to mast or not to mast

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

to mast or not to mast

Bericht door Dirk »

de houten mast van onze Wodan is eigenlijk versleten (inwatering in barsten enz).
Ofwel een nieuwe houten laten maken, of een stalen (van een spits of zo ?)of ... geen ???
Als we varen moet dat ding altijd plat en loop je er al wel eens tegen , op oude foto's staart er geen mast voorop (wel achterop)...
voor toplicht enz is het nu nuttig maar daar zijn wel oplossingen voor. Wat denken jullie , zou het misstaan zonder of met een veel kortere mast ?
groetjes, Dirk
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: to mast or not to mast

Bericht door FransvanNispen »

Puur persoonlijk, vind ik dat er op een boot een mast hoort.

Materiaal? afhankelijk van je schip, bij jou kan beide.

hoe groot?, de verhouding die je nu hebt lijkt mij o.k.

Maar dit is puur persoonlijk.

eigenlijk moet je een foto er naast leggen waar geen mast op staat, dan kan je je een beeld vormen.
dus ff fotoshoppen.


groet
Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: to mast or not to mast

Bericht door Riverboy »

Dirk als je dezelfde hoogte aanhoud als je kraan op de laatste foto, dan heb je de doorvaarthoogte gelijk met de hoogte van je antenne. Afhankelijk van deze hoogte zou ik proberen binnen de 3,50m te blijven zodat je in Frankrijk alles kan laten staan.
Zelf heb ik een houten mast, maar als ik voor de keus zou staan dan werd het metaal.

Groet, Jo
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: to mast or not to mast

Bericht door sailor wim »

Hoi Dirk,
De houten mast vervangen voor een kopie maar dan van aluminium.
Geen onderhoud en een kleiner (lees korter) contragewicht nodig.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: to mast or not to mast

Bericht door Dirk »

He alle,
die 3.50 m voor Frankrijk kan ik toch wel vergeten hoor. Met gedemonteerde boordlichten heb ik al 3.80 m nodig.
Als er dan toch best een mast op staat dan lijkt een alu mast me wel n goed idee, dat kan dan evt nog wel s gelakt worden zodat het een beetje op een houten lijkt . Hoe doen ze dat met de bedrading voor de verlichting (toplicht en ankerlicht) enz ? Best de kabels langs binnen laten lopen of gaat dat dan onherroepelijk voor van dat irritant geklingel zorgen bij beweging van het schip ?
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: to mast or not to mast

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Bij de oude aluminium mast op de Ijtunnel liep alles binnendoor bij de nieuwe houten heb ik een buis aande buitenkant gebruikt.
Die stopt voor het scharnier punt.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: to mast or not to mast

Bericht door quichot »

Een hoge mast die geen functie heeft kan je net zo goed weglaten. Vergeet je hem ook niet bij lage bruggen. Kijkend naar de foto zonder mast is het laatste wat ik denk: hé, waar is de mast?
Ik zou het bij een simpel aluminium mastje houden voor vlaggetjes, en inderdaad niet hoger dan de davit of een ander vast hoog punt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: to mast or not to mast

Bericht door varg »

Ik heb een erg laag schip en de mast dient er dus vnl. voor om gezien te worden. Bij jou speelt dat aspect minder. Ik volg Guido zijn redenering. Een aluminium mastje voor lichten & vlaggen dat zo 'laag' is dat ie niet de godsganse dag als struikelblok aan dek ligt.
Ik ga dit jaar mijn houten mast vervangen door een aluminium vanwege voortgaande houtrot (begonnen tussen de wangen van de mastkoker). Bij mij strijkt ie voorover en ik maak hem zo kort dat ie niet buiten het scheepje uitsteekt.
mvg Arnold
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: to mast or not to mast

Bericht door Riverboy »

Arnold, als de lengte het toelaat zou ik hem zo kort houden dat je op het voordek er niet overheen moet stappen, maar dat je normaal kan rondlopen.
Helaas heb ik in (bijna) noodsituaties diverse malen de mensen op het voordek, meestal de schipperse, in paniek voor de neergelaten mast zien staan terwijl ze op dat moment aan de andere zijde van de boot nodig zijn. Ik denk dat iedereen dit wel eens heeft gezien, zo niet heeft meegemaakt.

Groet, Jo
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: to mast or not to mast

Bericht door sambeek »

Mast achterop. Vind ik persoonlijk mooier dan voor. (net op achterzijde stuurhuis)
Hoogte? iets hoger dan het kraantje.
Materiaal? zou dan een aluminium nemen.
Zonder mast, beetje kale kak. :lol:
groet Terpstra / SAMBEEK
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: to mast or not to mast

Bericht door schipper-willem »

Dirk,
Op zo'n schip hoort natuurlijk een mast, maar je moet natuurlijk niet te veel rompslomp er op na houden, iets bijna onderhoudsvrij is dan een uitkomst.
Vaar je 's nachts dan moet je toplicht volgens Rijnvaart 4 meter boven de waterlijn verkeren maar hoe dat voor een klein schip geregeld is zoek maar uit.
Je zal ten alle tijde bij donker weer de scheepvaart tekens moeten kunnen voeren ik denk dat velen daar niet zo bij stilstaan maar kom je onverwacht in een donderbui dan moet je zeker op een schip alles paraat hebben.
We horen en zien wel wat het gaat worden, Groet Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: to mast or not to mast

Bericht door varg »

Riverboy schreef:Arnold, als de lengte het toelaat zou ik hem zo kort houden dat je op het voordek er niet overheen moet stappen, maar dat je normaal kan rondlopen.
Helaas heb ik in (bijna) noodsituaties diverse malen de mensen op het voordek, meestal de schipperse, in paniek voor de neergelaten mast zien staan terwijl ze op dat moment aan de andere zijde van de boot nodig zijn. Ik denk dat iedereen dit wel eens heeft gezien, zo niet heeft meegemaakt.

Groet, Jo
Het hele schip is maar 9 meter, met het voordek vrij wordt het mastje wel erg kort. Er zit een vertreding in het voordek waardoor je makkelijk over de mast stapt, maar je hebt gelijk; een liggende mast is een sta in de weg!
Arnold
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: to mast or not to mast

Bericht door varg »

Dirk; zoiets? http://link.marktplaats.nl/m1109929167
Kan je ook klapbaar achterover maken en dan op het einde van je kajuitdak?
groet
Arnold
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: to mast or not to mast

Bericht door dconel »

FransvanNispen schreef: eigenlijk moet je een foto er naast leggen waar geen mast op staat, dan kan je je een beeld vormen.
dus ff fotoshoppen.
U vraagt, wij draaien:
Afbeelding

Afbeelding
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: to mast or not to mast

Bericht door Dirk »

Kijk eens aan , wat een service !!
thanks !!!
ik ben eerlijk gezegd niet sterk in foto's aanpassen, handig zo !!!
;-D
even vermelden dat het kraantje achterop (aan elke kant staat er zo eentje) normaal zakt tot aan de dankrand van de roef als we m niet gebruiken... Die schuift in die paal weg.
Afbeelding
om m te gebruiken trek ik m met de hand omhoog en steek dan een schroevendraaier in een van de voorziene gaten om m op de hoogte te krijgen die ik wil , dan kan ik m ook helemaal ronddraaien..
Het hoogste vaste niet demonteerbare punt is eigenlijk de schoorsteen op de achterkant van de roef.
ben steeds meer aan het denken aan een kortere alu mast, tot op de hoogte van de marifoon antennes ; dan zit ik op ongeveer 5m, dat ik toch toplicht en ankerlicht kan erop zetten en de nodige vlagjes kan laten wapperen... ;-D
Dan hoef ik bij de kanalen in onze buurt de mast niet eens meer te strijken, laagste bruggen zijn daar 5m15 (kanaal Dessel-Kwaadmechelen).
nu nog eens iets ontwerpen, hoe breed mogen de 'ra's' zijn (heet dat ook zo bij een siermast ?) ?
Lengte van de mast zal dan ongeveer 150 cm boven het kantelpunt zijn schat ik .
Oude mast is 90x90mm aan het scharnierpunt, dat mag misschien iets slanker maar stoer heeft ook iets he. Gezien de mastvoet recht is zal ik ook maar voor een rechte mast opteren, niet schuin naar achter of zo , toch ?
dank en groetjes, Dirk
Plaats reactie