mijn beleving zijn dat die grote jongens in de containervaart.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Betimmering is inderdaad hout.

Als verzwaring direct hout tegen machinekamer/ stuurhut schot gelijmd daarna afgetimmerd.

De brandstoftanks bekleed met verzwaring, deze liggen tegen het machinekamerschot aan. Om te voorkomen dat het een klankkast zou worden.

Als ik het nog een keer zou doen zou ik de fundatie meer als een u profiel op zijn kop maken en afvullen met zand.
Denk dat dit veel trillingen wegdempt.

Wij hebben de mitsi s4sdt, de turbo is meer een spoel/ eco turbo. Om dus aan de ccr eisen te komen.
Fijn motortje no nonsense, met een nieuwe prm koppeling erachter vanuit Engeland.
Scheelde aanzienlijk in prijs.

Misschien kun je wat regelen met DET ik denk dat ze wel ergens voor open staan. Zijn iig fijne lui.

Met scheepsmotoren bedoel ik bijvoorbeeld al de yanmar of Volvo, denk dat deze wel wat stiller zijn. Maar ook flink duurder.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Navigo

Bericht door Baschinist »

Ja op die manier, ook mooie motoren idd. Ben zelf wel gecharmeerd van John deere maar ook die zijn gelijk een stuk duurder.
Denk dat die mitsu's ook niet verkeerd zijn. Zelfde vermogen bij meer cc en minder toeren.....wat dat betreft ben ik net een yank.
Vraag me af of het heel veel zal schelen in geluid, zal toch voornamelijk afhangen van de opstelling en het uitlaatsysteem.

Maar Goed, in die zin hebben we weinig te kiezen. Het hele feest hangt aan elkaar van sponsoring bij ons.

Vind het al heel wat dat je onder die 70dB bent gekomen zonder al te veel dure ingrepen of materialen. Schept toch een beetje hoop voor ons :D
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Navigo

Bericht door ronrtl »

Navigo schreef:HH,

Als laatste de geluidjes door de bedieningskabels aangepakt, wat lood erom heen gevouwen, ssst wat een verademing.

Navigo
Hey..vertel eens? Hoe moet ik dat zien? Wat voor lood en waar/hoe omheen bevestig je dit? Ik neem aan om de herrie uit je morsekabel te krijgen?
Ben reuze benieuwd! :D

Gr.Ron
Plaats reactie