Aankoop Dolfijn/hachi
Moderators: sailor wim, frank
Aankoop Dolfijn/hachi
Zo dan heb ik toch eindelijk een ander schuitje gevonden.
Wat mij bekent is van de boot ...
Ik koop de boot van een exmakelaar is op leeftijd. hij heeft de boot paar jaar gelden verkocht aan een rus en transport is mislukt naar rusland wegens kosten vreemd maar het zal wel..
Ik heb de boot bekeken en gedacht van ach ik doe een bod en kijk wel waar we uit komen ik heb een aantal dingen gezien die niet compleet zijn zo mist de brander uit de cv want die was stuk en was opgestuurd en is nu zoek. hangt ook een stuk karton aan de want met de tekst Cv kan alleen op stand drie branden dus wie kan me helpen aan een nieuwe brander.. cv ziet er overigens nog Keurig uit. en zo komen er nog wel een aantal vragen die ik straks met foto`s even probeer uit te leggen.
Mijn dank is in iedergeval al groot als er mensen zijn die hun hulp via dit forum willen delen
hier onder een aantal foto`s
zo ziet het er binnen onder de vloer er uit
weet iemand waar dit voor dient ? het deksel is weg
Kwestie van nieuw keuken blokje of tenminste later klusje want ik vind het eerst wel goed zo.
ik vind dit voor mijn gevoel al prima eigenlijk.
hier is dan de cv plus kaartje
er naast zit ook een boiler
voor onder
stuurhut
Wat mij bekent is van de boot ...
Ik koop de boot van een exmakelaar is op leeftijd. hij heeft de boot paar jaar gelden verkocht aan een rus en transport is mislukt naar rusland wegens kosten vreemd maar het zal wel..
Ik heb de boot bekeken en gedacht van ach ik doe een bod en kijk wel waar we uit komen ik heb een aantal dingen gezien die niet compleet zijn zo mist de brander uit de cv want die was stuk en was opgestuurd en is nu zoek. hangt ook een stuk karton aan de want met de tekst Cv kan alleen op stand drie branden dus wie kan me helpen aan een nieuwe brander.. cv ziet er overigens nog Keurig uit. en zo komen er nog wel een aantal vragen die ik straks met foto`s even probeer uit te leggen.
Mijn dank is in iedergeval al groot als er mensen zijn die hun hulp via dit forum willen delen
hier onder een aantal foto`s
zo ziet het er binnen onder de vloer er uit
weet iemand waar dit voor dient ? het deksel is weg
Kwestie van nieuw keuken blokje of tenminste later klusje want ik vind het eerst wel goed zo.
ik vind dit voor mijn gevoel al prima eigenlijk.
hier is dan de cv plus kaartje
er naast zit ook een boiler
voor onder
stuurhut
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
heb de tekst van De Stoere ( Rene even mee genomenDe Stoere schreef:Achteraf zie ik dat het een gm motor is bij de schottelclub zijn er wel meer met een gm motor
Wat ik gehoord heb zijn het sterke tweetakt diesels,die graag olie lusten.
Een tip kijk uit met buitenlandse verkopers mij dachten ze ook te tillen ,gaat erg gewiekst,ik zou een verkoop kontrakt downloaden van de anwb kost niks en geeft veel zekerheid,maar misschien ben ik te laat met mijn tip en heb je hem al gekocht.
Wat een verkoper zegt is jammer genoeg niet altijd waar,ik zou zeker eerst proefvaren en kijken hoe alles draait
Inmiddels heb je al ervaring met een schottel en weet je dat eventuele reperatie er aan erg duur is.
Ik hoop dat je er erg veel plezier aan gaat beleven,en hem niet koopt met een rose bril
Gr René ( Klaver vier)
het klopt ik heb misschien de boot gekocht met roze bril maar ach ik vind de lijn van de boot mooi. en we zullen maar zeggen alles aan de boot kwa onderdelen kun je vervangen als het casco maar goed is ik krijg van de verkopende partij een koopcontract dus alles gaat wel netjes eerlijk gezegd ik heb wel beetje vertrouwen in de person die hem verkoopt is gewoon een man met vieze handen geen glade praatjes maker de toekomst moet duidelijk maken of het allemaal klopt er worden zaterdag nieuwe accu`s ingezet en dan gaan we motor starten.
gr Eelke
Anders koop ik deze wel op
https://www.youtube.com/watch?v=gW3bats1U_g
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Een Detroit 8V71, Dat wordt mooi knetteren.
Die tank zou nog wel eens voor het grijswater kunnen zijn. maar zo te zien is hij uit de lus gehaald door de pomp aan beide kanten naar de tank aan te sluiten.
En hachi. 8 = geluk in het Shintoïsme?
Die tank zou nog wel eens voor het grijswater kunnen zijn. maar zo te zien is hij uit de lus gehaald door de pomp aan beide kanten naar de tank aan te sluiten.
En hachi. 8 = geluk in het Shintoïsme?
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Handige Harrie schreef:Een Detroit 8V71, Dat wordt mooi knetteren.
Die tank zou nog wel eens voor het grijswater kunnen zijn. maar zo te zien is hij uit de lus gehaald door de pomp aan beide kanten naar de tank aan te sluiten.
En hachi. 8 = geluk in het Shintoïsme?
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Zozo.. staat daar nog een GM in, oftewel Detoit Diesel? een 8V 71 schat ik zo in en da's dus 240 pk.
Ik heb zelf een 6 lijn 71 en die na revisie teruggebracht naar 150 pk want vroeger vielen daar zomaar een literje of 25 per uur doorheen. Nu zit ik op een magere 9 liter en loop dan nog 13km/uur. Daar kun je mee thuiskomen. Inmiddels staat de urenteller op 6500 dus hij is al aardig ingelopen
Smeeroliegebruik is afhankelijk van het veel gebruikte toerental en belasting en ligt op minder dan 1/2 liter per 10 draaiuren en stop er wel de juiste smeerolie in, da's erg belangrijk. Bezuinig nooit op smeerolie, zeker niet bij een GM tweetakt. Speciale doops moeten oa het sulfaatas gehalte binden.
Ik heb hier alle werkplaats- en onderdelen boeken van de series 76 detroits. Het zijn wonderbaarlijke bouwdoosjes, alle onderdelen zijn onderling uitwisselbaar en van twee 6 cyl maak je zo een 12 cyl. Of maak een 16V van twee 8V blokken, heb je bij weinig gewicht vette kracht. Je hebt minder bewegende delen, geen brandstofpomp en kwetsbare leidingen maar Unitinjectors in de kop en hoewel er veel op gescholden werd kan ik me geen betrouwbaarder machine voorstellen.
Ik heb zelf een 6 lijn 71 en die na revisie teruggebracht naar 150 pk want vroeger vielen daar zomaar een literje of 25 per uur doorheen. Nu zit ik op een magere 9 liter en loop dan nog 13km/uur. Daar kun je mee thuiskomen. Inmiddels staat de urenteller op 6500 dus hij is al aardig ingelopen
Smeeroliegebruik is afhankelijk van het veel gebruikte toerental en belasting en ligt op minder dan 1/2 liter per 10 draaiuren en stop er wel de juiste smeerolie in, da's erg belangrijk. Bezuinig nooit op smeerolie, zeker niet bij een GM tweetakt. Speciale doops moeten oa het sulfaatas gehalte binden.
Ik heb hier alle werkplaats- en onderdelen boeken van de series 76 detroits. Het zijn wonderbaarlijke bouwdoosjes, alle onderdelen zijn onderling uitwisselbaar en van twee 6 cyl maak je zo een 12 cyl. Of maak een 16V van twee 8V blokken, heb je bij weinig gewicht vette kracht. Je hebt minder bewegende delen, geen brandstofpomp en kwetsbare leidingen maar Unitinjectors in de kop en hoewel er veel op gescholden werd kan ik me geen betrouwbaarder machine voorstellen.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Geeft moed ditfrank schreef:Zozo.. staat daar nog een GM in, oftewel Detoit Diesel? een 8V 71 schat ik zo in en da's dus 240 pk.
Ik heb zelf een 6 lijn 71 en die na revisie teruggebracht naar 150 pk want vroeger vielen daar zomaar een literje of 25 per uur doorheen. Nu zit ik op een magere 9 liter en loop dan nog 13km/uur. Daar kun je mee thuiskomen. Inmiddels staat de urenteller op 6500 dus hij is al aardig ingelopen
Smeeroliegebruik is afhankelijk van het veel gebruikte toerental en belasting en ligt op minder dan 1/2 liter per 10 draaiuren en stop er wel de juiste smeerolie in, da's erg belangrijk. Bezuinig nooit op smeerolie, zeker niet bij een GM tweetakt. Speciale doops moeten oa het sulfaatas gehalte binden.
Ik heb hier alle werkplaats- en onderdelen boeken van de series 76 detroits. Het zijn wonderbaarlijke bouwdoosjes, alle onderdelen zijn onderling uitwisselbaar en van twee 6 cyl maak je zo een 12 cyl. Of maak een 16V van twee 8V blokken, heb je bij weinig gewicht vette kracht. Je hebt minder bewegende delen, geen brandstofpomp en kwetsbare leidingen maar Unitinjectors in de kop en hoewel er veel op gescholden werd kan ik me geen betrouwbaarder machine voorstellen.
stelt me wel meteen de eerste vraag Welke olie je dan het beste in kan doen. ik had een ford F-350 daar moest minerale olie in 15w40
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Eerste vraag: welke smeerolie in een tweetakt Detroit Diesel?
Simpel antwoord: Shell Rotella DD 40 , dat DD betekent natuurlijk Detroit Diesel en 40 is de dikte. Ik draai er al 40 jaar op.
Ik heb maar één soort smeerolie aan boord nodig wat deze gaat ook zo in mijn TwinDisck keerkoppeling.
Je kunt ook een product van Mobil gebruiken, ik geloof dat dat Mobil Delvac ...blabla heet. Moet je navragen.
Weet je welke injectors je hebt? Dat geeft je meteen een indicatie van het vermogen en verbruik. Er zijn tientallen typen en dat heeft weer te maken met het gebruik, bijv in bussen (US) , vrachtwagens, generatorsets, schepen etc. Hangt ook van de voorgeschreven emissie-eisen af.
Voorbeeld: om mijn vermogen van 210 pk naar 150 pk te brengen heb ik twee dingen gedaan, de oude (open) injectors type 90 vervangen door moderne N55 injectors ( N = naald) en dan die dingen afstellen op de juiste waarden. (timing en opbrengst)
Als je het kleppendeksel open haalt dan zie je op de zijkant van de injector een rond metalen plaatje met in kleur de type aanduiding. Soms zit er aan de zijkant van het kleppendeksel een soort langwerpige metalen plaat waar alle bijzonderheden van jouw motor in staan geperst.
Simpel antwoord: Shell Rotella DD 40 , dat DD betekent natuurlijk Detroit Diesel en 40 is de dikte. Ik draai er al 40 jaar op.
Ik heb maar één soort smeerolie aan boord nodig wat deze gaat ook zo in mijn TwinDisck keerkoppeling.
Je kunt ook een product van Mobil gebruiken, ik geloof dat dat Mobil Delvac ...blabla heet. Moet je navragen.
Weet je welke injectors je hebt? Dat geeft je meteen een indicatie van het vermogen en verbruik. Er zijn tientallen typen en dat heeft weer te maken met het gebruik, bijv in bussen (US) , vrachtwagens, generatorsets, schepen etc. Hangt ook van de voorgeschreven emissie-eisen af.
Voorbeeld: om mijn vermogen van 210 pk naar 150 pk te brengen heb ik twee dingen gedaan, de oude (open) injectors type 90 vervangen door moderne N55 injectors ( N = naald) en dan die dingen afstellen op de juiste waarden. (timing en opbrengst)
Als je het kleppendeksel open haalt dan zie je op de zijkant van de injector een rond metalen plaatje met in kleur de type aanduiding. Soms zit er aan de zijkant van het kleppendeksel een soort langwerpige metalen plaat waar alle bijzonderheden van jouw motor in staan geperst.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Mijn dank is groot Frank heb olie op het te bestellen lijstje gezet ga dan zelf voor shell
ja een specialist is altijd handig en dat maakt een forum bezoeken leuk en waardevol. er zijn veel zaken die ik niet zelf weet
ja een specialist is altijd handig en dat maakt een forum bezoeken leuk en waardevol. er zijn veel zaken die ik niet zelf weet
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Van harte hoor met de aankoop. Ziet er goed uit en klussen genoeg! Genoeg voer voor jou en ons om weer over te bomen! Veel plezier en geluk met het schip!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Leuk ding! Later als ik groot ben wil ik ook wel zo eentje
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Die elektische boiler hoort niet op zijn kant,en er hoort een inlaatcombinatie tussen en geen overstort,de boiler gaat namelijk lozen,bovendien ligt de hele elektra open kijk daar mee uit de boiler is 220 volt.
Succes er mee douane
Gr René ( klaver vier)
Succes er mee douane
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Heel succes met je nieuwe boot!!!
Even een waarschuwing,een maat van mij had de zelfde motor erin staan,tijdens op volle snelheid varen is er een olieslang gesprongen,door het voluit varen,bleef de oliedruk genoeg,om het alarm niet af te laten gaan.
Tot de laatste druppel,en toen liep de motor in elkaar!!!!!!!!
Dus als het lukt zou ik deze slangen,preventief vervangen.
Groet Schottel.
Even een waarschuwing,een maat van mij had de zelfde motor erin staan,tijdens op volle snelheid varen is er een olieslang gesprongen,door het voluit varen,bleef de oliedruk genoeg,om het alarm niet af te laten gaan.
Tot de laatste druppel,en toen liep de motor in elkaar!!!!!!!!
Dus als het lukt zou ik deze slangen,preventief vervangen.
Groet Schottel.
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Vind zo boiler eigenlijk ook geen succes in een boot maar ach ik ga kijken wat ik er mee ga doenDe Stoere schreef:Die elektische boiler hoort niet op zijn kant,en er hoort een inlaatcombinatie tussen en geen overstort,de boiler gaat namelijk lozen,bovendien ligt de hele elektra open kijk daar mee uit de boiler is 220 volt.
Succes er mee douane
Gr René ( klaver vier)
Dank u wel Schottel.schottel schreef:Heel succes met je nieuwe boot!!!
Even een waarschuwing,een maat van mij had de zelfde motor erin staan,tijdens op volle snelheid varen is er een olieslang gesprongen,door het voluit varen,bleef de oliedruk genoeg,om het alarm niet af te laten gaan.
Tot de laatste druppel,en toen liep de motor in elkaar!!!!!!!!
Dus als het lukt zou ik deze slangen,preventief vervangen.
Groet Schottel.
ik ga eerst kijken hoe de motor loopt en wat zijn of haar verbruik is en of er problemen aan zitten te komen. misschien even een olie monster nemen en opsturen.. als de motor prima is wat de eigenaar beweerd dan ga ik de motor beetje opfrissen en nieuwe slangen plaatsen
Groetjes
eelke
Ps is de uw boot al verkocht ?
Re: Aankoop Dolfijn/hachi
Heelaas, de mijne is nog niet verkocht.staat nog op Marktplaats,ik ga ook maar eens wat anders proberen.