Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Pieter-E
Berichten: 8
Lid geworden op: do jul 28, 2016 6:00 pm

Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door Pieter-E »

Beste forum leden,

Ben al enige tijd flink aan het lezen op dit leuke forum, en nu na aanschaf van onze droom vond ik het dan ook de hoogste tijd om me aan te melden.

Vorige maand hebben we eindelijk ons scheepje op kunnen halen, en waar praten we over:

De een noemt het een westlandsche motor schuit, de ander een luxe motor, de volgende een steilsteven.
lengte 21.02 meter
breedte 3,48
hoofdmotor industrie ib5 24 pk
bouwjaar 1936

Het schip is eigenlijk nagenoeg nog helemaal origineel.

nou hoop ik dat ik de foto upload service goed gebruikt heb om een mooi beeld ter illustratie toe te voegen.

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling is hem eerst even een beetje uit de roest te krijgen en het achterstallige onderhoud aan te pakken nu het weer daar een beetje naar is.
Ook eens kijken naar iemand met flink verstand heeft van de industrie, wat een machtige machine, en die wil ik nog wel even heel houden.
Alleen wil ik dan ook wel graag weten welke vetjes, hoe vaak/ hoe veel, extra aandachtspuntjes.

Dan plan de campagne maken voor een werf beurt, vlak rapport voor de verzekering en cvo, boegschroef inbouwen etc. etc. etc.

Hoop in ieder geval een leuke inleiding zo.


Met vriendelijke groet,


Pieter Eikelenboom
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door paul »

Zo heb jij de Nelly gekocht,ik zal haar missen,ik liep altijd even naar de waterkant om te luisteren.
Wat betreft de motor,ik neem aan dat je van de fam olierhoek wel genoeg informatie mee krijgt.
Maar de schuit heeft altijd de Nelly geheten,en dan nu ,bries,??
Veel plezier ermee,wat word de thuishaven .?
Gr Paul .
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door paul »

Als ik de 2e foto bekijk is het Schipluiden ,leuk.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door paure nesci »

Mooi schip , gefeliciteerd !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door wrotter »

voor de industrie gebouwd in alphen a d rijn bij boot .ga eens snuffelen op de web side van industrie genoten mischien kunnen die je verder helpen.
groet wout
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door Boekel »

Prachtig!!!

Zeker geen stijlsteven (die hebben een tjalken-kont)
Is het geen langedijker?
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door meester »

Een echte westlandse motor gebouwd bij Boot. toendertijd als stopwerk tussen het bouwen van viskotters in.in een heel korte tijd. Een zwaar en goed schip waar altijd goed voor gezorgt is. Het was echt zijn trots. Alleen als geert olieroek, de schipper genoeg bier op had ging de industrie volaan en de waterinjectie erop. en hard dat ze dan gaat! ik ben blij dat er weer voor het schip gezorgt gaat worden.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door KarelE »

De Nelly meerde jaren geleden (mogelijk bij de Reunie van de LVBHB in Gouda) naast de Johanna af, wachtend op haar beurt voor de Kock van Leeuwen sluis. Toen met de oude baas, een dochter en (klein)kinderen aan boord, als ik het me goed herinner.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door Wouter »

Wat een schoonheid!
Volgen er nog meer plaatjes?
Succes!
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door schipper-willem »

Pieter,
Gefeliciteerd met jou aankoop, al ben ik altijd bij zoiets wat gereserveerd daar je ook een heel hoop hobby op je hals haalt.
Maar....een mens z'n lust is een mens zijn leven, ik hoop dat je de Motorsteilsteven, zoals dat wordt genoemd in Westlandse kringen, in praktische zin zo kan laten dat je het karakter van het scheepje heel kan houden.
Mijn vader had ooit een minder charmante motorsteilsteven de Rust-Roest van 52 ton gebouwd bij een wat onbekende scheepswerf Verboon te Vlaardingen in de Vlaardingsevaart.
Nogmaals veel succes en ik hoop het geheel nog eens te ontmoeten, groet Willem.
Afbeelding
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door WillemB »

Welkom op dit forum, Pieter.

Een mooi schip!. :wink:
Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door Aqua Domus »

Inderdaad een waanzinnig scheepje met dito motorgeluid.
In 2006 lagen we bij elkaar in Oudewater.
Toen nog strak in de lak.

Afbeelding

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Pieter-E
Berichten: 8
Lid geworden op: do jul 28, 2016 6:00 pm

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door Pieter-E »

Een beetje langer offline geweest dan bedoeld.
Hoogste tijd om wat vragen te beantwoorden.

@paul
Geert vertelt niet zo heel veel meer helaas. Gelukkig wenste die me nog wel een goede reis. De dochters waar ik zaken mee moest doen waren aardig maar niet perse technisch. gelukkig heb ik wat boekjes mee gekregen maar daar hielt het ook wel weer mee op.
De Vrouw van Geert heet Nel vandaar volgens mij Nelly.
Zo is het schip inderdaad bekend voor de buitenwereld, in het kadaster hete het schip namelijk nog gewoon Ali en in de meetbrief zelfs nog Willy.
Het beestje moet een naampje hebben en ik heb nou eenmaal niet zo heel veel met de oude langdradige of betekenis volle namen.
Schipluiden is inderdaad de thuishaven.
Deze week even niet ivm de furiade in Maassuis, aangezien ik nooit precies weet hoe het met het werk loopt heb ik hem zondag alvast maar even omgevaren.

@wout
op de website van industriegenoten krijg ik een beetje het idee dat daar weinig meer gebeurd.
ben van plan contact te zoeken met de motoren afdeling van lvbhb. onlangs lid van geworden, deze kunnen mij vast en zeker verder helpen.

@meester
de water injectie is eraf.
ik heb van meerdere kanten verhalen gehoord over hoe hard dat schip wel niet gaat lopen.
voor mezelf voel ik niet direct de drang omdat er weer op te maken motortje is toch ondertussen al 80 jaar oud.

@schipper-willem
een hoop hobby in huis halen daar was ik me gelukkig ter dege van bewust.
mijn vader heeft een zelfde soort project en is ook nooit klaar....(vast heel herkenbaar)
het karakter van het scheepje zal zeker blijven wel zal er in de toekomt op het laadruim een opbouw gemaakt worden.
het meisje wil tenslotte ook wat (lees comfort).
achterop de machine kamer en de roef zal zoiezo blijven dat vind ik zo gaaf! en erg veel in de hoogte kunnen we ook niet ivm de kruiphoogte bij ons in de buurt.

@aqua domus
wat een gave foto!
en hij glom toen zo te zien goed!
de laatste lak laag is er helaas opgezet zonder te schuren en/of ontvetten van te voren helaas dus dat bladert er wat af maar dat mag de pret niet drukken.


Verder gelukkig wel een aantal weekeind wat aan het dobberen geweest, voornamelijk een beetje in de buurt. het vertrouwen in de industrie moet nog een beetje groeien.
bij de derde keer op pad hadden we een uitlaat brand. dat vond ik best even schrikken.
een hoop toegesnelde mede pleziervaarders waren van mening dat alles maar zo snel mogelijk uit moest, maar gelukkig had ik ergens gelezen dat je dat eigenlijk in geen geval moet doen. na wat stationair gepruttel en bedenkingen wat te doen heb ik de pen in de hoek gezet en was het gelukkig zo voorbij. maar goed een hoop rook in de machinekamer, een hoop rook in de roef maar gelukkig echt alleen brand in de uitlaat gehad.

vervolgens nog een keer wat koel problemen gehad, waarschijnlijk door te weinig vet bij de plunjer pomp en dan zuigt die wat valse lucht aan en word de koeling minder. het lijkt wel of zo'n pomp erg verslaafd is aan het vet. misschien van de winter eens uitelkaar halen en bekijken of er wat aan opgeknapt kan worden. heb me ook laten vertellen dat er vaak bij dit soort motoren later een andere losse pomp bij is gezet voor de koeling?

wat te denken van het overtallige kroost afgelopen maand bij ons in de vaart, ook geen pretje. elke 5 minuten de wierbak vol.
zijn er van die oude motoren bekend dit toch ook op een soort beuntje of pijpenbundel draaien?
anders zit ik te denken om bij de werfbeurt er zoiezo een dubbele pot op te bouwen zodat je varender weg kan wisselen.

ondertussen heb ik wat uitlaat lekkage onder de branderkop. hier word momenteel een pakking voor gemaakt bij een bedrijfje in zevenhuizen? (me vader aan het regelen).
met omvaren zondag kon ik het op de waterweg niet laten om even te kijken wat die in zich had maar zag ik na een 10 minuten toch wat druppels water tussen de kop vandaan komen. paar toeren eraf en toen was het klaar ook. eigenlijk moet die kop er denk ik gewoon even af. deze pakking heb ik nog gevonden aan boord.

ik zal zo nog even proberen een foto en het liefst een stukje film op het forum te krijgen.
voor een hoop mensen zal de nieuwe kleur wat wennen zijn maar ik ben er van overtuigd dat het als het straks af is een mooie frisse verschijning is!

tot zover even een update.

groeten Pieter
Pieter-E
Berichten: 8
Lid geworden op: do jul 28, 2016 6:00 pm

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door Pieter-E »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pieter-E
Berichten: 8
Lid geworden op: do jul 28, 2016 6:00 pm

Re: Westlandse motorschuit, luxe motor, steilsteven ze heet in ieder geval Bries

Bericht door Pieter-E »

deze filmpjes wil ik jullie niet ontnemen.


https://youtu.be/Jl8B_WK31po

https://youtu.be/Z9QglfpwfI4


als het tenminste werkt...


groet Pieter
Plaats reactie