Navigo

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Navigo

Bericht door ErikH »

KarelE schreef:niemand om op je vingers te kijken en te becommentarieren wat je allemaal anders/beter enz. had moeten doen :wink:
Het kan dus toch.

Hoop dat je nog meer foto's wilt plaatsen, altijd interessant dit soort projecten.

Gr.

Erik
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Allereerst maar een reactie op;
De ruimte lijkt me trouwens niet bepaald geschikt voor zo'n grote las klus. Kennelijk is alles goed gegaan, maar ik vraag me af of de verzekering over de brug gekomen was bij brand, ongeacht of dat nu wel of niet door laswerkzaamheden was ontstaan.
En een afzuiging???
Nee ideaal is anders;

Ik heb bij werkzaamheden steeds het één en ander afgedekt/ afgeschermd met 3 las dekens van 2x2 mtr. Afwisselend afdekkend neer gelegd soms als sluitend gordijn opgehangen.

Afzuiging nee, natuurlijke ventilatie ja. De natuurlijke tocht was in ieder geval zo groot dat het gas van mijn CO2 apparaat steeds voortijdig weg was, vandaar met elektrodes.

De verzekering die is van te voren op de hoogte gebracht, er was uberhaupt al een verhoogde dekking en dus ook premie afgegeven. Toen ze daadwerkelijk kwamen kijken werd er inderdaad toch nog even het een en ander aangescherpt.

Bij dit eerste deel van de romp heb ik eigenlijk alleen problemen gehad met het sluitend krijgen van de horizontale naden van de boeg en de halve tunnel bij de schroef.
Bij iedere gang ben ik achter bij de spiegel begonnen en zo naar voren gewerkt. Zodoende werd de bruikbare arm van de staalplaat steeds kleiner maar de bepalende vorm steeds groter. 5mm plaat werkt dan aardig tegen Met mijn 1,5 tons takel heb ik het uiteindelijk langzaam sluitend gekregen.
Bij de tunnel heb ik `dit gevecht`ook gehad om vijf mm plaat op zijn plaats drukken met keggen, met op te lassen plaatjes etc lukt het wel, maar ik wilde zo min mogelijk zichtbare ingebrande hulplassen ergens op de platen.

Navigo
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Het volgende setje na het voor de eerste keer verplaatsen van het casco.

https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

Ik heb gekozen voor;
Een vet gesmeerde schroefas, mogelijk iets onvriendelijker voor het milieu, maar wel zeer beproefd. Ik heb eerst de scheg gebouwd met hierin een buis, deze heb ik in zijn geheel onder het casco geschoven. Hierna heb ik de uiteindelijke schroefaskoker(voorzien van las bussen) met lagers ingelast, zodoende kon ik door het onderlinge verschil van binnen en buitendiameter de koker tov het onderwater schip nog wat na stellen.
Een hennegats koker met zowel onderwater als aan de binnenzijde een as seal als afdichting.

De schroefas en roerkoning hebben beide hun eigen vetpot.

Voor de koeling, iig een gesloten systeem;
Wij varen zo vaak als we kunnen, ook in de vrieskou, totdat het eerste ijslaagje ontstaat. Aan de andere kant schuifelen we ook heel vaak door prutslootjes, dus problemen met verstopte aanzuigfilters uitgesloten. Zodoende dus ook geen water gesmeerde schroefas.

De keuze bestaat dan uit koelbuis? koker onder het schip of een beunkoeler. Uiteindelijk gekozen voor het laatste.
Compact en niet rekening hoeven te houden met de ronding. Naderhand is met een lig en vaartijd van drie jaar in het water de beunkoeler aardig vervuild en was moeizaam schoon te maken.

De uitsparing voor de ramen heb ik naderhand met de decoupeerzaag uitgezaagd, zodoende bleef iig de opbouw vormvast tijdens het aflassen

Navigo
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Navigo

Bericht door wrotter »

vet gesmeerd foute boel ,nou nee hoor de meeste galan vetten zijn op een zeep emulsie basis ,en er zijn waarschijn lijk ook wel geheel groene vetten op de markt, maar zo ver ben ik nog niet moet eerst nog ruim 20 kg oud vet uit 1988 verwerken ,met een verbruik dit jaar van nog geen 1 kg.
met mijn Anna Maria verstookten we meer dan 20 kg per vaar periode van rond 10 maanden.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Navigo

Bericht door Carel-k »

Mooi spul Nivigo en nu nog betimmeren en dan varen en plezier er van hebben van de zomer!!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Navigo

Bericht door varg »

Prachtige serie foto's, mooi gemaakt schip! Ben benieuwd naar het vervolg!
Mijn complimenten
Arnold
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

De volgende serie;

Het bootje weer moeten verplaatsen.
Ik wist het van te voren, het bootje is vormvast, dus geen probleem.

https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

Nu twee niet verwachtte dompers, beide op te lossen, maar toch.

1) Bij afpersen van beide brandstof tanks lekkage heel klein maar toch. Ik had eerder tijdens het af lassen van de tanks een hoekje van de tank top weg moeten slijpen in de hoek van de huid en het schot. Dan had ik de lasnaad van het schot hier verder kunnen optrekken. Nu lekte het weg tussen spant en scheepshuid. Dit heb ik opgelost door in de aanhechting spant/ scheepshuid net boven de tank top een gaatje te boren zodat ik het alsnog kon af lassen.

In een volgend snijpakket zal ik ter hoogte van de horizontale naden in de spanten daar waar nodig een uitsparing laten opnemen om de naad geheel te kunnen af lassen.

2) Vanwege de grote van het schroefraam was de verplichtte keuze van reductie van de prm 2:1. Rekening houdend met het verzet van de ingaande en uitgaande as en de maten van de motor een fundatie gemaakt. Naderhand blijkt dat ik niet de goede informatie mbt de hoogte van de motor heb gekregen en uiteindelijk zelf niet goed gecontroleerd heb. De turbo(spoel turbo mbt emissie) komt tegen het luik en is niet gemakkelijk te verdraaien.

Kan wel maar wordt het eigen knutsel en verloopt garantie.

Gelukkig was de prm nog niet besteld, werd dus nu een 260 in lijn koppeling met als gevolg aanpassing fundatie en een minimaal doosprofiel onder de motor. Jammer minder ruimte onder de motor, nu 15mm onder het vliegwielhuis..

Gelukkig zijn dit op het ijzerwerk gebied de enige 'problemen'' geweest.

Navigo
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Navigo

Bericht door Wouter »

Prachtig werk! Ziet er allemaal goed doordacht uit.

Vraagje: de koelvloeistof tank (het rode tankje) is dat een standaard product? Weet waar zoiets te krijgen is?
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Navigo

Bericht door Evert »

Bloklandnonferro levert kant en klare koelwatertankjes in alle maten en met alle aansluitingen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Navigo

Bericht door varg »

Is dat een combinatiedemper van Discom? Of zit er dichter bij de motor nog een demper? Ik kan het plaatje niet lezen, zit net een witte sticker op.
Heerlijk die foto's trouwens! leerzaam!
Arnold
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Navigo

Bericht door Wouter »

Bedankt Evert! Ze hebben ook oliekoelers, handig.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Inderdaad blokland was de leverancier van zowel de vlakkoeler als het expansietank.

De vlakkoeler is eigenlijk een maatje te groot voor de motor. Slepend liggen de temperaturen van dat wat gekoeld moet worden eenmaal wat hoger, dus vandaar.

Het expansietank heeft jammer genoeg geen vast ingelaste aansluitingen voor een murphy switch. Naderhand; ja opdat moment was met switch een in mijn ogen een niet in verhouding staande uitgave. Nu gaat er alsnog een switch op voor laag niveau alarm.

De demper inderdaad een combinatie demper van discom eentje uit de serie LH 35. Kleiner was niet toelaatbaar in verband met de max tegendruk van de uitlaatgassen. Ook hier een afweging gemaakt of kleiner niet zou kunnen, maar bij 85 procent van het vermogen bereiken we nu de maximale tegendruk. De demper doet wat hij moet doen, de geluiden worden goed "weggemoffeld".
Wel is de uitlaatbuis zelf weer een maatje groter. De losse flenzen heb ik eerst uitgedraaid,zodat de buis erin geschoven zit.
Zo beide zijdes af kunnen lassen en een gladde overgang aan de binnenzijde richting de demper.

Navigo
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Ook al zijn we allang in de vaart, hier de volgende serie foto's.

https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

Het bootje is opgezet met een twee componenten verf systeem van sigma.

Ik moet eerlijk toegeven het is in mijn ogen een vak apart.
Continue schilderen met een masker maakt het moeizamer, maar de gezondheid gaat voor.

De laatste aflak lagen waren droog voordat ik het wilde, ook al had ik het tempo erg hoog liggen. Het droogde mede door de natuurlijke ventilatie en de geforceerde koeling van de diverse koelsystemen in de loods gewoon te hard.

Ik heb dan ook besloten om de laatste laag( grijs/ wit en blauw) in sigmadur one op te zetten. Mede om bij beschadigingen het ook gemakkelijker bij te kunnen werken.
Het zwart is nog steeds op basis van tweecomp. Het onderwater schip is op basis van een jotun product.

Navigo
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Navigo

Bericht door Wouter »

Je houdt het wel spannend door telkens een los hoofdstuk te plaatsen :D

Het ziet er allemaal strak uit, ook de werkplek mooi opgeruimd. Als ik zo'n eind moest lassen had het er heel anders uitgezien.

Murphy switch kost 110 Euro extra, lijkt me wel handig.
Vraag me alleen af waar je het alarm moet afschakelen als het systeem is afgetapt want ik kan geen knoppen op het ding vinden, maar dat is een detail.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Navigo

Bericht door sambeek »

Man, man, man, je hebt wel eer van je werk hoor!
Ziet er heel goed uit. :D
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie