Goedemorgen allemaal,
Ik ben Roel, afgelopen weekend heb ik mijn eerste boot gekocht.
Het is een spitsgat sloep zonder motor.
Deze sloep wil ik graag opknappen en voorzien van een elektromotor. Het doel is om volgend jaar elektrisch rond te varen!
Op dit forum hoop ik nuttige informatie te vinden over enkele technische aspecten van de ombouw.
Even voorstellen
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za apr 28, 2012 10:56 am
Re: Even voorstellen
Hallo Roel, welkom op dit forum, succes met de ombouw, altijd leuk om zoiets te volgen.
Grts, Theo
Grts, Theo
Waar een wil is, is een weg, en waar geen weg is, is altijd nog water...
Re: Even voorstellen
Mooi sloepje hoor! Ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
- Locatie: IJmuiden
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Re: Even voorstellen
Ja het is zeker een leuk project!
Eerst wil ik de aandrijflijn in orde maken en voorzien van een industriele borstelloze motor (synchroon BLDC). Als deze is ingebouwd wil ik een proefvaart doen om te bepalen hoeveel stroom de motor exact verbruikt om vervolgens een geschikt accupakket te kiezen.
Omdat de motor in vergelijking met de dieselmotor die er eerst in zat erg klein en licht is, wil ik deze achter de oorspronkelijke motorfundatie plaatsen.
De oude fundatie wil ik versterken en gebruiken als fundatie voor het accupakket.
Als na de proefvaart bekend is hoeveel accu capaciteit ik in ga bouwen ga ik deze inmeten en vervolgens het interieur opknappen.
Nog genoeg te doen dus!
Eerst wil ik de aandrijflijn in orde maken en voorzien van een industriele borstelloze motor (synchroon BLDC). Als deze is ingebouwd wil ik een proefvaart doen om te bepalen hoeveel stroom de motor exact verbruikt om vervolgens een geschikt accupakket te kiezen.
Omdat de motor in vergelijking met de dieselmotor die er eerst in zat erg klein en licht is, wil ik deze achter de oorspronkelijke motorfundatie plaatsen.
De oude fundatie wil ik versterken en gebruiken als fundatie voor het accupakket.
Als na de proefvaart bekend is hoeveel accu capaciteit ik in ga bouwen ga ik deze inmeten en vervolgens het interieur opknappen.
Nog genoeg te doen dus!
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Even voorstellen
Een van de voordelen van electrisch varen lijkt me dat je geen moterkist meer in de boot hebt staan, maar een vlakke vloer.
Als je de accu's slim verdeelt moet dat lukken.
Als je de accu's slim verdeelt moet dat lukken.
Re: Even voorstellen
Ja ik wil proberen de accu's onder de vloer en de banken te plaatsen. Wellicht dat ik achterin de vloer iets moet verhogen om ze erin te krijgen.
Eerst meten en rekenen, daarna puzzelen
Eerst meten en rekenen, daarna puzzelen