Voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gesloten
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Voorstellen

Bericht door Klaver vier »

Terpstra bedankt voor de uitleg,ik heb zo iets nog nooit gezien,dat zou dus inhouden dat als de kleppen openen ze in de cylinder ruimte komen,ik heb nooit geweten dat zoiets bestond
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Voorstellen

Bericht door sambeek »

De Stoere schreef:Terpstra bedankt voor de uitleg,ik heb zo iets nog nooit gezien,dat zou dus inhouden dat als de kleppen openen ze in de cylinder ruimte komen,ik heb nooit geweten dat zoiets bestond
Gr René ( Klaver vier)
Hoi, heb het zelf ook nooit gezien, maar ik ben ook geen diesel/scheepsmonteur.
Er zullen vele verschillende uitvoeringen zijn van motoren en onderandere, cilinderkoppen,
Klepzittingen en wat nog meer.
Daarbij heb ik wel eens zuigers gezien, waar klep in past als deze open staat en zuiger
bovenin zit. Er is dan ruimte gemaakt voor de klep in de zuiger.
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Voorstellen

Bericht door Klaver vier »

Ja dat heb ik ook wel gezien dat had mijn jawa speedway motor ook, daar vondt ik van de week nog een zuiger van in mijn schuur,die zuiger is net zo hoog als de onderste zuigerveer,alleen bij de piston pen is hij hoger,ik heb mij altijd verwonderd dat die zuiger niet kantelde
Maar dat hoefde natuurlijk ook maar kort heel hard te lopen,om precies te zijn vier rondjes.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Voorstellen

Bericht door varg »

De zuigers van een Gardner hebben een holte in het midden en in de rand 2 uitgefreesde ruimtes waar de kleppen in passen.
Afbeelding
Arnold
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Voorstellen

Bericht door sambeek »

Juust, zoiets. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Voorstellen

Bericht door Klaver vier »

Ik snap hem helemaal
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

walvis schreef:Nee Guido zijn vlakke koppen
geert
Snap het. Dan hebben ze waarschijnlijk iets van het blok afgefreest, net als bij die Kromhout.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Voorstellen

Bericht door Klaver vier »

Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je het van de kop of van het motorblok afhaalt,in beide gevallen komen de kleppen dichter op de zuiger,en daar zit al geen ruimte vandaar die uitsparingen.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

René, als de kop helemaal vlak is, dus boven de cilinders geen holtes heeft, dan verandert er inderdaad niets aan de ruimte boven de zuigers in BDP. Stel je een volkomen vlakke plaat metaal voor van een centimeter. Als je die vervangt door een plaat van 5 mm gebeurt er met de ruimte eronder niets.
Alleen vraag ik me dan wel af wat er dan met de klepzittingen gebeurt als je de kop vlakt. Die zullen dan toch wel iets verdiept moeten liggen, waardoor je iets van die verdieping afknabbelt, en de ruimte theoretisch toch een fractie kleiner wordt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Voorstellen

Bericht door Klaver vier »

Guido je hebt helemaal gelijk wat de kop betreft,dat blijft inderdaat gelijk.
Maar waar je het ook weghaald,de kleppen komen dan volgens mij tegen de zuiger aan,die insparingen zitten er niet voor niets in
gr René
Ps er moet volgens mij altijd wat ruimte zitten anders is de koppakking de compressie kamer.
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

In theorie klopt dat, alleen zullen de toleranties wel niet zo kritisch zijn als bij een F1-motor.
Een ander ding is de positie van de koppakking. Maar volgens mij bevindt die zich altijd in de compressiezône.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door walvis »

Guido
We hebben het wel gehad dat er geen rekening was gehouden met de uitzetting.
De tuimelaars braken af ,zuigers er uit en de uitsparing van de kleppen in de zuiger iets uit gedraaid.
Alles opbouwen en een lood prop op de zuiger tornen alles uitbouwen en de lood prop op meten dat is dan de ruimte tussen de kop en zuiger.
veel werk en een revisie bedrijf zal er M.I nooit aan beginnen.
Er is wel veel tolerantie in de onderdelen meet de verschillende onderdelen maar eens op ze zijn nooit gelijk.
Zelfs bij automaat banken komt tolerantie in voor ze verwisselen dan ook om de zoveel tijd de verspannende gereedschap dan ook automatisch.
geert
Blauwe Walm
Berichten: 113
Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Blauwe Walm »

Voordat je 't weet gaat het over koppen vlakken :lol: Dank voor alle uitleg, zodra ik er aan toe ben ga ik me er in verdiepen. Voorlopig eerst wat andere klusjes, zoals het terugplaatsen van het nieuwe schroefaslager en een nieuwe roerhak + bus. De roerhak is nu uit 15 mm strip gemaakt (was 10) en zou redelijk bullitproof moeten zijn. Het lagersteuntje is afneembaar geworden zodat we voor vervanging van het roer (dat zit eraan te komen) niet weer alles los hoeven te slijpen.
Afbeelding

De aan- en afvoer van het toilet is ook verwijderd en afgedicht met een dubbeling. Waarom niet ingelast? Omdat aan de andere kant op die plek een zelfde dubbeling zit en het nu net lijkt alsof het zo bedoeld is :roll: We noemen het 'ijsversterking' en klaar.
Afbeelding

Het kajuitdakje is inmiddels ook kaal en in de menie gezet. Daar zat een beste laag taaie plamuur op, en dat gaat er zelfs met zo'n Tercoo schijf niet heel snel af. Waarschijnlijk had iemand moeite met de lasnaden in het dakje. Ik niet, dus ik laat ze lekker zichtbaar.
Afbeelding

Ondertussen ook nieuwe anodes op opgelaste bouten geplaatst en 2 x 5 liter Hempel weggesmeerd. Nog 1 potje bijbestellen en dan is onder water wel zo'n beetje klaar.
Blauwe Walm
Berichten: 113
Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Blauwe Walm »

Voordat jullie denken dat ik lui ben: er gebeurt heus wel wat. Veel is in het kader van 'nu we toch bezig zijn' en niet strikt noodzakelijk. Maar wel handig om nu even mee te pakken in plaats van straks, als 'ie weer in het water ligt. Onder water is klaar. Alleen nog een strookje antifouling op de waterlijn voor 'ie erin gaat. De romp ook maar even zwart gesmeerd. Nu nog veel te glimmend naar mijn smaak maar dat schijnt dof weg te trekken.
Afbeelding

Oude Ijzervreter (Pa) aan de slag met nieuw ijzer op een paar slechte plekjes in de dakrand
Afbeelding

De navigatieverlichting hing aan de dakrand en stak dus uit. Omdat het gangboordje daar toch al niet zo breed is, was dat onhandig. Dat hebben we zo opgelost:
Afbeelding

En de slechte plekken op het voordekje even kaal gemaakt.
Afbeelding
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Voorstellen

Bericht door sambeek »

Dat is nog oude antislip, als ik het zo zie.
Mijn ervaring daarmee is, dat er elke keer weer wat vocht/water onder komt en wat nu nog vast zit
ook langzaam maar zeker los gaat zitten. Dat is de rede dat ik het op de SAMBEEK vorige winter de laag er geheel af heb gehaald.

Betreft je mooie zwarte laklaag, ziet er goed uit. Dof wordt ie zowiezo wel hoor. Al was het maar door de kalk aanslag.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gesloten