HH,
Het volgende setje na het voor de eerste keer verplaatsen van het casco.
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Ik heb gekozen voor;
Een vet gesmeerde schroefas, mogelijk iets onvriendelijker voor het milieu, maar wel zeer beproefd. Ik heb eerst de scheg gebouwd met hierin een buis, deze heb ik in zijn geheel onder het casco geschoven. Hierna heb ik de uiteindelijke schroefaskoker(voorzien van las bussen) met lagers ingelast, zodoende kon ik door het onderlinge verschil van binnen en buitendiameter de koker tov het onderwater schip nog wat na stellen.
Een hennegats koker met zowel onderwater als aan de binnenzijde een as seal als afdichting.
De schroefas en roerkoning hebben beide hun eigen vetpot.
Voor de koeling, iig een gesloten systeem;
Wij varen zo vaak als we kunnen, ook in de vrieskou, totdat het eerste ijslaagje ontstaat. Aan de andere kant schuifelen we ook heel vaak door prutslootjes, dus problemen met verstopte aanzuigfilters uitgesloten. Zodoende dus ook geen water gesmeerde schroefas.
De keuze bestaat dan uit koelbuis? koker onder het schip of een beunkoeler. Uiteindelijk gekozen voor het laatste.
Compact en niet rekening hoeven te houden met de ronding. Naderhand is met een lig en vaartijd van drie jaar in het water de beunkoeler aardig vervuild en was moeizaam schoon te maken.
De uitsparing voor de ramen heb ik naderhand met de decoupeerzaag uitgezaagd, zodoende bleef iig de opbouw vormvast tijdens het aflassen
Navigo