ff proberen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: ff proberen

Bericht door FransvanNispen »

Ja dat achteruitvaren is leuk, met zo`n trekkende schroef.
Veel open monden van verbazing als je dat in een haventje doet.

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: ff proberen

Bericht door Riverboy »

Ik weet dat een Schottel perfect achteruit vaart, maar ik draai mijn hand er niet voor om om ook zo'n eind achteruit te varen. Het gaat dan weliswaar niet zo snel als vooruit en moet dan wel een paar keer hulp inroepen van de boegschroef om de boot weer recht te trekken. voor velen is het een kwestie van kunnen en durven.
Groet, Jo
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: ff proberen

Bericht door sambeek »

schottel schreef:
sambeek schreef:Wat voor koppeling heb je er op zitten schottel? Twindisk of een magn.kopp?
Hoi Sambeek,gelukkig een mechanische koppeling,dus vrij en in zijn werk,en uiteraard slippend te gebruiken.
Veel handzamer den electriche,want dat is meer van kaboem,alles of niets.
Groet Schottel.
Nou,... alles of een beetje, afhankelijk of de olie is opgewarmd van de magn. kopp.
Bij koude vertrek hoef ik niet in te koppelen, dan gaat ie er al vanzelf vandoor. Helemaal stilliggen kan ik niet.
Het is op zich geen probleem mits geen noodstop op smal water (bv. haventjes in en uit, sluizen en dergelijke)
en alleen varen eigenlijk vrij lastig is bij afmeren, omdat ze in beweging blijft.
Zou een beetje lullig staan, ik op de steiger en bootje weer z'n eigen willetje doen. Maar ja, hoe gaat dat spreekwoord?
"Beste stuurlui staan aan wal?" :lol: :?
Denk dat ik nog maar eens een rem op de aandrijfas moet verzinnen. De vraag is dan echter, hoe houdt mijn magn. kopp. dat.
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: ff proberen

Bericht door Klaver vier »

Schottel dat alles of niets valt wel mee hoor en helemaal geen klaboem,je hoort hem niet eens inkomen
Bij een klein beetje gas geven gaat hij vanzelf rustig zijn werk doen.mijn tussenas loopt maar een heel klein beetje mee,wat ik zelf wel eens makkelijk vindt
Als ik bijvoorbeeld met flinke windt ergens lig geef ik af en toe een klein beetje gas tegen de windt in en blijf keurig op zijn plaats liggen,terwijl andere alle kanten opwaaien
Gr René ( De Stoere).
Laatst gewijzigd door Klaver vier op ma feb 15, 2016 7:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaver vier
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: ff proberen

Bericht door sambeek »

De Stoere schreef:Schottel dat alles of niets valt wel mee hoor en helemaal geen klaboem,je hoort hem niet eens inkomen
Bij een klein beetje gas geven gaat hij vanzelf rustig zijn werk doen.mijn tussenas loopt maar een heel klein beetje mee,wat ik zelf wel eens makkelijk vindt
Als ik bijvoorbeeld met flinke windt ergens lig geef ik af en toe een klein beetje gas tegen de windt in en blijf keurig op zijn plaats liggen,terwijl ander alle kanten opwaaien
Gr René ( De Stoere).
Ja, die voordeeltjes hebben we weer, maar kun jij hem makkelijk alleen afmeren? Midden bolder is niet altijd mogelijk.
Het is met inschakelen inderdaad ook niet alles. (afhankelijk van toeren) Maar wel vol koppel.
Uiteindelijk komt het er op neer, tikkie, tikkie, tikkie.
Laatst gewijzigd door sambeek op ma feb 15, 2016 7:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: ff proberen

Bericht door Klaver vier »

Ja ik vaar wel vaker alleen,en bij mij gaat de middebolder perfect,maar de boot is natuurlijk een stuk korter en ik stuur buiten dus ben ik er ook heel snel bij
Met het schottelweekend ga ik meestal alleen,mijn vrouw gaat liever niet de randmeren over als het waait,vandaar meestal alleen
Gr René
Klaver vier
Plaats reactie