Navigo

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Navigo

Bericht door WillemB »

Heel leuk om te volgen dit.
Man een mooi project....ideaal zeg, binnen aan het werk te kunnen.


Gr Willem ;)
Beter een anker kwijt dan het schip.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Navigo

Bericht door KarelE »

Wouter schreef:Murphy switch kost 110 Euro extra, lijkt me wel handig.
Vraag me alleen af waar je het alarm moet afschakelen als het systeem is afgetapt want ik kan geen knoppen op het ding vinden, maar dat is een detail.
Zit die switch/dat alarm niet achter je contactsleutel dan? Als het systeem is afgetapt start je de motor niet.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Navigo

Bericht door Navigo »

Ja daar ben ik weer,

Het moest ervan gebeuren, ik moest plaats maken.
Ik moest naar buiten, daar kon ik dan nog een paar maanden staan, maar dan was het echt over met de pret.

https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

Helder glas, in de stuurhut ja een tint was mogelijk fijner voor weerspiegeling, maar de inspectie vereiste anders.
D Fender rondom, vastgezet met RVS bolkop bouten en vlakke moer aan de onderzijde. Rvs is van het ijzer gescheiden door Teflon ringen met een kamertje.

Na een paar draaiuren is;

De R&D koppeling tussen de schroefas en de PRM gewisseld. Dat is echt geen aanrader, wat een stug ding is dat. Wat draagt dat aan geluid door, die is gewisseld voor een Centa AM.
De eerste steun na de flexibele uitlaat, was star, is vervangen door rubber blokken waar in deze af gesteund is. Gaf toch nog resonantie door.
Er een vulstuk geplaatst tussen lever en stuurcilinder, zodat deze niet meer schuin weg staat te drukken.

Dat was hem dan weer even.

Navigo
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Navigo

Bericht door Peter-J »

Ziet er allemaal schitterend uit!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Navigo

Bericht door Wouter »

Lekker professioneel allemaal!

Vraagjes:
Hoe heb je het schot voor de motor geisoleerd? welke lagen materiaal? is het zowel voor geluid als warmte?
Wat voor kraantjes zitten op de brandstofleidingen uit de tanks, en wat is daar het voordeel van?
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Navigo

Bericht door stevedem »

zeer mooi resultaat hoor !! Top !

Ik zie dat je een dubbel, omschakelbaar spin off filter hebt hangen van Racor.
Hoe bevalt die ?
Is deze makkelijk te ontluchten ?

Zit zelf te twijfelen of ik deze neem, of de dubbele van vetus met vacuummeter.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Leuke reacties hoor!

Isolatie is dacht ik van 25mm merfocell GW, in ieder geval geluidsabsorberend en brandwerende toplaag.
Naderhand gezien had ik misschien beter merfocom plaat kunnen nemen. Het geluid wat eenmaal in de brandstoftanks zit is wat moeilijker weg te krijgen. De tanks heb ik rondom, behalve de huidzijde natuurlijk uiteindelijk ook verzwaard met ontdreuningsplaat.

Het onderdeks van het achterdek is tussen de spanten geisoleerd met 40mm Merfocell PU

Uiterst links en rechts zitten de aansluitingen voor de peilglazen; Onder met een terugverende drukknop, boven een knietje.

Direct er naast de aftappers voor vocht of ander bezinksel vanuit de tanks, zijn ook terugverend. Jammer genoeg niet meer echt de ruimte om iets groots onder het aangesloten leidinkje te zetten. Pindakaas potje gaat net.
Er boven een loze aansluiting.

Aan de binnenzijde twee schuif afsluitertjes: onderste voor aanzuig motor, de bovenste voor retour motor.
Deze afsluiters(aan een kant) zijn uiteindelijk met een stangetje verticaal verbonden en veer belast.
Dit stangetje loopt door naar het bovenliggende rondje met het kleine gaatje. Vanaf stuurhut zijde is dit stangetje in open stand(van de afsluiters) geborgd. Borging weg trekken is aan en afvoer van de brandstof dicht.

Gekozen voor retour op tank; continue flow, goede koeling brandstof dus ook koeling op onderdelen en goede ontluchting van leidingwerk.

Navigo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Navigo

Bericht door Klaver vier »

Jammer genoeg kan ik de foto's niet bekijken,de beelden zijn op mijn tablet veel te groot,wordt wel mooi allemaal
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Navigo

Bericht door sambeek »

De Stoere schreef:Jammer genoeg kan ik de foto's niet bekijken,de beelden zijn op mijn tablet veel te groot,wordt wel mooi allemaal
Gr René ( De Stoere)
Ik kan je mede delen, alles maagdelijk wit.
MOOI HOOR!! :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Navigo

Bericht door Dirk »

ziet er allemaal gewoon schitterend uit. Vakwerk !
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Navigo

Bericht door varg »

Echt netjes gewerkt, mijn complimenten!
Arnold
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Ja dat dubbele brandstoffilter bevalt me goed. Het ontluchtten gaat gemakkelijk, zeker omdat er een facet brandstofpomp voorstaat.

Dit opvoerpompje heeft een capaciteit van 160ltr per uur en een max opvoerdruk van 0,5bar. Ik was verplicht tot iig een opvoerpompje omdat de motor geen aangebouwd pompje heeft.

Het is wel een beetje overdone met filters.
Het opvoerpompje heeft een grof gaasfilter, dan een fijner uitgevoerd duplexfilter en aansluitend nog eens het originele brandstoffilter van de motor zelf wat op zijn beurt weer wat fijner filtert en uitgevoerd is met een alarmpuntje. Een alarmpuntje voor als er water aanwezig is.

Geen zuigdruk manometer in de "aanzuig", dat wordt me toch echt te gek. Dan moet ik steeds bij vermogen, dus hoger verbruik gaan kijken naar wat er gebeurd, zeker als ik vroegtijdig wil gaan signaleren.

Navigo
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Daar ben ik dan weer.

Nagenoeg de laatste foto's.
In eerste instanties nadat het bootje nat is gegaan een tijdelijke stuurstand gemaakt en het bootje technisch vaar klaar gemaakt.

Ik moet zeggen ik ben tot het moment van technisch vaarklaar zijn geen moment met tegen zin bezig geweest. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het in timmeren me tegen ging staan.
Niet alleen de tijd die daarmee gemoeid is, maar ook het ontbreken van enige kennis met betrekking tot houtbewerking.

Wijziging in het normale arbeidsleven heeft me overgehaald om het uit te besteden.
Dus ja het ziet er prachtig uit, maar het werk is wel door een scheepstimmerman gedaan.
Daar gaan de credits dus uiteindelijk naar toe.

https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

Al met al was en is het vooral een leuk project geweest, maar vooral nu nog
Nu op naar de kinderziektes, de foutjes die naar boven gaan komen of had ik het maar anders gedaan momentjes.

Navigo
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Navigo

Bericht door Wouter »

Mooie boot geworden!
Als je de betimmering strak houdt heeft het zeker zin het uit te besteden aan een vakman. Dat zou ik nooit zo mooi krijgen.
Veel plezier met het scheepje!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Navigo

Bericht door sambeek »

Je bent timmerman (scheeps) of je bent het niet.
Keurig netjes gedaan door deze man hoor. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie