Rondspantvlet 850

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

En de laatste voor vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

Okay, poging twee voor de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

Al een tijd niet meer actief geweest op dit forum (helaas) door andere bezigheden. Bij dezen even een update(je) over de voortgang van de boot.

Het stuurconsole is onderworpen aan een (kleine) modernisering. Deze word namelijk uitgebreid met onder andere een Robertson autopiloot, (non) follow-up joystickbesturing en een nieuwe lessenaar.

De lessenaar wordt, net als de overige betimmering van de boot, gemaakt van massief mahoniehout. Er komt een kleine verhoging voor het bedieningspaneel van de autopiloot, een uitsparring voor een schakelkast en het frontpaneel komt onder een negatieve hoek zodat, wanneer de hydraulische besturing geplaatst word er wat meer ruimte tussen de knieën en het stuurwiel komt.

De joystickbediening, bestaande uit 2 sticks waarvan een buiten en de andere binnen, werd geplaatst in de armleuning van de stuurstoel. De bekabeling word daarna afgewerkt met een plastic cover.

De doorgang naar het vooronder werd eveneens bekleed met een aantal planken massief mahonie. Naast de doorgang kwam een fineerplaat met een aantal sierlijsten en een drietal klokken te hangen. De fineerplaat zit verlijmd tegen het staal zodat er met een paar koelkastmagneten wat foto's opgehangen kunnen worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

Iets anders waar ik mij al tijden aan ergerde was de vloer en de indeling van het stuurhuis (hierover later meer.) De vloer toen ik het bootje kocht was vinyl, en dan de goedkope huis-tuin-keuken variantje. Een tijdje heb ik met een vloerbedekking rondgevaren, lekker warm aan de voeten maar het werd toch altijd vies. Zeker omdat de motorkist moest geopend worden om de Samofa aan te slingeren.

Een mooie vervanger voor de vloerbedekking vond ik in een aantal eikenhouten latjes welke tezamen voor een mooi vloertje zorgden.
De latjes zijn verlijmd waarbij de buitenrand welke rond elk toegangsluikje zit gespijkerd werd. Daarna was het een kwestie van veel schuren, lakken, en voornamelijk veel geduld totdat de lak droog was. Tijdens het lakken heb ik drie verschillende lakcombinaties aangemaakt waarbij een met 25% kleurmiddel, een met 50% kleurmiddel en een met 75% kleurmiddel (ongeveer dan. :D ) door deze door elkaar te gebruiken en niet elke oneffenheid/verkleuring uit het hout te halen kreeg ik een, vind ik, mooi oud ogend vloertje.

Al met al een klus die mij langer duurde dan ik eigenlijk gewild had, maar het resultaat mag er, al zeg ik het zelf, wezen. Een keurig vloertje voor een boot uit de jaren 50.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

Zoals hierboven al aangehaald was ik niet tevreden over de indeling van de boot toen ik haar kocht. De stuurhut was ingedeeld met 2 banken aan weerszijden van de stuurhut. Hoewel dit erg veel zitruimte gaf, zes man kon er zeker zitten, gaf het als gevolg dat de stuurhut krap aandeed en dat langs de motorkist naar het vooronder of de stuurstand lopen altijd erg krap was.

Hierom besloot ik de stuurboord bank te verwijderen en hiervoor een bekisting voor een Heatpol kachel en 2 regisseursstoeltjes terug te plaatsen. De stoeltjes zijn makkelijk op te klappen en in de bank op te bergen waardoor er zeer veel (loop)ruimte ontstaat. Onder het gangboord kwam een kast met daarin een locker voor vier zelfopblaasbare reddingsvesten, een electrakast voor het 12V en 220V boordsysteem en een boekenkast bestaande uit 2 plankjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door sailor wim »

Netjes Thom.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

Dankjewel! Ik ben er zelf erg blij mee. Zeker de vloer is een flinke verbetering.
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

Goed, een grote bron van ergernis was altijd de toiletruimte. Hoe vaak ik het ding ook schoonmaakte het bleef onfris ruiken. Zodoende besloten al het houtwerk eruit te trekken en alles weer netjes te maken. Tijden het sloopwerk kwam ik er al snel achter waarom het zo'n vies hok was. De schotten bleken hardboard helemaal vol met vocht.

Tijdens het uitbreken kwamen, na het styrofoam de spantjes en de romp weer tevoorschijn. Beiden wel toe aan een laagje verf maar redelijk vrij van roest. Altijd een goed teken! :D Ik heb besloten de binnenkant van de romp in de toiletruimte niet te gaan betimmeren. Zo blijven de spanten mooi in het zicht en in de toiletruimte die ik ga maken ben ik niet heel bang voor vocht.

De toiletruimte moest een dichte ''bak'' worden. Daarom heb ik aan de binnenzijde het spant dichtgelast zodat er een waterdicht schotje ontstond van 20 cm hoog. Net boven de kielbalk komt een douchepomp zodat de ruimte makkelijk droog te pompen is. Hierdoor kan ik in een later stadium nog een handdouche monteren en het ''hok'' zelf bij wijze van spreken schoonmaken door er een emmer water in te gooien.

Na het behandelen van het vlak met een roestomvormer en het aanbrengen van een primer kon het staalwerk geschilderd worden. Hierna heb ik een houten vlondertje gemaakt van watervast multiplex en deze gebeitst met mahoniebeits. Het vlondertje is makkelijk uit te nemen zodat ook deze en de ruimte eronder goed schoon te houden is. De schotten ben ik mee begonnen om deze te tegelen. Het tegelwerk zelf is klaar alleen moet er nog gevoegd worden. Hiervoor wil ik een kit gebruiken om het geheel nog een beetje elastisch te houden.

Goed, genoeg geluld, hier wat plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Evert »

Er is speciaal elastisch voegsel. Houdt het bij ons al jaren en is net zo makkelijk aan te brengen als normaal voegsel. De hoeken moet je wel kitten natuurlijk.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Plaats reactie